هاست پرسرعت
تکنولوژی

چگونه دسترسی برنامه های اندروید به موقعیت مکانی را مدیریت کنیم؟

چگونه دسترسی برنامه های اندروید به موقعیت مکانی را مدیریت
کنیم؟

شکی نیست که دستگاه اندرویدی شما جزئیات زیادی را درباره‌تان می‌داند، از جمله موقعیت مکانی شما. با توجه به همین موضوع، گوگل در چند سال گذشته حفاظت از حریم خصوصی را در سیستم عامل اندروید به شدت افزایش داده و این کار را با تغییرات کلیدی مانند توانایی محدود کردن اینکه آیا برنامه‌ها می‌توانند داده‌های حساس شما را ببینند یا خیر، انجام داده است. در نسخه‌های اخیر اندروید، برنامه‌ها قبل از دسترسی به انواع خاصی از داده‌های شخصی مانند موقعیت مکانی شما، باید مجوز بگیرند.

درخواست مجوز به این معنی است که شما این قدرت را دارید که تعیین کنید کدام برنامه می‌تواند شما را ردیابی کند و کدام نه. در ادامه این مقاله از دیجی رو با ما همراه باشید تا نگاهی به ابزارهایی بیندازیم که می‌توانید از آن‌ها برای کنترل نحوه ردیابی مکان شما توسط برنامه‌ها در گوشی هوشمند اندرویدی استفاده کنید.

نحوه تنظیم مجوزهای مکان در اندروید

اگر برنامه‌ای مجوز دسترسی به اطلاعات موقعیت مکانی شما را در اندروید درخواست کند، چندین گزینه مختلف وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید.

ابتدا، می‌توانید با انتخاب «مجاز نیست» (Don’t allow)، دسترسی به مکان را در برنامه مورد نظر به طور کامل ممنوع کنید. گزینه دوم این است که «همیشه اجازه داده شود» (Allow all the time)، به این معنی که برنامه می‌تواند در هر زمانی که مناسب بداند، حتی در پس‌زمینه، روز یا شب، به داده‌های موقعیت مکانی شما دسترسی داشته و از آن استفاده کند.

مدیریت دسترسی برنامه های اندروید به موقعیت مکانی

سوم، با استفاده از گزینه «دسترسی تنها در حین استفاده از برنامه» (Allow only while using the app) می‌توانید برنامه را طوری تنظیم کنید که فقط در زمانی که آن را باز کرده‌اید، امکان دسترسی به موقعیت مکانی شما را داشته باشد.

در نهایت، باید این نکته را هم یادآوری کنید که اگر برای یک برنامه تصمیمی همیشگی جهت دسترسی یا عدم دسترسی به موقعیت مکانی نگرفته‌اید، می‌توانید از گزینه «هر بار بپرس» (Ask every time) استفاده کنید. این گزینه تضمین می‌کند که هر بار که برنامه را باز می‌کنید و نیاز به دسترسی به مکان دارد، باید درخواست مجوز کند.

با این وجود، علیرغم داشتن این چهار گزینه مختلف که می‌توانید انتخاب کنید، همه آن‌ها را در صفحه مدیریت مجوز مکان تمامی برنامه‌ها مشاهده نخواهید کرد.

نحوه انتخاب بین مکان دقیق و تقریبی

هنگام دادن مجوز مکان به یک برنامه، همچنین می‌توانید تعیین کنید که برنامه مورد نظر به مکان دقیق شما یا مکان تقریبی دسترسی داشته باشد. مکان تقریبی به این معنی است که برنامه می‌تواند تشخیص دهد که دستگاه شما در منطقه‌ای به وسعت حدود 3 کیلومتر مربع یا کمی بیش از 1.15 مایل مربع قرار دارد. از سوی دیگر، با موقعیت مکانی دقیق، یک برنامه می‌تواند دقیقاً مکان شما را تشخیص دهد.

نکته: به دلیل مدل‌های مختلف دستگاه‌های اندرویدی و نرم‌ افزاری که استفاده می‌کنند، دستورالعمل‌های این مقاله ممکن است به طور کامل برای همه دستگاه قابل اجرا نباشد. بنابراین، اگر مشکلی داشتید یا نتوانستید گزینه‌ای را در داخل تنظیمات گوشی خود پیدا کنید، می‌توانید یک جستجوی ساده انجام داده و با نحوه تنظیم گوشی خود آشنا شوید.

اگر می‌خواهید تنظیم کنید که برنامه باید مکان دقیق شما را بداند یا نه، این مراحل را دنبال کنید:

  1. برنامه تنظیمات (Settings) را در دستگاه خود باز کنید و وارد بخش مکان (Location) شوید.
  2. در صفحه بعد، روی App location permissions ضربه بزنید تا همه برنامه‌هایی را که می‌توانند به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته و از آن استفاده کنند، مشاهده کنید.
  3. با ضربه زدن روی هر کدام از برنامه‌ها در این لیست می‌توانید نوع مجوز مکان آن را مشاهده کنید.
  4. اگر دسترسی به موقعیت مکانی برای یک برنامه غیرفعال است (روی Don’t allow تنظیم شده است)، یکی از سه گزینه دیگر را برای تغییر آن انتخاب کنید. در غیر این صورت، به مرحله بعد بروید.
  5. در مرحله بعد می‌توانید گزینه «استفاده از مکان دقیق» (Use precise location) را تغییر داده و بسته به نیاز خود، آن را فعال یا غیرفعال کنید.

مدیریت دسترسی برنامه های اندروید به موقعیت مکانی

برخی از برنامه‌ها ممکن است به شما اجازه دهند از طریق پاپ‌آپ انتخاب مجوز اندروید، بین دو گزینه یکی را انتخاب کنید، بنابراین در این گونه موارد نیازی نیست وارد برنامه تنظیمات شوید.

مطمئناً، هنگام تنظیم مجوزهای مکان، موقعیت مکانی تقریبی ممکن است جذاب‌تر به نظر برسد، اما نباید برای هر برنامه‌ای از آن استفاده کنید. شما باید مکان دقیق را فقط برای برنامه‌هایی خاموش کنید که به آن نیازی ندارند، مانند برنامه‌های هواشناسی یا برنامه‌هایی که فقط باید بدانند در چه منطقه‌ای هستید.

در غیر این صورت، آن را برای برنامه‌هایی که باید مکان شما را بدانند، فعال کنید. چنین برنامه‌هایی شامل برنامه‌هایی هستند که برای عملکرد صحیح به داده‌های مکان وابسته هستند، مانند برنامه‌های مسیریابی، تاکسی اینترنتی، و برنامه‌های سفارش غذا.

چگونه بفهمیم کدام برنامه‌ها مجوز دسترسی به مکان را دارند؟

اعطای مجوز به برنامه‌ها در اندروید آسان است، و گاهی اوقات ممکن است بدون اینکه زیاد فکر کنید این کار را انجام دهید تا بتوانید به سرعت وارد برنامه شوید. خوشبختانه، سیستم عامل اندروید به شما این امکان را می‌دهد که به سادگی ببینید کدام برنامه‌ها می‌توانند به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشند. نحوه کار به این صورت است:

  1. ابتدا وارد اپ تنظیمات (Settings) شده و سپس بخش مکان (Location) را باز کنید.
  2. گزینه App location permissions را انتخاب کنید.

مدیریت دسترسی برنامه های اندروید به موقعیت مکانی

اندروید شما را به صفحه‌ای می‌برد که در آن می‌توانید همه برنامه‌هایی را که می‌توانند به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشند، ببینید. این صفحه همچنین برنامه‌ها را بر اساس نوع مجوز اعطا شده طبقه‌بندی می‌کند. انتهای این بخش شامل لیست برنامه‌هایی است که به موقعیت مکانی شما دسترسی ندارند.

چگونه بررسی کنیم که کدام برنامه‌ها اخیراً موقعیت مکانی شما را درخواست کرده‌اند؟

علاوه بر دیدن برنامه‌های دارای مجوز مکان، سیستم عامل اندروید همچنین به شما امکان می‌دهد زمانی که یک برنامه به موقعیت مکانی شما و سایر مجوزهای مهم گوشی هوشمند دسترسی پیدا می‌کند، مطلع شوید. با استفاده از ویژگی داشبورد حریم خصوصی اندروید (Privacy Dashboard) می‌توانید این اطلاعات را ببینید. روش کار به صورت زیر است:

  1. ابتدا وارد اپ تنظیمات (Settings) شده و سپس بخش امنیت و حریم خصوصی (Security & privacy) را باز کنید.
  2. روی Privacy ضربه بزنید و از منوی کشویی گزینه Privacy Dashboard را انتخاب کنید.
  3. در صفحه بعد، Location را انتخاب کنید تا به صفحه استفاده از موقعیت مکانی (Location usage) بروید.

مدیریت دسترسی برنامه های اندروید به موقعیت مکانی

در صفحه بعد، جدول زمانی 24 ساعته برنامه‌هایی را می‌بینید که اخیراً به داده‌های موقعیت مکانی شما دسترسی پیدا کرده‌اند و اینکه دقیقاً چه زمانی این کار را انجام داده‌اند نیز در همین صفحه به شما نشان داده می‌شود. به طور پیش‌فرض، اندروید استفاده از مکان را برای برنامه‌ها و سرویس‌های سیستمی نشان نمی‌دهد. با این حال، می‌توانید با ضربه زدن روی منوی سه نقطه در بالا سمت راست و انتخاب Show system، آن‌ها را نیز در جدول زمانی قرار دهید.

چگونه فقط زمانی که از یک برنامه استفاده می‌کنید، دسترسی به مکان را مجاز کنید؟

برخی از برنامه‌ها برای عملکرد صحیح خود باید از داده‌های موقعیت مکانی استفاده کنند. برای چنین برنامه‌هایی، تنها راه حفظ حریم خصوصی این است که اطمینان حاصل کنید آن‌ها فقط زمانی می‌توانند به داده‌های موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشند که در حال استفاده از برنامه هستید و نه همیشه. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. برنامه تنظیمات (Settings) را باز کنید و به بخش مکان (Location) و سپس مجوزهای مکان برنامه (App location permissions) وارد شوید.
  2. برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  3. در نهایت، گزینه Allow only while using the app را انتخاب کنید.

مدیریت دسترسی برنامه های اندروید به موقعیت مکانی

چگونه یک برنامه را از استفاده از موقعیت مکانی گوشی خود منع کنیم؟

جلوگیری از دسترسی و استفاده یک برنامه از موقعیت مکانی شما چند مرحله طول می‌کشد. برای محدود کردن دسترسی یک برنامه به داده‌های مکان در پس‌زمینه، این مراحل را باید دنبال کنید:

  1. برنامه تنظیمات (Settings) را باز کنید و به بخش مکان (Location) و سپس مجوزهای مکان برنامه (App location permissions) وارد شوید.
  2. برنامه‌ای را که می‌خواهید دسترسی به موقعیت مکانی را برای آن متوقف کنید، انتخاب کنید.
  3. در صفحه بعد، روی مجاز نیست (Don’t allow) ضربه بزنید.

مدیریت دسترسی برنامه های اندروید به موقعیت مکانی

اگر برنامه را دوباره باز کنید و بخواهید از ویژگی‌ای استفاده کنید که نیاز به دسترسی به موقعیت مکانی دارد، به طور خودکار اجازه دسترسی به موقعیت مکانی را از شما خواهد خواست که می‌توانید آن را رد یا قبول کنید.

مدیریت مجوز موقعیت مکانی در اندروید

همان‌طور که مشاهده کردید، مدیریت مجوز دسترسی به موقعیت مکانی در اندروید اصلاً کار پیچیده‌ای نیست. با استفاده از دستورالعمل‌هایی که در این مقاله ذکر شد، می‌توانید برنامه‌هایی را که دارای مجوز موقعیت مکانی هستند مشاهده کنید، برنامه‌هایی را که اخیراً به داده‌های موقعیت مکانی شما دسترسی داشته‌اند بررسی کنید، برنامه‌ها را محدود کنید تا فقط در هنگام اجرا شدن از داده‌های مکان استفاده کنند، و حتی دسترسی برنامه‌ها به موقعیت مکانی را به طور کامل متوقف کنید.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا