هاست پرسرعت
تکنولوژی

مروری بر تاریخچه آمازون و نحوه شکل‌گیری آن

مروری بر تاریخچه آمازون و نحوه شکل‌گیری آن

آمازون یکی از بزرگترین بازارهای تجارت الکترونیک در جهان است. امروزه آمازون پلتفرمی است که کارآفرینان جدید می‌توانند با استفاده از آن، میلیون‌ها محصول را به صورت آنلاین به فروش برسانند. آمازون اغلب با عنوان “فروشگاه همه‌کاره (The Everything Store)” شناخته می‌شود. چرا که تقریباً می‌توانید هر چیزی را که فکر می‌کنید در آمازون خریداری کنید! از لیوان گرفته تا بهترین لپ‌تاپ‌ها. این رنج گسترده محصولات، همراه با مدل تجاری مشتری محور آن، این پرسش را پاسخ می‌دهد که چطور آمازون موفق شده بیش از نیمی از بازار تجارت الکترونیک ایالات متحده را به خود اختصاص داده است.

آمازون از ابتدا یک فروشگاه بزرگ مقتدر که امروزه می‌شناسید، نبوده است. در این مقاله، ما مختصری از تاریخچه آمازون را ارائه می‌دهیم و شما همه چیز را در مورد نقاط عطفی که این استارتاپ را به سمت تجارت الکترونیک سوق داد، خواهید فهمید. پس با ما در دیجی رو همراه باشید.

حقایق کمتر گفته شده‌ از تاریخچه آمازون

آمازون چگونه آغاز شد؟

شخصیت اصلی آمازون، جف بزوس (Jeff Bezos) است. او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه پرینستون در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق، در چندین جای مختلف از جمله یک استارتاپ مخابراتی و یک شرکت بانکی کار کرد.

در سال 1994، بزوس در صندوق ریسک D.E.Shaw سرمایه‌گذاری کرد. او به سرعت پله‌های ترقی را طی کرد و پس از چهار سال نایب رئیس شد. در آنجا، بزوس مسئول تحقیق در مورد فرصت‌های تجاری جدید در اینترنت بود که در آن زمان به شدت در حال گسترش بود. وقتی بزوس لیستی از 20 محصول که می‌توانستند به صورت آنلاین بفروش برسند را پیشنهاد کرد، آن‌ها شدیدا مخالفت کردند و باعث دلسردی او شدند. در این زمان بود که بزوس تصمیم گرفت از آنجا بیرون بیاید و به تنهایی کار کند.

او میگوید: “می‌دانستم اگر این کار را نکنم پشیمان خواهم شد، کاری که فکر می‌کردم ممکن است یک رویداد انقلابی در اینترنت باشد. وقتی اینطور به این موضوع فکر کردم … تصمیم‌گیری برایم فوق العاده آسان بود.”

آمازون

آمازون برای اولین بار چه زمانی راه‌اندازی شد؟

آمازون با این نام برجسته‌ای که امروز می‌شناسید شروع به کار نکرد. بزوس که در ابتدا می‌خواست براساس افسانه جادویی اجی مجی لاترجی (abracadabra)، نام آن را .Cadabra Inc بگذارد. اما این نام به خاطر حرف وکیلش که گفت کلمه “Cadabra” در پشت تلفن مانند “cadaver” به معنی جسد به نظر می‌رسد، نهایی نشد. درواقع وقتی شما در حال انتخاب یک نام تجاری هستید، نباید چاپلوسی در آن دخیل شود!

بزوس پس از بررسی لغت‌نامه، دو گزینه را مورد بحث قرار داد: بی‌رحم (Relentless) و آمازون. و حالا شما می‌دانید که کدام نام برنده این مسابقه شد. (واقعیت جالب: اگر Relentless.com را در مرورگر خود تایپ کنید، به صورت خودکار به Amazon.com هدایت می‌شوید.)

آمازون بهترین انتخاب بود. چه راهی بهتر برای نامگذاری پرکارترین بازارهای تجارت الکترونیک جهان، به نام یکی از بزرگترین رودخانه‌های جهان وجود دارد؟ بزوس در 1 نوامبر 1994 Amazon.com را ثبت کرد.

هدف اصلی آمازون چه بود؟

پس از انتخاب نام این فروشگاه اینترنتی، این پرسش مطرح شد: حالا، چه چیزی بفروشیم؟

آن لیست 20 محصولی را که بزوس به رئیس سابق خود پیشنهاد کرده بود به خاطر دارید؟ پس از بررسی دوباره این لیست، او تصمیم گرفت که با فروش کتاب کار آمازون را آغاز کند. حالا چرا کتاب؟

  • تقاضای جهانی برای کتاب وجود دارد.
  • کتاب‌ها خیلی گران نیستند.
  • هزاران عنوان کتاب وجود داشت که او می‌توانست بفروشد.

اما در مورد رقابت چه؟ بزوس قصد داشت از چه طریقی با رقبای مشهوری مانند Barnes & Noble رقابت کند؟ پاسخ تنها در یک کلمه است: راحتی!

بزوس می‌خواست کتاب‌ها برای هر خواننده‌ای، صرف نظر از جایی که زندگی می‌کردند، به راحتی در دسترس باشند. او می‌خواست آمازون منبع اصلی خرید مردم برای کتاب در همه جا باشد.

بنابراین، در جولای 1995، آمازون درهای خود را به عنوان یکی از اولین کتابفروشی‌های آنلاین باز کرد. اما اگر فکر می‌کنید آمازون 1.000.000 فوت مربع مراکز تامین کالا را اکنون دراختیار دارد، آنموقع هم داشت، بهتر است تجدید نظر کنید! آغاز تاریخچه و سابقه شرکت آمازون ممکن است شما را شگفت زده کند.

تامین کالا در یک گاراژ انجام می‌شد؟!

بله، درست است! جف بزوس مدیریت Amazon.com را مستقیماً از گاراژ خود در سیاتل آغاز کرد. اما با این وجود، تاریخ آمازون شروع خروشانی داشت که فراتر از هر استارتاپ نوپای دیگری بود:

  • طی 30 روز ، آمازون هفته ای 20000 دلار فروش داشت.
  • فقط در چند ماه، آمازون از همه ایالت‌های آمریکا باضافه 45 کشور دیگر مشتری داشت.
  • پس از گذشت 1 سال، بزوس 250 کارمند استخدام کرد.

اگرچه آمازون داشت به صورت گلوله برفی پیشرفت می‌کرد، برای تامین تقاضای بیشتر به سرمایه اضافی نیاز داشت. بنابراین، در سال 1997، بزوس تصمیم گرفت سهام IPO آمازون را تنها با 18.00 دلار برای هر سهم عرضه کند. هرکس موفق به گرفتن این سهام میشد، مثل این بود که انگار روی یک دسته پول نقد نشسته باشد. به گفته Investopedia، مقدار 10،000 دلار سرمایه‌گذاری در آن روز تا ماه مه 2020 به بیش از 12 میلیون دلار خواهد رسید.

آمازون 54 میلیون دلار جمع‌آوری کرد. این بودجه برای گسترش Amazon.com به عنوان فروشنده پیشرو در فروش آنلاین کتاب در زمان خود اختصاص یافت.

تبدیل آمازون به فروشگاه همه‌کاره

آمازونی که امروز می‌شناسید بیش از یک کتابفروشی آنلاین پیشرو است. بلکه یک فروشگاه آنلاین پیشرو برای هر چیزی که فکر می‌کنید است! اگر امروز به وبسایت آن‌ها بروید، می‌توانید لوازم جانبی حیوانات خانگی، لباس و ترامپولین خریداری کنید. پس از جذب Market Whole Foods که یک فروشگاه زنجیره‌ای غذا در آمریکاست، حتی می‌توانید مواد غذایی خود را نیز بصورت آنلاین سفارش دهید.

در چه زمانی آمازون شروع به فروش محصولاتی غیر از کتاب کرد؟

این تغییر کاملا آهسته بود. در سال 1998، آمازون اعلام کرد که می‌خواهد علاوه بر کتاب، فروش آیتم‌های دیگری را نیز انجام دهد. آن‌ها ابتدا، شروع به فروش بازی‌های رایانه‌ای و موسیقی کردند و ظرف چند سال، دسته‌بندی محصولات آمازون شامل نرم‌افزارهای رایانه‌ای، اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های ویدئویی شد.

رشد سریع آمازون توجه زیادی جلب کرد. مجله TIME، جف بزوس را به عنوان شخص سال 2019 معرفی کرد. چهره جف بزوس بر روی جلد مجله تایم باعث شد سخنرانی‌های عمومی انجام دهد که آن هم تبلیغات بیشتری برای Amazon.com ایجاد کرد.

آمازون فقط دسته‌بندی محصولات خود را گسترش نداد!

آمازون کاری فراتر از افزایش دسته‌بندی محصولات کرد. بزوس خرید و راه‌اندازی شرکت‌های فرعی را نیز آغاز کرد.

پس از دستیابی به سودآوری عظیم در چند سال‌، بزوس سرمایه‌گذاری زیادی بر روی رایانه‌ها و سرورها برای اجرای عملیات تجاری خود انجام داد و در نهایت به یک ایده عالی رسید. اینکه آن‌ها از سیستم‌های رایانه‌ای خود برای کمک به شرکت‌های دیگر برای راه‌اندازی تجارت خود استفاده کنند.

مروری بر تاریخچه آمازون و نحوه شکل‌گیری آن

خدمات وب آمازون (AWS) در سال 2006

AWS یک شرکت کامپیوتری ابری است که وبسایت‌هایی را برای مشتریان و شرکت‌های تجاری، میزبانی می‌کند. اگر شما یک کارآفرین با ایده تجاری موفق هستید، به یک فضای آنلاین نیاز دارید و باید سایت خود را روی یک سرور، میزبانی کنید.

AWS به شما امکان می‌دهد سرورها را بر اساس نیازهای تجاری منحصر به فرد خود اجاره کنید. این راهی مقرون به صرفه برای صاحبان مشاغل کوچک برای اجرای وبسایت‌هایی در مقیاس بزرگ است. AWS برای صاحبان مشاغلی غیر از مشاغل کوچک هم خدمات ارائه می‌کند. شرکت‌های بزرگ شناخته‌شده‌ای که احتمالاً با آن‌ها آشنا هستید نیز از AWS استفاده می‌کنند:

  • Netflix
  • Pinterest
  • Twitch
  • Linkedin
  • Facebook

با این وجود، AWS تنها یک بخش کوچکی از وب گسترده شرکت‌های فرعی آمازون است. شاید با دیگر شرکت‌های فرعی آمازون آشنا باشید. لیست کوتاه آن شامل IMDb ، Audible ، Zappos.com ، Twitch و Whole Foods Market است.

تاریخچه آمازون تنها با فروش محصولات به پایان نمی‌رسد. اگر پرده‌ها را کنار بزنید، خواهید دید که آمازون همه جا هست.

چه زمانی آمازون محبوب شد؟

آمازون سه نقطه عطف داشت که به شهرت و موفقیت آن کمک شایانی کرد:

1- خرید با یک کلیک

در سپتامبر 1999، بزوس این فناوری را که تنها با یک کلیک خرید محصول انجام شود به نام خود ثبت کرد. این فناوری ممکن است در ابتدا چیز مهمی به نظر نرسد، اما در واقع یک تغییر چشمگیر برای خرید آنلاین بود.

در حقیقت، افزایش سرعت انتقال مشتری به معنی کاهش اصطکاک در طول خرید است. این دکمه ساده، اصطکاک را کاهش می‌دهد. در اصل، این قابلیت، آن ثانیه‌های مزاحمی را که ممکن است خریدار را به تجدید نظر در محتویات سبد خرید خود وادار کند، از بین می‌برد.

شرکت‌های دیگر که متوجه این موضوع شدند، سعی کردند به صورت غیرقانونی این فناوری را برای مشاغل خود پیاده کنند. Barnes & Noble یکی از این شرکت‌ها بود.اما، آن‌ها به سرعت با شکایت نقض حق ثبت اختراع روبرو شدند.

خوشبختانه برای شرکت‌های امروزی این مشکل وجود ندارد. چرا که حق این ثبت اختراع در سال 2017 به پایان رسیده است. این بدان معناست که هر شغلی می‌تواند از این دکمه “خرید با یک کلیک” برای افزایش فروش آنلاین خود استفاده کند.

مروری بر تاریخچه آمازون و نحوه شکل‌گیری آن

2- تولد Amazon Prime

در 2 فوریه 2005، آمازون برنامه وفاداری به مشتریان خود را معرفی کرد. احتمالاً شما می‌دانید که این برنامه چیست و نیازی به معرفی ندارد.

“آمازون پرایم” نوعی از عضویت است که با آن با پرداخت 79 دلار در سال (در آن زمان) ، هر سفارشی 2 روزه به دستتان می‌رسد. این قابلیت در آن زمان بسیار مهم بود (و شاید هنوز هم باشد). این وعده جدید برای همیشه سطح راحتی را در خرید آنلاین بالا برد. و این چیزی است که آمازون را از رقبایش متمایز می‌کند.

گرچه بسیاری از ذینفعان در مورد این تصمیم تجاری مردد بودند. آن‌ها نگران بودند که این برنامه عضویت، شرکت را ورشکست کند و صندوق خزانه شرکت را خالی کند. اما بزوس ثابت کرد که مخالفان اشتباه می‌کنند.

در عوض، آمازون پرایم یک پایگاه مشتری بسیار وفادار ایجاد کرد. اعضای آن، نسبت به دیگر مشتریان، پول بیشتری خرج می‌کردند و سفارش‌های مکرر می‌دادند. به گفته Business Insider، تعداد اعضای آمازون پرایم به طور پیوسته افزایش یافته است و در حال حاضر، 150 میلیون عضو آمازون در سراسر جهان از مزایای آن برخوردار هستند.

عضویت در Amazon Prime یکی از دلایلی است که امروزه آمازون بر بازار تجارت الکترونیک حاکم است.

3- بازبینی کردن ریشه‌های کتابفروشی

در سال 2007 ، آمازون به نقطه عطف دیگری دست یافت: رونمایی از اولین نرم افزار کتاب الکترونیکی: Kindle.

جای تعجب نیست که چرا بزوس تصمیم گرفت روی ابزارهای مطالعه الکترونیکی سرمایه‌گذاری کند. به هر حال، آمازون به عنوان پیشتاز فروش آنلاین کتاب شهرت پیدا کرده بود و حالا، آمازون در فروش آنلاین کتاب‌های الکترونیکی نیز پیشرو است.

نرم افزار Kindle یک تجربه خواندن کاملاً جدید برای مشتریان خود ایجاد کرد. به گزارش نیویورک تایمز، در سال 2011، کتاب‌های الکترونیکی حتی بیشتر از کتاب‌های چاپ شده در آمازون فروش داشتند. این دستگاه‌های ارزان قیمت نه تنها افراد بیشتری را به مطالعه وادار می‌کند، بلکه باعث می‌شود افراد بیشتری از آمازون خرید کنند.

خبرهای نه چندان خوب از آمازون

آمازون به موفقیت‌های باورنکردنی دست یافته است. مثل کمک به کارآفرینان برای کسب درآمد یک میلیون دلاری در آمازون! اما خبرهای نامطلوبی نیز در مورد آن وجود دارد. برای فهمیدن این موضوع ادامه مقاله را بخوانید.

مروری بر تاریخچه آمازون و نحوه شکل‌گیری آن

بزوس اطلاعات شخصی افراد را می دزدد؟!

بزوس پس از سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها هدف اتهام سرقت اطلاعات اختصاصی قرار گرفته است.

Business Insider گزارش می‌دهد: “مجله با استارتاپ‌هایی صحبت کرد که گفتند آمازون پس از خرید سهام شرکت‌ها محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشابهی تولید کرده است.” مثلا، آمازون در استارتاپ سخت افزار Nucleus سرمایه‌گذاری کرد، اما فقط برای رونمایی از یک دستگاه Echo که مستقیماً با محصول Nucleus رقابت می‌کرد.”

شرکت‌های کوچک‌تر مانند Defined Crowd و Vocal Life نیز قربانی اطلاعات سرقت شده مالکیت شده بودند. این شرکت‌های کوچک‌تر نمی‌توانند با غول‌هایی مثل آمازون رقابت کنند. این مشاغل مانند Nucleus، یا کوچک‌تر می‌شوند و یا به کل تعطیل می‌شوند.

در پاسخ به این اتهامات، آمازون می‌گوید که آن‌ها از اطلاعات محرمانه برای ایجاد محصولات رقیب استفاده نمی‌کنند. سخنگوی آمازون به Business Insider می‌گوید: “متأسفانه، منافع شخصی آن‌ها حکم می‌کند که به جای ساختن، شکایت کنند.” “هر گونه اختلاف قانونی در مورد مالکیت معنوی به درستی در دادگاه‌ها حل می‌شود.”

آمازون با ویژگی‌ها، محصولات و خدماتی که در بازار نوآوری ایجاد کرده و به مشتریان خود خدمت می‌کند، سابقه درخشانی برای خود رقم زده است.

آمازون و کووید-19

همان‌طور که می‌دانید، شیوع جهانی کووید-19 اقتصاد و زندگی روزمره بسیاری را مختل کرد و متأسفانه، شرایطی ایجاد کرد که نیروی کار آمریکایی وادار عمل بشوند.

کارگران در سراسر کشور، شرکت‌های برجسته را تحریم کردند. آن‌ها در اول مه 2020، علیه شرکت‌های آمازون، Whole Foods ،Instacart و Target اعتصاب کردند که بسیاری، آن را اعتصاب عمومی میدی (The Mayday General Strike) نامیدند.

Vice Motherboard گزارش می‌دهد: “کارگران آمازون، Whole Foods ،Instacart ،Walmart ،FedEx ،Target، و Shipt می‌گویند که در 1 مه کار خود را ترک می‌کنند”.”اعتراض به عدم اقدام کارفرمایان خود در ارائه حمایت‌های اولیه از کارگران خط مقدم که در معرض خطر هستند و جان خود را در محل کار از دست می‌دهند.”

کارگران خط مقدم برای حفاظت از سلامت و ایمنی خود در هنگام کار خواستار موارد زیر بودند:

  • وسایل محافظ شخصی
  • مراقبت‌های بهداشتی
  • مرخصی با حقوق
  • پرداخت سختی کار

این جنبش، طرفداران زیادی را در اینترنت به دست آورد. کارگران بیش از 100 فروشگاه مشارکت خود را اعلام کردند. در این شرایط، وضعیت آمازون چگونه است؟

مروری بر تاریخچه آمازون و نحوه شکل‌گیری آن

آیا آمازون در طول این همه‌گیری، افزایش ثروت را تجربه می‌کند؟

علیرغم روند کلی اقتصاد در سال 2020، آمازون 75.5 میلیارد دلار درآمد را در سه ماهه اول گزارش داد و خوشبختانه بزوس در این شرایط، از این پول به خوبی استفاده می‌کند.

Dailystar UK گزارش می‌دهد: “بزوس اعلام کرده است که آمازون در حال حاضر قصد دارد 4 میلیارد دلار سود عملیاتی مورد انتظار خود را برای سه ماهه دوم سال جاری صرف اقدامات لازم برای محافظت شرکت در برابر کووید-19 کند.” این اقدامات محافظتی شامل موارد زیر است:

  • نظافت بیشتر در مراکز تامین کالا
  • وسایل حفاظتی
  • تغییراتی برای ارتقاء فاصله اجتماعی
  • دستمزد بالاتر
  • آزمایش مکرر کرونا برای کارکنان

آمازون از سود شرکت خود برای کمک به سلامت و ایمنی کارکنان خود استفاده می کند و علاوه بر این، در آخرین سه ماهه تجاری، 175000 کارگر دیگر استخدام کرده است. آیا اعتصابات اخیر ماه مه بر این تغییر تأثیر گذاشته است؟!

چرا جف بزوس آمازون را ایجاد کرد؟

به زبان ساده: جف بزوس علاقه زیادی به فروش الکترونیکی و خدمات‌رسانی به مشتری داشت. بزوس در طول زندگی و کالج خود رویای ایجاد شرکت شخصی خود را داشت. اینترنت این فرصت را برای او ایجاد کرد و او بهترین استفاده را از آن کرد.

مهمتر از آن، بزوس آمازون را ایجاد کرد زیرا از “چارچوب به حداقل رساندن پشیمانی (regret minimization framework)” پیروی می‌کرد. این چارچوب این سوال را مطرح می‌کند: آیا چند سال دیگر از انجام ندادن این کار پشیمان نخواهم شد؟ او همین سوال را هنگام تصمیم‌گیری برای ترک کار روزانه خود برای تأسیس یک استارتاپ فناوری مطرح کرد.

جدول زمانی تاریخ آمازون، بزوس را از راه‌اندازی گاراژ خود در سال 1994 تا شرکت چند میلیارد دلاری که امروز ساخته است دنبال می کند. درست است که این سفر چالش‌هایی را به همراه داشته است که بزوس باید بر آن غلبه می‌کرد. اما با این وجود، شاید بتوان گفت که بزوس هرگز پشیمان نیست.

در مورد شما چطور؟

آیا ایده تجاری موفقی دارید که فکر می‌کنید می‌تواند در بازار نوآوری ایجاد کند و خدمات بهتری به مشتریان شما ارائه دهد؟ اگر اینطور است، کاری را که بزوس انجام داد، انجام دهید و از خود بپرسید: آیا چند سال آینده از انجام ندادن این کار پشیمان می‌شوم؟

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا