هاست پرسرعت
تکنولوژی

صفحه نمایش pOLED چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

صفحه نمایش pOLED چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

آیا شما هم از کیفیت تصویر فوق العاده برخی گوشی‌های هوشمند امروزی شگفت‌زده می‌شوید؟ یکی از دلایلی که ممکن است شما را به سمت صفحه نمایش یک گوشی جذب و از کیفیت تصویر آن متحیر کند، استفاده از پنل نمایشگر “pOLED” است. صفحه نمایش‌های pOLED رنگ‌ها را بسیار برجسته‌تر می‌کنند و تصاویر را به شکلی بسیار واضح نمایش می‌دهند و در کل نمایشگر گوشی را به یک سطح بالاتری ارتقاء می‌دهند.

اما pOLED چیست و چگونه کیفیت خروجی صفحه نمایش گوشی را افزایش می‌دهد؟ در ادامه با ما در دیجی رو همراه باشید تا شما را در یافتن پاسخ این سؤال‌ها یاری کنیم.

صفحه نمایش pOLED چیست؟

pOLED مخفف «OLED پلاستیکی» است، در حالی که OLED خود مخفف «دیود ساطع نور ارگانیک» است. به زبان ساده، صفحه نمایش‌های اولد دارای پیکسل‌هایی هستند که از مواد آلی ساخته شده‌اند و می‌توانند به طور مستقل و بدون نیاز به نور پس‌زمینه روشن شوند. عبارت “پلاستیک” هم به زیرلایه یا لایه پایه مورد استفاده در نمایشگرهای pOLED اشاره دارد.

در واقع، pOLED ها به جای شیشه، از یک لایه پلاستیک نازک و انعطاف‌پذیر به عنوان پایه استفاده می‌کنند. این بستر پلاستیکی می‌تواند خم یا تا شود. به همین دلیل است که به pOLED، اولد انعطاف‌پذیر نیز می‌گویند. استفاده از این نوع پنل نمایشگر اجازه می‌دهد تا صفحه نمایش‌ها به روش‌های جالبی خم و یا تا شوند، مانند آن دسته از نمایشگرهایی در لبه‌های گوشی تا می‌شوند و دور تا دور دستگاه را می‌پوشانند.

پایه پلاستیکی صفحه نمایش pOLED را نازک‌تر و سبک‌تر از اولدهای شیشه‌ای سنتی می‌کند. اما علاوه بر قابلیت خم شدن، نمایشگرهای pOLED کیفیت تصویری مشابه با اولد ارائه می‌کنند که در حقیقت محبوب‌ترین بخش این نمایشگرها است. نمایشگر اولد با پیکسل‌های ارگانیک خود می‌تواند رنگ‌هایی زنده و جذاب، سیاهی مطلق و کنتراست دیوانه‌وار را تولید کند.

5 ویژگی اصلی صفحه نمایش pOLED

بسیار خوب، ما با اصول اولیه pOLED و دلیل نامگذاری آن آشنا شدیم. حال بیایید ببینیم چرا این نمایشگرهای پلاستیکی برای گوشی‌های هوشمند بسیار عالی هستند و چه ویژگی‌هایی را به همراه دارند.

1- انعطاف پذیری

یکی از جالب‌ترین چیزها در مورد pOLED انعطاف پذیر بودن آن است! لایه پایه پلاستیکی نازک به سازندگان گوشی اجازه می‌دهد تا این صفحه نمایش‌ها را به روش‌های واقعاً جالبی خم کنند. برخی از گوشی‌های هوشمند مانند «موتورولا ریزر 40 اولترا» و «موتورولا اج 30 فیوژن» دارای صفحه نمایش pOLED هستند که در اطراف لبه‌های دستگاه خمیده شده و ظاهری بسیار شیک و بدون درز به آن‌ها می‌دهد.

pOLED

البته، قدرت فوق‌العاده نمایشگرهای pOLED فقط به گوشی‌های هوشمند محدود نمی‌شود و این فناوری در ساعت‌های هوشمندی مانند LG G Watch R W110 نیز به کار گرفته شده است.

2- دوام

پس از انعطاف پذیری، مورد مهم بعدی این است که نمایشگرهای pOLED عموماً دوام بیشتری نسبت به صفحه نمایش‌های معمولی دارند. به یاد داشته باشید که اکثر صفحه نمایش‌های گوشی از شیشه ساخته شده‌اند و همانطور که همه می‌دانیم شکننده هستند. افتادن گوشی از دست و ترک برداشتن صفحه نمایش خاطره بد مشترک در بین بسیاری از دارندگان گوشی‌های هوشمند است.

اما pOLED به جای شیشه از پلاستیک استفاده می‌کند که در برابر سقوط مقاوم‌تر است و احتمال شکستن آن کمتر می‌باشد.

3- حاشیه‌های بسیار کم در اطراف

حاشیه‌های ضخیم و زشت اطراف صفحه نمایش همواره یک چالش بزرگ برای تولید کنندگان گوشی بوده‌اند. هیچ کس حاشیه‌های اطراف نمایشگر را دوست ندارد، زیرا آن‌ها باعث می‌شوند صفحه نمایش کوچکتر از چیزی شود که می‌توانست باشد!

با وجود صفحه نمایش‌های pOLED، سازندگان گوشی‌های هوشمند می‌توانند این حاشیه‌ها را بسیار کوچک کرده و نسبت نمایشگر به بدنه را به حداکثر برسانند. بنابراین، بدون بزرگتر کردن ابعاد گوشی، ناحیه نمایشی و قابل استفاده بسیار بزرگ‌تر خواهد شد.

و البته بدیهی است که حاشیه‌های کوچک‌تر باعث می‌شود گوشی شیک‌تر به نظر برسد.

4- بهره‌وری انرژی

همه ما کم و بیش با مشکل تمام شدن شارژ باتری گوشی قبل از رسیدن به خانه مواجه شده‌ایم. خوب، صفحه نمایش‌های pOLED نسبت به نمایشگرهای معمولی انرژی کمتری مصرف می‌کنند که این مسئله می‌توان به معنای افزایش عمر باتری باشد.

مواد ارگانیک مورد استفاده در پیکسل‌های اولد نور خود را به صورت مستقل تولید می‌کنند. بنابراین، صفحه نمایش‌های pOLED مانند LCD‌ها به نور پس زمینه جداگانه نیاز ندارند. در نتیجه، انرژی مورد نیاز برای نمایش تصاویر (به خصوص تصاویر تیره) در گوشی‌های مجهز به نمایشگر pOLED بسیار کمتر است.

pOLED

هنگام نمایش تصاویر سیاه یا تاریک، پیکسل‌های pOLED به طور کامل خاموش می‌شوند! این مسئله در LCD کاملاً متفاوت است و در این نوع نمایشگرها حتی هنگام تولید نور سیاه هم نور پس‌زمینه روشن می‌ماند. دقیقاً به همین دلیل است که ویژگی نمایشگر همیشه روشن را تنها در گوشی‌هایی می‌توانیم ببینیم که به پنل صفحه نمایش اولد مجهز هستند.

بنابراین اگر از خاموش شدن گوشی خود به دلیل اتمام شارژ آن خسته شده‌اید، خرید یک گوشی هوشمند با صفحه نمایش pOLED می‌تواند بسیار برایتان مفید باشد. بهره‌وری انرژی بیشتر به افزایش عمر باتری کمک می‌کند تا بتوانید مدت زمان بیشتری از گوشی استفاده کنید.

5- مقرون به صرفه

بیایید واقع‌بین باشیم. همه ما به قیمت گوشی‌های هوشمند جدید اهمیت می‌دهیم. فناوری‌های جدید و فانتزی جالب هستند، اما باید مقرون به صرفه هم باشند!

خبر خوب این است که تولید صفحه نمایش‌های pOLED نسبت به سایر فناوری‌های نمایشگر سطح بالا ارزان‌تر است. حتماً میپرسید چرا؟ خوب، پاسخ همان چیزی است که در ابتدا هم گفتیم؛ بستر پلاستیکی ارزان‌تر از شیشه است و نمایشگرهای pOLED به طور کلی به اجزای کمتری نیاز دارند زیرا نیازی به نور پس زمینه یا لایه لمسی ندارند!

این صرفه‌جویی در هزینه به این معنی است که سازندگان گوشی‌های هوشمند می‌توانند صفحه نمایش‌های pOLED با کیفیت بالا را بدون افزایش بیش از حد قیمت ارائه دهند. البته، امروزه شرکت‌های سازنده گوشی هنوز هم برای مدل‌های مجهز به pOLED هزینه بالایی می‌گیرند. اما با گذشت زمان و به بلوغ رسیدن این فناوری، انتظار داریم هزینه‌ها بسیار کاهش یابند.

بنابراین، در حالی که گوشی‌های مجهز به pOLED امروزه دارای برچسب قیمتی نسبتاً بالایی هستند، اما تولید خود این فناوری ارزان‌تر است و در آینده می‌تواند جایگزین اولدهای معمولی شود.

چرا نباید به سراغ صفحه نمایش‌های pOLED برویم؟!

بدون شک، نمایشگرهای pOLED مزایای خوبی دارند. اما قبل از انتخاب نمایشگر گوشی، باید هر دو روی سکه را مد نظر قرار داده و سپس قضاوت کنیم. واقعیت این است که نمایشگرهای pOLED در کنار تمام مزایای خود چند ایراد هم دارند که ممکن است باعث شوند در انتخاب آن‌ها کمی بیشتر فکر کنید. در ادامه 2 مورد از ایرادهای اصلی این نوع نمایشگرها را با هم مرور می‌کنیم.

1- مستعد خراشیدگی هستند

pOLED

خراش افتادن روی صفحه گوشی بسیار آزار دهنده است. در واقع، حتی کوچک‌ترین خراش‌ها هم که ممکن است به سختی دیده شوند، همیشه جلوی چشم‌مان هستند و ما را عصبی می‌کنند! متأسفانه، این اتفاق برای نمایشگرهای pOLED زیاد می‌افتد و این صفحه نمایش‌ها با وجود انعطاف پذیر و بادوام بودن، به طور کامل ضد خش نیستند.

لایه پایه پلاستیکی که در بالا هم به آن اشاره کردیم، می‌تواند به مرور زمان خراشیده شود، به خصوص از آن را در کنار اجسام فلزی در داخل جیب یا کیف خود بگذارید. ماسه و کلید دشمنان اصلی پلاستیک هستند. البته، می‌توانید از یک محافظ صفحه نمایش بر روی نمایشگرهای pOLED استفاده کرده و از آن‌ها در برابر خط و خش محافظت کنید. اما خرید محافظ صفحه نمایش خوب و باکیفیت هزینه نسبتاً بالایی دارد و در ضمن، حساسیت صفحه نمایش به لمس را کاهش می‌دهد (اگر با مشکل کاهش حساسیت صفحه لمسی در گوشی اندرویدی و یا آیفون خود مواجه شده‌اید، می‌توانید مقاله آموزش تغییر حساسیت صفحه لمسی در اندروید و آیفون را که اخیراً منتشر کرده‌ایم، مطالعه کنید).

بنابراین اگر سال‌ها سالم نگه داشتن صفحه نمایش گوشی و بدون خط و خش ماندن آن برایتان مهم است، pOLED می‌تواند در دراز مدت ناامیدتان کند.

2- مشکل سوختگی

سوختگی یک مشکل در تمام صفحه‌های OLED است و نه فقط pOLED. اما خوب است که در این مورد نیز آگاه باشید.

سوختگی یا Burn-in زمانی اتفاق می‌افتد که یک تصویر ثابت برای مدت طولانی نمایش داده شود و به این ترتیب، یک سایه دائمی روی صفحه باقی می‌گذارد. در واقع، وقتی پیکسل‌های OLED دائماً یک رنگ را نمایش دهند، از سریع‌تر از سایر پیکسل‌ها فرسوده می‌شوند. این مشکل به حدی جدی است که مثلاً اگر در تمام طول روز پیامک ارسال کنید، حتی اثر صفحه کلید مجازی گوشی که در پایین صفحه ظاهر می‌شود، می‌تواند سوخته شده و روی گوشی باقی بماند!

خوشبختانه، سازندگان گوشی در به حداقل رساندن اثر سوختگی در OLED‌های مدرن بسیار باتجربه‌تر شده‌اند و با ویژگی‌هایی مانند تغییر پیکسل به کاهش این مشکل کمک کرده‌اند. اما کاربرانی که مدام از یک برنامه خاص یا یک صفحه ثابت در گوشی خود استفاده می‌کنند، همچنان به مرور زمان متوجه ماندن اثر پیکسل‌ها خواهند شد. بدتر اینکه، وقتی این اتفاق بیفتد دیگر هیچ چاره‌ای ندارد و نمی‌توان آن را مثل روز اول کرد.

بنابراین اگر از همین حالا می‌دانید که قسمت‌های ثابت زیادی روی صفحه نمایش خود خواهید داشت، بهتر است به سراغ نمایشگر OLED یا pOLED نروید.

کدام گوشی‌های هوشمند در حال حاضر از نمایشگر pOLED استفاده می‌کنند؟

پیش‌تر ما به دو نمونه عالی از گوشی‌هایی که از صفحه نمایش pOLED استفاده می‌کنند اشاره کردیم («موتورولا ریزر 40 اولترا» و «موتورولا اج 30 فیوژن»). اما فکر کردیم خوب است که گزینه‌های بیشتری را به شما معرفی کنیم. این گزینه‌ها عبارتند از:

  • گوگل پیکسل 2 ایکس ال (Google Pixel 2 XL)
  • نوکیا 9 پیور ویو (Nokia 9 PureView)
  • ال جی وی 30 (LG V30)
  • موتورولا ریزر فایو جی (Motorola Razr 5G)
  • ال جی وینگ فایو جی (LG Wing 5G)

البته این‌ها تنها مدل‌های موجود نیستند و گوشی‌های هوشمند دیگری را می‌توان در بازار یافت که دارای صفحه نمایش pOLED هستند.

صفحه نمایش pOLED را از دست ندهید

صفحه نمایش‌های pOLED با قابلیت انعطاف‌پذیری و جلوه‌های بصری بسیار جذاب خود، تجربه‌ای منحصر به فرد و همه‌جانبه را ارائه می‌دهند. طرح‌های منحنی یا تاشو که با فناوری pOLED امکان‌پذیر شده است، باعث خلاقیت هر چه بیشتر در تولید گوشی‌های هوشمند شده و توجه مصرف کنندگان را به نوآوری‌ها روز دنیا جلب کرده است.

با این حال، نمایشگرهای pOLED تا کنون بازخورد ضعیفی داشته‌اند، زیرا صفحه‌های پلاستیکی در مقایسه با صفحه نمایش‌های شیشه‌ای بیشتر مستعد خراش هستند. همچنین، آن‌ها می‌توانند خیلی سریع‌تر کیفیت اولیه خود را از دست داده و با مشکلاتی مانند سوختگی مواجه شوند. بنابراین، انتخاب کاملاً به آنچه شما ترجیح می‌دهید بستگی دارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا