هاست پرسرعت
تکنولوژی

آیفون ۱۴ پرو بهتر است یا ۱۴ پرو مکس؟ کدام را بخریم؟

آیفون ۱۴ پرو بهتر است یا ۱۴ پرو مکس؟ کدام را بخریم؟

با معرفی سری آیفون ۱۴، به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۲ سالی متفاوت برای کمپانی اپل بود. آیفون ۱۴ در چهار مدل مختلف عرضه شد که پس از دو سال پیاپی معرفی مدل مینی، مدل جدیدی به نام پلاس معرفی شد. به این ترتیب تفاوت‌های اصلی میان مدل‌‌های پرو با مدل‌های معمولی و پلاس است. در حقیقت اپل در سری پروی آیفون از چیپست جدیدتر، حسگر جدید ۴۸ مگاپیکسلی دوربین، صفحه نمایش همیشه روشن و طراحی جدید بریدگی روی نمایشگر استفاده کرده. اگرچه، تفاوت میان آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس بسیار کمتر است. با این وجود قیمت بالای این محصولات سبب شده تا کاربران انتخاب دقیق‌تری داشته باشند.

پرسش اصلی اینجاست که با این تفاوت‌‌های اندک میان آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس، خرید کدام مدل مناسب‌تر است؟ در ادامه به بررسی و مقایسه میان این دو مدل پرداخته شده است.

مقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو مکس

طراحی و کیفیت صفحه‌نمایش

مهم‌ترین تفاوت میان آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس در اندازه و ابعاد این دو گوشی موبایل است. در واقع تمام تفاوت‌ها نیز به همین اختلاف اندازه مربوط است. اگر با گوشی‌‌های بزرگ مشکل دارید یا دستان کوچکی داشته باشید، احتمالا استفاده از آیفون ۱۴ پرو مکس با اندازه بزرگتر و وزن نسبتا سنگین آن برای شما خوشایند نخواهد بود. البته انتخاب آیفون ۱۴ پرو با ابعاد کوچکتر به معنی بهره‌مندی از باتری و نمایشگر کوچکتر است. در مقابل، آیفون ۱۴ پرو مکس باتری قدرتمند‌تری دارد و نمایشگر بزرگتر آن، لذت تماشا کردن ویدئو‌ها را دوچندان می‌کند.

آیفون ۱۴ پرو بهتر است یا ۱۴ پرو مکس؟ کدام را بخریم؟

از لحاظ طراحی، هر دو مدل آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس مشابه یکدیگر هستند و از طراحی آیفون ۱۲ پیروی می‌کنند. لبه‌های تخت با فریم استیل ضد زنگ که براق و خیره‌کننده است. شیشه روی نمایشگر نیز همانند دو نسل گذشته به محافظ سرامیکی مجهز شده که مقاومت آن را در برابر شکستن ۴ برابر افزایش داده است. هر دو مدل در قسمت بریدگی دوربین و حسگر‌های تشخیص چهره با طراحی جدیدی عرضه شده‌اند که اپل نام آن را Dynamic Island گذاشته است. این بریدگی به گونه‌ای با سیستم‌عامل iOS هماهنگ شده که در استفاده روزانه، برخی فعالیت‌ها را برای کاربران ساده‌تر می‌کند.

در بخش رنگ بدنه نیز هر دو مدل آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس در چهار رنگ مشکی فضایی، نقره‌ای، طلایی و بنفش تیره عرضه شده‌اند. البته با توجه اینکه اپل پس از چندماه از معرفی آیفون ۱۳، رنگ جدید سبز را برای آن معرفی کرد؛ ممکن است امسال نیز اپل تصمیم بگیرد تا رنگ جدیدی را پیش از معرفی مدل بعدی معرفی کند.

آیفون ۱۴ پرو بهتر است یا ۱۴ پرو مکس؟ کدام را بخریم؟

همانطور که اشاره شد، تفاوت اصلی این دو مدل در ابعاد و سایز نمایشگر آن‌ها است. آیفون ۱۴ پرو مکس به یک صفحه نمایش ۶.۷ اینچی مجهز شده است. در مقابل آیفون ۱۴ پرو با نمایشگر ۶.۱ اینچی عرضه شده که برای بسیاری از کاربران ابعاد مناسب و خوشایندی به حساب می‌آید. هر دو مدل به پنل سوپر رتینا XDR با قابلیت تنظیم نرخ نوسازی از ۱ تا ۱۲۰ هرتز مجهز شده‌اند که علاوه بر کیفیت خیره‌کننده و رنگ‌های درخشان، لقب پرنورترین نمایشگر‌های دنیا را نیز از آن خود کرده‌اند. صفحه‌نمایش آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس در زمان پخش محتوای ویدئویی HDR قابلیت ایجاد روشنایی ۲۰۰۰ نیت را دارد. روشنایی کلی نمایشگر نیز در حالت استفاده عادی تا ۱۰۰۰ نیت می‌رسد.

آیفون ۱۴ پرو بهتر است یا ۱۴ پرو مکس؟ کدام را بخریم؟

هر دو مدل به قابلیت نمایشگر همیشه روشن یا Always-On Display مجهز هستند. این فناوری با کاهش نرخ نوسازی نمایشگر به ۱ هرتز و کم کردن نور صفحه، اطلاعات ضروری مانند ساعت، تاریخ و برخی از اعلان‌ها را نمایش می‌دهد. با وجود اینکه این ویژگی مصرف باتری را افزایش می‌دهد اما نمی‌توان از جذابیت روشن بودن دائمی نمایشگر آیفون‌های جدید چشم‌پوشی کرد.

عملکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس هر دو به جدیدترین چیپست کمپانی اپل یعنی A16 Bionic مجهز شده‌اند. این چیپست فوق پیشرفته با فناوری ۴ نانومتری ساخته شده است. ۶ هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته با عملکرد بالا و چهار هسته با مصرف بهینه انرژی برای این چیپست در نظر گرفته شده که در کنار ۶ گیگابایت رم از نوع LPDDR5، عملکرد سخت‌افزاری خارق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد. حافظه داخلی ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت برای آیفون ‍‍۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس قابل انتخاب است. اجرای سنگین‌ترین نرم‌افزارها و بازی‌ها به سرعت یک اشاره انجام می‌شود و به جرئت می‌توان گفت این چیپست سریع‌ترین نمونه حال حاضر دنیای موبایل است.

آیفون ۱۴ پرو بهتر است یا ۱۴ پرو مکس؟ کدام را بخریم؟

وقتی صحبت از بروزرسانی سیستم‌عامل به میان می‌آید، آیفون و سیستم‌عامل iOS با خوشنامی می‌درخشند. از آنجایی که به طور میانگین هر آیفون تا ۵ الی ۶ سال بروزرسانی نرم‌افزاری دریافت می‌کند، به نظر می‌رسد آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس هر دو تا سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ قابل بروزرسانی باشند.

در بخش اتصالات بی‌سیم نیز، هر دو مدل به اتصال پرسرعت نسل پنجم (5G) مجهز هستند. به علاوه، قابلیت ارتباط اضطراری ماهواره‌ای نیز برای آیفون‌های سری ۱۴ در نظر گرفته شده که تا این لحظه تنها در کشور‌های آمریکا و کانادا قابل استفاده است.

دوربین

کمپانی اپل پس از سال‌ها تحقیق و توسعه روی ماژول دوربین آیفون، بالاخره دست به استفاده از یک حسگر ۴۸ مگاپیکسلی زد. آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس هر دو به یک حسگر بزرگ ۴۸ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی مجهز شده‌اند. این دوربین جدید در حالت عادی با ترکیب هر ۴ پیکسل در یک پیکسل، می‌تواند عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی با کیفیت خیره‌کننده ذخیره کند. اگرچه امکان عکاسی با وضوح ۴۸ مگاپیکسلی و فرمت ProRAW نیز وجود دارد. این قابلیت برای عکاسان حرفه‌ای و تدوینگران بسیارکارآمد است.

آیفون ۱۴ پرو بهتر است یا ۱۴ پرو مکس؟ کدام را بخریم؟

سیستم دوربین اصلی همچنان سه گانه است. این دوربین‌ها شامل یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی با لنز عریض، یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنز فوق عریض و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنز زوم ۳ برابر است. عکاسی پرتره با لنز زوم با کیفیت عالی انجام می‌شود. قابلیت زوم ۲ برابر نیز با دوربین اصلی ممکن شده که کادربندی بهتری را با سرعت بیشتر ممکن می‌کند. دوربین سلفی نیز نسبت به نسل‌های پیشین پیشرفته‌تر شده و حالا با قابلیت فوکوس خودکار و دیافراگم بازتر، تصاویر با کیفیت‌تری را ثبت می‌کند.

در بخش فیلم‌برداری نیز آيفون‌های سری ۱۴ همانند آیفون‌های سری ۱۳ به فیلمبرداری سینمایی مجهز هستند. فیلمبرداری با نرخ ۲۴ فریم نیز به این سری اضافه شده تا ضبط ویدئو‌های سینمایی حرفه‌ای به صورت استاندارد ممکن شود. به علاوه، یک قابلیت جدید به نام Action Mode نیز اضافه شده که لرزشگیر بسیار قدرتمندی برای فیلمبرداری است.

طول عمر باتری

در این زمینه به نظر می‌رسد اپل تلاش کرده تا عملکرد آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس را همسطح مدل‌های آیفون ۱۳ نگه دارد. نمایشگر و چیپست آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرومکس مصرف انرژی کمتری نسبت به مدل‌های قبلی دارند. طبق اعلام رسمی کمپانی اپل، آیفون ۱۴ پرو با یکبار شارژ کامل می‌تواند تا ۲۳ ساعت پخش ویدئو یا ۲۰ ساعت پخش آنلاین ویدئو یا ۷۵ ساعت پخش پیوسته موسیقی را پشتیبانی کند. در مقابل آیفون ۱۴ پرو مکس با یکبار شارژ کامل می‌تواند تا ۲۹ ساعت ویدئو آفلاین یا ۲۵ ساعت ویدئوی آنلاین یا ۹۵ ساعت موسیقی را به طور پیوسته پخش کند.

آیفون ۱۴ پرو بهتر است یا ۱۴ پرو مکس؟ کدام را بخریم؟

در زمینه شارژ شدن باتری نیز، هر دو مدل آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس از شارژ سریع ۲۰ وات یا شارژ بی‌سیم مگ سیف با توان ۱۵ وات پشتیبانی می‌کنند. ۳۰ دقیقه زمان برای پر شدن ۵۰ درصد ظرفیت باتری کافی است. شارژ کامل آیفون ۱۴ پرو حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه و شارژ کامل آیفون ۱۴ پرو مکس نیز یک ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

قیمت آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس

قیمت آیفون ۱۴ پرو در وبسایت اپل و پیش از اعمال مالیات‌های مربوطه، از ۹۹۹ دلار برای ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت آغاز می‌شود. اگرچه با توجه به حجم بالای فیلم و عکس‌ها، به نظر می‌رسد حداقل حافظه منطقی برای بیشتر کاربران ۲۵۶ گیگابایت باشد که قیمت آن ۱۰۹۹ دلار عنوان شده است.

قیمت آیفون ۱۴ پرو مکس نیز در وبسایت اپل در نسخه ۱۲۸ گیگابایت و پیش از اعمال مالیات، ۱۰۹۹ دلار ذکر شده است. نسخه ۲۵۶ گیگابایت نیز ۱۱۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است. در نتیجه می‌توان گفت اختلاف قیمت ۱۰۰ دلاری میان دو مدل آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس در ظرفیت یکسان حافظه داخلی وجود دارد.

با توجه به این اختلاف قیمت اندک، به نظر نمی‌رسد قیمت این دستگاه‌ها در ظرفیت‌های پایین، عامل تعیین‌کننده‌ای در انتخاب میان دو مدل آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس باشد. اگرچه قیمت این مدل‌های در ظرفیت‌های ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت به طور قابل توجهی بالاتر است. در نتیجه انتخاب ظرفیت بالاتر تنها برای افرادی که نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتری دارند منطقی به نظر می‌رسد.

نتیجه‌گیری

به صورت کلی باید گفت مهم‌ترین عامل در انتخاب میان آیفون ۱۴ پرو یا آیفون ۱۴ پرو مکس به سلیقه کاربران و میزان استفاده آن‌ها مرتبط است. افرادی که با اندازه بزرگتر گوشی موبایل و وزن بالای آن مشکلی ندارند، می‌توانند به سراغ آیفون ۱۴ پرو مکس بروند تا از طول عمر بیشتر باتری و اندازه بزرگتر نمایشگر آن لذت ببرند. در مقابل، کاربرانی که به دنبال یک گوشی قدرتمند و خوشدست می‌گردند، می‌توانند آیفون ۱۴ پرو را انتخاب کنند. به طور کلی سایر مشخصات این دو مدل یکسان است و تنها تفاوت میان این دو مدل همانند آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس به اندازه صفحه نمایش و باتری آن‌ها مربوط می‌شود.

عملکرد باتری در آیفون ۱۴ پرو مکس نسبت به آیفون ۱۴ پرو به طور قابل توجهی بهتر است. در نتیجه اگر به دنبال یک گوشی موبایل برای استفاده پیوسته، عکاسی و فیلمبرداری طولانی و وبگردی در طول روز هستید، بهتر است به سراغ خرید آیفون ۱۴ پرو مکس بروید. در مقابل، نباید از ابعاد جمع و جور برادر کوچکتر آن چشم پوشی کرد زیرا همین ویژگی خرید آیفون ۱۴ پرو را منطقی‌تر می‌کند. در نهایت بهتر است کاربران با توجه به سلیقه و نیاز خود، از میان این دو مدل ، گزینه مناسب خود را انتخاب کنند.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا