هاست پرسرعت
تکنولوژی

آشنایی با 10 فناوری مدرن و مشهور که با هدف دیگری اختراع شده بودند!

آشنایی با 10 فناوری مدرن و مشهور که با هدف دیگری اختراع شده بودند!

برخی مخترعین از ساخت یک فناوری جدید هدفی خاص داشته‌اند و یا می‌خواستند از آن به منظور تسهیل کاری خاص استفاده کنند. اما در نهایت، این فناوری‌ها و اختراعات در طول توسعه با تغییراتی همراه شده و کاربرد و یا شکل متفاوتی به خود گرفته‌اند و حتی به چیزی دیگر تبدیل شده‌اند! این قضیه درباره‌ی بسیاری از فناوری‌های امروز صدق می‌کند؛ از گوشی‌های ما گرفته تا USB، دستگاه‌های تهویه هوا، آژیرها و بلاک‌چین که ستون فقرات ارزهای دیجیتالی مانند بیتکوین را تشکیل می‌دهند. بیشتر آنها به شکلی که امروز از آنها استفاده می‌شود نبوده‌اند یا هدف مخترعان از ساخت آن‌ها چیز دیگری بوده است. در همین راستا، در این مقاله به 10 نمونه از اختراعاتی که به چیزی متفاوت تبدیل شده و یا به نحوی دیگر مورد استفاده قرار گرفته‌اند اشاره می‌کنیم. با دیجی رو همراه باشید.

10. یو اس بی قرار بود طراحی متقارن داشته باشدآشنایی با 10 فناوری مدرن و مشهور که با هدف دیگری اختراع شده بودند!

یک فرد برای وصل کردن USB به کامپیوتر به طور متوسط به ​​حداقل دو یا سه بار تلاش نیاز دارد. آجای بیات، مخترع USB، هنگام ساخت USB از این مشکل آگاه بود. او سعی کرد با استفاده از یک طراحی متقارن از این مشکل جلوگیری کند. طراحی متقارن باعث می‌شد که بتوان کابل USB را از هر سمت به دستگاه وصل کرد؛ همان چیزی که امروزه در کابل‌های یو اس بی نوع C می‌بینیم.

در آن زمان، بات و تیمش به دلیل هزینه‌های بالای این کار، کابل یو اس بی متقارنی نساختند. پیش از آن، تولیدکنندگان کامپیوتر و گجت‌ها محصولات مختلفی ساخته بودند که با استفاده از آن‌ها کاربران می‌توانستند فایل‌ها را بین کامپیوترهای خود و سایر دستگاه‌های خارجی انتقال دهند. بات می‌خواست این کار را با  استفاده از یک کابل USB به سطحی استاندارد برساند.

با این حال، تیم بات نگران هزینه‌های تولید نمونه اولیه بود زیرا آن‌ها مطمئن نبودند که محصول آنها با استقبال روبرو شود. اگر بات و تیمش یک طراحی متقارن برای این کابل استفاده می‌کردند نمونه اولیه USB به سیم و مدارهای زیادی احتیاج داشت و هزینه‌ی تولید آن بالا می‌رفت. بنابراین، از انجام این کار صرف‌نظر کردند که بعدها با پشیمانی آن‌ها همراه شد.

9. آیفون هرگز قرار نبود از اپلیکیشن‌های شخص ثالث پشتیبانی کندآشنایی با 10 فناوری مدرن و مشهور که با هدف دیگری اختراع شده بودند!

برنامه های شخص ثالث پایه و اساس استفاده از سیستم عامل موبایلی امروز به شمار می‌آید. کاربران گوشی‌های موبایل که از سیستم عاملی به جز اندروید و آی او اس نیاز دارند اغلب باید در تصمیم خود برای خرید گوشی جدید تجدیدنظر کنند زیرا بیشتر برنامه‌های گوشی همراه به یکی از این دو سیستم عامل متکی هستند.

اما بد نیست بدانید که اپل تا مدت‌ها چیزی به نام اپ استور نداشت. هنگامی که اولین آیفون در سال 2007 منتشر شد توسعه‌دهندگان اپل تنها اجازه داشتند که برنامه‌های تحت وب بسازند. برنامه‌های تحت وب به طور پیش‌فرض در مرورگر سافاری اپل باز می‌شدند. با این حال توسعه‌دهندگان در مورد ساخت برنامه‌های وب به جای برنامه‌های گوشی همراه ابراز نگرانی کردند و به همین خاطر شرکت اپل تصمیم گرفت رویکرد خود را تغییر دهد.

کاربران آیفون نیز به دلیل اینکه خواستار قابلیت‌های بیشتری بودند که گنجاندن آن‌ها با اضافه کردن اپلیکیشن‌های موبایلی محقق می‌شد شروع به شکستن قفل گوشی‌های خود و به اصطلاح جیلبریکینگ کردند. با وجود اینکه چندین مدیر شرکت، این تغییر را اجتناب‌ناپذیر دانستند، اما استیو جابز در برابر تلاش برای استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی شخص ثالث مقاومت کرد. جابز نگران کیفیت برنامه‌های شخص ثالث بود. اما در نهایت، تسلیم شد و در سال 2008، اپ استور را معرفی کرد.

8. اندروید برای دوربین‌ها طراحی شده بودآشنایی با 10 فناوری مدرن و مشهور که با هدف دیگری اختراع شده بودند!

اندروید هیچگاه به رقیبی برای اپل تبدیل نمی‌شد اگر مخترعین آن برنامه‌های اصلی خود برای ایجاد یک سیستم عامل برای دوربین‌های دیجیتال را دنبال می‌کردند. یک تیم چهار نفره در سال 2003 در تلاش برای ایجاد یک سیستم عامل برای دوربین‌های دیجیتالی، اندروید را خلق کردند. این سیستم عامل به عکاسان امکان می‌داد که دوربین‌های خود را بدون هیچ کابل و یا فضای ابری برای ذخیره‌ی عکس به کامپیوترهای شخصی خود وصل کنند. مخترعین تا سال 2004 این چشم‌انداز را حفظ کردند. اما مدتی بعد متوجه شدند که بازار دوربین دیجیتال مثل قبل رونق ندارد. از سوی دیگر در همین زمان، فروش گوشی‌های هوشمند رو به افزایش بود. بنابراین آنها به توسعه سیستم عامل خود برای گوشی‌های هوشمند روی آوردند. در نهایت، گوگل اندروید را خرید و آن را به رایگان‌افزاری برای سازندگان گوشی‌های هوشمند تبدیل کرد.

7. میکروفون قرار بود یک سمعک باشدآشنایی با 10 فناوری مدرن و مشهور که با هدف دیگری اختراع شده بودند!

اولین میکروفون توسط امیل برلینر در سال 1877 اختراع شد. همانند دیگر اختراعات، برلینر تنها کسی نبود که در آن زمان روی اختراع و توسعه میکروفون کار می‌کرد. برای مثل، الكساندر گراهام بل (مخترع تلفن) نیز از دیگر افرادی بود که روی دستگاه میكروفون كار می‌كرد و حتی قبل از برلنر نمونه آزمایشی آن را ساخت.

با این حال، بل را مخترع میکروفون نمی‌دانند زیرا دستگاه وی کاربردی و مفید نبود. جالب اینجا است که بل دلایل متفاوتی برای ساخت میکروفون داشت. سایر مخترعین به دنبال تقویت کیفیت صدا بودند اما بل سعی داشت یک نوع سمعک بسازد تا به افرادی که مشکلات شنوایی داشتند کمک کند. بل هنگامی که به مادرش سر زد و فهمید که مشکل شنوایی دارد ایده ساخت میکروفون به ذهنش خطور کرد. او با افرادی که مشکلات شنوایی داشتند کار کرده بود. خود گراهام بل نیز از زمان جوانی با مشکل کم شنوایی دست و پنجه نرم می‌کرد. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، مادر وی تا حدودی ناشنوا بود. پدر او، ملویل بل، نیز یک سیستم نوشتاری به نام Visible Speech برای ناشنوایان اختراع کرد. الكساندر گراهام بل به عنوان معلم در مدرسه Pemberton Avenue برای ناشنوایان در بوستون كار كرده بود. وی بعداً با مابل هوبرارد که یکی از شاگردان او در مدرسه بود ازدواج کرد.

6. بلاک‌چین برای اثبات وجود اسناد در زمانی خاص اختراع شده بود

آشنایی با 10 فناوری مدرن و مشهور که با هدف دیگری اختراع شده بودند!

اکثر مردم نمی‌دانند بلاک‌چین [که پایه ارزهای رمزگذاری شده مانند بیت کوین است] توسط استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا در سال 1991 اختراع شده است. با این حال، ساتوشی ناکاموتو هنگامی که بیت کوین را در اواخر دهه 2000 ایجاد کرد فهمید که از آن می‌توان برای کارهای دیگر استفاده کرد.

هابرو استورنتا در مقاله خود با عنوان “چگونه برای یک سند دیجیتالی تاریخ بزنیم” می‌نویسند که با استفاده از بلاکچین کاربران دیگر نمی‌توانند تاریخ یک سند را تغییر دهند. آن‌ها معتقدند كه “اين امر باعث محافظت کامل از امنیت اسناد و مدارك مي‌شود و نيازي به نگهداري سوابق از سوي سرويس تایم استمپ نيست. رمز ارزهای دیگری مانند بیت‌کوین نیز به همین صورت کار می‌کنند. جزئیات مربوط به دارندگان بیت کوین و معاملات آن‌ها خصوصی است هرچند دیگران بتوانند معامله‌ای که برچسب زمان دارد را ببینند. جعل بیت کوین نیز تقریباً غیرممکن است. با این حال‌، هابر و استورنتا معتقد بودند كه بلاک‌چین آن‌ها برای اثبات وجود سند در یک زمان خاص قابل استفاده خواهد بود و در پرونده‌های قانونی بسیار به کار خواهد آمد.

5. آژیر یک ابزار موسیقی بودآشنایی با 10 فناوری مدرن و مشهور که با هدف دیگری اختراع شده بودند!

امروزه صدای آژیر اولین نشانه خطر تلقی می‌شود. با این حال، این دستگاه هرگز با هدف استفاده به عنوان یک سیستم‌ هشداردهنده ساخته نشد. در سال 1799، جان رابیسون اسکاتلندی دستگاه آژیر را اختراع کرد. اگرچه این وسیله همان صدای آژیرهای امروزی را داشت اما رابیسون آن را یک ابزار موسیقی می‌دانست.

کانیار د له تور فرانسوی نیز در سال 1819 یک دستگاه آژیر ساخت. با این حال، او صرفا می‌خواست از آن برای آزمایش‌های علمی استفاده کند. تور از دستگاه خود برای اندازه‌گیری میانگین سرعت بال پشه، سرعت صدا در زیر آب و فرکانس نت‌های موسیقی استفاده کرد. با این حال، وی خاطرنشان کرد: از این آژیر می‌توان به عنوان وسیله هشداردهنده در کشتی‌ها استفاده نمود. آژیر فقط یکبار در طول جنگ جهانی دوم به سیگنال‌‌های هشداردهنده تبدیل شد و دولت انگلیس از آن برای هشدار دادن به مردم خود در هنگام حملات آلمان استفاده کرد. ایالات متحده پس از وقوع گردبادی ویرانگر که باعث کشته شدن تعداد زیادی از افراد در پایگاه هوایی تینکر در اوکلاهما در سال 1948 شد استفاده از این آژیرهای خطر به عنوان هشدارهای گردباد را گسترش داد. دولت ایالات متحده به جای ساخت یک سیستم هشدار گردباد جدید، به استفاده از این آژیر روی آورد.

دولت ایالات متحده تا سال 1948 هرگز فرمان استفاده از سیستم هشدار گردباد را صادر نکرد هرچند که مقامات از یک دهه قبل در اندیشه‌ی اجرای آن بودند. وقتی هری ترومن رئیس جمهور وقت امریکا، قانون دفاع غیرنظامی را در طول جنگ سرد در سال 1950 به تصویب رساند استفاده از آژیرها برای هشدار حمله‌های هسته‌ای گسترش یافت.

4. ماشین یخ‌ساز برای کاهش دمای بدن بیماران بیمارستان اختراع شده بودآشنایی با 10 فناوری مدرن و مشهور که با هدف دیگری اختراع شده بودند!

ماشین یخ‌ساز با الهام از یخچال فریزر ساخته شد. قرن‌ها طول کشید تا یخچال فریزر توسعه یابد و در نهایت، ویلیام کالن اولین یخچال مکانیکی و کاربردی را در دهه 1720 اختراع کرد. چندین مخترع طراحی او را بهبود بخشیدند. از جمله این افراد می‌توان به الیور اوانز اشاره کرد که در سال 1805 یخچال فریزری را طراحی کرد که از بخار به جای مایعات برای خنک کردن یخچال استفاده می‌کرد. در سال 1842، پزشك آمریكایی به نام جان گوری از طرح یخچال كولن برای ساخت ماشین یخ‌ساز کمک گرفت. گوری از این دستگاه برای ساختن یخ استفاده کرد تا دمای بدن بیماران تب زرد را در بیمارستانی که در آن کار می‌کرد کاهش دهد. او حق اختراع خود را در سال 1851 به ثبت رساند.

3. اولین ربات ‌برنامه‌نویسی شده برای ریخته‌گری اختراع شدآشنایی با 10 فناوری مدرن و مشهور که با هدف دیگری اختراع شده بودند!

تاریخچه ساخت ربات‌ها به قرن‌ها پیش بر می‌گردد. با این حال، اولین ربات دیجیتالی و قابل برنامه‌نویسی را جورج دوول در سال 1954 ساخت. وی بعداً با جوزف انگلبرگر همکاری کرد و اولین شرکتی که به روباتیک اختصاص داشت را تاسیس نمود.

اولین ربات این شرکت Unimate نام داشت که یک ربات صنعتی یک دست بود؛ نوعی ربات که امروزه در کارخانه‌های خودروسازی به کار می‌رود. با این حال، ربات Unimate در ساخت وسایل نقلیه استفاده نمی‌شد و فقط برای کار خطرناک ریخته‌گری (یعنی ریختن فلز مذاب داغ در قالبی از پیش تعیین شده) مورد استفاده قرار می‌گرفت. اولین ربات Unimate در سال 1959 در یک کارخانه ریخته‌گری جنرال موتورز در نیوجرسی نصب شد. سایر خودروسازان و کسب‌وکارهای مشابه نیز این ربات را خریداری کردند تا کارهای ریخته‌گری آن‌ها را انجام دهد. چند سال بعد، ربات‌های یک دست مشابهی برای انجام کارهای دیگر از جمله ساخت وسایل نقلیه تولید شد.

2. موتور بخار برای پمپاژ آب از معادن زغال‌سنگ اختراع شده بودآشنایی با 10 فناوری مدرن و مشهور که با هدف دیگری اختراع شده بودند!

موتور بخار یکی از مهمترین اختراعات بشر در اوایل دوران انقلاب صنعتی بود. اگرچه امروزه موتور بخار، وسیله‌ای قدیمی به حساب می‌آید اما از این دستگاه طی قرن‌های متمادی در همه‌جا از کارخانه‌ها، ماشین‌آلات، آسیاب‌ها گرفته تا کشتی‌های هوایی، قطارها و قایق‌ها استفاده می‌شد. با این وجود، اولین موتور بخار قابل استفاده و کاربردی برای پمپاژ آب از معادن زغال سنگ ایجاد شد.

موتور بخار قرن‌ها در حال توسعه بود. با این حال، درست مثل ربات‌ها، موتورهای بخار اولیه قابل استفاده و کاربردی نبودند. اولین موتور بخار، که در واقع یک ماشین بخار بود،‌توسط “جرونیمو د آیانز” در سال 1606 ساخته شد. آیانز ماشین بخار خود را برای پمپاژ آب از معادن زغال سنگ تولید کرد. دستگاه آیانز کارایی چندانی نداشت. در سال 1698، توماس ساوری تلاش کرد تا اولین موتور بخار را بسازد. ساوری نیز مانند آینز دستگاه خود را برای پمپاژ آب از معادن زغال سنگ توسعه داد. با این حال، دستگاه او نیز کامل نبود و تنها آب را از معادن کم عمق استخراج می‌کرد و مستعد انفجار بود.

در سال 1711، توماس نوکومن روی موتور بخار کار کرد تا با استفاده از آن بتوان آب معادن عمیق را بیرون کشید. اختراع او نیز اگرچه کار می‌کرد اما چندان مفید و کاربردی نبود. در سال 1765، جیمز وات تلاش کرد تا با ایجاد تغییراتی روی موتور نوکومن یک موتور بخار کارآمد تولید کند. مدتی نگذشت که موتور بخار جیمز وات در کارخانه‌های برق و بعداً وسایل نقلیه به کار گرفته شد.

1. اولین دستگاه تهویه هوا برای خنک کردن کارخانه چاپ ساخته شدآشنایی با 10 فناوری مدرن و مشهور که با هدف دیگری اختراع شده بودند!

ویلیس کریر اولین دستگاه تهویه هوا را در سال 1902 اختراع کرد. درست مانند ماشین یخ‌ساز، دستگاه تهویه هوا نیز با الهام از طرح یخچال فریزر ساخته شد. مخترعان آن احتمالا هنگام کار روی یخچال به ویژگی‌های تهویه هوا و ساخت دستگاه تهویه پی بردند. همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، گوری دستگاه یخ‌ساز را خلق کرد. وی بعداً طرح خود را بهبود بخشید تا سیستم خنک‌کننده‌ای تولید کند که مانند دستگاه تهویه هوا کار کند هرچند آن هم بر اساس مدلی از یخچال طراحی شده بود. با این حال، او مخترع دستگاه تهویه هوا محسوب نمی‌شود زیرا اختراع او کارامد و مفید نبود. در سال 1902، مدیران شرکت Sackett-Wilhelms Lithographing و Publishing در بروکلین نیویورک، از کریر برای کارخانه خود سیستم خنک‌کننده درخواست کردند. هوای درون کارخانه آنها غالباً رطوبت داشت و رنگ‌های مورد استفاده برای چاپ را از بین می‌برد. نتیجه این درخواست، اختراع اولین دستگاه تهویه هوا و بعدا کولرگازی بود.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا