هاست پرسرعت
تکنولوژی

پنج کار شگفت انگیزی که زنبور عسل می‌تواند انجام دهد!

پنج کار شگفت انگیزی که زنبور عسل می‌تواند انجام دهد!

زنبور عسل یکی از شگفتی‌های خلقت است. مغز این حشره اگرچه بسیار ریز است اما توانایی‌های فوق العاده‌ای در ارتباطات اجتماعی و محاسبات ریاضی دارد، توانایی‌هایی که کودکان انسان هم شاید از آن عاجز باشند! این حشره کوچک می‌تواند به زنبورهای دیگر آموزش دهد، مسیر را به آن‌ها نشان داده و حتی محاسبات ریاضی را نیز انجام دهد. در این مقاله از دیجی رو پنج کار شگفت انگیز را که زنبور عسل در انجام آن‌ها مهارت دارد به شما معرفی خواهیم کرد، این مهارت‌ها با تحقیقات پیچیده دانشمندان کشف و شناسایی شده‌اند. با ما همراه باشید.

انجام دادن محاسبات ریاضی

هفته گذشته، دانشمندان استرالیایی اعلام کردند که زنبور عسل (نام علمی این موجود آپیس ملیفرا است) می‌تواند عمل جمع و تفریق ریاضی را فرا بگیرد. در مطالعه‌ای که توسط این دانشمندان انجام شد چهارده عدد زنبور عسل تحت آموزش قرار گرفتند تا مسیر خود را در یک هزارتو پیدا کنند. نتیجه مطالعه نشان داد که در 64 تا 72 درصد از مواقع زنبورها توانستند به جواب برسند. دکتر آدرین درایر که با همکارانش انجام این تحقیق را بر عهده داشته‌ است می‌گوید: “اینطور نیست که هر زنبوری بتواند به طور خودجوش جمع و تفریق را انجام دهد اما ما توانستیم این کار را به آن‌ها آموزش دهیم.”

زنبور عسل

آموزش دادن به زنبورهای دیگر

 

در سال 2017 محققان دانشگاه کوئین مری در لندن ثابت کردند که زنبورها می‌توانند برای دریافت جایزه، کاری را فرا بگیرند و بعد، این کار را به زنبورهای دیگر آموزش دهند. در این تحقیق یک زنبور عسل به زنبورهای دیگر نشان داد که چطور می‌توانند یک توپ را به محل مشخصی ببرند و جایزه بگیرند. در این میان برخی از زنبورهای آموزش دیده حتی توانستند این کار را بهتر از مربی خود انجام دهند و مسیر حرکت دادن توپ را کوتاه‌تر کنند.

نشان دادن مسیر

کارل فون فریش کردارشناس اتریشی در سال 1973 به دلیل رمزگشایی از زبان رقص زنبور عسل موفق به اخذ جایزه نوبل شد، زنبور عسل این حرکات رقص مانند را برای آگاه کردن هم کندویی‌های خود از محل گل‌ها و انتقال اطلاعات مهم دیگر، انجام می‌دهد. در بازگشت به کندو، زنبور بال‌های خود را می‌لرزاند و به این شکل اطلاعات لازم را در مورد محل غذا و موقعیت آن نسبت به خورشید به دیگر زنبورها انتقال می‌دهد.

پنج کار شگفت انگیزی که زنبور عسل می‌تواند انجام دهددرک کردن مقدار “هیچ”

زنبور عسل تنها گونه حشره است که می‌تواند مفهوم “صفر” را درک کند، مفهومی ریاضیاتی که درک آن برای کودکان انسان پیچیده و دشوار است. محققان دانشگاه RMIT در ملبورن، سال گذشته نشان دادند که زنبور می‌تواند مقدار صفر را درک کند اما هنوز مشخص نیست که چرا این حشرات صاحب این توانایی خاص شده‌اند.

به اشتراک گذاشتن تصمیم‌ها

جامعه زنبورها دارای نوعی دمکراسی است. وقتی آن‌ها قصد دارند به یک محل جدید مهاجرت کنند و کندوی جدیدی بسازند از میان ده‌ها هزار زنبوری که در کندو وجود دارد سیصد زنبور مسن‌تر و باتجربه‌تر یک گروه سناتوری را تشکیل می‌دهند و به دنبال مکان‌های مناسب می‌گردند. این زنبورها پس از بازگشت از جستجو، از رقص مخصوص خود استفاده می‌کنند و محل‌هایی را که پیدا کرده‌اند برای دیگر زنبورها شرح می‌دهند. هرچه تعداد تکرار رقص‌ها بیشتر باشد به معنای این است که کیفیت آن محل بهتر است.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا