هاست پرسرعت
تکنولوژی

آموزش نصب و راه‌اندازی «سندباکس» (Sandbox) در ویندوز 11

آموزش نصب و راه‌اندازی «سندباکس» (Sandbox) در ویندوز 11

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

مایکروسافت در ویندوز 11 قابلیت‌های متنوعی را برای مجازی‌سازی ارائه کرده است. در حالی که Hyper-V به نوبه خود یک ابزار عالی در این زمینه محسوب می‌شود، «ویندوز سندباکس» (Windows Sandbox) نیز جایگزینی مناسب و با کاربری بسیار آسان برای ماشین‌های مجازی مبتنی بر ویندوز است. این ابزار داخلی ویندوز 11 به شما امکان می‌دهد برنامه‌های غیرقابل اعتماد را در یک محیط ایزوله از سیستم عامل اصلی اجرا کنید و در این بین هیچ نیازی به نصب و راه‌اندازی ابزار مجازی‌سازی کامل نخواهید داشت.

همین ابتدای کار باید بگوییم که متأسفانه سندباکس در نسخه خانگی یا هوم ویندوز 11 وجود ندارد و برای استفاده از این ابزار باید یکی از نسخه‌های Pro ،Enterprise و Education را بر روی رایانه خود نصب شده داشته باشید. اگر از این نسخه‌های ویندوز 11 استفاده می‌کنید، در ادامه این مقاله از دیجی رو با ما همراه باشید تا نحوه فعال کردن و راه‌اندازی Windows Sandbox را به شما آموزش دهیم.

نحوه راه اندازی Windows Sandbox در ویندوز 11

ویندوز سندباکس یک ویژگی اختیاری است، به این معنی که بعد از نصب ویندوز در دسترس نخواهد بود و باید آن را از قسمت ویژگی‌های اختیاری نصب کنید. شما می‌توانید ویژگی‌های اختیاری ویندوز را از طریق مراجعه به بخشی تحت عنوان Windows Features نصب کرده یا آن‌ها را حذف کنید . همچنین، می‌توانید از PowerShell یا Command Prompt نیز برای نصب سریع ویندوز سندباکس استفاده کنید.

فرایند نصب و راه‌اندازی سندباکس پیچیدگی خاصی ندارد، اما رایانه شما باید برخی از پیش نیازها و الزامات را داشته باشد. رایانه‌هایی که از سیستم عامل ویندوز 11 پرو، اینترپرایز یا اجوکیشن استفاده کرده و مجازی‌سازی (Virtualization) را پشتیبانی می‌کنند، با ویندوز سندباکس سازگار هستند. در بیشتر موارد، اگر سیستم شما بتواند Windows Hyper-V را اجرا کند، قاعدتاً در اجرای سندباکس نیز مشکلی نخواهد داشت.

1. فعال کردن Windows Sandbox با استفاده از Windows Features Dialog

همان‌طور که گفتیم، شما می‌توانید با استفاده از Windows Features ویژگی‌های اختیاری ویندوز، از جمله Windows Sandbox را نصب کنید. برای نصب Windows Sandbox با استفاده از بخش Windows Features باید این مراحل را دنبال کنید:

  1. کلیدهای ترکیبی Win + R را فشار دهید تا کادر Run باز شود.
  2. appwiz.cpl را تایپ کنید و روی OK کلیک کنید تا Control Panel باز شود.
  3. در پنل سمت چپ روی Turn Windows features on or off کلیک کنید. Turn Windows features on or off
  4. در کادر محاوره‌ای Turn Windows features on or off dialog، به پایین بروید و Windows Sandbox را پیدا کنید.
  5. گزینه Windows Sandbox را علامت بزنید و روی OK کلیک کنید.
    Windows Sandbox
  6. ویندوز فایل‌های خود را جستجو می‌کند و تمام ابزارهای مورد نیاز برای اجرای Windows Sandbox را نصب می‌کند. پس از اعمال این تغییرات، پنجره Windows features را ببندید و کامپیوتر خود را یکبار مجدداً راه‌اندازی کنید.
  7. پس از راه‌اندازی مجدد، کلیدهای ترکیبی Win + S را فشار دهید تا کادر جستجوی ویندوز باز شود.
  8. عبارت sandbox را تایپ کرده و از نتایج جستجو بر روی Windows Sandbox کلیک کنید تا ابزار مجازی‌سازی ویندوز راه‌اندازی شود.

3. نصب Windows Sandbox با استفاده از PowerShell

نصب Windows Sandbox

می‌توانید از دستور Enable WindowsOptionalFeature در PowerShell نیز برای نصب Windows Sandbox استفاده کنید. در صورتی که گزینه sandbox در Windows features به رنگ خاکستری درآمده و نمی‌توانید آن را از بخش ویژگی‌های اختیاری ویندوز نصب کنید، این روش می‌تواند مفید باشد.

برای نصب Windows Sandbox با استفاده از PowerShell باید مراحل زیر را پیگیری کنید:

  1. کلیدهای ترکیبی Win + X را فشار دهید تا منوی WinX باز شود.
  2. روی Windows Terminal (Admin) کلیک کنید تا ترمینال ویندوز با دسترسی مدیریتی باز شود.
  3. دستور زیر را کپی کرده و در پنجره ترمینال ویندوز آن پیست کنید. سپس کلید اینتر را بزنید:
    Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName "Containers-DisposableClientVM" -All
  4. اگر خطایی رخ ندهد، ویندوز فایل‌های مورد نیاز برای فعال کردن Windows Sandbox را نصب می‌کند.
  5. پس از اتمام، کافیست کلید Y را بر روی صفحه کلید فشار دهید و یا اینتر را بزنید تا کامپیوتر شما مجدداً راه‌اندازی شود.
  6. پس از راه‌اندازی مجدد، می‌توانید Windows Sandbox را از کادر جستجوی ویندوز یافته و اجرا کنید.

3. نصب Windows SandBox با استفاده از Command Prompt

نصب Windows SandBox با استفاده از Command Prompt

Deployment Image Service and Management یا به صورت اختصاری DISM، یک ابزار خط فرمان است که نصب ویژگی‌های اختیاری ویندوز را با استفاده از Command Prompt تسهیل می‌کند. برای نصب Windows Sandbox، باید از دستور Enable-Feature در Command Prompt استفاده کنید. در اینجا نحوه انجام کار را با هم مرور می‌کنیم:

  1. کلیدهای ترکیبی Win + R را فشار دهید تا کادر Run باز شود.
  2. cmd را در کادر محاوره‌ای Run تایپ کنید. کلیدهای Ctrl + Shift را فشار داده و نگه دارید و روی OK کلیک کنید تا Command Prompt با دسترسی مدیریتی باز شود.
  3. در پنجره Command Prompt دستور زیر را تایپ کرده و کلید اینتر را فشار دهید:
    dism /online /Enable-Feature /FeatureName: "Containers-DisposableClientVM" -All
  4. منتظر بمانید تا فرایند نصب تکمیل شود. پس از اتمام، کلیدهای Y و اینتر را فشار دهید تا کامپیوتر یکبار راه‌اندازی مجدد شده و ابزار سندباکس آماده استفاده شود.

نحوه استفاده از Windows Sandbox

Windows Sandbox

اکنون که Windows Sandbox را نصب کردید، می‌توانید از آن برای نصب و تست برنامه‌های غیرقابل اعتماد به صورت مجزا استفاده کنید. برای راه‌اندازی این برنامه، ابتدا کلیدهای ترکیبی Win + S را فشار دهید تا کادر جستجوی ویندوز باز شود. حال، عبارت Windows Sandbox را تایپ کنید و روی برنامه‌ای با همین نام در نتیجه جستجو کلیک کنید تا باز شود.

پس از اجرای برنامه Windows Sandbox، پنجره‌ای ظاهر خواهد شد که یک صفحه دسکتاپ تمیز و پیش فرض از ویندوز 11 را به شما نشان می‌دهد. شما می‌توانید فایل‌های مورد نظر خود را از سیستم اصلی کپی کرده و داخل پنجره سندباکس پیست کنید، یا با استفاده از مرورگر اج آن را از اینترنت دانلود کنید. به هر حال، هر کاری که در سندباکس انجام می‌دهید مستقل از سیستم عامل اصلی بوده و هیچ تأثیری روی آن ندارد.

پس از اتمام کار، کافیست پنجره سندباکس را ببندید. البته، توجه داشته باشید که بر خلاف برنامه‌های ماشین مجازی مرسوم، پس از خروج از سندباکس تمام داده‌های داخل آن (از جمله برنامه‌ها و فایل‌ها) نیز به همراه آن حذف خواهند شد. بنابراین، هر بار که Windows Sandbox را اجرا کنید با یک محیط تمیز و ایزوله مواجه خواهید بود.

فعال کردن و استفاده از Windows Sandbox در ویندوز 11

Windows Sandbox یک ابزار عالی برای تست برنامه‌ها و فایل‌ها در یک محیط ایزوله است و دردسرهای نصب و اجرای ماشین مجازی را نیز ندارد. با اینکه ماشین‌های مجازی مزایای خاص خود را دارند، اما سندباکس سبک‌تر و سریع‌تر است و هر بار که اجرا می‌شود یک نسخه تمیز از سیستم‌عامل ویندوز را پیش روی شما قرار می‌دهد.

همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم، کاربران نسخه خانگی ویندوز 11، به این ویژگی عالی دسترسی ندارند. اما این دسته از افراد هم در صورتی که نیاز به ابزاری مشابه ویندوز سندباکس داشته باشند، می‌توانند از جایگزین‌های شخص ثالث مانند Sandboxie Plus و SHADE Sandbox استفاده کنند. این برنامه‌ها نیز سعی کرده‌اند، عملکردی مشابه سندباکس اصلی ویندوز را بدون تنظیمات پیچیده ارائه کنند.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا