هاست پرسرعت
تکنولوژی

حذف دکمه‌های فیزیکی آیفون 15 می‌تواند بزرگ‌ترین تحول بعد از Face ID باشد

حذف دکمه‌های فیزیکی آیفون 15 می‌تواند بزرگ‌ترین تحول بعد از Face ID باشد

اپل در سال 2007 اولین مدل از گوشی آیفون را عرضه کرد و با حذف دکمه‌های فیزیکی توانست تحولی در دنیای تلفن همراه ایجاد کند. البته، دکمه‌های خاموش و روشن کردن و تنظیم صدا همچنان در کناره بدنه باقی مانند و کماکان نیز تقریباً در تمام گوشی‌های هوشمند وجود دارند. اما بر اساس گزارش‌هایی که اخیراً منتشر شده‌اند، به نظر می‌رسد سری جدید گوشی‌های آیفون 15 بدون هرگونه دکمه‌ای عرضه خواهند شد.

با اینکه حذف دکمه‌های پاور و تنظیم صدا در نگاه اول یک تصمیم عجیب و غریب به نظر می‌رسد، اما ممکن است در واقع شروع یک دوره جدید در نحوه تعامل کاربران با گوشی‌های آیفون باشد. اگر چه کاری که اپل می‌خواهد انجام دهد کاملاً جدید به نظر می‌رسد، اما در واقع اولین گوشی بدون دکمه در سال 2018 عرضه شده بود! افرادی که به دنیای فناوری و گوشی‌های هوشمند علاقه‌مند هستند،‌ حتماً گوشی +HTC U12 را به یاد دارند که بدون دکمه فیزیکی عرضه شده بود.

اما اکنون نزدیک به پنج سال از اولین و آخرین تلاش برای تولید یک گوشی هوشمند بدون دکمه می‌گذرد، به همین دلیل است که دیدن آیفون 15 بدون هرگونه دکمه فیزیکی و اینکه این سبک طراحی چگونه خواهد بود، واقعاً هیجان انگیز است. البته‌، مانند همیشه می‌توان به کارکرد عالی ایده‌های اپل اطمینان داشت چرا که بودجه تحقیق و توسعه تقریباً بی حد و حصری دارد، از مهندسین متخصص استفاده می‌کند و نگرش «متفاوت فکر کن» در این شرکت حکم فرما است!

دلایل زیادی وجود دارد که ما را متقاعد می‌کند، حذف دکمه‌های فیزیکی کنار بدنه می‌تواند بزرگ‌ترین تحول در سری گوشی‌های آیفون بعد از سال 2017 و عرضه آیفون 10 باشد. در آن سال، اپل با معرفی Face ID و حذف دکمه هوم گامی بزرگ در جهت تمام صفحه کردن گوشی‌هایش برداشت و اکنون می‌تواند با حذف دکمه‌های کناری، ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار بیشتری را به سری آیفون اضافه کند. در ادامه با ما در دیجی رو همراه باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

آیفون

دکمه‌های کمتر، ویژگی‌های بیشتر! بازگشت فناوری لمس سه‌بعدی حساس به فشار

قبل از اینکه در مورد روشی که اپل برای استفاده از دکمه‌های لمسی جدید در آیفون 15 استفاده خواهد کرد صحبت کنیم، اجازه دهید توضیح دهیم که انتظار می‌رود این فناوری چگونه کار کند.

برای اینکه دید بهتری به موضوع داشته باشیم، می‌توانیم نگاهی به دستگاه‌های موجودی بیندازیم که از فناوری مشابه استفاده کرده‌اند. یکی از آن‌ها +HTC U12 محصول سال 2018 و دیگری هم گوگل پیکسل 2 محصول سال 2017 است. البته، یک تفاوت مهم در اینجا این است که +HTC U12 دارای دکمه‌های ولوم و پاور حساس به فشار و همچنین فناوری Edge Sense بود که به قاب گوشی این توانایی را می‌داد تا میزان فشار را حس کند. از سوی دیگر، پیکسل 2 دکمه‌های معمولی کناره بدنه را داشت، اما فناوری Active Edge همانند Edge Sense باعث می‌شد تا بتوانید با فشار دادن گوشی در دستان خود، برخی کارها را انجام دهید.

وب‌سایت مشهور iFixIt درباره ویژگی Edge Sense این توضیحات فنی را می‌دهد:

این سنسور از یک برد مدار چاپی انعطاف‌پذیر تشکیل شده که در دو طرف یک خط از قطعات فولادی پیچیده شده و فشارسنج‌هایی شکاف‌های بین قطعات فلزی را پر می‌کند. با فشار دادن (قاب پیکسل 2)، ردیف بیرونی فشارسنج‌ها کوتاه می‌شود، در حالی که ردیف داخلی بلندتر می‌شود. این تغییرات به نرم افزار پیکسل امکان تشخیص و اندازه‌گیری میزان فشار و فعال کردن ویژگی Edge Sense را می‌دهد.

دکمه‌های مجازی آیفون 15 می‌تواند ترکیبی از دکمه هوم آیفون 7 و کنترل‌های ایرپادز باشد

اما چیزی که می‌خواهیم روی آن تمرکز کنیم دکمه‌های جدید آیفون است که احتمالاً از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که قبلاً اپل از آن استفاده کرده است.

هم در صفحه لمسی مک بوک و هم در دکمه هوم آیفون 7، در واقع چیزی برای فشار دادن وجود ندارد اما بازخورد لرزشی ایجاد شده باعث می‌شود تا کاربر حس فشار دادن دکمه واقعی را داشته باشد. اپل، در زمینه توسعه چنین فناوری‌هایی تجربه زیادی دارد.

بنابراین، تقریباً مطمئن هستیم که آیفون 15 از فناوری مشابهی استفاده خواهد کرد تا با وجود لمسی بودن دکمه‌های کنار بدنه، شما حس کنید در حال تعامل با دکمه‌های واقعی هستید. اما با توجه به آنچه گفته شد، احتمال دیگری هم مطرح است و آن هم اینکه اپل می‌تواند به دنبال ارائه عملکردی مشابه با ایرپادز پرو در آیفون 15 باشد! همان‌طور که می‌دانید ساقه‌های ایرپادز پرو دارای حسگرهای نیرو هستند و می‌توانند بسته به میزان فشار وارده، دقیقاً شبیه دکمه‌های واقعی کار کنند. این دکمه‌های لمسی به کاربر امکان می‌دهند روی آن‌ها فشار داده یا فقط انگشت خود را به جهت‌های مختلف بکشد تا کارهایی مانند توقف و ازسرگیری پخش، کم و زیاد کردن صدا، رد شدن از آهنگ‌ها، پاسخ دادن به تماس‌ها و یا حتی استفاده از سیری را انجام دهد.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که غول کوپرتینویی بخواهد دکمه‌های حساس به فشار را در آیفون 15 خاص‌تر کرده و قابلیت‌هایی بسیار فراتر از کنترل‌ ساده صدا و یا خاموش و روشن کردن گوشی را به آن‌ها بدهد.

گوشی حساس به فشار

دکمه‌های حساس به فشار در آیفون 15 چه قابلیت‌هایی می‌توانند داشته باشند؟

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد و با توجه به اینکه «دکمه‌های» جدید آیفون 15 مشابه دکمه‌های +HTC U12 خواهند بود، در اینجا فهرستی اجمالی از ویژگی‌هایی که اپل ممکن است و یا می‌تواند به لطف فناوری جدید خود امکان‌پذیر سازد، آورده شده است:

  • پخش، مکث یا رد شدن از آهنگ و تنظیم صدا از طریق «دکمه‌های» حساس به فشار (شبیه به چیزی که در ایرپادز پرو شاهد هستیم).
  • دکمه‌های جدید حساس به فشار می‌توانند در نهایت امکان فعال کردن دوربین بدون نیاز به باز کردن قفل آیفون 15 را ممکن سازند. به این ترتیب، دیگر هیچ لحظه‌ای را از دست نخواهید داد!
  • ممکن است بتوان از دکمه‌های حساس به فشار جدید به عنوان کلید شاتر دو مرحله‌ای نیز استفاده کرد (زیرا این دکمه‌ها توانایی تشخیص سطوح مختلف فشار را خواهند داشت). یا حتی می‌توان با پایین نگه داشتن و یا کشیدن انگشت بر روی این دکمه‌ها، عمل بزرگنمایی را نیز در حین عکاسی یا فیلمبرداری انجام داد.
  • دکمه‌های حساس به فشار می‌توانند برای استفاده در حالت Trigger Reachability (حالت استفاده یک دستی آیفون) نیز کاربرد داشته باشند؛ این کار در حال حاضر با کشیدن انگشت روی نوار اصلی در پایین صفحه آیفون (در صورت فعال بودن) انجام می‌شود.
  • راه اندازی بدون دردسر دستیار صوتی سیری. این کار در حال حاضر با نگه داشتن دکمه پاور انجام می‌شود که البته دردسرهایی هم دارد و باعث می‌شود تا به صورت تصادفی و ناخواسته سیری فعال شود.
  • چندین میانبر برای کار کردن با سرویس پرداخت Apple Pay بسته به میزان فشار وارده بر دکمه (فشار کوتاه، فشار طولانی، دو بار یا سه بار فشار دادن متوالی و غیره)
  • جایگزین دکمه‌های تریگر فیزیکی در بازی‌ها. البته در بازی‌ها معمولاً به دو تریگر در دو طرف نیاز است و محل قرارگیری دکمه‌های تنظیم صدا و پاور معمولاً در نیمه بالایی گوشی هستند. مگر اینکه اپل بخواهد در این چینش استاندارد تغییراتی بدهد یا به طور کلی به جای دکمه حساس به فشار، کل لبه گوشی خود را به فشار حساس کند (شبیه فناوری Edge Sense در پیکسل 2)

این فناوری نوین احتمالاً می‌تواند علاوه بر اینکه فشار و ضربه زدن را حس می‌کند، کشیدن انگشت را نیز تشخیص دهد (مانند دکمه هوم آیفون 8، ترک‌پد مک بوک یا ساقه ایرپاد). به این ترتیب، راه‌های زیادی برای تعامل با گوشی آیفون ایجاد خواهد شد و به کمک همین چند حرکت ساده می‌توان ده‌ها قابلیت جدید ابداع کرد. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که اپل به کاربران اجازه دهد تا میزان فشار و مدت فشار دادن دکمه‌ها را به دلخواه خود انتخاب و تنظیم کنند.

همچنین کاملاً منطقی است که اپل بتواند دکمه‌های حساس به فشار را طوری بسازد که بر اساس برنامه‌ای که در آن هستید، کارهای مختلفی را انجام دهند. برای مثال، وقتی در برنامه پخش موسیقی هستید، دکمه‌ها می‌توانند برای کنترل پخش آهنگ استفاده شوند، اما وقتی در برنامه دوربین هستید، مجموعه‌ای کاملاً متفاوت از کنترل‌ها را ارائه دهند.

اگرچه اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده‌اند به قاب حساس به فشار در آیفون 15 اشاره ندارند، اما نمی‌توان این احتمال را رد کرد. اگر اپل بخواهد چنین چیزی را به گوشی‌هایش اضافه کند، علاوه بر تمام قابلیت‌هایی که اشاره کردیم، قابلیت فشار دادن گوشی برای اجرای برخی کارها نیز فعال خواهد شد. بنابراین، به نظر شما چقدر احتمال دارد که این اتفاق بیفتد؟

آیفون

آیا اپل در مورد آیفون 15 خطر خواهد کرد؟

اگر چه این فناوری جدید هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، اما استفاده از دکمه‌های لمسی می‌تواند دشوار و گیج کننده باشد و به همین دلیل بود که HTC یک صفحه دستورالعمل کامل را برای کار کردن با دکمه‌های لمسی +HTC U12 در وب سایت خود دارد که به کاربران در این زمینه کمک کند!

تقریباً در تمام نقدها و بررسی‌های انجام شده روی +HTC U12 به این نکته اشاره شده بود که استفاده از دکمه‌های حساس به فشار اغلب بسیار سخت و غیرقابل اعتماد است. بنابراین، این سوال پیش می‌آید که آیا اپل به اندازه کافی در اجرای درست آن اطمینان دارد و آیا به این نتیجه رسیده است که دکمه‌های جدید برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که 1000 دلار برای خرید آیفون خرج می‌کنند، کاربردی خواهد بود؟

برخی از ابهاماتی که در حال حاضر در خصوص دکمه‌های حساس به فشار آیفون 15 مطرح هستند، به این شرح می‌باشند:

  • گوشی اندرویدی بدون دکمه +HTC U12 که 5 سال از عمر آن می‌گذرد، بازخورد لرزشی ضعیفی داشت و همین موضوع باعث می‌شد تا در اغلب موارد کاربر متوجه فشرده شدن دکمه لمسی نشود. اپل برای این مسئله چه راه حلی دارد؟
  • بدون وجود دکمه فیزیکی چگونه قرار است آیفون 15 را روشن کنیم یا اسکرین شات بگیریم؟ دکمه‌های لمسی برای کار کردن به برق نیاز دارند و هنگامی که گوشی خاموش است، چگونه این دکمه‌ها کار خواهند کرد؟
  • آیفون 15 بدون دکمه فیزیکی ممکن است در برابر آب مقاوم‌تر باشد (که یک مزیت محسوب می‌شود) اما به دلیل جنبه‌های فنی، تعمیر دکمه‌های جدید سخت‌تر خواهد بود.

با این حال، با در نظر گرفتن تمام این موارد همچنان معتقدیم که تمایل اپل به ریسک کردن این بار هم می‌تواند نتیجه دهد. همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، غول کوپرتینویی با داشتن منابع مالی تقریباً نامحدود و برخی از باهوش‌ترین مهندسان جهان، می‌تواند هر ایده‌ای را به درستی و به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی کند. بنابراین، پنج سال پس از عرضه اولین گوشی بدون دکمه فیزیکی، آیفون 15 می‌تواند این ایده را به یک استاندارد در گوشی‌های هوشمند تبدیل کند.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا