هاست پرسرعت
تکنولوژی

بیکسبی در گوشی‌های سامسونگ چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

بیکسبی در گوشی‌های سامسونگ چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

بیکسبی یک ویژگی خارق‌العاده و کاربردی در گوشی‌های سامسونگ است که شامل قابلیت‌هایی مانند صدای بیکسبی (Bixby Voice) و روتینز (Routines) است. در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا هر آنچه که لازم است در مورد آن بدانید با شما در میان بگذاریم.

بیکسبی در گوشی‌های سامسونگ چیست؟

سامسونگ در سال 2017 از دستیار دیجیتالی اختصاصی خود تحت عنوان بیکسبی (Bixby) رونمایی کرد. این دستیار دیجتالی عملکردی مانند سیری (Siri) روی گوشی‌های آیفون و الکسا (Alexa) در محصولات آمازون دارد. از این دستیار مجازی کمپانی سامسونگ تقریبا روی تمامی دستگاه‌های میان‌رده و پرچم‌دار گلکسی، همچنین سری‌های A و S می‌توان استفاده کرد. در حال حاضر حوزه فعالیت این دستیار گسترده‌تر شده و روی تلویزیون‌های هوشمند و یخچال‌ها نیز قرار گرفته است.

اما بیکسبی چیست؟ چطور می‌توان از این دستیار مجازی استفاده موثر و کاربردی داشت؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با ما همراه شوید.

بیکسبی چیست؟

بیکسبی یک دستیار مجازی است که بر پایه‌ هوش مصنوعی کار می‌کند؛ در حال حاضر می‌توانید روی دستگاه‌های سامسونگ از آن استفاده کنید. نکته حائز اهمیت در مورد بیکسبی این است که حوزه فعالیت آن بیشتر از پرسش و پاسخ‌های ساده و گوش دادن به دستورات صوتی است. می‌توانید از چشم‌های (دوربین) این دستیار هوشمند برای شناسایی و تشخیص اشیا استفاده کنید.

در حال حاضر تمرکز اصلی بیکسبی روی کمک کردن به کاربران برای انجام کارها روی گوشی‌ هوشمند و انجام فعالیت‌های روزانه است. بیکسبی قابلیت این را دارد که عادات شما را شناسایی کرده و خود را با توجه به خواسته‌های شما تطبیق دهد. قابلیت‌های این دستیار هوشمند بسیار فراتر از تشخیص تفاوت صداها و تغییر واکنش با توجه به پرسشگر است.

بیکسبی در گوشی‌های سامسونگ چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ 1

بیکسبی در گوشی‌های سامسونگ چه کارهایی انجام می‌دهد؟

بیکسبی یک دستیار هوشمند است که به شما کمک می‌کند تا از طریق صدای خود بتوانید گوشی هوشمند را کنترل کنید اما توانایی‌های این دستیار هوشمند فراتر از این موارد است. از جمله قابلیت‌های اصلی آن می‌توان به Bixby Voice ،Bixby Vision و Bixby Routines اشاره کرد که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید. این ابزار کاربردی به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید با استفاده از صحبت کردن، باز کردن دوربین و یا لمس صفحه نمایشگر با بیکسبی ارتباط برقرار کنید.

قابلیت Bixby Voice

برای استفاده از صدای بیکسبی یا همان Bixby Voice می‌توانید دکمه کناری گوشی خود را مدت طولانی نگه داشته و یا به سادگی بگویید “Hi Bixby”.

قبل از این‌که با استفاده از صدای خود سعی در فعال کردن Bixby Voice داشته باشید، باید حتما صدای خود را روی دستگاه ثبت کنید. اولین باری که دکمه کنار گوشی را به مدت طولانی نگه دارید، بیکسبی از شما می‌خواهد تا چندین بار جمله “Hi Bixby” را تکرار کنید تا صدای شما را شناسایی کند.

بعد از این‌که تنظیمات مربوطه را انجام دادید، می‌توانید سوالات ابتدایی از بیکسبی در مورد آب و هوا، فیلم‌ها و برنامه‌های خود بپرسید. توجه داشته باشید که با این دستورات ساده قدرت واقعی Bixby Voice را نخواهید دید. این دستیار هوشمند دستورهای دو بخشی و درخواست‌های کامل مختص به برنامه‌ها را هم می‌تواند انجام دهد.

بیکسبی در گوشی‌های سامسونگ چه کارهایی انجام می‌دهد؟

به کمک بیکسبی شما می‌توانید پیام‌های متنی را بخوانید، یادآور تنظیم کنید، ایمیل خوانده و بدون دخالت دست‌هایتان تماس تلفنی بگیرید. با گفتن دستور “Read my latest text message” این دستیار با صدای بلند آخرین پیام دریافتی شما را خوانده و همچنین به شما امکان خواندن 20 پیام آخر را می‌دهد. البته، اگر دوست دارید بیکسبی پیام‌های شما را بخواند باید از اپلیکیشن پیام‌ پیش‌فرض روی گوشی‌های سامسونگ استفاده کنید.

اگر دوست دارید دستورهای پیچیده‌تری را به بیکسبی بدهید، از او بخواهید تا یک سلفی روی اینستاگرام آپلود کند، آلبوم عکس با نام انتخابی ایجاد کرده و یا آهنگ‌های یک هنرمند دلخواه را در اسپاتیفای پخش کند!

بیکسبی در گوشی‌های سامسونگ چه کارهایی انجام می‌دهد؟ 2

همچنین می‌توانید از بیکسبی کنار برنامه‌های دیگر استفاده کنید. برای دیدن لیست کامل اپلیکیشن‌های موجود، بیکسبی را باز کرده و روی آیکون Discover که در گوشه پایین سمت راست صفحه قرار گرفته است، لمس کنید. از این قسمت باید روی گزینه More ways to use Bixby کلیک کنید. حالا فهرستی از برنامه‌های نصب شده روی گوشی شما نمایان شده و نحوه استفاده از دستورهای بیکسبی هم برای شما نمایان می‌شود.

بیکسبی در گوشی‌های سامسونگ چه کارهایی انجام می‌دهد؟ 3

با استفاده از بیکسبی می‌توانید از صدای خود برای کنترل سایر برنامه‌ها و رفتن به تنظیمات سیستمی مورد نظر استفاده کنید. این قابلیت‌ها روی دستیار سیری و گوگل وجود ندارد و آن‌ها قادر به آپلود عکس سلفی روی اینستاگرام یا بلاک کردن یک شماره خاص از طریق دستورهای صوتی نیستند.

علاوه بر این می‌توانید از بیکسبی برای کنترل سریع دستگاه‌هایی که با SmartThings سازگار هستند استفاده کنید. همچنین می‌توانید از این دستیار صوتی برای تغییر کانال تلویزیون، خاموش کردن چراغ‌ها و یا پیدا کردن مسیر SmartTag استفاده کنید. همچنین می‌توان بیکسبی را برای فعال کردن قابلیت‌های دسترسی به کار گرفت؛ برای مثال با گفتن جمله “Turn on screen reader” این قابلیت برای شما فعال می‌شود.

همه چی به این جا ختم نمی‌شود. دستورات سریع بیکسبی (Bixby Quick) هم وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا با یک دستور ساده صوتی بتوانید کارهایتان را به راحتی انجام دهید. برای مثال می‌توانید با گفتن عبارت “Good night” (شب بخیر) گوشی را در حالت Do Not Disturb قرار داده، شروع به پخش یک موسیقی آرامش بخش از اسپاتیفای کرده و روشنایی گوشی را کم کنید! بنابراین، دستورهای سریع بیکسبی را تنظیم کنید تا حداکثر استفاده را از دستیار دیجیتال سامسونگ ببرید.

قابلیت Bixby Vision

اگر می‌خواهید از قابلیت بینش بیکسبی (Bixby Vision) استفاده کنید کافی است تا به اپ Camera مراجعه کرده و روی گزینه More کلیک کرده و سپس از گوشه بالا سمت چپ نمایشگر گزینه Bixby Vision را انتخاب کنید. با استفاده از Bixby Vision دیگر نیازی به تلاش برای شناسایی اشیا و یا یک حیوان نیست. پایگاه اطلاعاتی بیکسبی به قدری زیاد است که می‌تواند تصویر هر چیز را با جستوجوهای داخلی دیتابیس خود تطابق دهد.

روش‌های مختلفی برای استفاده از Bixby Vision وجود دارد. نمایشگر را به سمت پایین بکشید تا نوار منو پایین صفحه را پیدا کنید. در این بخش توانایی‌های بیکسبی را متوجه خواهید شد. با کمک این دستیار هوشمند می‌توانید متون را ترجمه کرده، تصاویر را تشخیص داده، از عمده‌ فروشی‌های بزرگ نتایج مرتبط با خرید مورد نظر را پیدا کرده، جاذبه‌های محیط اطراف را شناسایی کرده، کدهای QR را اسکن کرده، غذاها و کالری‌های آن‌ها را متوجه بشوید.

بیکسبی در گوشی‌های سامسونگ چه کارهایی انجام می‌دهد؟ 4

تمام کارها با بیکسبی آسان‌تر خواهد شد. کافی است گوشی خود را برداشته و دوربین آن را روی هرچیزی که مد نظرتان است بگیرید تا دستیار هوشمند سامسونگ به سادگی آن را اسکن کرده و نتایج مطلوب را برایتان ظاهر کند. البته همیشه نیازی نیست برای استفاده از این قابلیت دوربین گوشی را روی اشیا بگیرید؛ زیرا Bixby Vision می‌تواند عکس‌های موجود در گالری شما را اسکن کرده و اطلاعات مرتبط با آن را برایتان نمایان کند.

بیکسبی در گوشی‌های سامسونگ چه کارهایی انجام می‌دهد؟ 5

همچنین می‌توانید از Bixby Vision برای ترجمه متون در زمان حال نیز استفاده کرده و یا حتی متن داخل عکس‌ها را هم کپی کنید. فقط کافی است تا دوربین گوشی گلکسی خود را به سمت یک شئ گرفته و یا عکس مورد نظرتان را اسکن کنید.

قابلیت Modes and Routines

این قابلیت قبلا تحت عنوان Bixby Routines شناخته می‌شد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا وظایف خاصی را با توجه به مکان، زمان و یا رویداد خاص راه بیاندازید. اگر از IFTTT یا روتین دستیار گوگل استفاده کرده باشید احتمالا کارکرد این ویژگی را می‌دانید.

برای مثال اگر شما همیشه زمانی که سوار ماشین می‌شوید گوشی خود را به بلوتوث وصل کرده و از گوگل مپ استفاده می‌کنیدد؛ با فعال کردن Bixby Routines می‌توانید به بیکسبی یاد دهید تا هر بار که گوشی شما به بلوتوث ماشین وصل شد Google Maps را برای شما اجرا کند. مشابه همین موضوع می‌توانید از Routines برای این‌که گوشی شما را به صورت خودکار هنگام خواب در حالت ذخیره نیرو قرار دهد استفاده کنید.

این ویژگی یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های دستیار صوتی سامسونگ است. با روی کار آمدن One UI 5 کمپانی سامسونگ شروع به تبلیغات برای معرفی بیکسبی کرد.

کدام دستگاه‌ها از بیکسبی پشتیبانی می‌کنند؟

بیسکبی در سال 2017 روی سری گوشی‌های سامسونگ گلکسی اس 8 معرفی شد و از آن موقع تا به حال روی تمامی گوشی‌های هوشمند پریمیوم و میان‌رده این کمپانی از جمله گلکسی اس 10، اس 20، اس 21، نوت 20 و سری فولد/فلیپ فعال است.

سامسونگ در ابتدا می‌خواست دکمه اختصاصی برای استفاده از دستیار صوتی قرار دهد اما بعدا دکمه پاور/ کناری را برای دسترسی به این قابلیت قرار داد. اگر علاقه‌ای به استفاده از بیکسبی ندارید می‌توانید آن را غیرفعال کنید. البته این قابلیت روی جدیدترین تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ و یخچال‌های هوشمند هم قرار دارد.

آینده بیکسبی به کدام سمت می‌رود؟

بیکسبی از سال 201 تا به حال تغییرات قابل توجهی داشته با این حال این تغییرات کافی نبوده و بیکسبی همچنان برای تشخیص صدا و اجرای بعضی از قابلیت‌ها به نسبت رقبای خود یعنی دستیار گوگل سیری ایراداتی دارد. و از همه بدتر به این دستیار صوتی در چندسال گذشته هیچ قابلیت جدیدی اضافه نشده است. در ابتدا به کاربران قول داده شده بود که بیکسبی جایگزین سیری و دستیار گوگل خواهد بود اما فعلا این قابلیت فاصله زیادی با رقبای خود دارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا