هاست پرسرعت
تکنولوژی

نکات مهم هنگام خرید و فروش خودروی دست دوم

نکات مهم هنگام خرید و فروش خودروی دست دوم

اگر سال‌ها پیش قصد خرید خودروی دست دوم را داشتید، باید به نمایشگاه‌های اتومبیل مراجعه می‌کردید و در راه برگشت، روزنامه همشهری را می‌خریدید. در آن سال‌ها، مردم می‌توانستند برای خرید و فروش خودرو به بخش آگهی روزنامه‌ها مراجعه کنند. صفحه آگهی‌ها معمولا برای خرید و فروش خودروهای دست دوم بود، اما گاهی آگهی نمایشگاه‌ها و خودروهای صفر نیز در آن دیده ‌می‌شد.

با ترویج استفاده از شبکه اینترنت، آگهی‌های کاغذی کمرنگ شده و کم‌کم از بین رفتند. در عوض، پلتفرم‌هایی ایجاد شد تا خریدار و فروشنده خودرو دست دوم بتوانند یکدیگر را پیدا کنند. این روزها اکثر افراد جامعه برای خرید و یا فروش خودرو به این سایت‌ها و پلتفرم‌ها مراجعه می‌کنند تا علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، بتوانند عکس و مشخصات دقیق را نیز بررسی کنند.

بنابراین به عنوان اولین نکته در مراحل خرید و فروش خودرو، باید سایت‌های معتبر آگهی را بشناسید و تنها از طریق آن‌ها اقدام کنید. بسیاری از پلتفرم‌های آنلاین خودرو، محتواهای مربوط به بررسی خودرو، مشخصات آن، روش معامله و … را نیز ارائه می‌دهند تا مراجعه‌کنندگان بتوانند خودرو مناسب خود را پیدا کنند. پس از راهنمایی سایت‌های معتبر غافل نشوید.

نکات مهم هنگام خرید و فروش خودروی دست دوم

عکس‌های موجود در آگهی‌ها تنها برای اطلاع از وضعیت کلی و ظاهری خودروست و به هیچ عنوان نباید خودرویی را قبل از بازدید و بررسی خریداری کرد. حتی اگر فروشنده هستید نیز باید از خریدار بخواهید تا خودرو را بازدید کند. بنابراین ابتدا از روی مشخصات و عکس آگهی‌ها، سعی کنید خودرویی را که به نظر مناسب است پیدا کرده و سپس قرار بازدید را با فروشنده هماهنگ کنید. بهترین زمان بازدید از خودرو، در روز و نور کافی است تا جزئیات ظاهری قابل رویت باشد. اما فقط ظاهر نیست که اهمیت دارد؛ مهم‌ترین بخش، سلامت فنی موتور و گیربکس است؛ زیرا اگر این قسمت مشکل جدی داشته باشد، هزینه‌های زیادی را روی دست خریدار می‌گذارد. هنگام بازدید خودرو، مطمئن شوید که با عکس‌های آگهی و ویژگی‌های ذکر شده مطابقت داشته باشد.

همان طور که می‌دانید، دلال‌های بازار خودرو بسیار زیاد هستند و همه جا حضور دارند. بهتر است خودروی خود را از مصرف‌کننده واقعی بخرید، زیرا هنگام فروش صادق‌تر است و تمام ویژگی‌های خودروی خود و نحوه نگهداری از آن را می‌داند. بنابراین مدارک خودروی را بررسی کنید که به نام فرد فروشنده باشد. نکته مهم دیگر این است که به بازارگرمی‌های فروشنده توجه نداشته باشید و تصمیم خود را طبق ویژگی‌ها و میزان سلامت خودرو بگیرید. برعکس این نکته نیز صدق می‌کند؛ ممکن است شما فروشنده باشید و خریدار با گرفتن ایرادات بی‌ربط از خودرو، بخواهد نظر شما را درباره قیمت تعیین شده تغییر دهد و با این روش تخفیف غیرمنطقی بگیرد.

شاسی و ستون‌ها را حتما بررسی کنید و از سلامت و نحوه کارکرد آپشن‌ها مطلع شوید. وضعیت ترمزها، دیسک‌ها و لاستیک‌ها نیز باید بررسی شوند. کولر خودرو بخش مهم دیگری است که باید درست کار کند. اگر شرایط مهیا بود، می‌توانید با خودروی موردنظر مسیر کوتاهی را رانندگی کنید تا از انتخابتان مطمئن شوید. اگر فروشنده هستید، حتما موقع تست خودرو توسط خریدار حضور داشته باشید.

نکات مهم هنگام خرید و فروش خودروی دست دوم

بهتر است خریدار خودرو برای اطمینان از وضعیت فنی و بدنه خودرو از یک کارشناس ماهر در این حوزه کمک بگیرد. کارشناسان در این حوزه تجربه کافی داشته و با وسیله‌های مخصوصی مانند دستگاه تست رنگ و دیاگ، تمام قسمت‌های خودرو را چک می‌کنند.

پس از آن که خریدار از انتخابش مطمئن شد، هر دو طرف معامله باید سر موارد مهمی نظیر قیمت خودرو، روند انجام مراحل نقل و انتقال و هزینه‌های آن، مکان و زمان تعویض پلاک، نحوه پرداخت مبلغ خودرو و … توافق کنند. توصیه می‌شود که این موارد را با ذکر جزئیات در یک قرارداد تنظیم کرده و طرفین معامله امضا کنند. این نکته هم به نفع خریدار و هم فروشنده خواهد بود و معامله را شفاف می‌کند.

توجه داشته باشید که هر خودرو دست دومی پس از خرید و فروش باید تعویض پلاک شود. اگر خودرو را به کسی بفروشید و او با پلاک شما تردد کند، تمام جرایم و خلافی به نام شما ثبت خواهد شد و مسئول هر اتفاق با آن خودرو صاحب پلاک است. پس بلافاصله پس از تغییر مالکیت خودرو باید پلاک آن را تعویض کرد. در مراکز تعویض پلاک، کارشناسان اصالت خودرو را نیز بررسی می‌کنند. اگر فروشنده مایل به مراجعه به مرکز تعویض پلاک نباشد، می‌تواند وکالت‌نامه‌ای را تحویل خریدار دهد تا به تنهایی مراحل نقل و انتقال را انجام دهد.

فروشنده وظیفه دارد با استعلام خلافی خودرو، بدهی آن را تسویه کند. خلافی خودرو باید قبل از تعویض پلاک صفر شده باشد. بنابراین قبل از انجام این مرحله مطمئن شوید که فروشنده آن را پرداخت کرده است تا مراحل تعویض پلاک با سرعت بیش‌تری پیش برود.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

حتما بخوانید : تعمیر پرینتر در محل

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا