هاست پرسرعت
تکنولوژی

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری بر قیمت می‌گذارد؟

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری بر قیمت می‌گذارد؟

پس از معرفی بیت کوین در سال 2008، رشد خوبی را در بازار تجربه کرد. به حدی که به معروف‌ترین و پر‌طرفدار‌ترین رمز ارز بازار ارزهای دیجیتال بدل شد. غیرمتمرکز بودن، غیرقابل تغییر بودن، عرضه محدود، تراکنش‌های همتا به همتا، از ویژگی‌هایی است که بیت‌کوین را صدرنشین بازار ارزهای دیجیتال کرده است.

ویژگی‌های منحصر به فرد این رمز ارز در کنار کاربردهای فراوان و افزایش تقاضا، بر قیمت بیت کوین نیز تاثیر داشته و از زمان تولد این ارز دیجیتال در بازار تا کنون شاهد رشد شگفت‌انگیز قیمت آن هستیم.

با رونق گرفتن بیت کوین و صنعت ارزهای دیجیتال، رمز‌ارزهای دیگری نیز در بازار ظهور کردند و بازار ارزهای دیجیتال به محلی مملو از رمز‌ارزهای متنوع تبدیل می‌شود، که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. پاسخ‌گویی به تقاضای موجود در بازار نیازمند عرضه بیشتر است.

اگر این چرخه نامتناهی بدون توقف ادامه پیدا کند، بازار با حجم وسیعی از توکن‌هایی روبرو می‌شود که دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نداشته و سرگردان باقی می‌مانند. بیشتر ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت‌کوین، برای جلوگیری از عرضه بیش از حد، از‌ هاوینگ استفاده می‌کنند، که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

هاوینگ چیست؟

رویدادی که در فواصل زمانی خاص، به کاهش پاداش بلاکی که به استخراج کنندگان برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و افزودن آنها به بلاک‌چین داده می‌شود،‌ هاوینگ گفته می‌شود. این فرایند یک جنبه حیاتی از سیاست پولی رمزارز بوده و پیامد‌های مهمی برای اکوسیستم ارزهای دیجیتال دارد.

هاوینگ بیت‌کوین، در پروتکل برنامه‌ریزی شده است و تقریبا هر چهارسال یا به ازای هر 210000 بلاک، اتفاق می‌افتد. وقوع‌ هاوینگ، باعث می‌شود که تعداد بیت کوین‌های جدید ایجاد با هر بلوک استخراج شده، به نصف کاهش یابد. این موضوع باعث می‌شود که پاداش بلاک، که در ابتدا 50 بیت کوین تعیین شده بود، به نصف کاهش یابد. بیت کوین تاکنون سه رویداد‌ هاوینگ را پشت‌سر گذاشته است. به این ترتیب پاداش از 50 بیت کوین به 25، سپس به 12.5 و در اخرین‌ هاوینگ به 6.25 رسید.

همان‌طور که اشاره شد،‌ هاوینگ یکی از جنبه‌های حیاتی از سیاست پولی بیت کوین است. هدف اصلی‌ هاوینگ، محدود کردن تدریجی عرضه بیت‌کوین‌های جدید وارد شده به گردش و ایجاد حداکثر عرضه 21 میلیون بیت کوین است. کاهش نرخ ایجاد بیت کوین‌های جدید، در اثر‌ هاوینگ، در طول زمان به کاهش عرضه و کمیاب شدن آن منجر می‌شود.

در‌هاوینگ با کاهش پاداش استخراج، پتانسیل کسب سود برای ماینرها را کم می‌کند. به این ترتیب انگیزه برای استخراج کاهش یافته و این رمز‌ارز در بازار کمیاب شده و بر عرضه و تقاضا تاثیر می‌گذارد. بسیاری معتقدند که‌ هاوینگ فرایند مهمی است که تاثیر مستقیمی بر حرکت‌های صعودی قیمت و مدیریت عرضه و پایداری بلند مدت آن دارد.

تاثیر‌ هاوینگ بر قیمت بیت کوین

رویداد‌ هاوینگ، تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت بیت‌کوین داشته است. البته توجه به این نکته لازم است که رابطه‌ هاوینگ و قیمت بسیار پیچیده است و عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند تاثیر زیادی بر آن داشته باشد. در ادامه به برخی اثرات بالقوه‌ای که رویداد‌ هاوینگ می‌تواند بر قیمت بیت کوین داشته باشد، اشاره می‌کنیم.

