هاست پرسرعت
تکنولوژی

چرا نباید بیش از یک برنامه آنتی ویروس در رایانه ویندوزی خود نصب کنیم؟

چرا نباید بیش از یک برنامه آنتی ویروس در رایانه ویندوزی خود نصب کنیم؟

در دنیایی که تهدیدات دیجیتال روز به روز در حال گسترش است، محافظت از رایانه اقدامی به شدت منطقی است. در این بین، ممکن است شما هم مانند برخی از کاربران فکر کنید که با نصب دو برنامه آنتی ویروس می‌توانید محافظت مضاعفی از کامپیوتر خود داشته باشید! اما باید بگوییم متأسفانه، اغلب مواقع اینطور نیست و در واقع، ممکن است با نصب همزمان دو آنتی ویروس مشکلات بیشتری نسبت به حالت عادی داشته باشید! دلایلی وجود دارند که باعث می‌شوند نصب بیش از یک برنامه آنتی ویروس را روی رایانه‌های شخصی ویندوزی به هیچ وجه توصیه نکنیم. در ادامه این مقاله از دیجی رو قصد داریم به تشریح این دلایل بپردازیم. با ما همراه باشید.

آیا می‌توانید بیش از یک آنتی ویروس نصب کنید؟

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که چرا نباید بیش از یک برنامه آنتی ویروس فعال در رایانه شخصی خود داشته باشید، اجازه دهید نگاهی گذرا به این موضوع بیندازیم که آیا اساساً چنین امکانی وجود دارد یا خیر.

آنتی ویروس

از نظر فنی امکان نصب چند برنامه آنتی ویروس روی یک کامپیوتر وجود دارد. حتی در برخی موارد، مانند مایکروسافت دیفندر، می‌توانید برخی ویژگی‌های اختیاری را حتی زمانی که از یک آنتی ویروس شخص ثالث مانند Norton یا Avira به عنوان برنامه محافظ اصلی خود استفاده می‌کنید، فعال کنید.

حتی می‌توانید دو برنامه آنتی ویروس شخص ثالث مختلف را نیز به صورت همزمان نصب کنید و اگر آن‌ها را همزمان با هم اجرا نکنید، با مشکل خاصی مواجه نشوید. اما همچنان این سؤال وجود دارد که چرا باید زحمت مضاعف بکشیم؟! نرم افزارهای آنتی ویروس رده بالا و ممتاز همگی ابزارهای تقریباً مشابهی را ارائه می‌دهند و همین مسئله در مورد نسخه‌های رایگان آن‌ها نیز صدق می‌کند. تنها تفاوت واقعی احتمالاً در دقت تشخیص است و حتی این تفاوت هم معمولاً بسیار کم و ناچیز می‌باشد.

1. تداخل آنتی ویروس‌ها

آنتی ویروس

برای اینکه بتوانید از رایانه خود در برابر تهدیدات بدافزارها محافظت کنید، نرم افزار آنتی ویروس شما باید در سطح بالایی به سیستم دسترسی داشته باشد. باید بتواند انواع فایل‌ها و نواحی عمیق درون هسته سیستم عامل را که معمولاً توسط بدافزارها هدف قرار می‌گیرند، بررسی کند. برای انجام این کار، از ابزارهای رهگیری رویدادها استفاده می‌شود تا برنامه آنتی ویروس به دنبال فعالیت‌های مشکوک بوده، اطلاعات وقایع را تجزیه و تحلیل کند و فایل‌های مشکوک را از اسکنر بدافزار عبور دهد.

اگر بیش از یک برنامه آنتی ویروس نصب کرده باشید، هر دو می‌خواهند این ابزار رهگیر خود را به هسته سیستم تزریق کنند و این کار به احتمال زیاد منجر به درگیری و تداخل خواهد شد. چنین تداخل‌هایی ممکن است باعث شود که یک یا هر دو برنامه آنتی ویروس نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند و در نتیجه ممکن است باعث شود فایل‌های مخرب از دید آنتی ویروس‌ها مخفی بمانند. در بدترین حالت حتی می‌تواند منجر به از کار افتادن کامل سیستم و از دست رفتن دائمی داده‌های ضروری شود.

2. فشار بیش از حد بر منابع سیستم

آنتی ویروس

برنامه‌های آنتی ویروس با توجه به ماهیتی که دارند، باید همیشه فعال بوده و مراقب سیستم باشند. این بدان معناست که آن‌ها همیشه در حال اجرا هستند و از منابع سیستم مصرف می‌کنند. یک مجموعه کامل آنتی ویروس می‌تواند فشار قابل توجهی بر منابع سیستم وارد کند و به خصوص اگر رایانه قدرتمند و به‌روزی نداشته باشید، این مسئله بر عملکرد رایانه شما تأثیرگذار خواهد بود. حال، تصور کنید که اجرای دو برنامه آنتی ویروس چه فشاری وارد خواهد کرد!

حتی اگر دو برنامه آنتی ویروس به خوبی و بدون تداخل هم در کنار همدیگر کار کنند، مصرف منابع سیستم به شدت بالا خواهد بود. اما اگر این دو در حال رقابت با یکدیگر باشند، استفاده از منابع می‌تواند حتی در زمانی که نیازی به آنتی ویروس ندارید، به شکل مضاعف افزایش یابد.

برنامه آنتی ویروس مایکروسافت دیفندر (Microsoft Defender) که در نسخه‌های مدرن ویندوز از پیش نصب شده است، می‌تواند به طور میانگین 30 تا 40 درصد از قدرت CPU را مصرف کند. البته، این میزان مصرف را برای یک لپ تاپ متوسط ​​و با فعال بودن اسکن لحظه‌ای در نظر گرفته‌ایم. با این حال،‌ هر نرم افزار آنتی ویروس دیگری هم که در همین شرایط کار کند، تأثیری مشابه بر روی سیستم خواهد داشت.

3. تشخیص ویروس کاذب

بیایید فرض کنیم دو برنامه آنتی ویروس شما بدون تداخل نصب شده‌اند و با هم اجرا می‌شوند. مشکل احتمالی بعدی شناسایی ویروس‌های کاذب است.

یکی از برنامه‌های آنتی ویروس ممکن است فایلی را مشکوک شناسایی کرده و آن را به قرنطینه منتقل کند. اما این بدان معنی نیست که برنامه دیگر نیز همان فایل مشکوک را شناسایی نخواهد کرد! پس ممکن است فایل توسط آنتی ویروس دوم به مکان قرنطینه دیگری منتقل شود و دوباره همین روند تکرار شود.

این کار می‌تواند حذف فایل آلوده را سخت‌تر کرده و یا به نمایش هشدارهای متعدد ویروس منجر شود که بسیاری از آن‌ها کاذب هستند. از هر منظری که به این قضیه نگاه کنید، اصلاً جالب و ایده آل نخواهد بود.

4. دو برنامه آنتی ویروس فقط وقت شما را تلف می‌کنند

منظور ما از اتلاف وقت این نیست که دو برنامه کار یکسانی را انجام می‌دهند. بلکه یک برنامه آنتی ویروس برای نصب، پیکربندی، به‌روزرسانی و مدیریت فایل‌های قرنطینه شده به صرف زمان نیاز دارد و هیچ کس دوست ندارد همه این کارها را دو بار انجام دهد! نصب و مدیریت صحیح یک برنامه آنتی ویروس به مراتب بهتر از این است که سعی کنید دو برنامه را به صورت نصفه و نیمه مدیریت کنید.

اتلاف زمان احتمالاً کمترین مشکل ناشی از نصب چندین نرم افزار آنتی ویروس است. اما اگر زمان برای شما مهم نیست، دلایل بالا را منطقی نمی‌دانید و قصد دارید حتماً دو آنتی ویروس را روی سیستم خود نصب شده داشته باشید، بهتر است قانون مهم آنتی ویروس‌های دوگانه را که در ادامه ذکر می‌کنیم، رعایت کنید.

استثناهای قانون دوگانه آنتی ویروس

همان‌طور که قبلا ذکر شد، تفاوت اصلی بین نرم افزارهای آنتی ویروس در میزان تشخیص یا سطح تشخیص آن‌ها است. در میان نرم افزارهای آنتی ویروس رده بالا، این تفاوت معمولاً ناچیز است. اما اینکه یک برنامه چگونه و تا چه حد خوب می‌تواند ویروس‌ها را اسکن کند، همیشه یک وجه تمایز بین آنتی ویروس‌ها بوده است.

آنتی ویروس

اگر می‌خواهید همه انواع بدافزارها را پوشش دهید، می‌توانید دو برنامه آنتی ویروس را نصب کنید اما هر بار باید تنها یک آنتی ویروس فعال داشته باشید. با برنامه اول اسکن کنید، آن را غیرفعال کنید و سپس با برنامه دوم اسکن کنید. این کار می‌تواند از مشکلات و تداخل‌های احتمالی جلوگیری کند، اما باز هم احتمال رخ دادن آن‌ها وجود دارد. پس انتخاب با شماست و می‌توانید ریسک کنید.

استثناء دیگر زمانی است که بخواهید از هر مجموعه ابزار امنیتی یکی را استفاده کنید. به عنوان مثال، از اسکنر ویروس یک برنامه در کنار فایروال یا ابزار مدیریت رمز عبور دیگری استفاده کنید. در این حالت، تا زمانی که مطمئن باشید ابزارها مکمل یکدیگر هستند و تداخلی با هم ندارند، نباید مشکلی وجود داشته باشد. البته، سیستم شما همچنان در معرض فشار بیش از حد خواهد بود و معمولاً بهتر است تمام ابزارهای مورد نیاز خود را از یک مجموعه امنیتی واحد انتخاب کنید.

بیش از یک آنتی ویروس در رایانه شخصی ویندوز خود نداشته باشید

این فکر می‌تواند وسوسه انگیز باشد که فکر کنید با دو برابر کردن تعداد برنامه‌های آنتی ویروس، سطح محافظت سیستم شما هم دو برابر خواهد شد! متأسفانه، این فکر تقریباً همیشه نادرست است. نه تنها دو برنامه آنتی ویروس معمولاً یکدیگر را خنثی می‌کنند، بلکه فرآیندهایی که به صورت همزمان باید انجام دهند می‌تواند باعث بی‌ثباتی سیستم شود. حتی می‌تواند رایانه شما را خراب کند یا اجازه دهد تهدیدهای امنیتی که باید حذف می‌شدند در آن باقی بمانند!

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا