هاست پرسرعت
بازی

سیستم های پیشنهادی هم‌رده و قدرتمندتر از کنسول‌های نسل جدید

سیستم های پیشنهادی هم‌رده و قدرتمندتر از کنسول‌های نسل جدید

در این مقاله سیستم های پیشنهادی گیمینگ با بودجه 35 تا 50 میلیون تومان را معرفی خواهیم کرد که بتوانند خروجی مشابه کنسول‌های نسل جدید یا فراتر را ارائه دهند.

پس از گذر نسبی از دوره‌ی کمبود قطعات کامپیوتر و گذشت حدود دو سال از عرضه‌ی کنسول‌های نسل جدید پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، تعادل نیز در حال بازگشت به قیمت‌ها بوده و به خصوص این موضوع در زمینه‌ی کارت گرافیک به وضوح نمایان است. به دنبال این موضوع، سعی کردیم تا با استناد به موجودی بازار داخلی، در نظر گرفتن گارانتی‌های معتبر و مشخصات فنی کنسول‌های بازی جدید، سیستم‌هایی را به شما پیشنهاد دهیم که بتوانید به وسیله‌ی آن‌ها کیفیت تقریباً مساوی و بسیار بهتری نسبت به پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس دریافت کنید.

پیش از هر چیز، باید این نکته در نظر گرفته شود که کنسول‌های نسل جدید همچنان در فراهم کردن نرخ فریم 60 در وضوح تصویر 4K با بالاترین تنظیمات ممکن ناکام هستند. در واقع، بسیاری از بازی‌ها بدون فناوری رهگیری پرتو و با کاهش تنظیمات گرافیکی در کنسول‌های نسل جدید اجرا می‌شوند و تعداد بازی‌هایی که در وضوح 1440 از فناوری رهگیری پرتو بهره‌مند هستند نیز بسیار محدود است.

همچنین، با در نظر گرفتن این موضوع که یک رایانه‌ی شخصی تا چه مقدار می‌تواند از هزینه‌های جانبی نظیر خرید سرویس‌های مختص برای انجام بازی‌های آنلاین بکاهد و حتی قیمت تمام شده‌ی بازی‌ها در مناطقی مانند ترکیه و آرژانتین بسیار کمتر است، می‌توان به این نتیجه رسید که خرید یک PC در برخی شرایط بسیار به صرفه خواهد بود. ناگفته نماند که یک رایانه‌ی شخصی علاوه بر بازی می‌تواند نیازهای متعدد دیگری را هم رفع کند و این موضوع مجدداً ارزش خرید آن را افزایش خواهد داد.

سیستم های پیشنهادی هم‌رده و قدرتمندتر از کنسول‌های نسل جدید

در مجموع، حتی اگر قرار باشد دو برابر یک کنسول برای رایانه‌ی شخصی هزینه کنید، این مبلغ به مرور زمان توسط قیمت بازی‌ها و سرویس‌ها جبران خواهد شد. ناگفته نماند که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رایانه‌های شخصی، پورت شدن قطره‌چکانی بازی‌های انحصاری پلی استیشن و مستقیم ایکس باکس است و بدین ترتیب هر دو طیف طرفداران این کنسول‌ها می‌توانند از داشتن یک رایانه‌ی شخصی لذت ببرند.

با توجه به موارد ذکر شده و بررسی مشخصات فنی کنسول‌های نسل جدید و قطعات معادل آن‌ها، می‌توان یک رایانه‌ی شخصی معادل را انتخاب کرد و از مزیت‌های بی‌شمار آن لذت فراوانی برد. در حقیقت، رایانه‌ی شخصی به مراتب دلایل بیشتری را برای بی‌نیاز شدن از خرید یک کنسول در اختیار شما قرار می‌دهد و از انعطاف بسیار بالایی نیز برخوردار است.

در این مقاله با در نظر گرفتن بودجه‌ی بین 40 تا 55 میلیون تومان، سعی کردیم تا دو سیستم گیمینگ تقریباً معادل و بهتر از کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس را گردآوری کنیم. همچنین، این نکته باید در نظر گرفته شود که هر دو سیستم روی کاغذ ممکن است تفاوت‌های آشکاری با دو کنسول مذکور داشته باشند که بخشی از آن‌ها به واسطه‌ی بهینه‌سازی بهتر بازی‌ها برای کنسول‌ها جبران خواهد شد.

تبلیغات

در مجموع، با دو سیستم زیر به سادگی می‌توان بازی‌های ویدیویی روز را با نرخ فریم حداقل 60 در وضوح‌های 1080pو 1440p با بهره‌گیری از ویژگی رهگیری پرتو اجرا کرد. همچنین، این سیستم‌ها از انعطاف بالایی برخوردار هستند و به راحتی می‌توان با کاهش نسبی تنظیمات گرافیکی حتی بازی‌های ویدیویی را با وضوح 4K با آن‌‌ها اجرا کرد. در انتها، یادآور می‌شویم که کنسول‌ها لزوماً بالاترین تنظیمات گرافیکی را به کار نمی‌گیرند؛ برای مثال، تجربه‌ی بازی‌ای نظیر Cyberpunk 2077 با این رایانه‌های شخصی به وضوح چشم‌نوازتر از کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس خواهد بود.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات سیستم پیشنهادی را مشاهده کنید:

(لازم به ذکر است که با توجه به تنوع بسیار بالای کیس‌ها و مبتنی بر سلیقه‌ای بودنشان، از ذکر آن‌ها در این جدول خودداری کرده‌ایم و قیمت‌ها تقریبی و با در نظر گرفتن چندین فروشگاه معتبر داخلی گردآوری شده‌اند)
قطعه مدل اقتصادی قیمت حدودی مدل ایده آل قیمت حدودی
پردازنده Intel Core i5 12400F Tray پنج میلیون و سیصد Intel Core i7 12700 Tray نه میلیون و دویست
مادربرد ASUS PRIME B660M-A WIFI D4 چهار میلیون و هشتصد ASUS TUF GAMING H670-PRO WIFI D4 هفت میلیون
رم 16GB (2×8) Corsair VENGEANCE RGB PRO 3200 CL16 دو میلیون و پانصد 16GB (2×8) Corsair VENGEANCE RGB PRO 3200 CL16 دو میلیون و پانصد
ذخیره‌سازی WD Blue SN570 M.2 2280 500GB NVMe یک میلیون و هفتصد WD_BLACK SN850 NVMe Gen4 1TB چهار میلیون و ششصد
کولر پردازنده DeepCool GAMMAXX GT A-RGB یک میلیون DeepCool CASTLE 240EX A-RGB سه میلیون و ششصد
کارت گرافیک ZOTAC RTX 3060Ti Twin Edge OC 8GB هجده میلیون و ششصد ZOTAC GAMING GeForce RTX 3070 Ti Trinity 8GB بیست و سه میلیون
پاور Coolermaster MWE 650W Bronze دو میلیون و پانصد Corsair CX750F RGB Black Bronze Fully Modular سه میلیون و هفتصد
قیمت نهایی (بدون در نظر گرفتن کیس): سی و شش میلیون و صد قیمت نهایی (بدون در نظر گرفتن کیس) پنجاه و سه میلیون و ششصد

پردازنده

پردازنده‌های کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس/اس و پلی استیشن 5 به طور دقیق معادلی ندارند، اما می‌توان پردازنده‌های Ryzen 5 3600x و Intel i5 12400 را بدون هیچ شک و شبهه‌ای معادل و شاید کمی بهتر از آن‌ها قلمداد کرد. از طرف دیگر، پردازنده‌ی مورد نظر ما برای سیستم ایده آل به مراتب قدرتمندتر از پردازنده‌های کنسول‌های مذکور است. اما با دیدگاه منطقی متوجه خواهیم شد که حتی کارت‌های گرافیکی تقریباً رده‌بالا نظیر RX 6800XT و RTX 3080 چندان نمی‌توانند برای پردازنده‌ی 12400 مشکل‌ساز باشند، بنابراین می‌توان با خیالی راحت به سراغ این پردازنده رفت و باقی هزینه‌ها را در زمینه‌ی تهیه‌ی کارت گرافیک قوی‌تر به کار گرفت.

مادربرد

امروزه بهره‌مندی وای-فای و بلوتوث داخلی برای یک مادبرد یک ویژگی تعیین کننده برای سیستم‌های گیمینگ تلقی می‌شود. در واقع، بدون این دو ویژگی، در اتصال کنترلرها به رایانه‌های شخصی با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود. همچنین، دانگل‌های موجود در بازار عموماً کیفیت لازم را ندارند و باعث Latency در هنگام استفاده از کنترلرها می‌شوند. دانگل‌ها و کارت‌های شبکه با کیفیت نیز به قدری گران هستند که به سراغ مادربردهایی برویم که خود از این موارد پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه، هر دو مادربرد فوق، میزبان این ویژگی هستند و بدون هیچ نگرانی‌ای می‌توان از اینترنت پرسرعت موبایل برای دانلود بازی‌ها و از کنترلر برای انجام بازی‌ها توسط آن‌ها استفاده نمود.

ناگفته نماند که با توجه به عدم پشتیبانی هر دو پردازنده از ویژگی اوروکلاک، نیازی به انتخاب مادربردهای سری Z وجود نخواهد داشت. هر دو مادربرد از حافظه‌های ذخیره‌سازی پرسرعت پشتیبانی می‌کنند و تعداد مناسبی از درگاه‌ها را در خود می‌بینند.

سیستم های پیشنهادی هم‌رده و قدرتمندتر از کنسول‌های نسل جدید

کارت گرافیک

کارت گرافیک مهم‌ترین قطعه‌ی هر سیستم گیمینگ است و باید بیش از سایرین مورد توجه قرار بگیرد. خوشبختانه امروزه دیگر خبری از قیمت‌های بالای 40 میلیون تومان برای کارت‌های گرافیکی میان‌رده‌ی انویدیا از جمله RTX 3070 نیست و با صرف هزینه‌ای تقریباً نصفه و نیمه نسبت به قیمت‌های پیشین، می‌توان این کارت‌ها را تهیه کرد. پیش از همه باید بدانید که کنسول ایکس باکس سری ایکس با دارا بودن قوی‌ترین تراشه‌ی گرافیکی در بین کنسول‌ها، می‌تواند در این زمینه با کارت گرافیک RX 6700XT و پلی استیشن 5 با RX 6700 رقابت کند. همچنین، کارت‌های RTX 2080 Super و RTX 2080 را می‌توان با استناد به بهینه‌سازی‌ها به عنوان معادل قلمداد کرد.

در مجموع، با توجه به عرضه‌ی کارت‌های گرافیکی نسل 30 انویدیا و عملکرد به مراتب بهتر آن‌ها نسبت به کارت‌های AMD، منطقی است که هر دو گزینه‌ی ما از شرکت انویدیا باشند. ناگفته نماند که کارت‌های گرافیکی شرکت ZOTAC با قیمت بسیار معقولی که دارند، می‌توانند بهترین گزینه برای خرید باشند.

از نظر فنی، با استفاده از کارت گرافیک RTX 3060Ti و ویژگی معجزه‌آسای DLSS، می‌توان سال‌ها بازی‌های ویدیویی را با بالاترین تنظیمات گرافیکی ممکن و با بهره‌گیری از فناوری رهگیری پرتو در وضوح 1080 و گاهاً 1440 با نرخ فریم بالاتر از 60 تجربه کرد. با این حال، در سیستم ایده‌آل خود به سراغ RTX 3070Ti رفته‌ایم که بدون هیچ شکی به مراتب بهتر از کنسول‌های نسل جدید عمل خواهد کرد و کیفیت و نرخ فریم خروجی فوق‌العاده عالی در وضوح 1080 و 1440 خواهد داشت و با کاهش نسبی تنظیمات گرافیکی می‌توان بسیاری از بازی‌ها را با وضوح 4K توسط آن اجرا کرد.

سیستم های پیشنهادی هم‌رده و قدرتمندتر از کنسول‌های نسل جدید

با توجه به بنچمارک بالا که توسط شرکت انویدیا منتشر شده است، کارت گرافیک RTX 3060Ti نسبت به RTX 2080 Super عملکرد بهتری دارد، مگر آنکه مقوله‌ی بهینه‌سازی بتواند کمی آن را در این رقابت به چالش بکشد. با این اوصاف، کنسول‌های بازی از نظر «قدرت خام خروجی» در مقایسه با RTX 3070Ti حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

ذخیره‌سازی

برای حافظه‌های ذخیره‌سازی این دو سیستم، به سراغ دو حافظه‌ی پرسرعت شرکت وسترن دیجیتال رفته‌ایم که دست بر قضا مدل منتخب در سیستم ایده‌آل از جمله حافظه‌هایی است که توسط کنسول پلی استیشن 5 می‌تواند به عنوان حافظه‌ی ذخیره‌سازی مورد استفاده قرار بگیرد. البته، در نظر داشته باشید که سرعت بسیار بالای حافظه‌ی پلی استیشن 5 عملاً تنها توسط بازی‌های تمام انحصاری این کنسول مورد استفاده قرار خواهد گرفت، چرا که طیف وسیعی از سیستم‌های گیمینگ و کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس از حافظه‌هایی با سرعت کمتر بهره می‌برند.

در حقیقت، این موضوع باعث خواهد شد تا استودیوهای بازی‌سازی ترد-پارتی به سراغ استفاده از تمامی پتانسیل حافظه‌های نسل چهارم نروند. بدین ترتیب، حافظه‌ی ذخیره‌سازی WD Blue SN570 M.2 NVMe به عنوان گزینه‌ای ایده‌ل و در عین حال مقرون به صرفه در نظر گرفته می‌شود. این حافظه در تست‌های انجام شده تنها کمی کندتر از حافظه‌های به مراتب گران‌تر نسل چهارمی است و به وضوح ارزش خرید بالایی دارد. همچنین، اگر مشکلی با پرداخت هزینه‌ی بیشتر ندارید، می‌توانید به سراغ حافظه‌ی WD_BLACK SN850 NVMe Gen4 بروید که سرعتی معادل سرعت حافظه‌ی کنسول پلی استیشن 5 دارد، اما بعید است که حداقل در سال‌های آتی بتوانید از تمامی این سرعت در بازی‌های ویدیویی بهره ببرید.

سیستم های پیشنهادی هم‌رده و قدرتمندتر از کنسول‌های نسل جدید
حافظه‌ی WD_BLACK SN850 در دو مدل با هیت سینک و بدون آن تولید می‌شود و با توجه به دارا بودن هیت سینک در مادربردهای منتخب، نیازی به خرید مدل هیت سینک‌دار آن‌ها نیست

ناگفته نماند که می‌توانید برای آرشیو و ذخیره‌سازی دیتا، از هارد دیسک‌هایی با سرعت 7200 دور در دقیقه استفاده کنید که با ظرفیت 1 ترابایتی آن‌ها، با قیمت حدودی یک میلیون تومان در بازار یافت می‌شوند.


جز موارد ذکر شده، رم، پاور یا منبع تغذیه، کولر پردازنده، موس، کیبورد و کیس از جمله مواردی هستند که نیازی به تشریح ندارند و در انتخاب آن‌ها تنها باید به اعداد و ارقام یا سلیقه توجه کرد. همچنین، انتخاب یک نمایشگر نیز محدود به رایانه‌های شخصی نیست و برای کنسول‌ها هم به وجود آن‌ها نیاز خواهد بود.

در مجموع، عرضه‌ی حتی قطره‌چکانی بازی‌های انحصاری پلی استیشن، گستردگی امکانات و ویژگی‌ها، سهولت در کاربری نظیر دسترسی آسان به نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی در کنار بسیاری از موارد دیگر از جمله قیمت بسیار پایین بازی‌های ویدیویی و عدم نیاز به خرید اشتراک برای تجربه‌ی آنلاین بازی‌ها، همگی می‌توانند ارزش خرید رایانه‌های شخصی را دو تا سه برابر نسبت به کنسول‌های بازی افزایش دهند. در نتیجه، پرداخت هزینه‌ی دو تا سه برابری برای یک رایانه‌ی شخصی نسبت به یک کنسول کاملاً ایده‌آل به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، این عدد به مرور زمان با توجه به هزینه‌هایی که یک کنسول طلب می‌کند کم و کمتر خواهد شد.

Jin sakaiS.mAMIR WAZOWSKIKHEDER_Pro_GamerSoroshdeatho0ashil0oBlackCityMohsenj74Arnaldتاد خالی بند (مطمئنم استارفیلد 2022 میاد)Dr.PyroZ2656محمد حسین کریمیAlbertsamulfarshadxkiaainzموایmore

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا