افت فروش بیسابقه گوشیهای هوشمند در سه ماهه آخر 2022
افت فروش بیسابقه گوشیهای هوشمند در سه ماهه آخر 2022
IDC Smartphone Tracker در جدیدترین گزارش خود از بازار گوشیهای هوشمند، رکورد بسیار پایین فروش جهانی گوشیها در سه ماهه چهارم سال 2022 را اعلام کرده است. بر این اساس، حجم فروش بازار گوشیهای هوشمند در سه ماهه آخر سال 2022 با کاهش 18.3 درصدی به 300.3 میلیون دستگاه رسید. هر پنج برند اصلی نیز در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2021 با درصد افت فروش دو رقمی مواجه شدند و رقم کل نشان دهنده بزرگترین افت فروش در سه ماهه آخر سال است.
البته، کاهش فروش گوشیها در سه ماهه چهارم سال 2022 تنها به عدم استقبال خریداران مربوط نبوده و حجم عرضه شرکتها نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 11.3 درصد کمتر بوده است. در مجموع 1.21 میلیارد گوشی هوشمند در سال 2022 روانه بازار شد که در مقایسه با رقم 1.36 میلیارد دستگاه سال 2021 کاهش چشمگیری داشته است.
شرکت | حجم عرضه در سه ماهه چهارم 2022 (میلیون دستگاه) | سهم بازار در سه ماهه چهارم 2022 | حجم عرضه در سه ماهه چهارم 2021 (میلیون دستگاه) | سهم بازار در سه ماهه چهارم 2021 | رشد سالانه |
اپل | 72.3 | 24.1 درصد | 85.0 | 23.1 درصد | 14.9- درصد |
سامسونگ | 58.2 | 19.4 درصد | 69.0 | 18.8 درصد | 15.6- درصد |
شیائومی | 33.2 | 11.0 درصد | 45.0 | 12.2 درصد | 26.3- درصد |
اوپو | 25.3 | 8.4 درصد | 30.1 | 8.2 درصد | 15.9- درصد |
ویوو | 22.9 | 7.6 درصد | 28.3 | 7.7 درصد | 18.9- درصد |
دیگران | 88.3 | 29.4 درصد | 110.2 | 30.0 درصد | 19.8- درصد |
جمع | 300.3 | 100 درصد | 367.6 | 100 درصد | 18.3- درصد |
در سه ماهه چهارم 2022 اپل بار دیگر با عرضه 72.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و 24.1 درصد از سهم بازار پیشتاز بوده است. سامسونگ هم با فروش 58.2 میلیونی و سهم 19.4 درصدی از بازار در رتبه دوم قرار گرفته است. شیائومی با 33.2 میلیون محموله ارسالی و 11 درصد از سهم بازار در جایگاه سوم قرار گرفته و این شرکت با 26.3- درصد بیشترین کاهش در عرضه گوشی را نسبت به سه ماهه چهارم 2021 تجربه کرده است. در ادامه نیز شرکتهای چینی اوپو (25.3 میلیون) و ویوو (22.9 میلیون) در رتبههای چهارم و پنجم قرار گرفتهاند.
آمار و ارقام مربوط به مجموع عرضه گوشی در سال 2022 نشان میدهند که سامسونگ با 260.9 میلیون دستگاه و سهم بازار 21.6 درصدی پیشرو بوده است. اپل نیز با 226.4 میلیون و 18.8 درصد از بازار دوم شده و شیائومی با عرضه 153.1 میلیون گوشی و سهم بازار 12.7 درصدی در رده سوم قرار گرفته است.
شرکت | حجم عرضه در سال 2022 (میلیون دستگاه) | سهم بازار در سال 2022 | حجم عرضه در سال 2021 (میلیون دستگاه) | سهم بازار در سال 2021 | رشد سالانه |
سامسونگ | 260.9 | 21.6 درصد | 272.1 | 20.0 درصد | 4.1- درصد |
اپل | 226.4 | 18.8 درصد | 235.8 | 17.3 درصد | 4.0- درصد |
شیائومی | 153.1 | 12.7 درصد | 191.0 | 14.0 درصد | 22.7- درصد |
اوپو | 103.3 | 8.6 درصد | 133.6 | 9.8 درصد | 22.7- درصد |
ویوو | 99.0 | 8.2 درصد | 128.3 | 9.4 درصد | 22.7- درصد |
دیگران | 362.7 | 30.1 درصد | 399.1 | 29.3 درصد | 9.1- درصد |
جمع | 1205.5 | 100 درصد | 1359.8 | 100 درصد | -11.3 درصد |
تحلیلگران IDC در مورد کاهش عرضه گوشی هوشمند اینگونه اظهار میکنند که کاهش قدرت خرید مصرف کنندهها و افزایش سطح تورم دلایل اصلی کاهش تقاضا برای گوشیهای جدید بوده است. کاربران همچنین گوشیهای خود را برای مدت طولانیتری نگه میدارند و میانگین دوره استفاده از گوشیها به 40 ماه (3.3 سال) رسیده است.