هاست پرسرعت
تکنولوژی

مدیریت بازرگانی بهتر است یا مدیریت کسب‌وکار؟

مدیریت بازرگانی بهتر است یا مدیریت کسب‌وکار؟

رشته مدیریت از گذشته تاکنون جزو رشته‌های جذاب و پرتقاضا بوده است. درآمد بالا، جایگاه اجتماعی مناسب، بازار کار خوب و تعدد فرصت های شغلی از جمله عوامل محبوبیت این رشته به شمار می‌آیند. رشته مدیریت دارای گرایش‌های مختلف و مطرحی همچون رشته های مدیریت کسب و کار، مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی است. رشته مدیریت بازرگانی و مدیریت کسب و کار جزو رشته‌های پرتقاضای این حوزه محسوب می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از سازمان و ادارات دولتی و خصوصی به دنبال استخدام مدیر بازرگانی و کسب و کار هستند.

سوال «مدیریت بازرگانی بهتر است یا مدیریت کسب و کار»، یکی از سوالات رایج افراد علاقه‌مند به حوزه مدیریت محسوب می‌شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به مقایسه این دو رشته محبوب مدیریت و ویژگی‌های هر یک از این دو بپردازیم تا بتوانید به پاسخ روشن‌تری برای این سوال دست پیدا کنید.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

برای پاسخ به سوال «رشته مدیریت بازرگانی بهتر است یا رشته mba؟»، باید علاوه بر درنظرگرفتن علاقه مندی خود و نیاز بازار کار، با این دو رشته و ویژگی‌های آموزشی و مهارتی آن‌ها آشنا شویم. رشته مدیریت بازرگانی همان گونه که از نام آن پیداست، با امور مربوط به مدیریت کسب‌وکارهای تجاری گره خورده است و هدف آن افزایش سودآوری و فروش و رهبری گروه‌های مرتبط با فروش و بازاریابی صنایع و سازمان های مختلف است. فرصت های متعددی برای اشتغال در این حوزه وجود دارد؛ می‌توانید برای مشاهده آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی، از این لینک مفید استفاده کنید: https://jobvision.ir/jobs/collection/commercial-manager

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان مدیر بازرگانی در شرکت‌ها و ادارات مختلف مشغول به کار شوند. از دیگر فرصت های اشتغال در این رشته می‌توان به موقعیت‌های شغلی تحلیل‌گر مالی، تحلیل‌گر مشاغل، مدیر بازاریابی و مدیر فروش اشاره کرد.

یک مدیر بازرگانی وظایف و مسئولیت های مختلفی را بر عهده دارد که شامل وظایفی همچون بررسی عملکرد سازمان در قسمت فروش و تهیه گزارش‌های دوره‌ای، اجرایی نمودن برنامه‌های استراتژیک برای فروش بر اساس سیاست‌های کلی سازمان و تدوین برنامه‌های ارائه‌شده توسط مدیران، است.

رشته مدیریت بازرگانی مناسب افراد پرتکاپو، فعال و علاقه‌مند به تجربه چالش‌های گوناگون است. افراد مناسب این رشته از حل کردن مسئله و وارد شدن به چالش‌های مدیریتی مختلف، رهبری کارمندان و هدایت نمودن همکاران خود لذت می‌برند.

مهارت های موردنیاز رشته مدیریت بازرگانی

از جمله مهارت های موردنیاز برای استخدام مدیر بازرگانی می‌توان به داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی، تسلط کامل به زبان انگلیسی، کامپیوتر و اینترنت، داشتن توانایی مدیریت و رهبری کارکنان و تسلط کامل به اصول و قوانین تجاری و بازرگانی اشاره کرد.

گرایش های ارشد مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی در مقطع ارشد دارای گرایش‌های مختلفی است و افراد با گذراندن دوره ارشد در این گرایش‌ها می‌توانند در موقعیت‌های شغلی تخصصی‌تری مشغول به کار شوند. گرایش های مدیریت بازرگانی  عبارت‌اند از:

  • بازاریابی
  • بازرگانی بین‌الملل
  • مدیریت استراتژیک
  • تجارت الکترونیک
  • بازرگانی داخلی

معرفی رشته مدیریت کسب و کار

رشته mba(master of business administration) یا همان مدیریت کسب‌وکار، یکی از گرایش‌های ارشد مجموعه مدیریت اجرایی محسوب می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته به مدیرانی اجرایی تبدیل می‌گردند که بر روند کاری پرسنل سازمان نظارت داشته و آن‌ها را به‌گونه‌ای هدایت می‌کنند که به بهترین سطح بهره‌وری و عملکرد دست پیدا کنند. این رشته نیز جزو رشته‌های پرتقاضا به‌حساب می‌آید و همچون فرصت های استخدام مدیر بازرگانی، دارای فرصت های متعدد شغلی است.

گرایش‌های ارشد مدیریت کسب و کار

رشته مدیریت کسب و کار در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های مختلفی است. این گرایش‌ها عبارت‌اند از:

  • استراتژی
  • بازاریابی
  • رفتار سازمانی و منابع انسانی
  • سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات
  • عملیات و زنجیره تامین
  • فناوری
  • مالی
  • انرژی

مهارت‌های موردنیاز رشته مدیریت کسب و کار

فارغ‌التحصیلان این رشته نیز برای موفقیت در رشته مدیریت کسب و کار باید دارای مهارت‌های مختلفی باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی
  • داشتن مهارت‌های مذاکره
  • آشنایی با اصول مدیریت کسب‌وکار و تخصص فروش و بازاریابی
  • داشتن مهارت‌های سازمانی
  • توانایی رهبری کارمندان سازمان
  • آشنایی با اصول مدیریت مالی
  • آشنایی با اصول مدیریت بودجه

مقایسه بین دو رشته مدیریت بازرگانی و مدیریت کسب‌وکار

تا این قسمت از مقاله با رشته‌ مدیریت بازرگانی و موقعیت‌های استخدام مدیر بازرگانی و همچنین با رشته مدیریت کسب‌وکار آشنا شدیم. اما برای پاسخ به سوال «مدیریت بازرگانی بهتر است یا مدیر کسب‌وکار؟»، باید از تفاوت این دو رشته نیز مطلع شویم. به همین دلیل، در ادامه مقاله به مقایسه دو رشته مدیریت بازرگانی و رشته mba و بررسی تفاوت های آن‌ها خواهیم پرداخت.

مدیریت عملیات در برابر مدیریت فرایندها

معمولا رایج‌ترین تفاوت بین مدیریت بازرگانی و MBA، مربوط به حوزه و موضوع مدیریت است. یک مدیر بازرگانی وظیفه مدیریت عملیات درون سازمان را بر عهده دارد؛ در حالی که  یک مدیر کسب‌وکار وظیفه مدیریت فرایندهای سازمان و نظارت بر پایبندی کارکنان به اهداف و اولویت‌های سازمان موردنظر را بر عهده خواهد داشت.

برنامه‌ریزی گسترده در برابر تخصص

برنامه‌ریزی ابتکارات و سازماندهی کردن تیم‌های مختلف سازمان، نظارت بر فروش، جذب کارکنان جدید و توجه به ترندهای بازار، از جمله وظایف یک مدیر بازرگانی محسوب می‌شود. در واقع، مدیران بازرگانی دید گسترده و کلی‌ای از بازار هدف دارند و مانند یک مدیر کسب‌وکار، به طور تخصصی و با تمرکز لیزری عمل نمی‌کنند. اما مدیران کسب‌وکار می‌توانند جزئیات بیشتری را در نظر گرفته و در هنگام اجرایی نمودن برنامه‌ها، با درنظرگرفتن تصویری کلی‌تر، عملکرد تخصصی‌تری داشته باشند.

مواجهه با مشتری در برابر فعالیت داخل سازمان

باتوجه به توضیحات گفته شده و گزینه‌های استخدام مدیر بازرگانی، یک مدیر بازرگانی بر روی تعامل بین سازمان و دنیای تجارت تمرکز دارد؛ اما در مقابل مدیران کسب‌وکار بر روی کارهای داخلی شرکت تمرکز دارند. در حقیقت، یک مدیر بازرگانی با مشتریان واقعی که خریدار محصولات یا خدمات سازمان‌اند، در تماس است؛ اما یک مدیر کسب‌وکار باید با انجام وظایف خود، مطمئن شود که سازمان، آمادگی لازم برای عمل به تعهدات خود در قبال مشتریان را دارد. در واقع، او وظیفه انجام وعده‌های تیم فروش را بر عهده دارد. متخصصان کسب‌وکار معمولا وظیفه مدیریت قسمت‌هایی همچون بازاریابی، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، زنجیره تامین و حسابداری را بر عهده دارند.

مدیریت تیم‌های بزرگ در برابر مدیریت فشرده

معمولا مدیران بازرگانی به دلیل وسعت مسئولیت های خود، تیم‌های بزرگ‌تری را مدیریت و رهبری می‌کنند. اما در مقابل، مدیران کسب‌وکار که دارای تخصص بیشتری هستند، اغلب در تیم‌های کوچک‌تر و با سطح تخصص بالا مشغول به کار می‌شوند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله از طریق معرفی رشته مدیریت بازرگانی، گزینه‌های استخدام مدیر بازرگانی، معرفی رشته مدیریت کسب‌وکار و مهارت‌های موردنیاز آن و همچنین بررسی تفاوت های بین دو رشته، تلاش نمودیم تا به سوال «مدیریت بازرگانی بهتر است یا مدیریت کسب‌وکار» پاسخ دهیم. با درنظرگرفتن میزان علاقه مندی خود به هر یک از این دو رشته و ویژگی‌های مهارتی و مدیریتی مطرح‌شده این دو، می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

اما در نهایت باید گفت که هر دوی این رشته‌ها، رشته‌هایی پرتقاضا و پردرآمد هستند و در صورت داشتن علاقه و استعداد کافی، می‌توانید در هر یک از آن‌ها موفق شوید.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا