هاست پرسرعت
تکنولوژی

سه هرم عظیم در قاره آمریکا که احتمالا از وجود آن‌ها خبر نداشتید!

سه هرم عظیم در قاره آمریکا که احتمالا از وجود آن‌ها خبر نداشتید!

اگر چه مصر همواره با اهرام با شکوه خود مانند اهرام جیزه شناخته می‌شود، اما باید بدانید که این کشور آفریقایی خانه تمام اهرام روی زمین نیست. در سودان کنونی، یک تمدن باستانی بیش از 200 هرم ساخته است! در تاریخ جهان و در قاره آمریکا، تمدن‌های مختلف باستانی به وجود آمدند که بسیاری از آنها اهرام قابل توجهی را ساخته‌اند. در ادامه این را هم باید بدانید که بزرگ‌ترین هرم جهان در مصر نیست بلکه این هرم در آمریکای شمالی واقع شده و هرم بزرگ چولولا (Cholula) نام دارد. این سازه عظیم با حجم کلی 4.45 میلیون متر مکعب ساخته شده است و این بدان معناست که این هرم حتی از هرم بزرگ جیزه در مصر با حجم کلی حدود 2.5 میلیون متر مکعب نیز بسیار بزرگ‌تر است.

اگر چه شمارش همه اهرام کار دشواری است اما آمریکای شمالی به تنهایی بیش از 1000 هرم دارد، در آمریکای مرکزی نیز شاهد نمونه‌های بسیار عالی‌تری از اهرام باستانی هستیم و در آمریکای جنوبی می‌توان تعدادی از قدیمی‌ترین اهرام را مشاهده کرد. اهرام موجود در کشور برزیل به عنوان قدیمی‌ترین اهرام روی زمین شناخته می‌شوند که عمری در حدود 5000 ساله دارند و  باستان شناسان می‌گویند که در برزیل حدود 1000 هرم وجود داشته است. با این حال بر خلاف همتایان مصری، اهرام برزیلی منحصراً از پوسته‌ها و صدف‌های دریایی ساخته شده‌اند که این یکی از اصلی‌ترین دلایل نابودی بسیاری از آن‌ها است، زیرا مردم در قرن 19 و 20 آن‌ها را با تپه‌هایی از سنگ و قلوه سنگ اشتباه گرفته بودند و باعث نابودی بسیاری از آن‌ها شدند! بسیاری از آن‌ها برای ایجاد محلی برای مزارع و دام‌ها ویران شدند و برخی دیگر نیز به منظور ایجاد فضایی برای جاده‎ها یا شهرک‌ها از بین رفتند.

اگر بخواهیم به طور تقریبی تعداد اهرام موجود در آمریکا را حساب کنیم، احتمالاً با بیش از 2000 سازه روبرو خواهیم بود. در مقایسه، آفریقا حدود 350 هرم دارد که بیشتر آن هرم‌ها نیز در سودان و مصر قرار دارند. در نیجریه نیز اهرامی وجود داشته‌اند، اما بیشتر این سازه‌ها از بین رفته‌اند (اهرام موجود در نیجریه از گل و خشت خام ساخته شده بودند).

تولد اهرام باستانی

سه هرم عظیم در قاره آمریکا که احتمالا از وجود آن‌ها خبر نداشتید!

ساز‌ه‌های هرمی توسط تمدن‌های مختلف در سراسر جهان به وجود آمدند که هر تمدن ظاهراً در ساخت این سازه‌های عظیم باور‌های فرهنگی، دینی و سیاسی خاض خود را داشته‌ است. اگر بخواهیم به وقایع اصلی مصر باستان بپردازیم خواهیم فهمید که اولین هرم مصر باستان در حدود 4700 سال پیش پدید آمد که سلسله سوم فرعونیان، جوزر مأموریت ساخت هرم جوزر را در سقاره صادر کرد. این بنای انقلابی به عنوان نخستین بنای سنگی عظیم مصر و قدیمی‌ترین بناهای سنگی برش خورده در مقیاس بزرگ تلقی می‌شود، اگر چه با اهرام کارال در آمریکای جنوبی تقریبا هم عصر هستند.

اهرام برزیل حدود 300 سال پیش از اهرام مصر ساخته شده بودند. این بدان معنی است که شروع به ساخت اهرام در آمریکا، آفریقا و احتمالاً آسیا تنها با چند صد سال فاصله زمانی اتفاق افتاده‌اند. هر چه قدر در زمان به عقب برویم، همان‌طور که گفته شد اهرام، 5000 سال پیش در قاره آمریکا و حدود 4700 سال پیش در قاره آفریقا پدیدار شدند و در بُعد تاریخی این بدان معنی است که اهرام همگی در یک عصر و یک برهه زمانی مشخص ساخته شده‌اند.

البته این بدین معنا نیست که اهرام از ساختارهای گذشته‌شان الهام نگرفته‌اند. به گفته مصر شناسان، اهرام مصر نشان دهنده الهام گرفتن از ساختارهایی در گذشته به نام ماستبا (Mastabas) هستند. مصر شناسان بر این باورند که هرم جوزر نتیجه تکامل مقبره ماستابا و ایده‌ای است که توسط معمار سلطنتی جوزر به نام ایمهوتپ (Imhotep) ارائه شده است و سپس هرم جوزر توسط معماران توسعه یافت و در زمان سلسله چهارم ساخته شد؛ و باید گفت که این هرم سرخ در دهشور (Dahshur) بود، که به طور مستقیم بر ساختن بزرگترین هرم مصر یعنی هرم خوفو تأثیر گذاشت.

با این حال، در قاره آمریکا همه چیز متفاوت است. مشخص نیست که چرا تمدن‌های باستانی در برزیل هرم‌های عظیمی را با پوسته و صدف‌های دریایی درست کرده‌اند؛ و اینکه آیا این ایده به طور مستقل توسعه یافته یا از سازه‌های دیگری برداشت شده است نیز همچنان نامشخص می‌باشد. بسیاری معتقدند که اهرام آمریکای مرکزی مانند آنچه در مکزیک امروزی یافت می‌شود، هرم‌های طبقاتی هستند که توسط تمدن‌هایی مانند المک (Olmec)، مایا (Maya) یا آزتک (Aztec) ساخته شده‌اند، بدین صورت که معبدی بر روی معبدی دیگر ساخته می‌شده و در نهایت  هرمی همانند هرم جوزر به وجود می‌آمده است.

مکزیک جایی است که ما نمونه‌های جالبی از اهرام را مشاهده می‌کنیم. نه تنها مکزیک خانه بزرگترین هرم روی کره زمین است بلکه این کشور اهرام بسیار زیادی دارد که ساخت برخی از آن‌ها به هزاران سال پیش باز می‌گردد.

شگفتی‌های باستان

در این مقاله، سعی شده تا 3 هرم باستانی را که احتمالا از وجود آن‌ها هیچ اطلاعی ندارید به شما معرفی کنیم.

ال تاجین (El Tajin)

سه هرم عظیم در قاره آمریکا که احتمالا از وجود آن‌ها خبر نداشتید!

در مکزیک امروزی شهری پر از اهرام به نام ال تاجین وجود دارد. این شهر خانه هرم‌های پله‌ای مختلفی است که در دوران باستان ساخته شده‌اند اما یک هرم در این شهر باستانی وجود دارد که از بقیه اهرام مجزا است. آن را هرم نیچز (Niches) می‌نامند و یکی از منحصر به فردترین اهرام در آمریکی مرکزی است. البته منحصر به فرد بودن این هرم نه به دلیل اندازه، بلکه به دلیل طراحی خاص آن و پیامی است که در خود دارد.

هرم نیچز در ال تاجین در حدود قرن هشتم میلادی ساخته شده است و دارای 365 طاقچه مربعی است که هر کدام از آن‌ها 60 سانتی متر عمق دارند و این طاقچه‌ها حاوی پیام‌هایی هستند. بررسی باستان شناسی نشان داد که این بنای باستانی ممکن است در زمان‌های قدیم به منظور نشان دادن تقویم خورشیدی ساخته شده باشد و این ویژگی معماری حاکی از ارتباط عمیق بین این هرم و تقویم خورشیدی بوده است.

کومالکلکو (Comalcalco)

سه هرم عظیم در قاره آمریکا که احتمالا از وجود آن‌ها خبر نداشتید!

نمونه بارز دیگر اهرام منحصر به فرد در آمریکای شمالی، هرم کومالکلکو است. تا آنجا که می‌دانیم تمام اهرام ساخته شده توسط مایاهای باستان از سنگ آهک ساخته شده‌اند. با این حال این ساختار باستانی این چنین نیست. هرم کومالکلکو در ایالت تاباسکو، با فاصله نه چندان دور از شهر ویلاهرمسا واقع شده است و این سازه به این دلیل منحصر به فرد است که از خشت پخته شده ساخته شده است. بررسی‌های باستان شناسی این منطقه نشان داده است که خشت‌های مورد استفاده در ساخت این هرم دارای نمادهای عجیب و غریبی است که سازندگان آن به جای گذاشته‌اند. به گفته محققان، این نمادها کاملاً شبیه به نمادهای روم باستان هستند. علاوه بر این، گفته شده است که خشت‌های استفاده شده برای ساخت هرم کومالکلکو شبیه خشت‌های ساختمان‌سازی مورد استفاده توسط رومیان باستان است.

چولولا (Cholula)

سه هرم عظیم در قاره آمریکا که احتمالا از وجود آن‌ها خبر نداشتید!

از میان سه هرم موجود در این مقاله احتمالا چولولا مشهورترین باشد زیرا این هرم باستانی و پنهان زیر تپه، یک ساختار واقعاً عظیم دارد. همانطور که توسط کتاب رکوردهای جهانی گینس اعلام شده، هرم بزرگ چولولا بزرگترین هرمی است که تاکنون بر روی زمین ساخته شده است. این هرم با حجم کلی 4.45 میلیون متر مکعب تقریباً دو برابر بزرگ‌تر از هرم بزرگ جیزه با حجم کلی 2.5 میلیون متر مکعب است. شهری که این هرم در آن ساخته شده است یکی از مهمترین شهرهای دوران باستان کلمبیا بوده است.

مورخان تخمین می‌زنند که بیش از صد هزار نفر قبل از ورود اسپانیایی‌ها در آنجا زندگی می‌کردند. این هرم قبل از ورود اسپانیایی‌ها با هدف حفاظت از آن مخفی شده بود. مردم چولولا می‌ترسیدند که اسپانیایی‌ها معبد باستانی آن‌ها را ویران کنند بنابراین تلاش کردند تا هرم را مخفی کنند و نقشه آن‌ها جواب داد و اسپانیایی‌ها اصلا متوجه حضور آن نشدند. در واقع، آن‌ها کلیسایی در بالای هرم ساختند که تا امروز نیز همچنان پا بر جاست.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا