هاست پرسرعت
تکنولوژی

سامسونگ چگونه از موفقیت اپل سود می‌برد؟!

سامسونگ چگونه از موفقیت اپل سود می‌برد؟!

سامسونگ و اپل از زمان شروع عصر گوشی‌های هوشمند رقیب یکدیگر بوده‌اند، اما شاید بسیاری ندانند که این دو غول دنیای فناوری در کنار رقابت سختی که با هم دارند، برای سال‌ها شرکای تجاری همدیگر بوده‌اند! در واقع، سامسونگ از شراکت خود با اپل میلیاردها دلار درآمد کسب می‌کند و البته این را می‌توان به عنوان یک مشکل بزرگ هم قلمداد کرد. اگر با خواندن این دو جمله ابتدایی گیج شده‌اید و نمی‌دانید رقابت و شراکت و مشکل چه ربطی به هم دارند، در ادامه با دیجی رو همراه باشید تا بتوانید درک بهتری نسبت به آنچه که در دنیای گوشی‌های هوشمند حال وقوع است، داشته باشید.

چرا سامسونگ و اپل به یکدیگر نیاز دارند؟

اپل مدت‌هاست که به دلیل ارائه یک ترکیب منحصر به فرد از سخت افزار و نرم افزار در دستگاه‌هایش مورد ستایش قرار می‌گیرد، اما واقعیت این است که این شرکت بسیاری از محصولات یا حداقل اجزای داخلی آن‌ها را به تنهایی و به صورت مستقل تولید نمی‌کند.

در عوض، کاری که اپل انجام می‌دهد این است که سخت افزار را طراحی کرده و به شرکای تجاری خود اجازه دهد تا تولید و مونتاژ محصول واقعی را انجام دهند (برخلاف سامسونگ که خط تولید و کارخانه‌های اختصاصی خود را دارد).

سامسونگ و اپل

بر همین اساس، اگر به فهرست تامین کنندگان اپل در سال 2022 نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که غول کوپرتینویی سازنده آیفون مشتری سه شرکت زیرمجموعه گروه سامسونگ است: سامسونگ الکترونیکس، سامسونگ الکترو-مکانیکس و سامسونگ SDI. برجسته‌ترین نام در این بین، سامسونگ الکترونیکس است که سال‌هاست از طریق شعبه سامسونگ دیسپلی خود پنل‌های اولد اپل را برای استفاده در گوشی‌های آیفون تولید می‌کند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، تنها در سال 2017 سامسونگ حدود 180 تا 200 میلیون پنل اولد را برای آیفون 10 به اپل فروخت که درآمد این معامله بیشتر از سود حاصل از فروش گوشی‌های سری گلکسی اس 8 بود! همچنین، منبع خبری کره‌ای TheElec گزارش می‌دهد که در سال 2022، غول کره جنوبی 70 درصد از تمام صفحه نمایش‌های به کار رفته در آیفون 14 را تامین کرده است.

این همکاری طولانی مدت به اپل این امکان را داده که بهترین پنل‌های نمایشگر موجود در بازار را برای آیفون به دست آورد و سامسونگ نیز از این طریق درآمد زیادی کسب کند. در واقع، این شرکت کره‌ای روی سری آیفون نیز به صورت غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کرده و از موفقیت آن سود می‌برد. بنابراین، اتکای کمتری به سری گلکسی خود دارد.

مشکل همکاری سامسونگ و اپل چیست؟

سامسونگ و اپل رقبای سرسخت یکدیگر در بازار گوشی‌های هوشمند هستند، اما با این حال، سامسونگ از موفقیت آیفون نیز سود می‌برد و میلیاردها دلار به دست می‌آورد؛ پولی که می‌تواند برای انجام تحقیق و توسعه بیشتر و حفظ فضای رقابتی از آن استفاده کند. از سوی دیگر از آنجایی که اپل در ازای این همکاری بهترین پنل‌های اولد روی کره زمین را به دست می‌آورد، معامله ممکن است منصفانه به نظر برسد، اما واقعاً اینطور نیست!

به نظر می‌رسد همکاری دو شرکت بیشتر به نفع سامسونگ است زیرا نیازی که این شرکت به پول اپل دارد بیشتر از نیاز اپل به پنل‌های نمایشگر سامسونگ است. حتماً می‌پرسید چرا؟ خوب، زیرا به غیر از سامسونگ تولید کنندگان نمایشگر دیگری مانند شرکت کره‌ای LG Display و کمپانی BOE Display مستقر در چین نیز وجود دارند.

آیفون

به گفته راس یانگ، مدیرعامل Display Supply Chain Consultants، سامسونگ 82 درصد از نمایشگرهای آیفون 14 را تامین کرده است، در حالی که ال جی 12 درصد و BOE نیز تنها 6 درصد از صفحات نمایش مورد نیاز این سری را در اختیار اپل قرار داده‌اند. اما این اعداد و ارقام در سال‌های آینده می‌توانند به طور چشمگیری تغییر کنند، زیرا اپل قصد دارد اتکای خود به سامسونگ را کاهش دهد.

اگر اپل این کار را انجام دهد، سامسونگ بزرگترین مشتری نمایشگرهای خود را از دست خواهد داد و متحمل ضرر قابل توجهی در درآمد خواهد شد. این مسئله نیز به نوبه خود می‌تواند منجر به کاهش بودجه تخصیصی برای تحقیق و توسعه و در نتیجه کاهش سرعت ارائه نوآوری در گوشی‌های سامسونگ شود. و نیازی به گفتن ندارد که نوآوری در یک صنعت رقابتی مانند فناوری تا چه حد حائز اهمیت و حیاتی است.

چرا اپل می‌خواهد روابط خود با سامسونگ را قطع کند؟

اگر چه اپل هیچ اظهارنظر رسمی‌ای در این مورد انجام نداده، اما اطلاعاتی که از طریق چندین منبع مختلف به بیرون درز کرده و شایعات معتبری که به طور فزاینده‌ای در حال پخش شدن هستند، نشان از این دارند که غول آمریکایی به دنبال قطع برخی از روابط خود با سامسونگ در سال‌های آینده است و قصد دارد در درجه اول به LG و BOE برای تولید نمایشگرهای اولد آیفون اتکا داشته باشد.

در چندین گزارش همچنین ادعا شده که اپل ممکن است به تولید داخلی پنل‌های MicroLED جدید روی بیاورد، زیرا این پنل‌ها در مصرف انرژی کارآمدتر، بادوام‌تر، روشن‌تر و دارای طیف رنگی بالاتری نسبت به پنل‌های اولد هستند. تولید داخلی این پنل‌ها به اپل کنترل بیشتری بر روی سخت افزار می‌دهد و همچنین می‌تواند بسیار ارزان‌تر از تهیه پنل‌ها از تولید کنندگان خارجی تمام شود.

آیفون

در هر صورت، سامسونگ با عواقب منفی مواجه خواهد شد. اگر اپل به استفاده از نمایشگر اولد ادامه دهد، طبق پیش‌بینی مینگ-چی کو، تحلیلگر مشهور اپل، احتمالاً BOE در سال‌های آینده تبدیل به بزرگترین تامین کننده این شرکت خواهد شد. و از آنجایی که اپل سهم زیادی در موفقیت BOE خواهد داشت، احتمالاً در آینده در مورد معامله‌های بهتری نیز مذاکره خواهد کرد تا هزینه تولید آیفون‌های خود را کاهش داده و از این جهت نیز سامسونگ را تحت فشار قرار دهد.

اگر هم اپل به تولید داخلی پنل‌های MicroLED روی آورد، این شرکت دیگر نیازی به همکاری با تولید کنندگان نمایشگر از جمله سامسونگ نخواهد داشت. این برای سامسونگ به معنای درآمد کمتر، بودجه کمتر برای تحقیق و توسعه و کاهش توانایی نوآوری است، و در نتیجه ممکن است در سال‌های آینده کاربران سامسونگ به آیفون روی بیاورند.

از دست دادن اپل می‌تواند صدمه بزرگی به سامسونگ بزند

در حالی که قطعات سخت افزاری مختلف به شکل عمومی به راحتی در دسترس هستند، قطعات طراحی شده سفارشی چیزی هستند که محصول نفیس را از معمولی جدا می‌کنند. به همین دلیل است که اپل (در ایده‌آل‌ترین حالت) می‌خواهد همه اجزای داخل آیفون به طور خاص برای استفاده در این گوشی‌ها ساخته شوند تا حداکثر بهینه‌سازی را انجام دهد.

هر چه اپل برای قطع همکاری با سامسونگ زودتر تصمیم بگیرد، کار برای غول کره‌ای سخت‌تر می‌شود، چرا که فرصت کافی برای اتخاذ استراتژی مقابله‌ای برای مقابله با افت ناگهانی درآمد خود نخواهد داشت. درست است که سامسونگ قطعات زیادی را برای دستگاه‌های سری پیکسل تامین می‌کند، اما پولی که از گوگل به دست می‌آورد تنها کسری از درآمدی است که در حال حاضر از اپل به دست می‌آورد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا