هاست پرسرعت
تکنولوژی

راهنمای خرید سرور به همراه معرفی انواع سرور

راهنمای خرید سرور به همراه معرفی انواع سرور

امروزه اینترنت نه تنها در بسیاری از کسب‌وکارها، بلکه در امور روزانه‌ی مردم نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. حالا دیگر حتی تصور دنیای بدون اینترنت نیز محال به‌نظر می‌رسد. اما یکی از اصطلاحاتی که موازی با رشد استفاده از اینترنت، هر روز بیشتر از روز قبل به گوش می‌رسد، «سرور» است. سرورها، این کامپیوترهای قدرتمند، همیشه روشن و متصل به اینترنت بسیار پرسرعت، نقشی کاملاً مهم در این دنیای جذاب ایفا می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع سرور و همچنین نکات مهمی که برای خرید سرور نیاز دارید، آشنا کنیم.

خرید سرور برای چه افرادی لازم است؟

اجازه بدهید تا موضوع را از ریشه‌ی آن شروع کنیم؛ چه افرادی نیاز بیشتری به خرید سرور دارند؟ اگر بخواهیم این سؤال را تنها در یک جمله‌ی مختصر، اما مفید توضیح دهیم باید بگوییم که در آینده‌ای بسیار نزدیک، هر شخصی که به نوعی با اینترنت سروکار دارد، احتمالاً به یک سرور نیز نیاز پیدا خواهد کرد. اما برای اینکه مشخصاً به این نتیجه برسیم که سرورها در زمانِ فعلی بیشتر توسط چه افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به ادامه‌ی این مطلب توجه کنید.

1- خرید سرور برای استفاده در وب‌سایت‌ها

احتمالاً قدیمی‌ترین مشتریان سرور، وب دولوپرها و نیز صاحبین وب‌سایت‌ها بودند. با توجه به اینکه تمامی اطلاعات، فایل‌های کُدنویسی شده، دیتابیس، انواع محتواها و … باید روی سرورها قرار گیرند، این افراد همچنان در صف اولِ خرید سرور هستند.

2- خرید سرور برای ترید و فعالیت در بازار رمز ارزها

پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا کسب‌وکارهایی ایجاد شوند که تا همین بیست سال پیش حتی تصور وجود چنین شغل‌هایی هم ممکن نبود. نمونه‌ی بارز این مشاغل، فعالیت در بازار رمز ارزها است. افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیاز دارند تا بتوانند IP سیستم خود را به نوعی عوض کنند. به همین دلیل این افراد نیز معمولاً با خرید سرور، از IP ثابت کشور مدنظر خود استفاده می‌کنند.

3- خرید سرور برای دسترسی به منابع علمی و تحقیقاتی

شاید عجیب باشد اما محققین و دانشجویان نیز یکی دیگر از گروه‌هایی هستند که نیاز به سرور دارند. با توجه به اینکه این افراد برای انجام تحقیقات علمی خود نیاز به دسترسی آزاد به منابع اطلاعاتی و علمی معتبر دارند و دسترسی به این منابع برای کاربران ایرانی محدود شده است، خرید سرور برای این افراد نیز موجب می‌شود تا بتوانند این موانع را پشت سر بگذارند.

4- خرید سرور برای گیمرها

به دنیای گیم علاقه دارید؟ بعید است که بتوانید کسی را پیدا کنید که به این دنیای جذاب علاقه نداشته باشد. ورود اینترنت به بازی‌های رایانه‌ای باعث شده تا شما بتوانید با دوستان خود به‌صورت آنلاین و هم‌زمان بازی کنید. برای این منظور به خرید سرور پرسرعت قدرتمند نیاز دارید تا بتواند بازی دلخواه شما را اجرا کند.

انواع سرور

راهنمای خرید سرور به همراه معرفی انواع سرور

یکی از مهم‌ترین موارد برای خرید سرور، انواع آن است. انواع متفاوتی از سرورها وجود دارد. با این حال معمولاً شما نامِ سرور اختصاصی، سرور مجازی و سرور ابری را بیشتر از بقیه شنیده‌اید. اینکه این سرورها چه تفاوتی با هم دارند، موضوعی است که در ادامه به آن و انتخاب بهترین سرور خواهیم پرداخت:

1- سرور اختصاصی

سرور اختصاصی قدرتمند ترین نوعِ سرور است. قدرتِ این سرور از آنجا ناشی می‌شود که شما دسترسی انحصاری به تمامی منابع سخت‌افزاری و پهنای باند سرور دارید. قاعدتاً خرید سرور اختصاصی برای افرادی مثل گیمرها و یا توسعه دهندگان وب که می‌خواهند چندین وب‌سایت را روی یک سرور قرار دهند، کاربرد بیشتری خواهد داشت.

2- سرور مجازی (VPS)

سرور مجازی به سروری گفته می‌شود که منابع و پهنای باندِ آن با استفاده از روش مجازی‌سازی به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده و هر یک از آنها در اختیار یک فرد یا سازمان قرار داده می‌شود. خرید vps سرور برای افرادی که نیاز آنچنانی به سرورهای بسیار پرقدرت ندارند، یکی از گزینه‌های بهینه است.

3- سرور ابری

یکی دیگر از انواع سرورهایی که جزء تازه نفس‌های این میدان است، سرور ابری است. این سرورها با استفاده از فناوری Cloud باعث می‌شوند تا هم کیفیت بالایی را در ارائه‌ی خدمات تجربه کنید و هم در هر زمان که نیاز داشتید، منابع سخت‌افزاری یا پهنای باند سرور خود را به میزان دلخواه، افزایش و یا حتی کاهش دهید. این قابلیت را در دنیای سرورها، مقیاس‌پذیری می‌گویند. بنابراین خرید سرور ابری می‌تواند برای افرادی که کارهای معمولی با سرور دارند، یک انتخاب ایده‌آل باشد.

“قیمت سرور ابری بر اساس موقعیت جغرافیایی و منابع سخت افزاری مورد نظر تعیین می شود. برای خرید بهترین سرور کلود باید ابتدا کشور مورد نظر؛ ایران یا آلمان را انتخاب کرده و سپس میزان رم، هارد و پردازنده را مشخص کرده تا قیمت سرویس را مشاهده نمایید.”

3 نکته‌ی طلایی در خرید سرور

حالا بعد ازا ینکه اطلاعات مناسبی را در مورد کاربرد سرورها و همچنین انواع آنها به‌دست آوردیم، باید ببینیم که در خرید سرور باید به چه نکاتی توجه کنیم. مهم‌ترین این موارد در ادامه ارائه شده است:

راهنمای خرید سرور به همراه معرفی انواع سرور

1- لوکیشن یا محل قرارگیری سرور

سرورها در محلی به نامِ دیتاسنتر قرار می‌گیرند. اینکه این دیتاسنتر در کدام کشور قرار گرفته باشد، یکی از اولین نکاتی است که در خرید سرور باید به آن توجه داشته باشید.

  • سرور ایران
  • سرور اروپا

2- سیستم عامل نصب شده بر روی سرور

انتخاب سیستم عامل مناسب، موضوع دیگری است که در خرید سرور به آن نیاز خواهید داشت. به‌صورت معمول استفاده از دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس روی سرورها کاربردی است. اینکه از کدام سرور با چه سیستم عاملی استفاده کنید، بستگی به نیاز شما دارد.

با این حال بهتر است در نظر داشته باشید که سرورهای خارجی با سیستم عامل ویندوز با توجه به اینکه باید لایسنس قانونی ویندوز را خریداری کنند، از هزینه‌ی بالاتری برخوردارند. همچنین استفاده از سیستم عامل لینوکس معمولاً امنیت بالاتری دارد. با این حال در صورتی‌که نیاز داشته باشید تا نرم‌افزارهای انحصاری مایکروسافت مانند آفیس را روی سرور نصب کنید، چاره‌ای جز استفاده از سرور با سیستم عامل ویندوز نخواهید داشت.

  • سرور ویندوز
  • سرور لینوکس

3- کنترل پنل سرور

کنترل پنل‌ها روش ساده‌ی مدیریت سرور (به‌جای استفاده از ترمینال) هستند. سه نوع کنترل پنل متداول برای مدیریت و ارتباط با سرور وجود دارد؛ دایرکت ادمین، سی پنل و پلسک. این سه، تفاوت آنچنانی با هم ندارند اما به هر حال در خرید سرور پرسرعت باید در مورد این موضوع نیز تصمیم‌گیری کنید.

  • سرور دایرکت ادمین
  • سرور سی پنل
  • سرور پلسک

جمع‌بندی

امروزه سرورها نقش مهمی را در دنیای ما بازی می‌کنند. از توسعه‌دهندگان وب گرفته تا گیمرها، تریدرها، محققین و … همه برای انجام کارهای خود به سرور نیاز دارند. اما برای خرید یک سرور مناسب به چه نکاتی باید توجه کنید؟ سرورها چه انواعی دارند؟ پاسخ این سؤالات و موارد دیگری که در انتخاب سرور به آن نیاز دارید، در این مقاله به‌صورت کامل توضیح داده شده است.

سؤالات متداول

1- سرور چیست؟

سرورها را می‌توان کامپیوترهای قدرتمندی معرفی کرد که همیشه روشن بوده و همچنین به اینترنت بسیار پرسرعت متصل هستند.

2- در خرید سرور چه نکاتی را باید مدنظر داشت؟

سیستم عامل سرور، محل قرارگیری دیتاسنتر، نوع کنترل پنل، سخت‌افزار و پهنای باند، قیمت و … از جمله موارد مهمی است که در خرید سرور باید به آنها توجه داشت.

3- آپتایم چیست؟

آپ‌تایم مدت زمان فعال و در دسترس بودن سرور شما است. به‌عنوان نمونه اگر آپتایم سرور شما 99% بوده و شما برای مدت یک ماه سرور را خریداری کرده باشید، در این یک ماه مجموعاً سرور شما به مدت 432 دقیقه به دلایل مختلف از دسترس خارج خواهد شد.

4- چه سیستم عامل‌هایی بر روی سرورها نصب می‌شود؟

استفاده از سیستم عامل لینوکس و ویندوز بر روی سرورها متداول است.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا