هاست پرسرعت
تکنولوژی

صاعقه گیر چیست و چه کاربردهایی دارد

صاعقه گیر چیست و چه کاربردهایی دارد

اگر از جمله افرادی هستید که در زمینه فعالیت‌های ساختمانی مشغول به کار هستید باید در مورد صاعقه گیر اطلاعات خود را افزایش دهید. صاعقه گیر به عنوان یک وسیله کاربردی است که در بالاترین نقطه یک ساختمان نصب می‌شود و با توجه به ویژگی‌هایی که دارد باعث می‌شود تا خطرات صاعقه به کمترین میزان خود برسد. وجود صاعقه گیر در ساختمان‌های امروزی به عنوان یک ضرورت محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد صاعقه گیر و انواع آن مانند صاعقه گیر میله ای و صاعقه گیر فعال صحبت کنیم لذا در صورتی که می‌خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید کافی است تا پایان مقاله همراه ما باشید.

صاعقه گیر ساختمان چیست

صاعقه گیر ساختمان یک وسیله‌ای است که در بالاترین نقطه یک برج قرار می‌گیرد. این وسیله با توجه به کاربردهایی که دارد باعث جلوگیری از اصابت صاعقه به ساختمان خواهد شد. نحوه نصب صحیح صاعقه‌گیر به افراد کمک خواهد کرد تا بتوانند این وسیله را به بهترین شکل متصل کنند. ساختار صاعقه گیر به گونه‌ای است که همیشه می‌تواند فاصله میان ابر و زمین را پوشش دهد که این امر موجب تخلیه بار الکتریکی خواهد شد.

وجود صاعقه گیر باعث می‌شود تا خطرات ناشی از بار الکتریکی به حداقل خود برسد. انتخاب نوع صاعقه گیر با توجه به سیستم‌های امروزی حائز اهمیت ا که در ادامه به انواع مختلف صاعقه گیر اشاره خواهیم داشت.

انواع صاعقه گیر کدام است

به طور کلی می‌توان گفت که صاعقه گیرها به دو دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند. دسته اول شامل صاعقه گیر فعال و دسته دوم شامل صاعقه گیر غیر فعال هستند:

صاعقه گیر فعال

صاعقه گیر فعال به نسبت صاعقه گیرهای غیرفعال دارای قیمت بالاتری هستند و در شرایط مختلف می‌توانند واکنش‌های مناسبی را از خود نشان دهند. در صورتی که قسمت هادی میانی این گونه از قطعات از قدرت کافی برخوردار نباشد وجود صاعقه گیر فعال نمی‌تواند از صاعقه جلوگیری کند.

صاعقه گیر غیرفعال

صاعقه گیر غیر فعال از نوع ساده هستند که دارای یک میله نوک تیز بوده که با زاویه ۳۵ درجه در محل مناسب نصب می‌شوند. این وسیله، فناوری‌های مختلفی را در خود جای داده و با مکانیزم یونیزه کردن هوای اطراف خود فعال می‌شوند. البته باید خاطر نشان کرد که صاعقه گیر‌های غیر فعال دارای شمارنده هستند که در واقع این امر باعث می‌شود تا تعداد برخورد صاعقه‌ها به صورت کامل تخمین زده شود. انتخاب صاعقه گیر فعال و غیر فعال بسته به نوع ساختمان و مکان نصب آن متفاوت است و بر عهده افرادی است که در این زمینه تخصص کافی دارند.

صاعقه گیر چیست و چه کاربردهایی دارد

نحوه عملکرد صاعقه گیر

حال که با انواع صاعقه گیر آشنا شدید باید در مورد نحوه عملکرد آن اطلاعات خود را تکمیل کنید. صاعقه گیرها به صورتی عمل می‌کنند که بتوانند انرژی الکتریکی را به صورت مجاز دفع کنند. در صورت وجود شرایط عادی صاعقه گیرها هیچ‌گونه دخالتی در مدار و سیستم نخواهند داشت ولی زمانی که ولتاژ سیستم به بالاتر از حد مجاز برسد قطعه‌هایصاعقه گیر به صورت مستقیم وارد عمل شده و با ایجاد ساختار هوشمند می‌توانند ولتاژ اضافی را به زمین تخلیه کنند.

نحوه کار مدار داخلی صاعقه گیر بسیار ساده است. در حالت اولیه زمانی که مدار روشن باشد منبع تغذیه متصل شده و صاعقه گیر در حالت عمودی قرار می‌گیرد. زمانی که فشار از روی سوئیچ برداشته شود مدار از فاز کنترل خارج شده که این امر می‌تواند برای جلوگیری از خطرات احتمالی صاعقه مؤثر باشد.

نقش صاعقه گیر در حفاظت از ساختمان

شناخته نقش صاعقه گیر در حفاظت از ساختمان دارای اهمیت است. میله‌های فلزی که در بالای ساختمان‌ها یا برج‌ها قرار گرفته‌اند در پست‌های فشار قوی نصب می‌شوند تا صاعقه پس از برخورد به میله‌های فلزی بتواند از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کند. در یک بیان دیگر می‌توان گفت که صاعقه گیر برای حفاظت از شبکه در مقابل ولتاژ اضافه می‌تواند به خوبی عمل کند. ولتاژهایی که در شبکه ایجاد می‌شوند ناشی از عوامل خارجی هستند که باعث اختلال در سیستم داخلی خواهند شد. این امر می‌تواند منجر به اتصالی کوتاه شود. افراد برای اینکه بتوانند صاعقه گیر را به شکل صحیح نصب کنند باید به برخی از موارد توجه داشته باشند.

در نظر گرفتن پایه‌های مخصوص صاعقه گیر باعث می‌شود تا این وسیله به خوبی متصل شود. به کارگیری پوشش حفاظتی نیز در هنگام نصب صاعقه گیر دارای اهمیت است. وجود شمارنده صاعقه گیر نیز باعث می‌شود تا دستگاه بتواند میزان صاعقه را تشخیص دهد. اتصالات مکانیکی نیز در نصب صاعقه گیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

نحوه نصب صاعقه گیر

ایجاد کردن یک سیستم حفاظتی برای محافظت از صاعقه باید به شکل استاندارد انجام شود. به کارگیری روش‌های صحیح در نصب صاعقه گیر دارای اهمیت است. در هنگام نصب صاعقه گیر باید سیم کشی به درستی انجام شود. طبق دستورالعمل نصب طول خط انشعاب باید کمتر از ۵۰ سانتی متر ‌باشد. همچنین افرادی که در نصب صاعقه گیر مشغول به کار هستند باید جداسازی را به خوبی انجام دهند.

هماهنگی صورت گرفته باعث می‌شود تا طول سیم در مسیر نصب به شکل مساوی تقسیم شود. زمانی که طول سیم از مبدأ تا مقصد بیشتر از ۵ متر باشد نیاز به ابزارهای جداسازی استو باید به این موضوع توجه داشته باشید که نصب صاعقه گیر با توجه به نوع آن متفاوت است و باید توسط مجموعه فعال انجام شود. با توجه به موارد گفته شده اگر بخواهید بهترین محصولات نظیر صاعقه گیر را خریداری کنید، کافی است به مجموعه تک ارت سر بزنید.

جمع بندی

اهمیت استفاده از صاعقه گیر بسیار بالاست و باعث می‌شود تا جریان‌های ناشی از برق را بتوان به خوبی کنترل کرد. افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند باید بدانند که انتخاب صاعقه گیر مناسب می‌تواند خطرات ناشی از برق گرفتگی را تا حدود زیادی کاهش دهد. در صورتی که به دنبال خرید محصولات مرتبط با صاعقه گیر هستید، کافی است به فروشگاه تک ارت سر بزنید.

فروشگاه تک ارت یک مجموعه کامل از محصولات مرتبط با صاعقه گیر است که با تضمین کیفیت و قیمت محصولات خود را به فروش می‌رساند. در صورت تمایل کافی است به آدرس takearth.com مراجعه کرده و از بخش‌های مختلف آن دیدن کنید.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا