هاست پرسرعت
تکنولوژی

توکن امضای دیجیتال چیست؟ بررسی یک اشتباه رایج درباره توکن امضا دیجیتال

توکن امضای دیجیتال چیست؟ بررسی یک اشتباه رایج درباره توکن
امضا دیجیتال

همانطور که می‌دانید، امضای دیجیتال معادل الکترونیکی امضای فیزیکی است و می‌توان از آن برای امضای هر سند یا معامله‌ای در دنیای دیجیتال استفاده کرد.

برای تولید و اعتبارسنجی این امضا، به یک توکن امضای دیجیتال نیاز داریم. عموما این توکن را به عنوان یک قطعه سخت‌افزاری با ساختار USB می‌شناسند و هر فرد برای استفاده از این امضا، باید یک توکن تهیه کند.

اما یک اشتباه رایج درباره توکن‌های امضای دیجیتال وجود دارد: توکن سخت افزاری امضای دیجیتال، تنها راه استفاده از این امضا است! همین باور اشتباه می‌تواند کسب و کارهای مختلف و مشتریان آن‌ها را برای استفاده از این امضا به دردسر بیاندازد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با معرفی بیشتر امضای دیجیتال و بررسی توکن دیگری که در حال حاضر در ایران و تمام دنیا به سرعت در حال گسترش است، شما را بیشتر با این امضا آشنا کنیم.

توکن امضای دیجیتال چیست؟

توکن امضای دیجیتال (معروف به دانگل USB امضای دیجیتال، توکن الکترونیکی، توکن‌های USB) عموما به عنوان یک قطعه سخت افزاری با ساختار USB شناخته می‌شود که حاوی یک امضای دیجیتال منحصر به فرد می‌باشد.

شما نمی‌توانید امضای دیجیتال را در یکی از درایوهای کامپیوتر یا هارد دیسک ذخیره کنید. بلکه باید از یک توکن USB ویژه که فقط برای ذخیره فایل‌های امضای دیجیتال استفاده می‌شود استفاده کنید. این توکن شامل یک مدار الکترونیکی است که قابلیت تولید کلیدهای رمزنگاری و امضا زدن را دارد و  به کامیپوتر اجازه می‌دهد تا از آن برای ایجاد و اعتبارسنجی امضاهای دیجیتال استفاده کند. گاهی اوقات این توکن‌ها برای ایمنی بیشتر، با یک رمز محافظت می‌شوند.

توکن امضای دیجیتال چیست؟ بررسی یک اشتباه رایج درباره توکن امضا دیجیتال

بررسی یک اشتباه رایج درباره توکن امضای دیجیتال

خوب است بدانید که امضای دیجیتال محدود به توکن‌های سخت افزاری نمی‌شود! گواهی امضای دیجیتال می‌تواند روی گوشی تلفن همراه ذخیره شود و کاربر تمام اسناد و قراردهای دیجیتالی را با استفاده از گوشی موبایل خود امضا بزند.

به این ترتیب، امکان استفاده از این امضا بسیار راحت شده و دیگر نیازی به استفاده از توکن‌های سخت افزاری مجزا برای استفاده از امضای دیجیتال وجود ندارد. این نوع توکن روی دستگاه کاربر نصب و مدیریت می‌شود و به عنوان یک راهکار نرم‌افزاری به توسعه‌دهندگان و کاربران ارائه می‌شود. در این فرآیند، از سخت افزار گوشی همراه به عنوان زیرساخت مورد نیاز امضا استفاده می‌شود.

برای مثال، فراشناسا با ارائه سرویس امضای دیجیتال، این امکان را برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا قراردادهای مهم و اسناد دیجیتال خود را به صورت کاملا ایمن، در هرنقطه و هر زمانی امضا بزنند.

وقتی کاربری اقدام به ایجاد امضا در سامانه‌ی فراشناسا می‌کند، گواهی امضا روی گوشی تلفن همراه او ذخیره می‌شود و برای استفاده از آن، دیگر نیازی به تهیه توکن‌های سخت افزاری نمی‌باشد؛ هر قراردادی که نیاز به امضای دیجیتال فراشناسا داشته باشد، به راحتی از طریق موبایل هوشمند کاربر به امضا می‌رسد.

مبنای قانونی توکن‌های الکترونیکی

اگر شما به فکر تهیه توکن امضای دیجیتال هستید، احتمالا از موازین قانونی آن اطلاع دارید. براساس ماده 7 قانون تجارت الکترونیک، هرگاه قانون وجودامضا را لازم بداند، امضای الکترونیکی مکفی است. بر اساس این ماده، امضای دیجیتال به تنهایی و بدون نیاز به امضای دستی برای قانون کفایت می‌کند.

کاربرد انواع توکن امضای دیجیتال

بدون توجه به نوع توکن (سخت افزاری یا نرم افزاری)، کسب‌وکارها می‌توانند از آن‌ها برای امضای قرارداد با شرکای تجاری آنلاین بدون نیاز به ملاقات یکدیگر استفاده کنند. در ادامه چند مورد از کاربردهای این توکن که درواقع به کاربردهای امضای دیجیتال اشاره دارد را بررسی می‌کنیم:

  • در امور مالی و بانکی: امکان امضای قراردادها، انواع حساب بانکی، اعطای تسهیلات و عملیات لیزینگ، عملیات اعتبارات اسنادی، صدور انواع ضمانتنامه‌های بانکی
  • در فینتک‌ها: قراردادهای دریافت‌ وام، ضمانت با چک و سفته الکترونیک
  • در حوزه خدمات مارکت پلیس‌ها: امضای قرارداد همکاری برای فعالیت در مارکت پلیس، امضای قرارداد بین مشتری و تامین کننده، گرفتن ضمانت برای معاملات غیرحضوری، خرید اعتباری

فراشناسا، ارائه دهنده زیرساخت امضای دیجیتال

فراشناسا با ارائه سرویس‌های شناسایی آنلاین مشتری مبتنی بر فناوری‌های هوش مصنوعی، پیشرو این حوزه در ایران است. امضای دیجیتال، از مهم‌ترین خدماتی است که در این زمینه به کسب و کارهای مختلف ارائه می‌شود. این سرویس به دو صورت SDK و اپلیکیشن قابل عرضه است.

درواقع SDK زیرساخت و سرویسی است که به کسب‌و‌کارها فروخته می‌شود تا آن شرکت در محصول خود از آن استفاده کند. فراشناسا از این طریق، امکان استفاده از فناوری امضای دیجیتال را برای شرکت‌های مخلتف فراهم می‌کند.

علاوه بر SDK، فراشناسا برای آن دسته از شرکت‌هایی که توان توسعه اپلیکیشن جداگانه امضای دیجیتال ندارند، اپلیکیشن فراشناسا را ارائه می‌دهد. به این ترتیب کسب و کارها برای مجهز کردن سامانه‌های خود به امضای دیجیتال، نیازی به توسعه اپلیکیشن جدید ندارند.

لازم به ذکر است که کاربران برای استفاده از این سرویس، نیاز به تهیه توکن امضای دیجیتال مجزا ندارد و تمام فرآیند تولید و اعتبارسنجی امضا، در گوشی همراه آن‌ها انجام می‌پذیرد.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا