هاست پرسرعت
تکنولوژی

آمریکا تحریم هواوی را تشدید می‌کند؛ این بار 4G و وای-فای 6 و 7

آمریکا تحریم هواوی را تشدید می‌کند؛ این بار 4G و وای-فای 6 و 7

در سال 2019 ایالات متحده آمریکا شرکت چینی هواوی را در لیست سیاه تجاری خود قرار داد و این تصمیم باعث شد تا شرکت‌های آمریکایی برای ادامه تجارت با هواوی نیاز به اخذ مجوز خاص داشته باشند. این مجوز به شرکت‌هایی مانند اینتل، AMD و کوالکام اعطا شد که در مورد کوالکام تنها اجازه فروش تراشه‌های پردازشی 4G داده شده بود و بر همین اساس در مدل‌های اخیر سری هواوی P و هواوی میت شاهد استفاده از نسخه‌های 4G از پردازنده‌های جدید این شرکت هستیم.

این مجوزها در روزهای اولیه دولت بایدن نیز اعطا می‌شد، اما منابع آگاه اکنون گزارش کرده‌اند که ایالات متحده به دنبال گسترش فهرست ممنوعیت‌های تجاری در رابطه با هواوی است.

گفته می‌شود که در فهرست جدید قرار است گزینه‌های دیگری مانند فناوری 4G، وای-فای 6 و 7، فناوری مرتبط با هوش مصنوعی و همچنین فناوری‌های رایانش ابری نیز به لیست فناوری‌های ممنوعه هواوی اضافه شود. به گفته یکی از منابع داخلی، در حال حاضر مجوزهایی که شرکت‌های آمریکایی برای فروش قطعات 4G درخواست کرده‌اند، رد شده است.

در مورد مجوزهای قدیمی نیز یکی از کارشناس فناوری گفته که وزارت بازرگانی آمریکا به دنبال لغو همه مجوزهای قدیمی است و حتی اگر چنین چیزی را به صراحت اعلام نکند، این مجوزها در نهایت منقضی خواهند شد.

هواوی

در ماه اکتبر، بایدن کنترل‌های صادراتی جدیدی را روی تجهیزات مورد استفاده برای تولید نیمه‌رساناها اعلام کرد. در این دستورالعمل‌های جدید محدودیت‌هایی برای فروش فناوری‌های پیشرفته‌تر از 14 نانومتر و در برخی موارد حتی 16 نانومتر اعمال شده است. چند روز پیش بلومبرگ در گزارشی مدعی شد ژاپن و هلند نیز به ایالات متحده می‌پیوندند و شرکت‌های داخلی خود را از صادرات تجهیزات به چین منع خواهند کرد. هدف از این محدودیت‌ها سرکوب رشد صنعت نیمه هادی داخلی چین است. هواوی قبلاً تأیید کرده بود که تولید تراشه‌های داخلی این شرکت موسوم به کرین (Kirin) امسال نیز از سر گرفته نخواهد شد، زیرا این شرکت نمی‌تواند کارخانه‌ای پیدا کند که از فناوری‌های متعلق در ایالات متحده استفاده نکند!

هواوی بیشتر از همه به خاطر گوشی‌های هوشمند و تجهیزات شبکه‌اش شناخته می‌شد، اما تحریم‌های آمریکا این دو بخش را هدف قرار داد و از همین رو شرکت چینی نیز مجبور به تطبیق با آن شد. به عنوان مثال، هواوی اخیراً به سمت حوزه رایانش ابری گرایش پیدا کرده که البته ممکن است به زودی دوباره هدف تحریم‌های ایالات متحده قرار بگیرد.

هواوی در سال 2021 و با شروع اعمال محدودیت‌های تجاری، با کاهش شدید درآمد مواجه شد (درآمد آن یک سوم کاهش یافت). با این حال، از آن زمان اوضاع نسبتاً پایداری داشته و در دسامبر 2022 درآمد کلی 91.53 میلیارد دلاری را به ثبت رساند.

وزارت بازرگانی ایالات متحده هنوز در مورد جزئیات ممنوعیت صادرات تجاری آینده خود هیچ بیانیه‌ای منتشر نکرده است.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا