هاست پرسرعت
تکنولوژی

گلکسی A54 فایو جی یا گلکسی اس 23، کدام یک انتخاب بهتری است؟

گلکسی A54 فایو جی یا گلکسی اس 23، کدام یک انتخاب بهتری است؟

سامسونگ به تازگی از گوشی‌های پرچمدار جدید خود در سری گلکسی اس رونمایی کرده که شامل سه مدل گلکسی اس 23، اس 23 پلاس و اس 23 اولترا می‌باشد. در بین این سه مدل، گلکسی اس 23 معمولی ارزان‌ترین گزینه است و بسیاری از خریداران را ترغیب به خرید می‌کند. اما آیا واقعاً این گوشی پرچمدار ارزش پولی را که پرداخت می‌کنید دارد و یا بهتر است به سراغ مدل‌های میان‌رده‌ای مانند گلکسی A54 فایو جی بروید؟ این سؤالی است که احتمالاً بسیاری از شما با آن مواجه هستید و دوست دارید بدانید تفاوت فنی این دو گوشی اختلاف قیمت آن‌ها را توجیه می‌کند یا نه.

گلکسی A54 فایو جی با قیمت پایه حدود 500 دلار، تقریباً 40 درصد ارزان‌تر از مدل پرچمدار گلکسی اس 23 است، با این حال ظاهری مشابه داشته، از صفحه نمایش امولد مشابهی استفاده می‌کند و سرعت شارژ یکسانی نیز دارد. این گوشی حتی از کارت‌های میکرو اس دی هم پشتیبانی می‌کند که در گلکسی اس 23 خبری از آن نیست. علاوه بر همه این‌ها، طول عمر باتری طولانی‌تری هم دارد!

با این حال، در برخی بخش‌ها نیز شاهد ضعف‌هایی هستیم. مثلاً روشنایی صفحه نمایش آنچنان بالا نیست و فاقد نرخ تازه‌سازی متغیر می‌باشد. دوربین‌های آن نیز در حد گلکسی اس 23 نیستند و اصلاً هیچ دوربین مخصوصی برای بزرگنمایی اپتیکال در نظر گرفته نشده است. پردازنده 5 نانومتری اگزینوس 1380 هم با وجود تمام بهبودهایی که نسبت به نسل‌های قبلی داشته، فاصله زیادی با تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 2 دارد که در گلکسی اس 23 تعبیه شده است.

گلکسی A54 فایو جی
گلکسی A54 فایو جی

با این اوصاف، به نظر می‌رسد انتخاب واقعاً سخت است! اما نگران نباشید، در ادامه همه جزئیات را با هم بررسی خواهیم کرد تا بتوانید گوشی هوشمندی را که برایتان مناسب‌تر است انتخاب و خریداری کنید.

توجه: این مقاله بر اساس اطلاعات اولیه و غیر رسمی در مورد گلکسی A54 فایو جی نوشته شده است. انتظار می‌رود این گوشی در روزهای آینده معرفی شود که پس از آن ما نیز مقاله را با مشخصات رسمی و نهایی به‌روز خواهیم کرد.

مقایسه اجمالی گلکسی A54 فایو جی با گلکسی اس 23:

  • گلکسی A54 فایو جی نمایشگر 6.4 اینچی دارد که بزرگ‌تر از نمایشگر 6.1 اینچی گلکسی اس 23 است.
  • گلکسی اس 23 صفحه نمایش روشن‌تر با حاشیه‌هایی باریک‌تر دارد.
  • تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 در اس 23 بسیار قدرتمندتر است.
  • هر دو گوشی دارای 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در نسخه پایه خود هستند، اما گلکسی A54 فایو جی از کارت‌های میکرو اس دی هم پشتیبانی می‌کند.
  • گلکسی اس 23 دوربین‌های بهتری دارد.
  • گلکسی A54 فایو جی باتری بزرگتری دارد.
  • سرعت شارژ سیمی در هر دو گوشی یکسان است، اما اس 23 از شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند.

طراحی و کیفیت صفحه نمایش

گلکسی اس 23 جمع و جورتر و زیباتر است

در طراحی گلکسی A54 فایو جی به وضوح از پرچمدار اس 23 الهام گرفته شده است. طراحی دوربین پشتی بدون جزیره دوربین بوده و هر لنز به تنهایی روی پنل پشتی قرار گرفته است. در کل، هر دو گوشی طراحی تر و تمیزی دارند و ما هر دوی آن‌ها را دوست داریم.

سامسونگ کیفیت گوشی میان‌رده خود را با استفاده از پنل پشتی شیشه‌ای افزایش داده که تغییر بزرگی نسبت به قاب‌های پلاستیکی که قبلاً استفاده می‌شد، محسوب می‌شود. اما گلکسی اس 23 در این بخش بسیار بهتر و باکیفیت‌تر بوده و جدیدترین و بادوام‌ترین شیشه ساخت کورنینگ یعنی گوریلا گلس ویکتوس 2 استفاده می‌کند.

گلکسی اس 23

گلکسی اس 23 به وضوح گوشی جمع و جورتری است، اما گلکسی A54 فایو جی هم زیاد بزرگ نیست و می‌توان به راحتی با آن کار کرد. همچنین تفاوت کوچکی در رتبه‌بندی حفاظت در برابر آب و گرد و غبار وجود دارد: هر دو گوشی دارای چنین مقاومتی هستند و هر دو از سطح حفاظت بالایی برخوردار می‌باشند، اما اس 23 با کسب گواهینامه IP68 در مقایسه A54 که تأییدیه IP67 را به دست آورده، کمی پیشرفته‌تر است. این تفاوت چندان مهم و حیاتی نیست، اما اگر به جزئیات اهمیت می‌دهید باید بدانید که گلکسی اس 23 می‌تواند تا عمق بیشتری از آب مقاومت کرده و زنده بماند.

هر دو گوشی صفحه نمایش تخت دارند، اما حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش در گلکسی A54 فایو جی بسیار ضخیم‌تر هستند و همین موضوع باعث شده تا گلکسی اس 23 با اندازه قاب کوچک‌تر و حاشیه‌های ظریف‌تر خود، زیباتر به نظر برسد. از نظر کیفیت صفحه نمایش، A54 به صفحه نمایش 6.4 اینچی اولد با رزولوشن فول اچ دی پلاس مجهز شده، در حالی که اس 23 از یک صفحه نمایش کوچکتر 6.1 اینچی با پنل Dynamic AMOLED 2X و همان رزولوشن استفاده می‌کند. هر دو صفحه نمایش کاملاً باکیفیت هستند، اما اگر به جزئیات اهمیت می‌دهید، صفحه نمایش اس 23 در فضای باز روشن‌تر بوده و نرخ تازه‌سازی تطبیقی یعنی متغیر ​​دارد (هر دو دارای نرخ تازه‌سازی 120 هرتز هستند اما فقط اس 23 می‌تواند آن را بسته به محتوای پخش شده تغییر دهد). همچنین، کالیبراسیون رنگ نیز در مدل پرچمدار بهتر است.

از نظر بیومتریک و امنیت، هر دو گوشی به اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر متکی هستند. با این تفاوت که در گلکسی A54 فایو جی از یک حسگر اثر انگشت اپتیکال ارزان‌تر استفاده شده، در حالی که اس 23 مجهز به یک سنسور اولتراسونیک که هنگام استفاده در شب مشکلی ایجاد نمی‌کند. بنابراین، این یک مزیت کوچک دیگر برای گوشی پرچمدار گلکسی اس 23 است، با این حال انتظار می‌رود سنسور اثر انگشت هر دو از نظر عملکرد به یک اندازه سریع و قابل اعتماد باشند. در ضمن، هر دو مدل از تشخیص چهره مبتنی بر تصویر نیز پشتیبانی می‌کنند.

عملکرد و نرم افزار

گلکسی A54 فایو جی یک پله بالاتر از نسل قبلی خود است، اما نه به سرعت اس 23

گلکسی A54 فایو جی به تراشه پردازشی جدید اگزینوس 1380 سامسونگ مجهز شده که در مقایسه با نسل قبلی پیشرفت‌های زیادی در عملکرد پردازنده و گرافیک چند هسته‌ای به ارمغان می‌آورد، اما با پردازنده شگفت انگیز و فوق العاده قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 2 که در گوشی پرچمدار گلکسی اس 23 استفاده شده، فاصله زیادی دارد.

بگذارید اینطور خلاصه کنیم: اگر به بازی کردن و انجام کارهای گرافیکی و پردازشی سنگین با گوشی خود اهمیت می‌دهید، سرعت بالاتر گلکسی اس 23 یک مزیت بزرگ خواهد بود. با این حال، باید اعتراف کنیم که گلکسی A54 فایو جی نسبت به گوشی‌های قبلی سری A که گاهی اوقات دچار کندی می‌شدند، بسیار بهبود یافته و کاملاً قابل اعتمادتر شده است.

از نظر نرم افزاری نیز خوشبختانه سامسونگ عدالت را در زمینه استراتژی عرضه به‌روزرسانی‌ها برقرار کرده و گلکسی A54 فایو جی هم مانند گوشی‌های پرچمدار این شرکت به مدت 4 سال تمام به‌روزرسانی‌های اصلی سیستم عامل را دریافت خواهد کرد. اگر چه گلکسی A54 فایو جی ممکن است این به‌روزرسانی‌ها را کمی دیرتر از همتایان خود در سری اس دریافت کند.

دوربین

سری A فاصله را کم می‌کند

سری گلکسی A هرگز در زمینه دوربین هرگز به خوبی سری گلکسی S نبوده، بنابراین بسیار مشتاقیم که بدانیم آیا گلکسی A54 فایو جی توانسته جهش خوبی در کیفیت دوربین داشته باشد یا نه. در حال حاضر تنها از روی مشخصات فنی ارائه شده توسط سامسونگ قضاوت می‌کنیم، اما برای اظهارنظر دقیق‌تر باید منتظر بررسی‌های تخصصی دوربین بمانیم.

گلکسی اس 23
گلکسی اس 23 مشخصات دوربین بهتری دارد.

سنسور تشخیص عمق که در گلکسی A53 وجود داشت و عملاً بی‌فایده بود، این بار حذف شده و در A54 فایو جی سه دوربین پشتی را شاهد هستیم. البته، دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو استفاده محدودی دارد و بنابراین عمدتاً باید به دو سنسور دوربین تکیه کنیم که یکی از آن‌ها دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و دیگری هم یک دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی است. در سوی دیگر، گلکسی اس 23 نیز از یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی استفاده می‌کند، اما سنسور پیشرفته‌تری دارد. در کنار این سنسور اصلی، یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی، به علاوه یک دوربین 12 مگاپیکسلی با زوم 3 برابر تعبیه شده است.

واضح است که گوشی پرچمدار گلکسی اس 23 در  هنگام بزرگنمایی به مراتب بهتر خواهد بود، اما همان‌طور که گفتیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت کیفیت عکس‌ها در نور کم و با دوربین اصلی، کیفیت فیلمبرداری و موارد دیگر، باید چند هفته دیگر صبر کنیم تا نتایج بررسی‌های تخصصی منتشر شود.

طول عمر باتری و سرعت شارژ

میدانی که در آن گلکسی A54 می‌تواند گلکسی اس 23 را شکست دهد

گلکسی A54 فایو جی به واسطه بدنه بزرگ‌تری که دارد، باتری بسیار بزرگتری را نیز در خود جای داده است! باتری 5100 میلی آمپر ساعتی این گوشی از لحاظ ظرفیت بسیار فراتر از باتری 3900 میلی آمپر ساعتی گلکسی اس 23 است. با این حال، هر دو گوشی از سرعت شارژ یکسان و برابر 25 وات پشتیبانی می‌کنند و با توجه به نکاتی که ذکر شد می‌توان گفت گوشی پرچمدار در این زمینه واقعاً هیچ مزیت معنی‌داری ندارد! البته، نباید فراموش کنیم که گلکسی اس 23 از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند، در حالی که A54 فایو جی فاقد آن است.

مقایسه مشخصات فنی

در جدول زیر مروری خواهیم داشت بر مشخصات اصلی گلکسی A54 و گلکسی اس 23:

مشخصات گلکسی A54 فایو جی گلکسی اس 23
ابعاد و وزن فعلاً نامشخص 146.3 در 70.9 در 7.6 میلی متر، 168 گرم
صفحه نمایش اولد 6.4 اینچی
وضوح فول اچ‌دی پلاس
نرخ تازه‌سازی 120 هرتز
6.1 اینچی Dynamic AMOLED 2X
وضوح فول اچ‌دی پلاس
نرخ تازه‌سازی 120 هرتز تطبیقی (متغیر)
پردازنده اگزینوس 1380 اسنپدراگون 8 نسل 2
حافظه رم، فضای ذخیره‌سازی و قیمت 6/128 گیگابایت: 500 دلار
8/256 گیگابایت: فعلاً نامشخص
8/128 گیگابایت: 800 دلار
8/256 گیگابایت: 900 دلار
دوربین‌ها دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی (f/1.8)
دوربین 8 مگاپیکسلی فوق عریض
دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو
دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی
دوربین اصلی 50 مگاپیکسل (f/1.8)
دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض
دوربین 12 مگاپیکسلی با زوم 3 برابر
دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی
اندازه باتری 5100 میلی آمپر ساعت 3900 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ 25 وات سیمی
بدون شارژ بی‌سیم
25 وات سیمی و 10 وات بی‌سیم

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نهایی

گلکسی A54 فایو جی
گلکسی A54 فایو جی

گلکسی A54 فایو جی یک گام رو به جلوی بزرگ برای گوشی‌های میان‌رده سامسونگ بوده و پیشرفت‌هایی که ارائه می‌کند بیشتر از حد معمول این سری است. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا فاصله گلکسی A54 با سری پرچمدار گلکسی اس کمتر از همیشه شده و خریداران را با این سؤال مواجه کند که آیا پرداخت هزینه بیشتر برای خرید ارزان‌ترین مدل از گلکسی اس 23، توجیه منطقی دارد یا نه.

در این مقاله سعی کردیم تمام جوانب مهم را بررسی کرده و شما را با نقاط ضعف و قوت هر دو گوشی گلکسی A54 و گلکسی اس 23 آشنا کنیم. در مجموع، نظر ما این است که اگر بتوانید گلکسی اس 23 در فروش ویژه و با تخفیف خریداری کنید، مطمئناً انتخاب بهتری است و هیچ شکی در آن نیست. زیرا تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 و کیفیت دوربین این گوشی واقعاً فوق العاده است و برای چند سال آینده نیز به خوبی جوابگوی نیازتان خواهد بود.

با این حال، اگر نتوانستید گلکسی اس 23 را با تخفیف مناسبی تهیه کنید و یا فقط گوشی هوشمندی می‌خواهید که کارهای روزمره‌تان را با آن انجام دهید و در عین حال طول عمر باتری هم برایتان مهم است، گلکسی A54 فایو جی پیشنهاد منطقی‌تر و بهتری خواهد بود و به شما کمک می‌کند تا در هزینه‌هایتان نیز صرفه‌جویی کنید.

نظر شما چیست؟ شما کدام یک از این دو گوشی را ترجیح می‌دهید؟ لطفاً نظرات خود و دلیل انتخاب‌تان را با ما و دیگر خوانندگان دیجی رو در میان بگذارید.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا