هاست پرسرعت
تکنولوژی

از کجا بفهمیم گوشی اندرویدی ویروسی شده است؟

از کجا بفهمیم گوشی اندرویدی ویروسی شده است؟

تشخیص گوشی اندرویدی ویروسی شده گاهی ممکن است کمی گیج کننده باشد؛ اگر مدتی است که با عملکرد عجیب و غریب، افزایش مصرف اینترنت همراه، هنگ کردن، تبلیغات و موارد مشابه در گوشی هوشمند خود روبه‌رو شده‌اید پس به احتمال زیاد گوشی شما آلوده به ویروس شده است. از جمله مواردی که می‌تواند باعث ویروسی شدن موبایل‌تان شود به اپ‌ها، پیوست‌ها و وب‌سایت‌های آلوده می‌توان اشاره کرد. در این مقاله با ما همراه شوید تا با نشانه‌های گوشی آلوده به ویروس و راه‌های جلوگیری از ویروسی شدن آن آشنا شویم.

نشانه‌های گوشی اندرویدی ویروسی شده کدامند؟

اگر گوشی اندرویدی ویروسی شده باشد حتماً تعدادی از نشانه‌های زیر را حین کار با آن مشاهده خواهید کرد:

  • اپلیکیشن‌هایی روی گوشی خود مشاهده خواهید کرد که آن‌ها را خود شما دانلود نکرده‎‌اید. ابتدا به سراغ لیست برنامه‌هایی که روی گوشی نصب هستند بروید تا ببینید مورد ناآشنا در این لیست وجود دارد یا خیر.
  • موبایلتان مدام هنگ می‌کند. اگر این اتفاق فقط یک بار بیافتد و هیچ علائم دیگری از ویروسی شدن گوشی ندارید، نرمال است اما اگر مدام با این مسئله رو به رو هستید؛ به احتمال زیاد دستگاهتان به ویروس آلوده شده.
  • باتری موبایل خیلی سریع‌تر از حد معمول تخلیه می‌شود. اگر مثل روال همیشه از گوشی همراه خود استفاده می‌کنید اما همچنان با این مشکل مواجه هستید، با یکی دیگر از نشانه‌های تلفن همراه آلوده به ویروس رو به رو هستید.
  • بیشتر از حالت نرمال تبلیغات پاپ آپ را مشاهده می‌کنید. وجود یک ویروس روی گوشی شما باعث نمایش بیشتر تبلیغات پاپ آپ و اذیت و آزار شما خواهد شد.
  • مصرف اینترنتتان بدون هیچ دلیل خاصی بسیار افزایش داشته؛ اگر مدام در حال خرید بسته اینترنتی یا حجم اضافه برای اینترنت هستید، ممکن است گوشی اندرویدی شما ویروسی شده باشد.
  • ممکن است دریافت هزینه اضافی برای پیام‌های خود را روی صورت حساب ماهیانه قبض تلفن متوجه شوید. برخی از بدافزارها پیام‌های متنی به شماره‌های پریمیوم ارسال می‌کنند که این کار در نهایت باعث بیشتر شدن قبض و هزینه‌های پرداختی خط تلفنتان خواهد بود.

از کجا بفهمیم گوشی اندرویدی ویروسی شده است؟ 1

گوشی چگونه ویروسی می‌شود؟

متداول‌ترین راهی که گوشی اندرویدی ویروسی شده و مشکلات دیگری برایتان به همراه خواهد داشت از طریق برنامه‌ها، فایل‌های ضمیمه‌ شده در ایمیل، پیامک‌ها و حتی وب‌سایت‌های آلوده است.

گوشی‌های همراه چه نوع ویروسی می‌گیرند؟

مهم نیست گوشی اندرویدی شما چه نوع ویروسی می‌گیرد زیرا در نهایت باید آن را هرچه زودتر رفع کنید. ما در ادامه شایع‌ترین نوع ویروس‌ها را معرفی کردیم که به احتمال زیاد یکی از موارد زیر است. ویروس‌ها علاوه بر این‌که عملکرد گوشی را محدود می‌کنند، با حذف اطلاعات موجود روی آن، دریافت اطلاعات شخصی و یا خریدهای غیرمجاز آسیب جدی برایتان ایجاد می‌کنند. از جمله ویروس‌های شایع می‌توان به انواع زیر اشاره کرد:

  • نرم افزارهای تبلیغاتی (Adware): این نوع ویروس تبلیغاتی را در ارتباط با صفحات وب یا اپلیکیشن ایجاد کرده که باعث آسیب و یا از بین رفتن امنیت دستگاه شما خواهد شد.
  • بدافزار (Malware): باعث سرقت اطلاعات شخصی، ارسال پیام‌های متنی و یا انجام کارهای مشکل‌سازی روی گوشی موبایل خواهد شد.
  • باج افزار (Ransomware): این نوع باعث قفل شدن برنامه‌ها و یا فایل‌ها شده و سپس در ازای باز کردن قفل آن‌ها از کاربر درخواست مالی و پول دارد.
  • نرم‌افزارهای جاسوسی (Spyware): این ویروس فعالیت‌هایی که توسط کاربر موبایل انجام می‌شود را رصد کرده و اهداف مخرب و شومی را در پی دارد.
  • تروجان (Trojan Horse): این نوع ویروس خودش را به یک اپلیکیشن قانونی چسبانده و سپس در عملکرد گوشی شما اختلال ایجاد می‌کند.

از کجا بفهمیم گوشی اندرویدی ویروسی شده است؟ 2

آیا می‌توان از ویروسی شدن گوشی جلوگیری کرد؟

کارهای زیادی وجود دارد که با انجام دادن آن‌ها می‌توانید از ویروسی شدن گوشی اندرویدی جلوگیری کنید.

  • به روز رسانی کنید. یک آنتی‌ویروس معتبر را دانلود و روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید. همچنین همیشه سیستم عامل دستگاه خود را به روز رسانی کنید. قبل از این‌که لازم به انجام این مراحل شود، کارهای ذکر شده را انجام دهید چراکه به شما کمک می‌کند تا علاوه بر شناسایی ویروس، در برابر آن‌ها محافظت شوید.
  • فقط از برنامه‌های تائید شده استفاده کنید. برنامه‌های مورد تائید را تنها از گوگل پلی روی گوشی اندرویدی و از اپ استور برای آیفون نصب کنید. برای اطمینان بیشتر از دانلود و نصب یک برنامه با کیفیت و مطمئن حتماً بخش‌ ارزیابی را مطالعه کرده و وب‌سایت توسعه دهنده را بررسی کنید.
  • مراقب پیوست‌های ضمیمه شده روی ایمیل‌هایتان باشید و فقط ایمیل‌ها و پیام‌هایی که از منبع مطمئن دریافت شده‌اند را باز کنید. همچنین حواستان به لینک‌های موجود در پیام‌ها باشد. همچنین در مورد پیام‌هایی که به نظر می‌رسد از طرف کسب و کارهایی که با آن‌ها آشنا هستید باشد نیز نهایت احتیاط را به خرج دهید.
  • مراقب طرح‌های فیشینگ باشید. بسیاری از کلاه‌برداران این روزها ایمیل‌های جعلی ارسال می‌کنند که در نگاه اول به نظر می‌رسد این ایمیل‌ها از طرف شرکت‌های معتبر و قانونی برایتان ارسال شده‌اند. این ایمیل‌ها غالباً غلط املایی یا گرامری، درخواست برای به روز رسانی کردن اطلاعات حساب یا کارت بانکی و یا سایر روش‌ها برای فیشینگ و کلاه‌برداری است.
  • رصد پیام‌ها یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه کنید. در مورد پیام‌های متنی و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات نهایت دقت و احتیاط را داشته باشید.
  • به ندای درون خود توجه کنید. اگر به مورد مشکوکی حین کار با گوشی موبایل خود برخورد کردید، یک لحظه دست نگه دارید و از خودتان بپرسید که آیا ارزش دارد ایمنی اطلاعات و تلفن همراه خود را به خطر بیندازید یا خیر.

از کجا بفهمیم گوشی اندرویدی ویروسی شده است؟ 3

گوشی‌های iOS و ویروس

بسیاری معتقد هستند که آیفون‌ها ویروسی نمی‌شوند. اما این قضیه صحت ندارد. هر دستگاه iOS یک نوع کامپیوتر به حساب آمده و هر کامپیوتری می‌تواند ویروسی شود.

ویروس کامپیوتری چیست؟

ویروس طوری کد نویسی می‌شود که خودش را تکثیر کرده و دستگاه را آلوده می‌کند، در مرحله بعدی اطلاعات را از بین برده و سعی می‌کند به دستگاه دیگری منتقل شود. گوشی‌های هوشمند امکان دریافت ویروس در آن‌ها وجود دارد اما به نسبت سایر دستگاه‌ها این احتمال کمتر است.

سؤالات متداول

چطور از شر یک ویروس روی گوشی خلاص شویم؟

اگر گوشی اندرویدی ویروسی شده باشد باید دکمه پاور را نگه داشته، سپس کلید پاور آف را فشار داده و نگه داشته تا صفحه ریبوت به حالت ایمن (Safe Mode) برایتان باز شود، سپس روی گزینه OK کلیک کنید. حالا مسیر Settings > Apps را در پیش گرفته و برنامه‌ای که مشکوک به نظر می‌رسد را انتخاب کرده و سپس آن را حذف Uninstall کنید.

اگر از گوشی آیفون استفاده می‌کنید، برنامه‌های مشکوک را حذف کرده و اگر بک آپی قبلاً تهیه کردید که آلوده به ویروس نیست از آن استفاده کنید، در غیر این صورت گوشی را فکتوری ریست کرده و به تنظیمات کارخانه برگردانید.

چگونه می‌توانم گوشی‌ خود را از حمله هکرها در امان نگه دارم؟

از اتصال به وای-فای ناشناخته و غیرقابل اطمینان حذر کنید. همچنین به دستگاه‌های بلوتوثی که نمی‌شناسید وصل نشوید. اگر فکر می‌کنید گوشی موبایل شما هک شده است گوشی خود را ابتدا در حالت ایمن (Safe Mode) قرار داده و هر برنامه‌ای که نمی‌شناسید حذف کنید

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا