هاست پرسرعت
تکنولوژی

بررسی اهمیت کروکی تصادف در تعیین خسارت بیمه شخص ثالث

بررسی اهمیت کروکی تصادف در تعیین خسارت بیمه شخص ثالث

همان‌طور که می‌دانید بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که تهیه آن برای همه دارندگان وسیله نقلیه موتوری اجباری است. در این مقاله قصد داریم در مورد بیمه شخص ثالث و کروکی تصادف با شما صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث
بیمه شخص ثالث

احتمالا می‌دانید که بر اساس قانون بیمه مرکزی خسارات جانی و مالی مالک وسیله نقلیه‌ای که تحت پوشش بیمه شخص ثالث باشد، به عهده شرکت بیمه‌گر خواهد بود. به عبارت دیگر تمام اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند و هزینه‌های مرتبط با درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران می‌کند.

بر اساس قوانین بیمه شخص ثالث مالک وسیله نقلیه شخص اول به حساب می‌آید. شخص اول را در اکثر بیمه‌نامه‌ها را بیمه‌گزار می‌گویند. شخص ثانی معمولا شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق قرار داد است. شخص ثالث هم همان‌طور که تاکنون باید فهمیده باشید فرد زیان دیده در حوادث رانندگی است.

منظور از اشخاص ثالث کلیه سرنشیان مجاز وسیله نقلیه است. بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث، راننده مقصر حادثه‌دیده هم تحت پوشش‌های بیمه اجباری وسایل نقلیه یعنی پوشش‌های بیمه ثالث قرار می‌گیرد.

در مورد پوشش‌های بیمه شخص ثالث چه می‌دانید؟

پوشش‌های بیمه شخص ثالث
پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی را در مورد اشخاص ثالث را تحت پوشش قرار می‌دهد. بد نیست بدانید در بیمه شخص ثالث بیمه‌گر نسبت به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت‌های جانی و مالی، مطابق با حدکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه، متعهد می‌شود. بر همین اساس خسارات به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • خسارت مالی: خسارت‌هایی كه به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث. چنین خسارت‌هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می‌گردد.
  • خسارت بدنی: خسارت‌های جانی به اشخاص ثالث مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان پزشکی ناشی از حادثه باشد. خسارت بدنی پرداختی یا ارش به نوعی از دیه گفته می‌شود که مقدار آن در شرع مقدس تعیین نشده است. این خسارت‌ها صدماتی مانند: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزئی یا کلی، دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث را در برمی‌گیرد.
  • پوشش حوادث راننده: خسارت جانی راننده مقصر آسیب‌دیده به‌شرط داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با خودرو، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد.

کروکی چیست و چه تاثیری در پرداخت خسارات بیمه شخص ثالث دارد؟

به گزارشی که مامور راهنمایی و رانندگی از صحنه تصادف تهیه می‌کند، کروکی می‌گویند. این گزارش، مدرک بسیار کلیدی و مهمی‌ست که برای شناسایی مقصر حادثه، خسارات و در برخی موارد مقدار دیه به کار برده می‌شود.به خاطر داشته باشید که در صورت نیاز به کروکی برای حادثه تصادف، خودروی مقصر و خودروی آسیب دیده نباید از مکان خود حرکت داده شوند.

گاهی برای دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث به گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی نیاز است.

انواع کروکی در تصادفات رانندگی

برای این‌که بتوانید مشکلات تصادفات را  حل و فصل کنید، اطلاع از انواع مختلف کروکی کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. در ادامه این مطلب شما را با دو نوع کروکی آشنا خواهیم کرد که عبارتند از:

  1. سازشی
  2. غیر سازشی

کروکی سازشی چیست؟

اکثر تصادفاتی که رخ می‌دهد با این نوع کروکی داوری می‌شود. زمانی که افسر راهنمایی و رانندگی تشخیص دهد میزان خساراتی که وارد شده در حد  تعهدات مالی بیمه است، اقدام به ترسیم کروکی سازشی می‌کند. در واقع، این کروکی گزارشی یک صفحه‌ای است که در آن همه‌ی مشخصات راننده مقصر و زیان دیده به همراه شرح وقوع حادثه درج می‌شود. از مدارک مهمی که در زمان مراجعه به دفاتر بیمه شخص ثالث برای دریافت خسارت باید به همراه داشته باشید همین کروکی سازشی‌ست. شما می‌توانید راهنمای کامل کروکی تصادف و دریافت خسارت آن از بیمه شخص ثالث را در https://bimeh.com/mag/accident-reconstruction-sketch/  از سایت بیمه دات کام بخوانید.

شرایط ترسیم کروکی سازشی

شرایط متعددی می‌‎تواند منجر به رسم کروکی سازشی شود، این شرایط عبارت است از:

  • زمانی که تعداد خودروهایی که در یک تصادف دخالت داشتند بیش از یک خودرو باشد.
  • هنگامی که طرفین در شهرهای مختلفی سکونت داشته یا هردوی آن‌ها در وقوع حادثه نقش داشته باشند.
  • زمانی که پلیس راهنمایی و رانندگی ترسیم کروکی را لازم و ضروری بداند.

کروکی غیر سازشی تصادفات

از سایر مدل‌های کروکی تصادف می‌توان به کروکی غیرسازشی‌ اشاره کرد. این نوع کروکی دارای ۲ صفحه پشت و رو است که در صفحه اول گزارشی مفصل و کامل در مورد محل حادثه و نحوه وقوع آن شرح داده می‌شود. این گزارش شامل وضعیت خودروها، عابران و مشخصات رانندگان خواهد بود. در صفحه بعدی نیز گزارش کاملی از مشخصات افسر راهنمایی و رانندگی و شرح وقوع حادثه درج خواهد شد تا با سندیت کامل مناقشات حل و فصل شوند!

از این نوع کروکی در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • زمانی که میزان خسارات وارده در تعهدات رسمی بیمه نباشد.
  • زمانی که حین تصادف صدمات جانی به راننده یا سرنشینان وارد شده‌باشد.
  • طرفین تصادف بنا به دلیلی از جمله افت قیمت خودرو تقاضای پیگیری از مراجع قضایی داشته باشد.
  • زمانی که یکی از طرفین به رای افسر اعتراض داشته باشد.
  • در صورت فرار راننده مقصر از صحنه تصادف

برای دریافت خسارت بیمه بدنه با کروکی (برای خسارات بیشتر از ۲۰ میلیون تومان)

لطفا توجه داشته باشید، افسری که کروکی می‌کشد وظیفه دارد هریک از اشکال رسم شده را شماره گذاری کرده و با درج هر شماره در صفحه مورد نظر توضیحات لازم را شرح داده‌باشد.به این ترتیب، طرفین تصادف، شرکت بیمه و مقامات قضایی ابهامی در آن کروکی نخواهند داشت. علاوه‌براین، باید شرح دقیق حادثه با جزئیات کامل و علل رخداد، در پشت برگه نوشته شود.

در نهایت علت اصلی تصادف نیز می‌بایست به عنوان علت نامه‌ای بیان شود که ملاک صدور رای قاضی خواهد بود.

برای تصادف در مکان‌های خاص مانند تصادف در پارکینگ عمومی امکان کشیدن کروکی هم وجود دارد.

چه زمانی باید حتما کروکی تصادفات را تهیه کنیم؟

شما به عنوان یک راننده بهتر است بدانید در چه شرایطی رسم کروکی لازم‌الاجراست. با دانش کافی در این زمینه می‌توانید اقدامات لازم را برای جبران خسارات انجام دهید.

  • هنگامی که یکی از طرفین تصادف وسیله نقلیه نظامی باشد
  • زمانی که یکی از طرفین یا هر دو آن‌ها موتورسیکلت یا وسیله نقلیه سنگین باشد.
  • زمانی که یکی از طرفین مدارک شناسایی لازم را نداشته باشد. (نظیرگواهی نامه)
  • هنگامی که یکی از طرفین در حال دنده عقب تصادف کرده باشد.
  • زمانی که تصادف منجر به آسیب جانی یا فوت شده باشد.
  • زمانی که تصادفات چند مرحله‌ای و تصادفات زنجیره ای رخ دهد.
  • حداقل ۲۰ روز از زمان صدور بیمه‌نامه طرفین تصادف گذشته باشد.
  • طرف مقصر، قصد استفاده از بیمه بدنه را نداشته باشد.
  • در مواقعی که قصد استفاده همزمان از بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث را دارید.
  • مبلغ خسارت وارده به خودروی غیرمقصر، کم‌تر از ۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ باشد.
  • بیمه‌نامه طرفین تصادف، با سال قبل پیوسته باشد.
  • زمانی که تصادف با حیوان اتفاق بیفتد.
  • زمانی که تصادف با شی ثابت (نظیر درخت، وسیله نقلیه خاموش و…) رخ دهد.بر اساس گفته‌های رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران، در صورت تصادف با اشیا ثابت مربوط به اموال دولتی یا شخص خصوصی، باید در همان ابتدا با ۱۱۰ تماس گرفت. بعد از مراجعه افسر کارشناس، کروکی از صحنه کشیده و بر اساس کروکی خسارت از طریق بیمه پرداخت خواهد شد.

در تمامی شرایط بالا، نباید هیچگونه تغییری در محل تصادف ایجاد کنید. سپس برای رسم کروکی می‌بایست بلافاصله با افسر پلیس تماس بگیرید. البته برای دریافت خسارت از تصادفات صحنه بهم خورده لازم است که است که از قبل از محل عکس و فیلم بگیرید تا افسر بتواند کروکی بهتری ترسیم کند. البته باید گفت که ما چیزی به نام مراحل گرفتن کروکی نداریم؛ تنها راه همان تماس با افسر است.

بیمه شخص ثالث و کروکی تصادف

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است. سامانه خرید آنلاین بیمه دات کام (bimeh.com)  همانند همتایان خود نظیر coverfox.com ، با در دسترس قرار دادن شرایط خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث، فرآیند خرید را برای کاربران راحت‌تر کرده است. شما می‌توانید به راحتی از طریق این سامانه به خرید بیمه شخص ثالث برای پرداخت کروکی تصادف های سازشی و غیرسازشی خودروی خود اقدام نمایید.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا