تقلب سامسونگ در عکاسی از ماه لو رفت؛ هوش مصنوعی به جای زوم واقعی!
تقلب سامسونگ در عکاسی از ماه لو رفت؛ هوش مصنوعی به جای زوم واقعی!
سامسونگ برای اولین بار در گلکسی اس 20 اولترا از بزرگنمایی 100 برابری رونمایی و برای نشان دادن قدرت آن از عکسهایی که از ماه گرفته میشد، استفاده کرد. از آن زمان تاکنون همواره عکسهایی که پرچمدارهای سامسونگ از ماه میگیرند، بدون رقیب بوده و جزئیاتی حیرت انگیز را ارائه میکنند. اما بر اساس تحقیقاتی که یکی از کاربران ردیت (Reddit یک انجمن اینترنتی است) انجام داده، ظاهراً این عکسها واقعی نبوده و نتیجه کار هوش مصنوعی هستند! با دیجی رو همراه باشید.
سری گوشیهای پرچمدار گلکسی سامسونگ، از جمله گلکسی اس 23 اولترا، از بزرگنمایی بسیار بالایی برای دوربینهای پشتی خود برخوردار هستند. این گوشیها با سطح زوم 100 برابری که نتیجه ترکیب بزرگنمایی لنزهای تله فوتو 3 و 10 برابری با زوم دیجیتال حاصل از فناوری AI Super Resolution سامسونگ است، میتوانند از اشیاء بسیار دور عکسهای واضحی بگیرند. سامسونگ اصطلاح «زوم فضایی» (Space Zoom) را برای این قابلیت ویژه خود در نظر گرفته و در تبلیغات خود نیز نشان داده که به طور بالقوه به کاربران امکان عکاسی از ماه را میدهد. اما آیا جزئیات دقیق سطح ماه که در عکسها مشاهده میشود واقعاً نتیجه بزرگنمایی دوربین است یا از ترفندهای نرم افزاری استفاده شده است؟!
یکی از کاربران انجمن ردیت با نام کاربری “u/ibreakphotos” روز جمعه با انتشار پستی در بخش اندروید این انجمن، با ارائه مدارکی اعلام کرد که «زوم فضایی» سامسونگ “تصاویر ماه را جعل میکند”. وی در این پست به طور مفصل ادعای خود و نحوه اثباتش را تشریح میکند که به نظر کاملاً منطقی و قانع کننده هستند. این شخص با اشاره به گزارشهای قبلی مبنی بر اینکه عکسهای گرفته شده از ماه توسط اس 20 اولترا و مدلهای بعدی این سری واقعی هستند و جعلی نیستند، اشاره میکند که هیچکس تا قبل از این به صورت مستند و مستدل موفق به اثبات واقعی یا جعلی بودن آنها نشده است.
این کاربر ردیت برای اثبات جعلی بودن عکسهای بزرگنمایی شده ماه، ابتدا کار خود را با دانلود یک تصویر با وضوح بالا از ماه آغاز کرد. سپس آن را به تصویری با وضوح 170 در 170 پیکسل کاهش داد و حتی یک افکت تاری (Gaussian Blur) را نیز برای محو کردن جزئیات نهایی سطح آن اعمال کرد. سپس این ماه تار و با وضوح پایین را در صفحه مانیتور باز کرده و خود نیز به انتهای دیگر اتاق رفت و با استفاده از دوربین گوشی گلکسی روی آن زوم کرد و عکس گرفت. اما نتیجه بسیار جالب بود! پس از مدتی پردازش، تصویری از ماه توسط گوشی هوشمند سامسونگ تولید شد که جزئیات بسیار بیشتری را نسبت به تصویر طراحی نشان میداد!
نتیجهای که این کاربر کنجکاو و خلاق از آزمایش خود گرفته این است که سامسونگ از یک مدل هوش مصنوعی برای اضافه کردن جزئیات سطح کره ماه در عکس نهایی استفاده میکند. وی تاکید کرده که چنین چیزی کاملاً متفاوت از فرایندی است که در آن از پردازش چندین تصویر با وضوح فوق العاده برای بازیابی جزئیات از دست رفته عکسها استفاده میشود. در واقع، به نظر میرسد در اینجا با یک مدل خاص هوش مصنوعی سروکار داریم که صرفاً برای بهبود کیفیت تصاویر ماه آموزش دیده تا بتواند آن را در عکس تشخیص داده و جزئیات مورد نظر را اضافه کند!
از آنجا که ماه به نوعی به زمین قفل شده و تصویری که از آن میبینیم همواره ثابت است، بسیار آسان است که بتوان مدل هوش مصنوعی را بر اساس تصاویر دیگر آموزش داده و سپس از آن برای اضافه کردن جزئیات و بافتها در تمامی عکسهای ماه استفاده کرد. بنابراین، هوش مصنوعی بیشتر کارها را انجام میدهد و نه لنزهای دوربین.
سامسونگ قبلاً در دفاع از کیفیت بالای «زوم فضایی» اطمینان داده بود که این ویژگی از حداکثر 20 عکس استفاده میکند و سپس با ترکیب کردن آنها به کمک هوش مصنوعی، تصویر نهایی را پردازش میکند. این هوش مصنوعی محتوای صحنه را شناسایی کرده و سپس فرایند افزایش جزئیات را روی سوژه انجام میدهد.
پیش از این و در سال 2021، برخی تلاش کردند با عکسبرداری از یک حبه سیر در یک پسزمینه سیاه یا یک توپ تنیس روی میز، عکاسی از ماه را شبیهسازی کرده و قابلیت «زوم فضایی» سامسونگ را به چالش بکشند که البته این آزمایشها با شکست مواجه شده و نتوانستند گوشی]ای هوشمند این شرکت را فریب دهند. اما به نظر میرسد این آزمایش جدید که با استفاده از تصویری با وضوح 170 در 170 پیکسل از ماه واقعی انجام شده، توانسته آنقدر جزئیات اولیه در اختیار پردازشگر هوش مصنوعی قرار داده باشد که آن را فریب داده و عملکرد عکاسی از ماه را برایش شبیهسازی کند.
حال باید دید پاسخ سامسونگ چیست و که آیا این آزمایش به ظاهر ساده میتواند باعث حساسیت بیشتر در مورد استفاده از هوش مصنوعی در عکاسی با موبایل شود یا نه. البته، استفاده از مدلهای نرم افزاری در کل صنعت موبایل امری متداول است و حتی اپل نیز برای بهبود کیفیت تصاویر دوربینهای خود به عکاسی محاسباتی تکیه میکند. با این حال، تأکید ویژه روی یک سوژه خاص به قصد فریب دادن کاربران و تبلیغات و بازاریابی، چیزی است که جای بحث دارد و نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت. در ضمن، کسانی که به عکاسی به عنوان یک هنر نگاه میکنند، مطمئناً از دستکاری شدن نتیجه کار توسط هوش مصنوعی و سایر ترفندهای نرم افزاری گلهمند خواهند بود.