هاست پرسرعت
تکنولوژی

تکنو فانتوم ایکس 2 و ایکس 2 پرو معرفی شدند؛ اولین دوربین موبایل با لنز جمع شونده

تکنو فانتوم ایکس 2 و ایکس 2 پرو معرفی شدند؛ اولین دوربین موبایل با لنز جمع شونده

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

امروز دو گوشی جدید در سری رده بالای فانتوم از کمپانی تکنو با دوربین نوآورانه و تراشه پردازشی بسیار قدرتمندتر از قبل، معرفی شدند. یکی از این دو گوشی برای اولین بار دوربین پرتره جمع شونده را به دنیای موبایل معرفی کرده که در ادامه مقاله بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

تکنو فانتوم ایکس 2 (Tecno Phantom X2) و فانتوم ایکس 2 پرو (Phantom X2 Pro) هر دو از تراشه دیمنسیتی 9000 (نسخه غیر پلاس) استفاده می‌کنند. دیمنسیتی 9000 اگر چه جدیدترین محصول در ویترین مدیاتک نیست، اما همچنان یک تراشه 4 نانومتری است که از کارخانجات مشهور TSMC خارج شده و به جدیدترین فناوری‌ها مجهز است. هشت اصلی CPU شامل یک هسته اصلی Cortex-X2، سه هسته A710 و چهار هسته A510 بوده و وظیفه پردازش اطلاعات نیز بر عهده چیپ گرافیکی Mali-G710 MC10 گذاشته شده است. گوشی‌های سری فانتوم ایکس 2 از حافظه رم LPDDR5X استفاده می‌کنند که حجم آن در نسخه استاندارد برابر 8 گیگابایت و در نسخه پرو برابر 12 گیگابایت است. به علاوه، 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی از نوع UFS 3.1 نیز برای هر دو در نظر گرفته شده است.

دیمنسیتی 9000

تکنو در سری ایکس 2 صفحه نمایش را ارتقاء داده و این بار از یک پنل نمایشگر امولد با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز (به جای 90 هرتز) استفاده کرده است. اندازه این پنل نسبت به سری اول فانتوم ایکس تقریباً ثابت باقی مانده و قطر آن تنها یک دهم میلی متر افزایش یافته است (از 6.7 اینچ به 6.8 اینچ رسیده است). وضوح تصویر به صورت فول اچ‌دی پلاس بوده و تغییری نداشته، اما استفاده از نسبت تصویری 20:9 به جای 19.5:9، باعث شده تا گوشی‌های جدید کمی باریک‌تر به نظر برسند. همچنین، اکنون نمایشگر با شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود که جدیدترین نسل از شیشه‌های کورنینگ است.

دیمنسیتی 9000 پیش از این کارآمد و کم مصرف بودن خود را به خوبی نشان داده و در اینجا، در مورد هر دو گوشی، با یک باتری نسبتاً بزرگ 5160 میلی آمپر ساعتی همراه شده است تا بهترین تجربه از لحاظ دوام باتری را ارائه کند. علاوه بر افزایش ظرفیت باتری، سرعت شارژ هم نسبت به نسل اول فانتوم ایکس بهبود یافته و از 33 وات به 45 وات رسیده است (فانتوم ایکس یک باتری 4700 میلی آمپر ساعتی داشت).

تکنو فانتوم ایکس 2 پرو

بعد از تمام مواردی که ذکر شد، نوبت به یکی از جالب توجه‌ترین بخش‌ها یعنی دوربین می‌رسد. این بخش در واقع بزرگترین تمایز و تفاوت بین فانتوم ایکس 2 و فانتوم ایکس 2 پرو را رقم می‌زند. همین ابتدا باید اشاره کنیم که مدل پرو دارای یک حلقه تزئینی در اطراف لنز پرتره جمع شونده خود است که باعث می‌شود تشخیص دادن آن از مدل استاندارد راحت شود.

جادوی لنز جمع شونده این است که دیافراگم بسیار روشن f/1.5 را ارائه می‌کند که برای لنز 65 میلی متری گوشی هوشمند، کاملاً عریض است. برای مقایسه بد نیست بدانید گلکسی اس 22 پلاس دارای یک لنز تله 70 میلی متری با دیافراگم f/2.4 است و اکسپریا 5 مارک 2 هم از یک لنز 60 میلی‌متری با همان دیافراگم f/2.4 استفاده می‌کند. بنابراین، دیافراگم f/1.5 در یک لنز 65 میلی متری می‌تواند برگ برنده اصلی سری فانتوم ایکس 2 در برابر رقبا باشد.

تکنو فانتوم ایکس 2 پرو

این ویژگی دو مزیت عمده دارد. اول اینکه اجازه می‌دهد نور بیشتری به سنسور نسبتاً بزرگ 50 مگاپیکسلی برسد (سنسور ایزوسل JN1 با پیکسل‌های 0.64 میکرومتری که بعد از ادغام به 1.28 میکرومتر هم می‌رسد) و دومین مزیت که صرفاً نتیجه دیافراگم باز و سنسور بزرگ است، باعث می‌شود عمق میدان کمتر و در نتیجه افکت بوکه طبیعی‌تری ایجاد شود که به جدا کردن سوژه از پس‌زمینه کمک می‌کند و برای عکاسی پرتره عالی است.

با اینکه دوربین 50 مگاپیکسلی عمدتاً یک دوربین پرتره است، اما لنز 65 میلی‌متری آن به اندازه کافی بلند است که می‌توان از آن به عنوان یک لنز تله فوتو با بزرگنمایی 2.5 برابر نیز استفاده کرد. اما شاید بپرسید منظورمان از “جمع شونده” بودن لنز چیست؟ در پاسخ باید گفت، تکنو از این فناوری نوآورانه برای جلوگیری از افزایش ضخامت بدنه گوشی استفاده کرده و روش کار نیز به این صورت است که یک مکانیزم نیرومند، لنز را هنگام استفاده به سمت بیرون کشیده و پس از آن دوباره جمع می‌کند.

تکنو فانتوم ایکس 2 پرو
حلقه دوربین پرتره در فانتوم ایکس 2 پرو آن را از مدل استاندارد متمایز می‌کند.

مدل ایکس 2 پرو همچنین دارای دوربین اصلی بهتری است و از یک سنسور 1/1.3 اینچی ISOCELL 3.0 (سامسونگ ایزوسل GNV) با وضوح 50 مگاپیکسل (اندازه پیکسل 1.2 میکرومتر) استفاده می‌کند. یک دوربین فوق عریض 13 مگاپیکسلی نیز به آن ملحق شده که به دلیل فوکوس خودکار به عنوان یک دوربین ماکرو نیز عمل می‌کند.

علاوه بر اینکه سنسور بزرگ 1/1.3 اینچی به دریافت نور بیشتر کمک می‌کند، تکنو در فانتوم ایکس 2 رویکردی هوشمندانه را نیز در پیش گرفته است. اول اینکه از یک سنسور RGBW استفاده کرده (W مخفف زیر پیکسل سفید است) که 60 درصد نور بیشتری را جذب می‌کند. ثانیاً به جای لنز تمام پلاستیکی مانند مدل پرو، این دوربین یک المان شیشه‌ای دارد که باعث بهبود 30 درصدی در دریافت نور می‌شود. ترکیب این دو راهکار منجر به بهتر شدن دو برابری جذب نور توسط سنسور دروبین در مقایسه با نمونه‌های سنتی می‌شود.

تکنو فانتوم ایکس 2
مدل استاندارد تکنو فانتوم ایکس 2

فانتوم ایکس 2 در کنار سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی خود، از همان ماژول دوربین فوق عریض 13 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که حالت ماکرو نیز دارد. یک سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی هم برای محاسبات بوکه در نظر گرفته شده است (زیرا لنز پرتره اختصاصی در این مدل وجود ندارد). در نهایت باید اشاره کنیم که هر دو گوشی دارای دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی هستند.

فانتوم ایکس 2 پرو در رنگ‌های نارنجی (در این نسخه از پلاستیک بازیافتی برای قاب پشتی استفاده شده است) و خاکستری عرضه می‌شود و مدل استاندارد هم دو رنگ خاکستری و نقره‌ای دارد. فروش سری ایکس 2 طی هفته‌های آتی شروع خواهد شد و قیمتی که در حال حاضر اعلام شده مربوط به عربستان سعودی است. بر این اساس، مدل استاندارد فانتوم ایکس 2 حدود 720 دلار / 685 یورو قیمت‌گذاری شده و فانتوم ایکس 2 پرو هم با قیمتی در حدود 930 دلار / 885 یورو به فروش خواهد رسید.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا