هاست پرسرعت
تکنولوژی

 علت زرد شدن قالی پس از شستن قالیشویی چیست؟

 علت زرد شدن قالی پس از شستن قالیشویی چیست؟

شستشو به روش سنتی ممکن است موجب زردی قالی و قالیچه شود. در واقع یکی از مشکلات رایج که بعد از شستن فرش پیش می‌آید، زردی قالی و قالیچه‌هاست. تصور کنید فرش‌ها را پس از یک خانه‌تکانی حسابی به امید تمیزی و براقی می‌شویید اما با زردی روبرو می‌شوید. قطعا تصویر ناخوشایندی برای شما خواهد بود.

برخی با دیدن زردی روی فرش احساس می‌کنند که دیگر قالی به درد نمی‌خورد و برای خرید یک فرش نو اقدام می‌کنند. اما در اینجا باید به شما بگوییم عجله نکنید! این مشکل به راحتی قابل حل است. نیازی نیست هزینه اضافی برای خود بتراشید و مشکل را با خرید یک قالی نو حل کنید. اما راه‌حل چیست؟ آیا امکان پاک شدن فرش وجود دارد؟ زردی بر اثر چه چیزی رخ می‌دهد؟ ما در این مطلب از قالیشویی در تهران قصد داریم شما را با علل رخداد این اتفاق و همچنین رفع آن آشنا کنیم.

دلایل زرد شدن فرش بعد از شستشو

عوامل مختلفی روی زرد شدن فرش‌ها تاثیرگذار هستند. معمولا با مراجعه به قالیشویی‌ها و سپردن فرش‌ها به آنها می‌توانید از زرد شدن قالی و قالیچه‌ پس از شستشو جلوگیری کنید. البته قبل از سپردن فرش بهتر است درباره شرکت‌های قالیشویی اطلاعاتی را کسب کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید فرش‌تان را بر شستشو به قالیشویی ابریشم اصل بسپارید، قبل از هرچیزی به وبسایت این شرکت مراجعه کنید و در قسمت درباره قالیشویی ابریشم اصل، اطلاعاتی را درباره این شرکت مطالعه نمایید. اما به طور کلی عوامل زیر می‌توانند روی زرد شدن فرش‌ها تاثیرگذار باشند. برخی از انها عبارتند از:

عدم غبارگیری فرش قبل از شستشو

یکی از مهم‌ترین دلایلی که پس از شستشو موجب زردی فرش‌ها می‌شود، عدم غبارگیری و جارو نکردن فرش قبل از شستشو است. اگر فرش را به خوبی غبارگیری نکنید، گرد و خاک روی آن باقی مانده و در هنگام شستشو به خورد بافت فرش می‌رود و موجب زردی می‌شود. بنابراین قبل از شستشو به روش سنتی، سعی کنید ابتدا فرش را از یک بند یا طناب محکم آویزان کنید و با یک چوب به آرامی روی آن ضربه بزنید تا تمامی گرد و غبارهای موجود روی آن از بین برود. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و امکان این کار برایتان وجود ندارد، دو سه بار به خوبی روی قالی و قالیچه‎ها را قبل از شستن جاروبرقی بکشید. در این حالت گردوغبار موجود روی فرش پاک می‌شود.

در بسیاری از قالیشویی‌ها قبل از شستن قالی این کار را خودشان انجام می‌دهند. به همین منظور پس از شستن در قالیشویی فرش به هیچ عنوان زرد نخواهد شد.

عدم استفاده از سطح شیبدار

یکی از عواملی که پس از شستن فرش موجب زردی می‌شود، جمع شدن آب چرک روی آن است. این اتفاق می‌تواند لکه‌های زردی را روی قالی به جای بگذارد یا ریشه‌های فرش را به رنگ زرد در بیاورد. وقتی خودتان به روش سنتی فرش را می‌شویید، ممکن است نتوانید خوب همه جای آن را تمیز کنید. بنابراین آب‌های آلوده روی فرش باقی می‌مانند و موجب زردی تاروپود آن می‌شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق بهترین راهکار استفاده از سطح شیبدار است. برای شستن فرش به روش سنتی باید آن را روی سطح شیبداری پهن کنید تا هنگام شستن آب آلوده به سهولت از آن خارج شود.

 علت زرد شدن قالی پس از شستن قالیشویی چیست؟

عدم آبگیری درست

یکی از نکات مهم شستشوی فرش، آبگیری درست بعد از شستشو است. بعد از این که کار شستشو انجام شد باید بتوانید به کمک یک پارو آب روی سطح قالی یا قالیچه را از روی آن خارج کنید. چرا که باقی ماندن آب روی سطح فرش موجب زردی می‌شود. این کار بسیار مهم است و در شرکت‌های قالیشویی با دقت زیادی آن را انجام می‌دهند.

برای جلوگیری از زردی ریشه‌ها پس از شستشو نیز باید بتوانید آن را به خوبی نیز آبگیری کنید. اگر ریشه خیس بماند احتمال زردی بسیار زیاد است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قبل از لوله کردن یا آویزان کردن فرش باید آب سطح قالی و ریشه را خارج کنید.

استفاده از شوینده نامناسب

گاهی براثر استفاده از شوینده نامناسب، فرش پس از شستشو به جای تمیز شدن زرد می‌شود. شوینده‌های که خاصیت اسیدی دارند به بافت فرش سریعا آسیب وارد می‌کنند و موجب زرد شدن رنگ آن می‌شوند. بنابراین بسته به نوع فرش باید از شوینده مناسبی استفاده کنید. در مراکز قالیشویی معمولا برای شستن قالی و قالیچه‌ها به این نکات توجه ویژه‌ای می‌کنند.

نحوه از بین بردن زردی فرش پس از شستشو

همانطور که در بالا اشاره کردیم، عوامل مختلفی می‌توانند روی زرد شدن فرش تاثیرگذارند. به همین منظور ممکن است این اتفاق برای شما هم اتفاق بیفتد. اما آیا با دیدن زردی روی فرش باید آن را دور انداخت و یک قالی نو خریداری کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. راهکارهای مختلفی جهت از بین رفتن لکه زردی از روی فرش وجود دارد که ما در ادامه به برخی از رایج‌ترین آنها پرداخته‌ایم.

شستشوی مجدد فرش

شاید سخت‌ترین راهکار جهت از بین بردن لکه زرد دقیقا همین باشد. شاید حتی شنیدن آن نیز عذاب‌آور باشد که دوباره مجدد فرش را بشویید. اما چاره‌ای نیست و آن را باید به روش درستی که در بالا اشاره کردیم بشویید. یعنی برای شستن ابتدا به درستی گردوغبار روی فرش را از بین ببرید، حدالمقدور از سطح شیبدار استفاده کنید و… . اما خوب روش راحت‌تر برای شستشوی مجدد و همچنین از بین بردن لکه زرد، بهره از خدمات قالیشویی‌هاست.

 علت زرد شدن قالی پس از شستن قالیشویی چیست؟

ترکیب آب و نمک و سرکه

این روش برای از بین لکه زرد از روی قالی و قالیچه‌های بسیار آسان بوده و میزان جوابدهی آن به نسبت خوب است. برای به دست آمدن این ترکیب کافیست مقداری سرکه، نمک و آب را با یکدیگر حل و ترکیب نمایید. سپس از یک پارچه توری (مانند تنظیف) یا یک اسفنج مرطوب استفاده کنید و آن را روی قسمت‌های زرد فرش بکشید. احتمالا پس از انجام این کار، لکه زردی به طور کامل پاک می‌شود.

روش‌های دیگری نظیر استفاده از شامپو فرش، ترکیب آب و جوش شیرین و سرکه و… وجود دارد که برای از بین لکه زرد از روی فرش کاربردی هستند.

سخن آخر

همانطور که گفته شد، وجود لکه زرد روی فرش پس از شستن آن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. اما راهکارهای متفاوتی برای حل این مشکل وجود دارد که ساده‌ترین آن استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی معتبر و مجاز است. اگر به دنبال یک قالیشویی خوب در تهران هستید می‌توانید از خدمات قالیشویی ابریشم اصل بهره بگیرید.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا