هاست پرسرعت
تکنولوژی

نکات مهم برای انتخاب رم سرور

نکات مهم برای انتخاب رم سرور

رم یکی از مهمترین قطعات سرور می‌باشد. رم سرور یک حافظه کوتاه مدت است که به طور موقت داده‌های تمام برنامه‌ها و فرآیندهای در حال اجرا بر روی سرور را ذخیره می‌کند.

هر جزء یا قطعه در سرور نقش مهمی در عملکرد سرور دارد. رم سرور یا حافظه سرور نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طور کلی هر چه ظرفیت رم بیشتر باشد بهتر است، اما انتخاب رم سرور مناسب به این سادگی نیست. ابتدا به تعریف رم سرور می‌پردازیم و سپس نگاهی می‌اندازیم به مواردی که هنگام انتخاب حافظه مناسب برای سرور خود باید در نظر بگیرید.

رم سرور چیست؟

به طور خلاصه، RAM (حافظه دسترسی تصادفی) حافظه کوتاه مدت یک سرور است. این حافظه به طور موقت داده‌های تمام برنامه‌ها و فرآیندهای در حال اجرا بر روی سرور را ذخیره می‌کند. همچنین به CPU سرور اجازه می‌دهد تا این داده‌ها را بسیار سریع‌تر از زمانی که قرار بود مستقیما از هارد دیسک به داده‌ها دسترسی داشته باشد، پردازش کند. حتی سریع‌ترین راه‌حل‌های ذخیره‌سازی مانند NVMe هنوز کندتر از رم هستند.

پس از خاموش شدن سرور، حافظه رم دیگر هیچ داده‌ای را نگه نمی‌دارد. به همین دلیل است که از درایوهای SATA و SSD برای ذخیره سازی طولانی مدت استفاده می‌کنیم. به منظور انتخاب درست SSD سرور، بهتر است به مطالعه یک راهنمای کامل خرید حافظه ssd سرور بپردازید تا قبل از خرید تمامی نکات لازم را در نظر بگیرید.

نکات مهم برای انتخاب رم سرور

ظرفیت رم

به چه مقدار رم نیاز دارید؟ برای پاسخ این سوال باید گفت هر چه ظرفیت رم یک سرور بیشتر باشد، CPU سرور کمتر باید اطلاعات را از هارد دیسک بخواند. این بدان معناست که سرور می‌تواتد سریع‌تر کار کند زیرا RAM سرور معمولا بسیار سریع‌تر از هارد دیسک کار می‌کند. اما چقدر ظرفیت رم نیاز است؟

برای پی بردن به این سوال، تفاوت عمده‌ای بین «حداقل الزامات» و «نیازهای پیشنهادی» وجود دارد. حداقل نیازها ممکن است به راحتی برآورده شوند، اما مطمئنا راه حل ایده آلی برای بهبود زمان اجرا و کارایی سرور نیست. یک راه اندازی ایده آل بسته به نیازهای تجاری منحصر به فرد و استفاده از سرور مورد نظر متفاوت خواهد بود. برای تعیین اینکه چقدر حافظه سرور، ایده آل است، باید چند جنبه مانند اندازه پایگاه‌های داده در حال استفاده، تعداد کاربران و زیرساخت موجود را در نظر بگیرید.

  • اندازه پایگاه های داده

به طور کلی اندازه پایگاه‌ داده مهمترین نکته است زیرا مستقیما بر میزان پردازش مورد نیاز برای پر کردن پایگاه‌های داده با اطلاعات تاثیر می‌گذارد. با افزایش اندازه داده‌ها، حافظه همیشه رشد نمی‌کند.

برای سرورهایی با پایگاه‌ داده 10 تا 59 گیگابایت، اندازه رم 74 درصد داده‌ها است (پایگاه داده 27 گیگابایتی به 20 گیگابایت رم نیاز دارد). برای پایگاه داده 60 تا 224 گیگابایت، اندازه رم 23 درصد داده‌ها است (داده‌های 210 گیگابایتی به 48 گیگابایت رم نیاز دارند). برای پایگاه داده 225  تا  600 گیگابایت، اندازه رم 13 درصد داده‌ها است (پایگاه داده 488 گیگابایتی به 64 گیگابایت رم نیاز دارد).

  • تعداد کاربران

اگر تعداد کاربرانی که در حال حاضر به آنها سرویس می‌دهید 15 یا کمتر است، احتمالا نیازی به در نظر گرفتن حافظه اضافی برای هر کاربر نیست. با این حال، زمانی که بیش از 15 کاربر همزمان از سرویس استفاده می‌کنند، ممکن است بخواهید به ازای هر 5 کاربر اضافی، 1 تا 2 گیگابایت رم اضافه کنید.

  • بسته های اجرایی

به طور کلی، اگر نیاز به،  به روز رسانی  داده‌ها هر 30 دقیقه یکبار باشد، برای دستیابی به آن باید حافظه سرور بیشتری داشته باشید. اگر تکمیل به‌روزرسانی داده‌ها ساعت‌ها طول می‌کشد، نیاز به حافظه کمتر است. با این حال تبدیل‌های SQL Server ETL، داده‌ها را قبل از پردازش در رم سرور شما بارگذاری می‌کند. این بدان معناست که هر چه سرور شما به حافظه سرور بیشتری مجهز باشد، بسته‌های اجرایی را سریع‌تر تکمیل می‌کند.

سرعت رم سرور

سرعت رم سرور برای عملکرد سرور بسیار مهم است. سرعت عملکرد رم سرور در واقع به عوامل مختلفی مانند فرکانس، تأخیر، پهنای باند، تعداد کل کانال‌ها، نرخ داده دوگانه (DDR) و غیره بستگی دارد. در  واقع زمانی که در مورد سرعت رم صحبت می‌شود این سرعت به دو عامل فرکانس و تاخیر رم اشاره می‌کند که در ادامه این دو، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

  • فرکانس

فرکانس رم بر حسب مگاهرتز اندازه گیری می‌شود و معمولا بلافاصله بعد از نسخه DDR در مشخصات رم قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، رم DDR4-3200 با فرکانس 3200 مگاهرتز کار می‌کند، در حالی که رم DDR3-1600 دارای فرکانس 1600 مگاهرتز است.

پس فرکانس رم چیست؟ حافظه سرور دائما در حال انجام چرخه‌های خواندن و نوشتن برای داده‌های بارگذاری شده فعلی است. فرکانس رم تعداد دفعاتی است که حافظه در هر ثانیه این چرخه را طی می‌کند. رم سرور DDR4-3200 به یک چرخه فرکانس 3200 مگاهرتز اشاره دارد که معادل تقریبا 3.2 میلیارد چرخه خواندن/نوشتن در ثانیه است. به طور کلی، فرکانس بالاتر بهتر است. هرچه فرکانس RAM بیشتر باشد، حافظه سریع‌تر می‌تواند داده‌ها را پردازش کند. اما توجه داشته باشید که برخی از CPU ها و مادربردها ممکن است برخی از فرکانس‌ها را به طور موثر پشتیبانی نکنند. اگر به دنبال به حداکثر رساندن عملکرد سرور هستید، تحقیقات بیشتری لازم است. علاوه بر این هر چه فرکانس رم بالاتر باشد قیمت رم سرور نیز افزایش می‌یابد.

  • تاخیر

تاخیر، که به عنوان تاخیرColumn Access Strobe  یا تاخیر CAS شناخته می‌شود، به اندازه‌گیری تاخیر بین زمانی که ماژول‌های رم، دستوری از CPU دریافت می‌کنند و زمانی که فرمان واقعا اجرا می‌شود، اشاره دارد. تأخیر CAS در چرخه های کلاک اندازه گیری می‌شود.

مشکل سازگاری رم سرور

همه رم سرورها با هر سیستمی سازگار نیستند. در ادامه لیستی از مواردی که باید هنگام بررسی سازگاری رم سرور با سایر اجزای سرور در نظر بگیرید مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند:

  • نسل DDR

نسل‌های جدید رم DDR با مادربردهایی که از نسل‌های قدیمی‌تر DDR پشتیبانی می‌کنند، کار نمی‌کنند و بالعکس. بنابراین نمی‌توانید رم سرور DDR3 را در مادربردی قرار دهید که از رم DDR4  پشتیبانی می‌کند. به همین ترتیب، نمی‌توانید رم سرور DDR4 را در مادربردی که از رم DDR3  پشتیبانی می‌کند، قرار دهید.

  • اسلات DIMM مادربرد

برخی از مادربردهای کوچک‌‎تر تنها دو اسلات DIMM دارند. در این صورت شما فقط می‌توانید حداکثر دو رم سرور داشته باشید و‌نمی توانید کیت های رم سرور 4×4 گیگابایتی را در آن قرار دهید. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که بیش از ظرفیت مادربرد سرور، مموری استیک برای سرور خریداری نکنید.

  • فناوری های حافظه

امروزه سه فناوری برای حافظه موجود است. این سه فناوری عبارتند از:  UDIMM، RDIMM و LRDIMM. حتی اگر این سه فناوری حافظه به صورت فیزیکی در اسلات رم سرور قرار گیرند، نمی‌توان آنها را با هم ترکیب کرد. اگر فناوری حافظه اشتباهی به کار گرفته شود، ممکن است سیستم روشن شود، اما منجر به خرابی بوت سیستم می‌شود.

ارتقا رم سرور

معمولا رم سرور آسان‌ترین مؤلفه در سرور برای ارتقا است. بنابراین اگر بودجه کمی دارید، منطقی است که در انتخاب قطعات سرور خود در مورد مقدار رم سرور زیاده روی نکنید.

این سناریو را در نظر بگیرید، شما با 8 گیگابایت رم و ترکیب بهتر CPU سرور و GPU شروع می‌کنید. اگر می‌خواهید رم سرور را به 16 گیگابایت ارتقا دهید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک استیک جدید، بدون تعویض کامل CPU و GPU اضافه کنید پس نیازی به خرید CPU سرور جدید ندارید.

نکات مهم برای انتخاب رم سرور

به طور خلاصه، انتخاب رم مناسب برای سرور از جمله سرور HP نیاز به بررسی دقیق دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر قبل از خرید سرور hp می‌توانید به راهنمای خرید سرور HP مراجعه کنید. امیدواریم که فاکتورهای ذکر شده در بالا به شما کمک کند تا رم سرور مناسبی را انتخاب کنید که هم با بودجه و هم نیازهای کسب و کارتان مطابقت داشته باشد.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا