هواپیمای چینی جت لاینر C919 برای شکستن انحصار بوئینگ و ایرباس وارد میشود
هواپیمای چینی جت لاینر C919 برای شکستن انحصار بوئینگ و ایرباس وارد میشود
هواپیمای جت لاینر C919 چین که توسط COMAC (شرکت هواپیماهای تجاری چین) تولید میشود، اولین پرواز مسافربری خود را در ماه مارس سال جاری انجام خواهد داد. این پرواز نقطه عطف مهمی برای چین خواهد بود زیرا آغازگر صنعت هوانوردی مستقل برای این کشور پهناور آسیایی است.
هواپیمایی شرقی چین اولین شرکت هواپیمایی خواهد بود که با این هواپیمای وطنی پرواز میکند. در حالی که بسیاری از خطوط هوایی داخلی دیگر چین برای خرید این هواپیما با یکدیگر رقابت میکنند، کشورهای خارجی مانند نیجریه هم پیش از این علاقه خود را به این هواپیما ابراز کردهاند.
وزیر هوانوردی نیجریه پیش از این اعلام کرده بود که این کشور پس از پیوستن رسمی به ناوگان هوانوردی چین، خرید هواپیمای C919 را در نظر خواهد گرفت.
در حال حاضر، هواپیمای میانبرد ساخت چین در حال گذراندن پروسه 100 ساعته پرواز اجباری خود است که از 26 دسامبر (5 دی) آغاز شده است. تا به امروز، این هواپیما به 9 شهر و 10 فرودگاه مختلف پرواز کرده که آخرین پرواز در 28 ژانویه (8 بهمن) از فرودگاه بینالمللی شانگهای هونگ کیائو به فرودگاه بینالمللی نانچانگ چانگبی در استان جیانگشی بوده است.
انتظار میرود C919 پرواز آزمایشی خود را تا ماه فوریه تکمیل کند و پس از آن، تایید نهایی و نتایج بازرسی را از اداره هواپیمایی کشوری چین دریافت خواهد کرد. پس از اخذ تاییدیههای لازم، این هواپیما در مسیرهای اصلی مانند پکن، شانگهای، شیان، کونمینگ، گوانگژو، چنگدو و شنژن پرواز خواهد کرد.
هواپیمایی شرقی چین تاکنون 9 خلبان و 24 مهماندار را برای پرواز با C919 آموزش داده است. این شرکت همچنین 13 پرسنل تعمیر و نگهداری از جمله مهندسان پرواز را برای کار بر روی این هواپیمای بومی آموزش داده و در حال آموزش دومین دسته از پرسنل آن است.
چین پرجمعیتترین کشور و دومین بازار بزرگ حمل و نقل هوایی در جهان محسوب میشود. از این رو، منطقی است که دولت این کشور بخواهد از مزیت بازار هوانوردی داخلی خود نهایت استفاده را برده و با بازیگران اصلی بین المللی رقابت کند. جت لاینر C919 پس از آغاز به کار، پکن را در نقشه هوانوردی جهانی قرار میدهد و به دو قطبی شرکتهای هواپیماسازی بین المللی بوئینگ و ایرباس پایان خواهد داد.