هاست پرسرعت
خودرو

بهترین خودروی سال ۱۴۰۱ به انتخاب پدال؛ از بازار جهانی تا مدل های چینی

بهترین خودروی سال ۱۴۰۱ به انتخاب پدال؛ از بازار جهانی تا مدل های چینی

آخرین روزهای سال ۱۴۰۱، فرصتی است برای انتخاب بهترین خودروها به انتخاب همکاران فعال در gsxr. این مطلب، توسط مجموعه‌ای از نویسندگان تقدیم شما می‌شود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

سال ۱۴۰۱ برای علاقه‌مندان خودرو در ایران، بسیار عجیب و متفاوت از گذشته سپری شد. افزایش ارزش دلار، هجوم مردم و دلالان برای خرید، کمبود خودرو برای پاسخ به نیاز بازار و عدم اجرای طرح واردات مدل‌های خارجی، بیش از سال‌های قبل بر نابسامانی‌ها تاثیرگزار بود. پیش‌فروش‌های مداوم و طرح‌های متنوع برای ثبت نام خودرو نیز، گره‌ی از این معضل باز نکرد.

در سمت دیگر ماجرا، بازار جهانی خودرو شاهد رونمایی از مدل‌های متنوع با امکانات جدید و فناوری‌های مدرن بود. رهایی از کرونا و افزایش تیراژ تولید در سراسر دنیا، فرصت بسیار خوبی برای خودروسازان بزرگ فراهم کرد تا تنوع محصولات را افزایش دهند. این شرایط، تفاوتی چشمگیر نسبت به سال‌های قبل داشت.

هرچند که تحلیل و پیش‌بینی بازار خودروی ایران برای آینده، روشن و امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد؛ امیدواریم سال ۱۴۰۲، با خودروهای باکیفیت تولید داخل و مدل‌های وارداتی درجه یک برای مردم ایران همراه باشد. امسال نیز مطابق سنت گذشته، از نویسندگان gsxr خواستیم، یک خودرو از مدل‌های موجود در بازار کشور و یک نمونه از میان خودروهای رونمایی شده در خارج ایران را به سلیقه‌ی خود انتخاب و معرفی کنند.

جواد عقیلی: لوسید ایر و فوتون تونلند اتوماتیک

لوسید ترکیبی از طراحی زیبا و تکنولوزی مدرن الکتریکی است. سدان ایر، خودرویی پیشرو در کلاس لوکس برقی محسوب می‌شود. خریدار لوسید ایر، نه‌تنها از فضای کافی برای ۴ سرنشین بالغ و صندوق عقب جادار استفاده می‌کند؛ بلکه امکانات مشابه خودروهای لوکس در اختیار دارد. این خودرو، مهم‌ترین رقیب تسلا مدل S محسوب می‌شود و راحتی بیشتر فراهم می‌کند.

لوسید ایر

نسخه‌های مختلف لوسید ایر، ۹۰ تا ۲۵۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. ارزان‌ترین مدل با ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور، در زمان ۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. گران‌ترین نمونه با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت نیز تولید خواهد شد.

فوتون تونلند اتوماتیک، به دلیل توانایی‌های آفرود و طراحی مدرن الهام گرفته از تویوتا هایلوکس، یکی از زیباترین وانت‌های چینی موجود در ایران است. این خودرو البته کیفیت رانندگی نزدیک به تولیدات تویوتا را فراهم نمی‌کند؛ اما امکانات مورد نیاز طبیعت‌گردی و باربری سبک دارد.

فوتون تونلند اتوماتیک

تونلند دو دیفرانسیل جدید با پیشرانه بنزینی و دیزلی مونتاژ ایران خودرو، سال ۱۴۰۲ عرضه خواهد شد. موتور ۲ لیتر توربو دیزل، ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نسخه‌ی بنزینی با موتور ۲ لیتر توربوشارژ، قدرت ۲۳۸ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. قیمت فوتون تونلند اتوماتیک با امکانات متنوع در چین، ۱۸ تا ۲۴ هزار دلار است.

شاهین احمد زاده: ولوو EX90 الکتریکی و فونیکس تیگو ۷ پرو

صنعت خودروی جهان یکی از بزرگ‌ترین پوست‌اندازی‌های تاریخ خود را تجربه می‌کند و آن‌ حرکت سریع به سمت حمل‌ونقل بدون آلایندگی و برقی است. ولوو سوئد به‌ عنوان یکی از خوش‌نام‌ترین برندهای خودروسازی اروپا می‌خواهد از این بازی عقب نماند و به همین خاطر پرچم‌دار برقی خود را با نام EX90 معرفی کرده است. این شاسی‌بلند لوکس از ظاهری شیک و متمایز سود می‌برد و شاخصه‌های مشهور ولوو را نیز به همراه دارد.

ولوو یزقی

نسخه فول EX90 قدرت ۵۱۷ اسب بخار خواهد داشت و شعاع حرکتی آن به ۶۰۰ کیلومتر نیز خواهد رسید. از نظر ایمنی نیز سیستم‌های کمک‌راننده متنوعی در دسترس خواهد بود. با این تفاسیر می‌توان ولوو EX90 را جزو شاخص‌ترین محصولات این برند در سال‌های اخیر دانست.

بازار خودروی کشور ما شبیه هیچ جای دنیا نیست و به همین خاطر، خریداران مجبور هستند برای خودروهای کارکرده کره‌ای یا ژاپنی چند میلیارد تومان هزینه کنند. اما برخی افراد علاقه‌ای به خودروهای کارکرده ندارند و ترجیح می‌دهند مدل صفرکیلومتر داشته باشند. در چنین شرایطی چینی‌ها فرصتی طلایی یافته‌اند و مجموعه چری و ام وی ام در نبود برندهای مطرح جهانی محصولات خود را با قیمت‌های میلیاردی روانه بازار کرده‌اند؛ اما جدای از قیمت‌گذاری‌های فضایی و نجومی، یکی از محصولات نسبتاً مطلوب چری در ماه‌های اخیر که بازخوردهای مثبتی نیز داشته است تیگو ۷ پرو است. نسل قبلی این خودرو در کشورمان فروش نسبتاً خوبی را تجربه کرد و در نبود رقبای صاحب‌نام توانست بخشی از بازار کراس اوورها را به خود اختصاص دهد.

چری تیگو 7 پرو

ظاهر این خودرو را می‌توان ساده و شیک توصیف کرد و قطعاً با گذشت زمان گرد پیری دیرتر بر چهره آن خواهد نشست. در واقع طراحی ظاهری تیگو ۷ پرو بلوغ خوبی را نسبت به نسل قبلی نشان می‌دهد. در بخش قوای محرکه باید گفت تیگو ۷ پرو با همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو که ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور دارد عرضه می‌شود و اگرچه چنین قدرتی برای کراس اوور چری کم به نظر می‌رسد اما پاسخگوی نیازهای یک خانواده خواهد بود. البته بجای گیربکس دوکلاچه تیگو ۷ قبلی شاهد گیربکس CVT هستیم که تجربه سواری نرمی را ارزانی می‌دارد. چینی‌ها مطابق معمول از نظر تجهیزات نیز کم نگذاشته‌اند و مواردی همچون نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانوراما، سنسورهای نور و باران، ترمز پارک برقی، دستیار شروع حرکت در شیب‌ها، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل فشار باد تایرها، فرمان برقی، شارژر بی‌سیم، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، صندلی‌های برقی جلو با گرم‌کن و ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای در آن دیده می‌شوند.

امیر دهقان؛ شورلت کوروت Z06 و لئو MX8 

انتخاب بهترین خودرو همیشه کار بسیار سختی است زیرا در جهان ماشین آن‌قدر تنوع وجود دارد و مدل‌های مختلفی در شکل‌ها، اندازه‌ها و کلاس‌های گوناگون ساخته می‌شوند که نمی‌توان به‌طور قاطع یک مدل را بهترین دانست. بااین‌حال، برخی خودروها هستند که در کلاس خود بشدت موردتوجه قرار می‌گیرند و تحسین همگان را برمی‌انگیزند.

 

شورولت کوروت Zo6

شورلت کوروت C8 Z06 قطعاً یکی از همین خودروها است. این ماشین با ویژگی‌ها و توانایی‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، بدون شک یکی از برترین خودروهایی است که طی سال گذشته راهی بازار شد. در دوران الکتریکی‌سازی و پیشرانه‌های پرخوران، ساخت یک سوپرکار تنفس طبیعی آن‌هم با قیمتی مناسب حرکت بسیار قابل‌تحسینی محسوب می‌شود. Z06 جدید یک تحول بزرگ در خانوادهٔ کوروت بود و هرچند شاید پشت کردن آن به سنت‌هایی مثل ترکیب موتور جلو و پیشرانهٔ پوشراد به مذاق برخی طرفداران متعصب کوروت خوش نیاید ولی من قطعاً از چنین تحولی استقبال می‌کنم. موتور میل‌لنگ تخت با ردلاین ۸,۶۰۰ rpm، پرفورمنس چشمگیر و قیمتی ارزان‌تر از همهٔ رقبا باعث شده که از دید من کوروت C8 Z06 بهترین خودروی سال گذشته لقب گیرد. 

ایستا موتور لئو MX8

در شرایط کنونی صنعت خودروی کشورمان که مملو از مدل‌های داخلی قدیمی و بی‌کیفیت و چینی‌های میلیاردی است، هیچ خودرویی را نمی‌توان پیدا کرد که لایق عنوان بهترین باشد. بااین‌وجود، به‌تازگی در کشورمان خودرویی رونمایی شده است که از دید من می‌توان آن را حرکت مثبت و قابل‌توجهی دانست. دلیل برتری این خودرو که لئو MX8 نام دارد، ریشه و تبار ژاپنی آن است. هرچند این خودرو از چین آماده و توسط دانگ‌فنگ تولید می‌شود اما بر اساس نیسان ترا ساخته شده و اشتراکات زیادی با این شاسی‌بلند ژاپنی دارد؛ بنابراین، در شرایط کنونی که به دلیل تحریم‌ها هیچ‌کدام از برندهای معتبر جهانی حاضر به همکاری با خودروسازان ایرانی نیستند، مونتاژ خودرویی با ریشهٔ ژاپنی در کشورمان اتفاق مثبتی تلقی می‌شود حتی اگر این خودرو از راه چین به ایران آمده باشد. پلت‌فرم و ساختار کلی MX8 کاملاً با نیسان ترا یکسان است و در بازاری که پر شده از چینی‌های رنگارنگ، این را می‌توان امتیاز بسیار بزرگی دانست. البته قطعاً این خودرو با قیمتی در حدود ۲.۵ میلیارد تومان، در دسترس اکثر اقشار جامعه نخواهد بود و این بزرگ‌ترین مشکل MX8 به‌حساب می‌آید اما برای من پلت‌فرم ژاپنی کافی بود تا این مهمان تازه‌وارد کشور را به‌عنوان بهترین خودروی مونتاژ داخلی برگزینم. 

محمد جواد نورائی: فراری پورسانگوئه و جک KMC J7

شگفتی امسال صنعت خودرو بدون شک یک شاسی بلند سوپر اسپرت ۴در از دیار مارانلو است. درست حدس زدید…فراری پورسانگوئه!
عاشقان صنعت خودرو در تاریخ ۷۵ ساله فراری هیچ‌گاه توقع نداشتند یک اسب سرکش ایتالیایی شاسی بلند باشد، صندوق بزرگی داشته باشد و بتوان در ردیف عقب آن مسافری را سوار کرد. پورسانگوئه تمام معادلات را در خصوص فلسفه وجودی فراری و خودروی سوپر اسپرت تغییر داد.

فراری
فراری به خوبی توانست مفاهیمی متضاد را در کالبد یک خودروی جادویی مجسم کند. اگرمیخواهید نهایت لذت رانندگی با یک سوپر اسپرت را تجربه کنید، حتما لازم نیست تا خود را در اتاق تنگ یک خودروی دو نفره حبس کنید و از المان‌های لوکس فاصله بگیرید. پورسانگوئه متولد شده تا تمامی خواسته های یک مشتری ثروتمند را همزمان باهم پاسخ دهد. به ادعای طراحان مارانلو، درهر شرایطی امکان استفاده از پورسانگوئه وجود دارد؛ خواه یک مراسم تشریفاتی باشد، یا شرایطی آفرودی و یا یک پیست ورزشی. اسب لوکس و وحشی فراری آمده تا به سلطنت آستون‌مارتین DBX، لامبورگینی اوروس و بنتلی بنتایگا پایان دهد…پورسانگوئه موفق خواهد شد!

اگر قرار به انتخاب یک خودروی مونتاژی در فضای خارج از تحریم بود، با قراردادهای برجامی شاهد حضور خودروهای بسیار خوب غیر چینی در خیابانهای کشور بودیم. حال که این فرصت وجود ندارد، بهترین خودروی مونتاژی به ناچار یک چینی خواهد بود. در بین مدل‌های متنوع و رنگارنگ از برندهای درجه ۲ و ۳ چینی موجود در ایران، انتخاب من J7 کرمان موتور است.

کرمان موتور KMC j7
ایراد بزرگ خودروهای چینی عدم خلاقیت کافی دربحث طراحی است. همگی سعی دارند از ترندهای جهانی بصورت کاملا مصنوعی و تکراری استفاده کنند . KMC J7 از معدود مدلهای موجود در بازار است که به طراحی بهای زیادی داده؛ جک با کمک فولکس واگن یک هویت خاص، جذاب و اسپرت را برای این خودرو خلق کرده است. استفاده از متریال، رنگها و تزئینات متنوع در خارج و داخل اتاق (فیبر کربن، مشکی پیانویی، چرم و پارچه با دوخت سفید، کروم و پنلهای مات نقرهای رنگ) یکی از تفاوت های بزرگ جی سون با بقیه خودروها است. هیچ چینی را پیدا نخواهید کرد که تا این حد تزئینات متنوع کار کرده باشد.
J7 اولین خودروی بازار ایران است که چراغهای سرتاسری و رقصنده به سبک خودروهای آئودی دارد. در هر چراغ جلوی آن ۵ عدد لنز جانمایی شده و در هنگام رانندگی، جاده و خیابان به نسبت رقبا کاملا متفاوت نورپردازی میشود.
حس سواری در J7 منطقی و لذت بخش است؛ پلت فرم مشترک این خودرو با محصولات اشکودا و فولکس واگن همراه با پیشرانه سرحال و پرقدرت ۱۷۰ اسب بخاری باعث میشود در هنگام رانندگی، چینی بودن محصول کرمان موتور کمتر پیدا باشد! کسانی که تمایلی به کراس اورهای خشک چینی ندارند، J7 بهترین انتخاب است.

فراری پروسانگوئه

سعید روشن: فراری پروسانگوئه

احتمالا امسال، آخرین باری است که می‌توانم یک ماشین بنزینی ۱۲ سیلندر را بعنوان بهترین خودرو انتخاب کنم.  طرح دلفریب با گلگیرهای برجسته و چهاردر که به سبک زیبایی باز می‌شوند،در کنار داشبورد عجیب و غریبش مرا سخت مجذوب کرد. به هر حال من فراری پورسانگوئه را بعنوان بهترین خودروی سال ۲۰۲۲ معرفی می‌کنم

علی صفرپور: کادیلاک سلستیک و فونیکس تیگو ۸ پرو

ابتدا به دنبال آن بودم یک سوپراسپرت تاثیرگذار پیدا کنم اما هیچ خودرویی آنطور که باید چشمم را نگرفت. پورشه ۹۱۱ GT3RS بود اما برادر کوچک‌ترش، کیمن GT4RS، روی‌هم رفته گزینه بهتری برای رانندگی خارج از پیست به شمار می‌رود. اگر قرار باشد بهترین خودرو، بهترین عملکرد در پیست را داشته باشد پس هر سال ابرخودروها باید جوایز را به خود اختصاص دهند اما این‌طور نیست! امسال گمان می‌کنم این کادیلاک سلستیک بود که توجه مناسبی به خود جلب کرد. هرچند حداقل یک سال تا ورودش به بازار مانده، تقریبا یکی از مهم‌ترین خودروهای معرفی شده امسال است. 

کادیلاک سلستیک

سلستیک پیشرفته‌ترین و لوکس‌ترین محصول این برند آمریکایی تا به امروز به شمار می‌رود. فناوری‌های خاص، طراحی ساختارشکنانه و فضای داخلی بسیار گیرا و جذاب تنها بخشی از جذابیت‌های این سدان-لیموزین تازه‌نفس محسوب می‌شوند. کادیلاک خود را به شخصی‌سازی هر دستگاه سلستیک برای مشتریانش متعهد کرده است؛ همین تعهد به مشتری می‌تواند تا سال آینده نگاه بسیاری از لوکس‌سواران را به سوی خود جلب کند. 

چری تیگو 8

از میان خودروهای نه‌چندان زیبای داخلی هم گمان می‌کنم فونیکس تیگو ۸ پرو و پرو مکس با وجود قیمت نامعقولشان، مجموعه مناسبی از امکانات موردنظر، موردنیاز و شایسته یک خانواده ایرانی را دارند و باید برای دسته بزرگ‌تری از مردم دردسترس باشد. در کشور ما که شاسی‌بلند و خودنما بودن خودرو امتیاز محسوب می‌شوند، تیگو ۸ پرو به‌خوبی می‌تواند به گزینه‌ای مناسب تبدیل شود؛ البته اگر خریدار، این شاسی‌بلند را به خرید یک واحد آپارتمان دو خوابه برای زندگی ترجیح داده باشد! 

غزاله زاهدی: فراری ۲۹۶GTB و جک KMC T8

بی شک فراری با معرفی مدل ۲۹۶GTB تعریف جدیدی از خودروهای سوپر اسپورت ارائه کرده است. این مدل که جدیدترین محصول موتور وسط خودروساز ایتالیایی است، می‌تواند لقب زیباترین طراحی ساخت ایتالیا در چند سال اخیر را نیز از آن خود کند.

فراری 296

فراری ۲۹۶GTB برخلاف مدل‌های قبلی فراری، از یک موتور ۳ لیتری توربو شارژ ۶ سیلندر با یک درایو هیبریدی بهره می‌برد. قدرت موتور احتراقی به تنهایی برابر با ۶۶۳ اسب بخار است و در کنار ۱۶۵ اسب بخار نیروی تولیدی موتور الکتریکی در مجموع ۸۱۸ اسب بخار تولید می‌کند. همچنین نیرو توسط یک دیفرانسیل مجهز به محدود کننده لغزش الکترونیکی به دو چرخ عقب ارسال می‌شود. ۲۹۶GTB برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به کمتر از ۲.۹ ثانیه زمان احتیاج دارد و در زمانی  ۷.۳ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

نیاز بازار خودروی ایران به سگمنت پیکاپ انکارناپذیر است. در سالی که گذشت کرمان موتور از این فرصت استفاده کرد و با فروش پیکاپ KMC T8 یکی از جذاب ترین خودروهای چند سال اخیر را به بازار فرستاد. طراحی به‌روز و عضلانی، قیمت مقرون به صرفه نسبت به خودروهای وارداتی مانند تویوتا هایلوکس و خصوصیات فنی مناسب باعث شد T8 به سرعت جایگاه ویژه ای در بازار پیدا کند. KMC T8 یک پیکاپ دو دیفرانسیل از محصولات کمپانی JAC است که سال ۲۰۱۸ و به عنوان نمونه به‌‌روزتر مدل جک تی ۶ وارد بازار چین شد.

حک تی 8

یکی از مواردی که خودروهای پیکاپ را تحت چالش قرار می دهد، توانایی آفرودی است که این روزها علاقمندان فراوانی را به سمت خود جذب می‌کند. به همین دلیل می‌توان گفت پیکاپ KMC T8 با توجه به خصوصیاتی که دارد  گزینه‌ای جذاب برای طرفداران آفرود محسوب می‌شود.

محمدرضا اشتری: فورد اورست و چانگان UniT

خودروسازان بزرگ دنیا، محصولات ویژه برای مناطق مختلف دارند. به همین دلیل، بعضی مدل‌ها مخصوص کشورهای امریکا یا ژاپن و برخی دیگر، ویژه اروپا، امریکای جنوبی یا شرق آسیا تولید می‌شوند. فورد اورست، یکی از معدود خودروهای طراحی شده توسط خودروسازان امریکایی برای کشورهای خارجی است.

فورد اورست 2022

اولین فورد اورست، سال ۲۰۰۳ رونمایی شد و سال ۲۰۲۲، نسل جدید را تجربه کرد. این شاسی بلند، با طول بدنه‌ی ۴۹۱۴ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۸۴۰ میلی‌متر در حالت استاندارد، قدبلند و مناسب طبیعت‌گردی است. خریدار می‌تواند فورد اورست را بدون سیستم دو دیفرانسیل و صرفا محرک جلو سفارش دهد. نسخه‌ی ۴WD با موتور ۳ لیتر توربودیزل یا اکوبوست فورد (مشابه موستانگ) نیز تولید می‌شود.

فورد اورست با موتور ۲/۳ لیتر توربوشارژ (اکوبوست) قدرت ۲۷۵ اسب بخار و گشتاور ۴۵۵ نیوتن متر فراهم می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل، حدود ۱۰ ثانیه است. اورست در نسخه‌های تک و دو دیفرانسیل، ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار قیمت دارد.

چانگان یونی تی

از میان خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار ایران، به ناچار مجبور به گزینش چری تیگو ۷ پرو هستم و این مدل را جذاب‌تر از دیگر کراس‌اورهای چینی مونتاژ داخل دیدم. باتوجه به انتخاب خودروی مذکور توسط آقای احمدزاده، چانگان یونی T در گروه مدل‌های چینی رونمایی شده در سال ۱۴۰۱ نیز، جالب توجه است.

چانگان یکی از باکیفیت‌ترین برندهای فعال در صنعت چین محسوب می‌شود و صادرات گسترده به کشورهای مختلف دارد. مدل یونی T هم در کلاس کراس‌اورهای اسپرت چینی، علاوه‌بر فروش بسیار خوب، از نظر ایمنی و فنی، مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. سایپا برای مونتاژ این خودرو در سال ۱۴۰۲ آماده می‌شود.

چانگان UniT با موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ، ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو آستانه قیمت ۱۷ هزار دلار دارد و می‌تواند با حضور گسترده در بازار ایران، قیمت نجومی کراس‌اورهای مدیران خودرو و گروه بهمن را کاهش دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا