چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟
چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟
دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال امروزه با توجه به فعالیتهای آنلاین و تحت وب در بازار خرد و کلان کشور با استقبال چشمگیری مواجه شده است. البته این فقط در ایران نیست بلکه «بازاریابی دیجیتال» یا به عبارت بهتر «دیجیتال مارکتینگ»در دنیا با استقبال چشمگیری مواجه شده است. همانطور که دنیای فناوری و اینترنت در تولید محصولات و خدمات برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است، در ارائه آنها به مشتریان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. سیستمی که امکان تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات را از طریق پلتفرم های الکترونیکی برای همه فراهم کرده است و صرفا با یک کلیک یا دکمه میتوان وارد دنیای اینترنت شد و دادو ستد را اینبار کاملا آنلاین شروع کرد. بسیاری از افراد برای آنکه بتوانند اطلاعات لازم را در خصوص این بخش از بازاریابی بدست آورند از دورههای آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ یا دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ که در موسسات یا سازمانهای مختلف ارایه می شوند بهره میگیرند.
متخصص دیجیتال مارکتینگ کیست؟
در تعریف متخصص دیجیتال مارکتینگ کیست؟ باید گفت کارشناس دیجیتال مارکتینگ کسی است که با تیم بازاریابی یک شرکت برای شناسایی بازار هدف، ایجاد تصویر برند و حفظ و ایجاد یک کمپین بازاریابی با فناوریهای دیجیتال کار میکند. فراموش نکنید که دیجیتال مارکتینگ صنعتی پویا و به سرعت در حال تغییر با فرصتهای فراوان است. همچنین یک بازاریاب دیجیتال خوب کمی بیشتر در مورد بسیاری از زمینههای مختلف از جمله نوشتن، کدنویسی، طراحی گرافیک و روانشناسی فروش میداند. باید افزود متخصص دیجیتال مارکتینگ یک بازاریاب دیجیتال حرفهای با مهارتهای مختلف است که مسئول تبلیغ یک وب سایت به صورت آنلاین با استفاده از تمام کانالهای بازاریابی دیجیتال موجود است.
متخصص دیـجیتال مـارکتینگ چه وظایفی دارد؟
باید خاطر نشان کنیم که تغییرات در زمینههای دیجیتال بسیار سریع اتفاق میافتد و باید توسط متخصصان دنبال شود. متخصصان بازاریابی افرادی هستند که می توانند طراحی وب، طراحی گرافیکی، استراتژی های فروش را ایجاد کنند، روانشناسی فروش را بدانند و به فرآیندهای بازاریابی آنلاین و فروش تسلط داشته باشند و آن را با موفقیت اجرا کنند. متخصصان بازاریابی که در راستای منافع یک برند یا شرکت خاص کار میکنند، وظایف شغلی بازاریابی دیجیتال یا متخصص دیجیتال مارکتینگ را برعهده دارند و تمام مراحل فرآیند را به طور کامل دنبال میکنند. این دسته از افراد مسئولیتهای زیادی دارند، از بازاریابی محتوا گرفته تا استفاده از رسانههای اجتماعی و هماهنگی فعالیتهای کمپین دیجیتال از جمله وظایف این دسته از متخصصین است. در تعریف مسئولیتهای متخصص دیجیتال مارکتینگ نیز میتوان گفت:
- طراحی، پیاده سازی و پیگیری کمپینهای سئو
- تجزیه و تحلیل و بهینه سازی کمپینهای CPC
- نظارت بر کمپینهای بازاریابی محتوا
- استفاده از رسانههای اجتماعی
- مدیریت سایر اعضای تیم بازاریابی دیجیتال
- هماهنگی فعالیتهای همه کمپینهای دیجیتال
- تعیین اهداف و تجزیه و تحلیل عملکرد کلیه کانالهای بازاریابی دیجیتال
از جمله وظایف یک متخصص دیجیتال مارکتینگ است. همچنین متـخصص بازاریابی دیجیتال، فردی در تیم بازاریابی است که اهداف بازار را میشناسد، و فرصتهای جدید را شناسایی میکند. او اهداف بازار مجموعه تولیدی را تعیین میکند، تصویر برند را ایجاد میکند، کمپینهای بازاریابی را بر روی پلتفرمهای دیجیتال آماده و حفظ میکند.
بازاریابی چیست؟
بازاریابی مجموعه فعالیتهایی است که یک شخص یا یک شرکت برای تبلیغ محصول یا خدمات تولیدی خودش یا کمپانی مورد بحث انجام میدهد. مثلا شما در منزل یک کسب و کار خانگی دارید که کیکهای خوشمزه تولید میکنید و میخواهید آنها را بفروشید. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی به روش آنلاین که از طریق اینترنت و وب سایت صورت می گیرد این امکان را برای شما فراهم میآورد تا بتوانید از طریق کلیه اپلیکیشنهای اینترنتی ابتدا کیکهایتان که کالا یا محصول شما هستند آنها را به خوبی در اینترنت و دنیای دیجیتال تبلیغ کنید (پس دست به نوعی تبلیغ و بازاریابی اینترنتی زدهاید) و سپس از طریق ابزار دیجیتال مارکتینگ و خرید و فروش آنلاین آنها را به مشتری بفروشید.
باید توجه داشته باشید که به این نوع فعالیتهای تبلیغاتی، «بازاریابی مستقیم» میگویند. اگر بروشور آماده کنید و بروشورهای چاپ شده را در منزل یا آپارتمان یا محله خودتان پخش کنید دست به نوعی تبلیغات چاپی زدهاید و دایره بازارایابی و تبلیغات خودتان را گستردهتر کرده اید. به عبارت بهتر در اینجا به مجموعه فعالیتهایی که در راستای تبلیغ و ارایه کالا یا محصول به مشتریان یا خریدارن بالقوه انجام دادهاید بازاریابی اطلاق میشود. و تحقق تبلیغات در محیط دیجیتال را بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی آنلاین میگویند.
بازاریابی آنلاین چیست؟
بازاریابی آنلاین یا همان دیجیتال مارکتینگ به تبلیغاتی اطلاق میشود که از طریق کانالهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، وب سایتها، رسانههای اجتماعی، ایمیل و اپلیکیشنهای موبایل ارائه میشوند. به تعبیر دیگر بازاریابی آنلاین که در فضای اینترنت و دیجیتال صورت میگیرد. اصولاً دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین نوعی بازاریابی محصول یا خدماتی است که در فضای مجازی و با دستگاههای الکترونیکی شامل میشود. انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد که مهمترین آنها بازاریابی وب سایت، بهینه سازی موتور جستجو، پورتال مشتری، بازاریابی محتوا، تبلیغات PPC بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی ویدئویی و بازاریابی وابسته است.
فرایندهای بازاریابی آنلاین
بازاریابی آنلاین به استفاده از تمام تکنیکهای بازاریابی مورد استفاده در رسانههای دیجیتال و کانالهای بازاریابی برای تبلیغ محصولات و خدمات اشاره دارد. بزرگترین تفاوت بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی این است که از طریق اینترنت انجام میشود. همچنین باید اضافه کرد؛ اگر محصول یا کالای شما، به راحتی در کانالهای دیجیتال مثل؛«کانالهای تلگرام یا اینستاگرام یا حتی فیس بوک و سایر شبکههای اجتماعی یا اینترنت مثل وب سایت شخصی شما» قابل دسترسی باشد و فعالیتهای بازاریابی به صورت آنلاین پیش برود، بازاریابی دیجیتال یا همان بازاریابی آنلاین محقق شده است.
شاید بپرسید که یک بازاریاب دیجیتال یا بازاریاب آنلاین چه کاری انجام میدهد؟ در پاسخ به این سئوال باید گفت او فردی است که باید در:
- ایجاد و اجرای کمپینهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین اقدامات لازم را انجام دهد.
- کپی رایتینگ تبلیغات و تولید محتوا را به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی آنلاین انجام دهد یا مدیریت کند.
- توسعه تصاویری برای کمپینهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین داشته باشد.
- مدیریت وبسایتها و انتشار محتوا را برای توسعه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین داشته باشد (بازاریابی محتوا).
- بر بهینهسازی کمپینهای بازاریابی نظارت داشته باشد.
- نتایج را به رهبر تیم بازاریابی آنلاین یا مدیریت دیجیتال مارکتینگ گزارش بدهد.
آموزش آنلاین مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟
برای تبدیل شدن به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ چه چیزی لازم است؟ فراگرفتن دورههای کامل دیجیتال مارکتینگ نخستین پیشنهاد ما به شما است اما در ادامه 11 قدم وجود دارد که میتوانید با اجرای هر کدام از این مراحل راه را تا رسیدن به مقصد که تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال دنبال کنید.
- اصول دیجیتال مارکتینگ را بیاموزید
- آموزش بازاریابی دیجیتال و تخصص رسانههای اجتماعی را دریافت کنید
- سایت خود را ایجاد کنید
- یک متخصص سئو شوید
- گواهی تبلیغات گوگل دریافت کنید
- در تبلیغات فیسبوک تخصص داشته باشید
- یک متخصص Google Analytics شوید
- به عنوان یک فریلنسر یک شغل بازاریابی دیجیتال دریافت کنید
- یک کارآموزی واقعی بگیرید
- از به روز رسانی های جدید مطلع شوید و به یادگیری ادامه دهید
- یاد بگیرید که از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید
انواع بازاریابی آنلاین و روشهای دیجیتال مارکتینگ
انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ که میتوان از هر کدام برای معرفی یا بازاریابی و فروش انلاین کالا یا خدمات استفاده کرد عبارتند از؛
بهینه سازی موتورهای جستجوگر(شما از برنامههای نرم افزاری استفاده کنید تا توسط موتورهای جستجوگر بیشتر معرفی بشود.)
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی ایمیلی
- بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
- بازاریابی وابسته
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- بازاریابی مجدد
- بازاریابی ویروسی
- بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی
- بازاریابی از طریق موتورهای جستجوگر
- بازاریابی از طریق پرداخت به ازای کلیک PPC
همزمان با تعریف بازاریابی دیجیتال، میتوانید خودتان تصمیم بگیرید که از کدام تکنیک بازاریابی اینترنتی باید استفاده بکنید. شما برای آنکه بتوانید در هر کدام از مراحل بازاریابی آنلاین و موفقی داشته باشید باید بتوانید یک داستان برای برند کالا یا خدمات خودتان تعریف بکنید این داستان نویسی با استفاده از تکنیکهای بازاریابی محتوا انجام خواهد شد. همچنین بازاریابی به روش تولید محتوا و تصویر یعنی بازاریابی تصویری در کنار تولید فیلم یا صدا و عکس از جمله روشهای تعریف شده در بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ هستند که بدانها تولید محتوای صوتی یا تصویری و فیلم میگویند و این روشها در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین توجه مشتری را به خود جلب می کند. بخش مهم این بخش از بازاریابی پیامی است که قرار است از طریق شما به مخاطب یا جامعه هدف ارسال بشود تا محصول شما یا بهتر دیده بشود یا بهتر به فروش برسد.
نتیجه گیری
و کلام آخر آنکه با فراگرفتن دوره کامل دیجیتال مارکتینگ از طریق آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ یا طی کردن دورههای آموزشی دیجیتال مارکتینگ در موسسات آموزشی آنلاین همچون وبسایت https://mydmc.ir یا حضوری شما میتوایند در مدت زمانی مشخص و چه بسا کمتر از یکسال البته اگر به دانش اینترنت و رایانه تسلط داشته باشید به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ تبدیل بشود. فراموش نکنید شما با فراگیری دانش دیجیتال مارکتینگ قرار است در راستای منافع بازاریابی و فروش کالا یا خدمات سازمانی یا شخصی خودتان گام بردارید.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.