  • نرخ بیت کوین‌های جدیدی که ایجاد و به تعداد در گردش اضافه می‌شود، با وقوع‌ هاوینگ، نصف می‌شود. کاهش عرضه بیت کوین‌های تازه استخراج شده، بر پویایی عرضه و تقاضا تاثیر داشته و منجر به کمیاب شدن آن در بازار می‌شود. در صورت ثبات یا افزایش تقاضا، کاهش عرضه می‌تواند در ایجاد فشار صعودی بر قیمت موثر باشد.
  • ‌هاوینگ اغلب باعث افزایش آگاهی و بحث در جامعه ارزهای دیجیتال و فضای مالی گسترده‌تر می‌شود. عرضه محدود و ایجاد فضای از حس کمبود بیت کوین، پس از‌ هاوینگ، می‌تواند اثرات روانی در بازار ایجاد کرده و تمایل سرمایه‌گذاران و حدس و گمانه زنی‌ها در مورد آن را بیشتر می‌کند. این افزایش تقاضا به حرکت صعودی در قیمت کمک می‌کند.
  • هاوینگ یک رویداد شناخته شده با یک برنامه از پیش تعیین شده است. فعالان بازار، با تجزیه و تحلیل‌های مختلف می‌توانند این رویداد را پیش‌بینی کنند و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود را بر این اساس تنظیم کنند. این پیش‌بینی می‌تواند منجر به افزایش فعالیت خرید در ماه‌ها یا حتی سال‌های منتهی به‌هاوینگ شود. زیرا سرمایه‌گذاران برای استفاده از فرصت افزایش احتمالی قیمت، به خرید تمایل پیدا کرده و این افزایش تقاضا تاثیر مستقیمی بر قیمت می‌گذارد.
  • ماینرها با تایید تراکنش‌ها و افزودن آنها به بلاک‌چین، نقش مهمی در شبکه بیت‌کوین ایفا می‌کنند. وقتی پاداش فرایند ماینینگ نصف شود، ماینرها پاداش کمتری دریافت می‌کنند و این موضوع هزینه‌های عملیاتی استخراج را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر سود ماینرها کاهش یابد، می‌تواند کاهش موقتی در نرخ هش شبکه شود و به تبع آن پایداری کلی شبکه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با این حال، عملیات مانینگ با گذشت زمان با ساختار پاداش جدید سازگار می‌شود.

هاوینگ تنها یکی از عواملی است که می‌تواند قیمت بیت کوین را تحت تاثیر قرار دهد، اما افزایش قیمت سریع و یا پتانسیل آتی برای این وضعیت را تضمین نمی‌کند. قیمت بیت کوین تحت تاثیر عوامل گسترده‌ای از جمله احساسات بازار، شرایط کلان اقتصادی، تحولات نظارتی، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و رفتار سرمایه‌گذاران، قرار دارد. در حالی که رویداد‌ هاوینگ از نظر زمانی با افزایش قیمت همراه بوده است، باید پویایی بازار هنگام ارزیابی حرکات قیمت بیت‌کوین بسیار مهم است.

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری بر قیمت می‌گذارد؟

هاوینگ، یک رویداد مهم در اکوسیستم بیت کوین است که تقریبا هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و پاداش بلاکی که به ماینرها داده می‌شود را کاهش می‌دهد. این امر با کاهش تدریجی نرخ انتشار توکن جدید بر عرضه و تورم بیت کوین تأثیر می‌گذارد و منجر به عرضه محدود 21 میلیون بیت کوین می‌شود. به‌علاوه‌ هاوینگ می‌تواند به افزایش نوسان قیمت‌ها کمک کند، زیرا سفته‌بازی بازار و پیش‌بینی کاهش عرضه و افزایش کمیاب می‌تواند باعث حرکت‌های قابل توجه قیمت شود. همچنین بر امنیت شبکه و نرخ هش تأثیر می‌گذارد، زیرا ماینرها عملیات خود را بر اساس پاداش دریافتی تنظیم می‌کنند و به دلیل کاهش پاداش، از شبکه خارج می‌شوند. علاوه‌بر این، برخی دیگر از ارزهای رمزپایه مکانیسم‌های‌ هاوینگ مشابهی را برای کنترل عرضه و مدیریت تورم اجرا کرده‌اند.

در این مقاله پس از آشنایی با رویداد‌ هاوینگ به مواردی اشاره کردیم که می‌تواند پس از وقوع این رویداد برای قیمت بیت‌کوین رخ دهد.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا