هاست پرسرعت
تکنولوژی

این عادت های کامپیوتری بد را از خود دور کنید

این عادت های کامپیوتری بد را از خود دور کنید

در دنیای امروزی اگر بتوانید کارهای خود را به بهترین شکل و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید، در نهایت وقت کافی برای گذراندن با خانواده، دوستان و یا پرداختن به سایر پروژه‌های جانبی خود در اختیار خواهید داشت. وقتی صحبت از زمان و عملکرد کاری به میان می‌آید، برخی عادت‌های بد را باید مورد توجه قرار داد که به شدت می‌توانند روی بهره‌وری شما تأثیر داشته باشند. در واقع، برخی از این عادات‌های بد مرتبط با رایانه حتی می‌توانند تأثیرات مخربی بر سلامت جسمانی شما نیز داشته باشند.

با این حال، مثل همیشه توصیه می‌کنیم به جای غر زدن و ایراد گرفتن از فناوری‌های نوین، بیشتر روی عادت‌های خود تمرکز کرده و سعی کنید آن‌ها را تا حد امکان اصلاح نمایید. ما نیز برای اینکه کمکی در این زمینه ارائه کنیم، در ادامه این مقاله از دیجی رو قصد داریم برخی از عادت‌‌های بد کامپیوتری را که باید به آن‌ها توجه کنید، برایتان فهرست کنیم تا بتوانید با دوری کردن از آن‌ها دوباره بهره‌وری و سلامتی خود را به دست آورید.

وب‌گردی بی‌هدف و بدون فکر

وب‌گردی بی‌هدف

حتماً بسیاری از شما این تجربه را داشته‌اید که به دنبال چیز خاصی در گوگل جستجو کنید، اما در نهایت سر از مقالات مرتبط یا غیرمرتبط دیگر در بیاورید! چنین اتفاقی می‌تواند ساعت‌ها از وقت با ارزش‌تان را با خواندن مقاله‌های نامربوط و تماشای ویدیوهای مختلف که هیچ ربطی به کار اصلی‌تان ندارند، به هدر بدهد. با اینکه وب‌گردی به خودی خود ایرادی ندارد، اما بهتر است این کار را با هدف و در زمان‌های معین انجام دهید.

بدترین چیز در مورد وب‌گردی‌های بی‌هدف این است که ممکن است متوجه نشوید که چقدر زمان صرف گشت زدن در دنیای مجازی کرده‌اید! علاوه بر این، ناگفته نماند که پس از چنین حواس‌پرتی‌هایی، به کمی زمان برای تمرکز مجدد روی کارتان نیاز خواهید داشت.

خوشبختانه افزونه‌های مرورگر مفیدی برای این منظور طراحی شده‌اند و می‌توانید از آن‌ها برای جلوگیری از حواس پرتی‌های حین کار استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توان به افزونه StayFocusd اشاره کرد که برای گوگل کروم طراحی شده و می‌تواند زمان گشت‌و‌گذار شما در وب سایت‌های خاص را محدود کند و البته تمام تنظیمات آن قابل سفارشی کردن هستند.

درهم ریختگی تب‌های مرورگر

درهم ریختگی تب‌های مرورگر

نتیجه وب‌گردی‌های بی‌هدف و بدون فکر این است که شما اغلب با ده‌ها و شاید صدها تب باز روبرو خواهید بود. این تب‌ها را احتمالاً برای همان مقالات جالبی که حین وب‌گردی‌ها به آن‌ها برخورد کرده‌اید، باز نگه داشته‌اید تا بعداً آن‌ها را بخوانید. اما مشکل این است که باز بودن تعداد زیاد تب در مرورگر وب، منابع سیستم به خصوص حافظه رم را تحت فشار قرار می‌دهد و عملکرد کامپیوتر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

باز کردن تب‌های متعدد حتی ممکن است در نهایت باعث مسدود شدن مرورگر شود که این مسئله نیز مستقیماٌ می‌تواند بر بهره‌وری شما تأثیر بگذارد. در حالی که برخی اوقات باز کردن تعداد زیاد تب می‌تواند دلیل موجهی داشته باشد (به عنوان مثال، هنگام تحقیق برای یک پروژه جدید)، اما در سایر موارد، بستن آن‌ها می‌تواند به شما در بهبود بهره‌وری و افزایش عملکرد رایانه‌تان کمک کند.

درهم ریختگی دسکتاپ

درهم ریختگی دسکتاپ

اگر دسکتاپ شما شبیه یک میدان جنگ است، مطمئناً جستجو به دنبال یک فایل یا پوشه در این شلوغی، برایتان چالش برانگیز خواهد بود. دسکتاپ کامپیوتر محلی برای ذخیره فایل‌ها جهت دسترسی سریع و راحت است، اما درهم ریختگی بیش از حد آن می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. مشابه اتاق کار واقعی و فیزیکی خود، باید تلاش کنید تا دسکتاپ رایانه را نیز خلوت و منظم نگه دارید تا بهره‌وری‌تان به حداکثر برسد.

اگر چه یک روش خاص و واحد برای مرتب کردن دسکتاپ وجود ندارد و هر کس بنا به سلیقه خود این کار را انجام می‌دهد، اما رعایت برخی نکات کلیدی می‌تواند برای مدیریت و سازمان‌دهی فایل‌ها بسیار مؤثر باشد. به عنوان نمونه و برای شروع، بهتر است از شر فایل‌های غیر ضروری، برنامه‌های بی‌کاربرد و محتوای سطل بازیافت، راحت شوید.

علاوه بر این، می‌توانید پوشه‌هایی را در صفحه دسکتاپ برای ذخیره فایل‌های مشابه ایجاد کنید و برنامه‌هایی را که بیشتر استفاده می‌کنید به نوار وظیفه پین کنید. در ضمن، فراموش نکنید که یک کاغذ دیواری یا والپیپر مناسب نیز می‌تواند باعث شود دسکتاپ زیباتر و جذاب‌تر به نظر برسد.

زل زدن بیش از حد به مانیتور

زل زدن بیش از حد به مانیتور

امروزه، تقریباً تمام فعالیت‌های روزانه ما شامل یک صفحه نمایش نیز می‌شود! چه بخواهید از رایانه برای کار، یا از گوشی هوشمند برای برقراری ارتباط یا بازی کردن استفاده کنید و یا دوست داشته باشید در اوقات فراغت خود به تماشای فیلم در تلویزیون بپردازید، در همگی این‌ها مجبور به زل زدن به صفحه نمایش خواهید بود. در نتیجه، ممکن است بخش زیادی از روز را پشت مانیتور باشید که می‌تواند بر سلامت و بهره‌وری شما تأثیر منفی بگذارد.

به عنوان مثال، نور آبی ساطع شده توسط نمایشگرها می‌تواند تولید هورمون ملاتونین را قبل از خواب کاهش داده و کیفیت خواب‌تان را تحت تأثیر قرار دهد. نیازی به گفتن نیست که کاهش کیفیت و کمیت خواب نیز تا چه حد می‌تواند بر بهره‌وری شما تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، حداقل قبل از رفتن به تخت خواب، گوشی هوشمند یا رایانه را از خود دور کنید.

علاوه بر این، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صفحه نمایش می‌تواند منجر به خستگی چشم‌ها شده و با علائمی مانند سردرد، تاری دید، آبریزش چشم و موارد دیگر همراه شود. برای مقابله با این مشکلات و استفاده کمتر از صفحه نمایش،‌ می‌توانید برای خودتان ساعت یادآوری تنظیم کنید و در بازه‌های زمانی معین استراحت کنید، روشنایی صفحه نمایش را به شکل مناسب‌تری تنظیم کنید، و در فواصل زمانی معین فعالیت‌هایی مانند حرکات کششی یا پیاده‌روی انجام دهید.

حالت نشستن غیراستاندارد در حین کار با کامپیوتر

حالت نشستن غیراستاندارد

فراهم کردن یک وضعیت مناسب برای نشستن و نوع چیدمان میز کار می‌تواند تأثیر زیادی روی سلامت جسمی و بهره‌وری شما داشته باشد. نشستن پشت کامپیوتر و یا لپ تاپ در یک وضعیت نامناسب یکی از عادت‌های کامپیوتری بد کاربران است که در ابتدا ممکن است احساس راحتی کنند اما به مرور می‌تواند منجر به خستگی، گردن درد و کاهش بهره‌وری شود. بنابراین، اگر زمان زیادی را در حالت نشسته در مقابل رایانه خود می‌گذرانید، باید سعی کنید وضعیت نشستن خوبی داشته باشید تا ستون فقرات خود را سالم نگه دارید.

بررسی وضعیت خود را می‌توانید با اطمینان از صاف بودن پاهایتان روی زمین شروع کنید. کف پاهای شما باید به صورت صاف بر روی زمین بوده و زانوهایتان در یک زاویه قائم قرار داشته باشند. علاوه بر این، هنگام نشستن پشت میز، کمر خود را صاف نگه دارید و شانه‌های خود را شل نکنید. همچنین، برای حفظ وضعیت بدنی سالم خود در حین کار با کامپیوتر، بهتر است روی خرید یک صندلی راحت و قابل تنظیم سرمایه‌گذاری کنید و بدانید که این هزینه کاملاً ارزشش را دارد.

در نهایت، ارتفاع مانیتور کامپیوتر یا صفحه نمایش لپ تاپ را باید طوری تنظیم کنید که وقتی نشسته‌اید، چشمان شما هم سطح لبه بالایی صفحه نمایش باشد. این شرایط به شما کمک می‌کند تا هنگام نگاه کردن به مانیتور، موقعیت طبیعی بدنه خود را حفظ کنید.

چک کردن مداوم ایمیل‌ها

چک کردن مداوم ایمیل‌ها

مانند سایر اشکال ارتباطی، ایمیل هم باید به شما کمک کند تا بهترین بازدهی خود را داشته باشید، نه اینکه سرعت‌تان را کاهش دهد! بنابراین، اگر عادت دارید دائماً صندوق ایمیل‌های خود را در طول روز کاری چک کنید و به آن‌ها پاسخ دهید، احتمالاً بهره‌وری شما آسیب می‌بیند، زیرا مجبور خواهید بود دائماً بین صندوق ورودی ایمیل و کار اصلی خود جابجا شوید.

با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید ایمیل‌ها را به طور کلی نادیده بگیرید. برای به حداکثر رساندن بازده و بهره‌وری خود و در عین حال مطلع بودن از ایمیل‌های مهم، می‌توانید فواصل زمانی مشخصی را در طول روز به بررسی و پاسخ به ایمیل‌ها اختصاص دهید. مثلاً یک بار در ابتدای صبح و یک بار بعد از ظهر.

همچنین، باید اعلان‌های ایمیل خود را نیز طوری تنظیم کنید که با این زمان‌بندی هماهنگ بوده و در میانه کار باعث حواس پرتی‌ شما نشوند. علاوه بر این، می‌توانید از فیلترها و تنظیمات داخلی سرویس ایمیل برای سازماندهی خودکار ایمیل‌های خود در پوشه‌هایی خاص استفاده کنید تا در صورت نیاز بتوانید به سرعت به ایمیل‌های مد نظر خود دسترسی داشته باشید.

استفاده از رایانه در رختخواب

استفاده از رایانه در رختخواب

این عادت بد رایانه‌ای نه تنها مانع بهره‌وری شما می‌شود، بلکه بر سلامت بدنی و عملکرد رایانه شما نیز تأثیر منفی می‌گذارد. مسلماً تخت خواب جای مناسبی برای کار کردن نیست، چرا که مدام وسوسه خواهید شد لم داده و استراحت کنید و این می‌تواند منجر به کاهش بهره‌وری شما شود.

علاوه بر این، دراز کشیدن یا نشستن طولانی مدت روی تخت می‌تواند باعث درد گردن و کمر شود و این مورد نیز می‌تواند کیفیت خواب شما را در دراز مدت تحت تاثیر قرار دهد. در نهایت، قرار دادن لپ‌تاپ بر روی سطوح نرمی مانند تخت، گردش هوا در زیر آن را مختل کرده و ممکن است منجر به داغ شدن بیش از حد آن، کاهش عملکرد یا آسیب رسیدن به برخی از قطعات حیاتی شود.

بنابراین، برای بهبود بهره‌وری و محافظت از رایانه خود، بهتر است یک دفتر کار مناسب در خانه خود ایجاد کنید که ارگونومیک و راحت باشد.

این عادات بد کامپیوتری را کنار بگذارید تا بهره‌وری خود را افزایش دهید

امروزه استفاده از کامپیوتر برای بهره‌وری بیشتر در کارها کاملاً ضروری است و نمی‌توان آن را به کلی کنار گذاشت. اما مانند هر وسیله مفید دیگری، استفاده از رایانه هم قواعد خاص خود را دارد و باید بدانید که چگونه باید با آن کار کنید تا کارهایتان را به بهترین نحو انجام داده و در عین حال سلامت‌تان به خطر نیفتد. بنابراین، ایجاد عادات خوب کامپیوتری و کنار گذاشتن عادات بد برای به حداکثر رساندن عملکردتان کاملاً ضروری است.

پیروی از نکات ذکر شده در بالا می‌تواند یک شروع عالی بوده و به شما کمک کند تا از همین امروز نسبت به عادات کامپیوتری خود حساس‌تر شده و آن‌ها را اصلاح کنید. البته، ابزارهای الکترونیکی دیگری مانند گوشی هوشمند نیز بخش زیادی از وقت ما را به خود اختصاص می‌دهند و در آینده در مورد عادات بد مرتبط با این ابزارها نیز بیشتر خواهیم گفت.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا