هاست پرسرعت
تکنولوژی

بررسی OxygenOS 13؛ معرفی 9 ویژگی جدید و کاربردی سیستم عامل وان پلاس

بررسی OxygenOS 13؛ معرفی 9 ویژگی جدید و کاربردی سیستم عامل وان پلاس

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

رابط کاربری اختصاصی وان پلاس یعنی اکسیژن او اس (OxygenOS) همواره به عنوان یکی از بهترین نسخه‌های اندروید شناخته می‌شده، زیرا تعادل خوبی بین کارکرد و طراحی ایجاد می‌کند. اما متأسفانه، آپدیت‌های نصفه و نیمه این سیستم عامل در چند سال گذشته باعث شده تا به بیراهه رفته و هویت اصلی خود را تاحدودی از یاد ببرد.

خوشبختانه، در جدیدترین نسخه این مشکلات تا حد زیادی برطرف شده‌اند و OxygenOS 13 دارای طراحی جذاب و با طراوتی بوده و ویژگی‌های جدید متعددی را در اختیار کاربران گوشی‌های وان پلاس قرار می‌دهد. اگر به تازگی گوشی وان پلاس خود را به جدیدترین و بهترین نسخه از اکسیژن او اس آپدیت کرده‌اید، در ادامه با ما همراه باشید چرا که قصد داریم برخی از بهترین ویژگی‌های OxygenOS 13 را که قطعاً باید آن‌ها را امتحان کنید، به شما معرفی کنیم.

1. نمایشگر همیشه روشن

نمایشگر همیشه روشن

وان پلاس قابلیت نمایشگر همیشه روشن را بسیار دیرتر از سایر رقبا به گوشی‌های هوشمند خود اضافه کرده، با این حال این کار را به بهترین شکل انجام داده و یکی از زیباترین نمایشگرهای همیشه روشن را در اکوسیستم اندروید معرفی نموده است. اگر چه سایر شرکت‌های سازنده گوشی تنوع خوبی از طرح‌های همیشه روشن را به کاربران خود ارائه می‌دهند، اما تعداد بسیار کمی از آن‌ها عملکرد واقعاً مفیدی را در این بخش اضافه کرده‌اند.

OxygenOS 13 با طیف وسیعی از سبک‌های نمایشگر همیشه روشن همراه شده که می‌توانید آن‌ها را مطابق با نیازهای خود سفارشی کنید. شما در این نسخه به ساعت دیجیتال و آنالوگ معمولی دسترسی داشته و به علاوه می‌توانید الگوهای سفارشی ترسیم کنید. نمایشگر همیشه روشن پویای موسوم به Insight و حتی توانایی تنظیم Bitmoji به عنوان نمایشگر همیشه روشن از دیگر ویژگی‌های جدید اضافه شده به این بخش هستند.

وان پلاس در به‌روزرسانی جدید OxygenOS، موزیک‌های تعاملی و کاشی‌های نشان دهنده وضعیت تحویل غذا را نیز به صفحه نمایش همیشه روشن اضافه کرده است. به این ترتیب، بدون نیاز به باز کردن قفل گوشی یا حتی دسترسی به صفحه قفل، می‌توانید بسیاری از کارهای خود را مدیریت کنید.

2. پوشه‌های بزرگ‌تر

پوشه‌های بزرگ‌تر

علیرغم تغییرات بحث‌برانگیز لانچر که در OxygenOS 12 شاهد بودیم، به نظر می‌رسد وان پلاس همچنان مایل است به ظاهر و حس و حال رابط کاربری اوپو نزدیک‌تر شود (هر دو شرکت وان پلاس و اوپو تحت مدیریت یک کمپانی مادر هستند). علاوه بر چند بهبود در زمینه پایداری، لانچر OxygenOS 13 تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته است. با این حال، توانایی بزرگ‌تر کردن پوشه‌ها در صفحه اصلی یک ویژگی بسیار کاربردی است.

اگر برنامه‌هایی را در داخل یک پوشه قرار داده‌اید و مدام از آن‌ها استفاده می‌کنید، بزرگ‌‌تر کردن پوشه روند باز کردن برنامه‌ها را یک مرحله کاهش می‌دهد (نیازی به باز کردن پوشه نیست). پوشه‌های بزرگ شده همچنین می‌توانند به خوبی موارد مهم را از بقیه آیکون‌ها و پوشه‌ها در صفحه اصلی جدا کرده و به ظاهر رابط کاربری نیز تنوع ببخشند.

برای بزرگ‌نمایی یک پوشه، کافیست چند لحظه انگشت خود را روی آن نگه دارید و سپس روی Enlarge folder (بزرگ‌نمایی پوشه) ضربه بزنید . اگر برنامه‌های داخل پوشه بیش‌تر از چیزی باشد که نمایش داده می‌شود، به راحتی می‌توانید با کشیدن انگشت خود روی پوشه، برنامه‌های دیگر را هم ببینید و به این ترتیب می‌توان گفت که با یک نسخه کوچک‌تر از صفحه اصلی گوشی خود طرف خواهید بود! اگر هم به هر دلیلی تصمیم گرفتید پوشه را کوچک کنید، با روش مشابه می‌توانید این کار را انجام دهید.

3. سایدبار هوشمند

سایدبار هوشمند

OxygenOS 13 یک جعبه ابزار کناری یا همان سایدبار بسیار خوبی را به ارمغان آورده که می توانید با یک حرکت انگشت ساده از کنار صفحه به سمت داخل، آن را باز کنید. شما می‌توانید میانبرهایی را به هر برنامه‌ای که روی گوشی خود نصب کرده‌اید اضافه کنید و هر زمان با استفاده سایدبار این برنامه‌ها را باز کنید، در یک پنجره شناور اجرا خواهند شد. سپس می‌توانید به راحتی این پنجره را به هر بخش از صفحه که دوست دارید منتقل کرده و پس از اتمام کار نیز آن را ببنید. این ویژگی باعث می‌شود تا کار کردن همزمان با چند برنامه بسیار راحت‌تر شود. به عنوان مثال، فرض کنید در حال بررسی لیست خرید ماهانه خود هستید و نیاز به انجام چند محاسبه ریاضی پیدا می‌کنید، در اینجا بدون اینکه نیاز به رفتن به صفحه اصلی باشد، می‌توانید برنامه ماشین حساب را از سایدبار اجرا کرده و بعد از انجام محاسبات خود، آن را ببندید و به کار قبلی ادامه دهید.

اگر از نشانگر سایدبار که همیشه در کنار صفحه قرار دارد خوشتان نمی‌آید، می‌توانید تنظیم کنید که از دید پنهان شود، اما همچنان از همان جایی که آخرین بار سایدبار را اجرا کرده، بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. برخی از ابزارهای  پیش فرض که در سایدبار می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت عبارتند از: میانبرهایی برای گرفتن عکس از صفحه نمایش، ضبط ویدیو از صفحه نمایش یا ترجمه محتوای آن. در ضمن، گفتنی است که کشیدن یک برنامه به نیمه بالایی یا پایینی صفحه نمایش نیز حالت تقسیم صفحه را فعال می‌کند.

4. حالت ساده

حالت ساده

با محبوبیت روزافزون وان پلاس به عنوان یک برند جهانی، گوشی‌های این شرکت تنها توسط جوانان و حرفه‌ای‌ها خریداری نمی‌شود و حتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم به سراغ آن‌ها می‌روند. به همین منظور، یک حالت ساده در OxygenOS 13 گنجانده شده که رابط کاربری را تا جای ممکن ساده کرده و استفاده از آن را حتی برای مبتدی‌ترین افراد هم که آشنایی چندانی با فناوری‌های مدرن ندارند، راحت می‌کند.

پس از فعال شدن حالت ساده، تقریباً همه چیز روی صفحه نمایش تا سه برابر بزرگ‌تر می‌شود، متن‌ها خواناتر می‌شوند و آیکون‌ها به شکلی ساده‌تر نمایش داده می‌شوند. از سایر تغییرات نیز می‌توان به ساده‌تر شدن صفحه تنظیمات گوشی و افزایش صدای زنگ و صدای اعلان اشاره کرد.

5. پنجره‌های شناور

پنجره‌های شناور

علیرغم اینکه پنجره‌های شناور از زمان اندروید 7 به این اکوسیستم اضافه شده‌ است، اما واقعاً مایه شرمساری است که بسیاری از گوشی‌های اندرویدی هنوز هم از آن به درستی پشتیبانی نمی‌کنند. خوشبختانه، در OxygenOS 13 این اتفاق رخ داده و برای باز کردن هر برنامه‌ای در یک پنجره شناور، کافیست روی سه نقطه در پانل برنامه‌های اخیر ضربه بزنید و Floating window را انتخاب کنید.

تقریباً برای هر برنامه‌ای می‌توان این کار را انجام داد و به طرز شگفت‌آوری نیز خوب کار می‌کند. با اینکه اندازه پنجره شناور قابل تغییر نیست، اما زمانی که با آن کار نمی‌کنید، به شکل مناسبی کوچک می‌شود تا جلوی دیدتان را در صفحه نمایش نگیرد. شما می‌توانید پنجره‌های شناور را به سادگی جابه‌جا کنید، آن‌ها را به کنار صفحه فرستاده یا در اصطلاح مینیمایز کنید یا آن را موقتاً ببندید. در همه این حالت‌ها، برنامه‌ها همچنان در پس زمینه در حال اجرا بوده و هر زمان که بخواهید دوباره می‌توانید آن را فراخوانی کنید.

6. استفاده از سبک طراحی Material You برای آیکون‌ها

طراحی متریال برای آیکون‌ها

در حالی که طراحی اختصاصی “آکوامورفیک” در OxygenOS 13 جایی برای سیستم طراحی گوگل با نام Material You که با اندروید 12 معرفی شده بود باقی نگذاشته، اما می‌توانید با زدن تنها یک دکمه به همه آیکون‌ها اجازه دهید تا شکل و شمایل خود را با تم رنگی تصویر زمینه هماهنگ کنند. این ویژگی هنوز در مورد برخی از برنامه‌های شخص ثالث به درستی کار نمی‌کند، اما یک قدم دیگر برای نزدیک‌تر شدن به نسخه خام اندروید و البته دور شدن از ColorOS است و از همین جهت مورد استقبال کاربران جهانی قرار می‌گیرد.

7. فضای ویژه کودکان

فضای ویژه کودکان

با توجه به اینکه اغلب کودکان نسل فعلی در معرض دنیای باز و خطرناک اینترنت هستند، برای والدین بسیار مهم است که محتوای ناامن را از دسترس آن‌ها دور کنند. فضای ویژه کودکان یا Kid Space در OxygenOS 13 راهی ساده و در عین حال موثر برای انجام این کار است.

شما می‌توانید فهرستی از برنامه‌ها یا بازی‌ها را برای کودک خود تعیین کرده و برای استفاده از آن‌ها نیز محدودیت زمانی تعیین کنید. به این ترتیب، فرزندتان نمی‌تواند به چیزی غیر از آنچه انتخاب کرده‌اید دسترسی داشته باشند. حتی می‌توانید فیلتر نور آبی را برای جلوگیری از خستگی چشم روشن کنید. حالت Kid Space دارای یک تصویر زمینه جذاب با نمادهای بزرگ و پر زرق و برق است و امکان دسترسی به پانل اعلان‌ها، تنظیمات سریع یا برنامه‌های اخیر نیز در آن وجود ندارد. برای خروج از Kid Space باید رمز عبور گوشی را وارد کرد یا از اسکن اثر انگشت استفاده نمود. پس خیالتان راحت باشد که کودک شما نمی‌تواند به صورت خودسرانه و یا از روی کنجکاوی از حالت ویژه کودکان خارج شود.

8. ویرایش پیشرفته‌تر اسکرین‌شات

ویرایش پیشرفته‌تر اسکرین‌شات

در OxygenOS 13 پس از گرفتن اسکرین‌شات، ابزارهای برش و نشانه‌گذاری بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای شروع، چندین نوع ابزار هایلایت کننده مختلف وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای برجسته کردن موارد مهم در اسکرین‌شات خود استفاده کنید. عملیات برش نیز آسان‌تر شده و می‌توانید تصویر را به همان شکل دقیقی که می‌خواهید، ذخیره کنید.

ویژگی جدید “پیکسلی کردن خودکار” نیز زمانی به کار می‌آید که اطلاعات حساسی مانند شماره تلفن یا جزئیات کارت اعتباری در داخل اسکرین‌شات وجود داشته باشد. در چنین، حالتی تمامی اطلاعات مهم به صورت خودکار تشخیص داده و پیکسلی می‌شوند تا قابل رؤیت نباشند. اگر هم موردی از قلم افتاد و به صورت خودکار پیکسلی نشد، می‌توان به راحتی و به صورت دستی آن را پیکسلی کنید. در نهایت، گزینه‌های ویرایش پیشرفته‌ای شامل مجموعه کامل ابزارهای سنتی ویرایش عکس از جمله فیلترها، اضافه کردن متن، تار کردن بخشی از عکس و حتی پالت‌های هوش مصنوعی نیز در دسترس شما قرار دارد.

9. مخفی کردن برنامه‌ها

مخفی کردن برنامه‌ها

قابلیت مخفی کردن برنامه‌ها مدت‌هاست که در گوشی‌های وان پلاس وجود داشته، اما در OxygenOS 12 ویژگی‌های حریم خصوصی دستخوش تغییراتی شدند و دسترسی به برنامه‌های پنهان شده بسیار سخت‌تر شد. می‌توان گفت این موضوع هم به نفع کاربر است و هم به ضرر او، اما اگر واقعاً می‌خواهید برنامه‌های خاصی را در گوشی خود از چشم‌های کنجکاو دور نگه دارید، OxygenOS 13 یکی از ایمن‌ترین راه‌کارها را ارائه کرده است.

برای شروع قبل از هر چیز باید یک پین یا رمز عبور برای گوشی خود تعریف کرده باشید. سپس، به مسیر Settings > Privacy > Hide apps رفته و دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید تا برنامه‌هایی را که نمی‌خواهید در کشوی برنامه‌ها نشان داده شوند، مشخص کنید. بعد از اینکه برنامه‌های مورد نظر خود را مخفی کردید، برای دسترسی به پوشه حاوی این برنامه‌ها باید رمز عبور تعیین شده را در شماره‌گیر گوشی وارد کنید.

گوشی خود را به OxygenOS 13 آپدیت کنید و از این ویژگی‌های جدید لذت ببرید

اگر چه OxygenOS 12 تا حد زیادی به عنوان یک به‌روزرسانی اصلی سیستمی، ناامید کننده بود و به مذاق کاربران قدیمی وان پلاس خوش نیامد، اما ویژگی‌های مفید زیادی به همراه داشت. حال، OxygenOS 13 با رابط کاربری جدید خود موسوم به آکوامورفیک، از نظر ظاهری نیز بسیار بهتر از قبل شده و ویژگی‌های جدید و قدیمی را به شکل مؤثرتری ارائه کرده است.

تعداد کمی از کاربران وان پلاس به دلیل تجربه نه چندان خوبی که نسخه 12 به ارمغان آورده بود، ترجیح دادند دوباره به OxygenOS 11 برگردند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به نسخه‌های قدیمی‌تر این سیستم عامل پایبند بوده‌اند، خوشحال می‌شوید بدانید که OxygenOS 13 تعادل بسیار خوبی بین ظاهر زیبا و ارائه مجموعه‌ای از ویژگی‌های حتی بیشتر از قبل ایجاد کرده است. پس با خیال راحت می‌توانید گوشی خود را به این نسخه ارتقاء داده و از تجربه یک سیستم عامل مدرن لذت ببرید.

امیدواریم از این مقاله نیز نهایت استفاده را برده باشید. اگر از کاربران محصولات وان پلاس هستید و یا نظر خاصی در مورد هر یک از موارد ذکر شده دارید، خوشحال می‌شویم آن را از طریق بخش کامنت‌ها در ذیل همین مطلب با ما و دیگر خوانندگان دیجی رو در میان بگذارید.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا