هاست پرسرعت
تکنولوژی

مروری بر سرگذشت پلی استیشن 1؛ سفر به دوران کودکی

مروری بر سرگذشت پلی استیشن 1؛ سفر به دوران کودکی

در زمان‌هایی نه چندان دور، حدود 15 تا 20 سال پیش کمپانی سونی با معرفی اولین نسل از پلی استیشن یعنی PS1 دنیای کودکان و نوجوانان را رنگین تر کرد. در آن سال‌ها همه می‌خواستند تا این کنسول بازی را داشته باشند و صدها بازی مختلف را با پلی استیشن تجربه کنند. دیگر دوران پادشاهی سگا و آتاری به پایان رسیده بود و وارد عصر جدیدی از کنسول‌های بازی شده بودیم.

در این قسمت از دیجی قلم نگاهی خواهیم داشت به سرگذشت زیبا و هیجان انگیز پلی استیشن 1. با دیجی رو همراه شوید، قرار است به دوران خوش کودکی سفر کنیم …

پلی استیشن، انقلابی در دنیای کنسول های بازی

پلی استیشن 1 که به آن PS1 نیز گفته می‌شود توسط سونی طراحی و ساخته شد. این کنسول بازی در تاریخ 3 دسامبر سال 1994 وارد بازار ژاپن و 9 سپتامبر 1995 وارد بازار آمریکای شمالی شد. پلی استیشن 1 توانست با نوآوری و ویژگی‌هایی مدرن، نیتندو 64 و سگا را به راحتی کنار بزند و بعد از گذشت مدت کمی تبدیل به شگفت انگیزترین کنسول بازی در جهان شد.

این کنسول توانست در مدت زمان 9 سال و 6 ماه از زمان معرفی رکورد فروش محصولات کامپیوتری در آن سال‌ها را بشکند تا جایی که 100 میلیون پلی استیشن 1 به فروش رسید که رقم زیادی به حساب می‌آید. سال 1998 میلادی بود که سونی نسخه کوچک‌تر شده و بهینه پلی استیشن را روانه بازار کرد.

سال‌ها گذشت و همه مشتاق بازی‌های هیجان انگیز این کنسول بودند و در نهایت در سال 1999 پلی استیشن 2 وارد بازار شد، همان کنسول سیاه رنگی که همه ما دورانی از زندگی خود را با آن گذرانده‌ایم.

دیجی قلم؛ سرگذشت پلی استیشن 1، سفر به دوران کودکی

تاریخچه ساخت پلی استیشن 1

ایده ساخت چنین کنسول بازی برمیگردد به سال‌های 1986 میلادی، زمانی که سونی و نیتندو در کنار هم فعالیت می‌کردند. کنسول های بازی در آن سال‌ها از فلاپی دیسک‌ها استفاده می‌کردند و به همین دلیل سونی سعی کرد تا با ساخت سی دی‌های بازی انقلابی به پا کند.

Ken Kutaragi که بعدها به عنوان پدر پلی استیشن‌ها شناخته شد مسئولیت طراحی و توسعه این کنسول بازی را بر عهده گرفت و در نهایت توانست فرزندی موفق و محبوب به نام PS1 را متولد کند. همانطور که کمی پیش‌تر گفته شد این کنسول ابتدا در ژاپن و بعد در آمریکای شمالی به فروش رسید.

مدیر عامل وقت مایکروسافت یعنی بیل گیتس درباره این کنسول بازی گفت که طراحان بازی ما به این کنسول علاقه مند هستند و بعد از گذشت سال‌ها این کمپانی با معرفی XBOX به جنگ پلی استیشن رفت ولی هیچگاه نتوانست به محبوبیت آن دست پیدا کند.

مهم‌ترین ویژگی پلی استیشن پشتیبانی از سی دی بود و در مدل‌های بعدی می‌توانست سی دی‌هایی که حاوی ویدیو و آهنگ هستند را نیز پشتیبانی کند. این موضوع برای جوانان آن دوره بسیار شگفت انگیز و جالب بود زیرا با استفاده از پلی استیشن هم بازی می‌کردند و هم به تماشای ویدیو و شنیدن موسیقی می‌پرداختند.

دیجی قلم؛ سرگذشت پلی استیشن 1، سفر به دوران کودکی

دسته های بازی جدید

همه ما شیفته دسته‌های بازی پلی استیشن بودیم و چهار دکمه سمت راست دسته بازی برای ما تداعی کننده خاطرات تلخ و شیرین زیادی هستند. دکمه ضربدر، دایره، مثلث و مربع هرکدام در بازی‌های مختلف کارایی‌های زیادی داشتند.

با معرفی دسته‌های بازی جدید کمی زمان برد که کاربران به استفاده از آن عادت کنند ولی در آخر همه را شیفته خودش کرد، زیرا هم خوش دست بود و هم کارآمد.

مشکلات سخت افزاری

در میان 100 میلیون پلی استیشن فروخته شده ایرادات زیادی وجود داشت. برای مثال بسیاری از خریداران می‌گفتند که بعد از مدتی بازی کردن سرعت لود سی دی به شدت پایین می‌آید و هر از گاهی صداهای عجیب و غریبی نیز از داخل کنسول به گوش می‌رسد.

در برخی از گزارشات هم آمده که لیزر دستگاه دچار نقص می‌شد و باید آن را تعویض می‌کرد.

دیجی قلم؛ سرگذشت پلی استیشن 1، سفر به دوران کودکی

نسل های آینده ی این کنسول

پلی استیشن 1 شروعی بود برای پایان بی انتهای کنسول‌های بازی آینده سونی. بعد از این محصول نسل دوم یعنی پلی استیشن 2 روانه بازار شد و موفق نیز ظاهر شد. در این میان کنسول کاملاً نو و جدید PSP معرفی شد که توانست به عنوان کنسول بازی همراه به محبوبیت زیادی دست پیدا کند.

نسل سوم پلی استیشن که از راه رسید همه چیز دگرگون شد زیرا با گرافیک و بازی‌های شگفت انگیز توانست به پادشاه دنیای کنسول‌های بازی تبدیل شود و این میراث را به نسل‌های آتی نیز منتقل کرد.

دیجی قلم؛ سرگذشت پلی استیشن 1، سفر به دوران کودکی

نظر شما درباره پلی استیشن 1 چیست؟ چه خاطراتی از این کنسول دوست داشتنی دارید؟ نظرات خود را در از طریق بخش کامنت‌ها در زیر همین مطلب با ما در میان بگذارید.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا