هاست پرسرعت
تکنولوژی

مروری بر تاریخچه سری گلکسی اس سامسونگ از 2010 تاکنون

مروری بر تاریخچه سری گلکسی اس سامسونگ از 2010 تاکنون

خط تولید پرچمدارهای سری گلکسی اس سامسونگ، در بیش از یک دهه گذشته تبدیل به ویترینی جذاب برای معرفی نوآوری این شرکت شده است. این سری پیشگام برخی از انقلابی‌ترین فناوری‌ها را ارائه کرده و به شکل‌گیری و تکامل دستگاه‌های اندرویدی بسیار کمک کرده است. اما چیزی که بیش از همه به سری گلکسی اس کمک کرد تا به شهرت برسد، نوآوری‌ها یا ویژگی‌های فراوان آن نبود، بلکه پیشرفت‌های مداوم و سال به سال این سری باعث شده تا همواره در صدر اخبار دنیای اندروید بوده و نظر کاربران را به سمت خود جلب کند. اگر شما هم از علاقه‌مندان به پلتفرم اندروید و سری گلکسی اس هستید، در ادامه با ما در دیجی رو همراه باشید تا نگاهی به سیر تکاملی این سری از سال 2010 تا به الان داشته باشیم.

2010 تا 2012: عرضه اولین گوشی گلکسی اس

گلکسی اس

با توجه به تبلیغات فراوان و البته شهرتی که برند سامسونگ داشت، انتظارها از اولین نسخه از سری گلکسی اس بسیار زیاد بود. خوشبختانه، شرکت کره‌ای موفق شد به خوبی جواب این انتظارها را داده و یک گوشی بسیار قدرتمند و کارآمد را عرضه کند که بیش از 20 میلیون دستگاه فروخت. نمایشگر سوپر امولد و 512 مگابایت حافظه رم چیزی بود که باعث می‌شد گلکسی اس جلوتر از زمان خود باشد و قدرت سخت افزاری آن برای عموم افراد تبدیل به یک آرزو شود!

سال بعد، یعنی در سال 2011، گلکسی اس 2 با اندروید 2.3 عرضه شد و در پایان عمر خود به اندروید 4.1.2 ارتقاء یافت. برخی از نسخه‌های این گوشی دارای تراشه پردازشی کوالکام بودند و استارت استفاده از پردازنده‌های اسنپدراگون از همان زمان زده شد. گلکسی اس 2 با وجود تفاوت‌هایی که در بین نسخه‌های عرضه شده در کشورهای مختلف داشت، در مجموع توانست 40 میلیون دستگاه فروش داشته باشد.

سامسونگ با دیدن این موفقیت، مصمم شد تا گلکسی اس 3 را نیز هر چه سریع‌تر روانه بازار کند و این کار را نیز کرد. شماره سوم در سال 2012 وارد بازار شد و با فروش 70 میلیونی توانست پا به پای آیفون 5 پیش برود. برخی از انواع گلکسی اس 3 دارای حافظه رم 1 گیگابایتی بودند در حالی که برخی دیگر 2 گیگابایت رم داشتند. با وجود این تفاوت‌ها که سبب سردرگمی خریداران می‌شدند، گلکسی اس 3 یک موفقیت و گام رو به جلوی بزرگ برای سامسونگ بود.

2013 تا 2015: تحولات ناخوشایند

گلکسی اس 4

در سال 2013، سامسونگ تغییرات زیادی در سبک طراحی گوشی‌های سری S خود ایجاد و گلکسی اس 4 را با پیشرفت‌های جدید روانه بازار کرد. این گوشی با ظاهر جدید، دوربین پشتی 13 مگاپیکسلی و کنار گذاشتن استفاده از اعداد رومی برای شماره‌گذاری (نام رسمی گلکسی اس 3 به صورت Galaxy S III بود). توانست به فروش 80 میلیون دستگاه رسیده و بالاتر از آیفون 5 اس اپل که 52 میلیون دستگاه فروخته بود، قرار بگیرد.

در سال 2014 و درست در شرایطی که به نظر می‌رسد اوضاع برای سامسونگ روز به روز بهتر می‌شود، این شرکت با یک دست انداز بزرگ در مسیر خود مواجه شد! گلکسی اس 5 که با وضوح 4K سازگار بود با وجود اینکه مورد علاقه طرفداران قرار گرفت، تنها 12 میلیون دستگاه در سه ماه اول عرضه خود فروخت. برای مقایسه، بد نیست بدانید که گلکسی اس 4 تنها در یک ماه اول 10 میلیون دستگاه فروخته بود و آیفون 6 و آیفون 6 پلاس در سه روز توانستند به فروش 10 میلیون دستگاه برسند!

تا سال 2015، سری S به نوعی دوران بلوغ خود را پشت سر می‌گذاشت. سامسونگ استفاده از کاور پشتی پلاستیکی قابل تعویض را کنار گذاشت و در گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج از یک پنل پشتی تمام شیشه‌ای درجه یک استفاده کرد. گلکسی اس 6 اج اولین پرچمدار سامسونگ بود که از فناوری لرزشگیر اپتیکال (OIS)، فیلمبرداری اسلوموشن و نمایشگر جلویی با شیشه منحنی بهره می‌برد. با وجود همه این‌ها، این دو نسخه مجموعاً 45 میلیون دستگاه فروختند.

2016 تا 2018: خداحافظی با رابط TouchWiz و ظهور One UI

گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس

در سال 2016، سری گلکسی اس 7 دوباره شیار کارت میکرو اس دی و رتبه‌بندی IP (ضد آب بودن) را بازگرداند و رابط تاچ ویز (TouchWiz) هم جای خود را به یک پوسته اندرویدی بسیار بهتر به نام Samsung Experience داد. گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج در مجموع 55 میلیون دستگاه فروختند و نشان از بازگشت سامسونگ به روزهای اوج داشتند.

در سال 2017، گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس تنها 41 میلیون دستگاه فروختند. البته، نه به این دلیل که گوشی‌های بدی بودند، بلکه به دلیل اتفاق بسیار بدی که برای گلکسی نوت 7 افتاد و باعث شد بسیاری از خریداران احتمالی سری گلکسی اس 8 از ترس رخ دادن اتفاقی مشابه، از تصمیم خود منصرف شوند.

با وجود فروش نسبتاً پایین، سری گلکسی اس 8 از بسیاری جهات ارتقائی بزرگ محسوب می‌شد. حاشیه‌های اطراف نمایشگر بسیار باریک‌تر شده بود، دکمه فیزیکی هوم حذف شد، دستیار صوتی سامسونگ به نام بیکسبی (Bixby) برای اولین بار معرفی شد و درگاه USB-C نیز به گوشی‌های این سری اضافه گشت. با این حال، مشکل بزرگ گوشی‌های این سری این بود که اسکنر اثر انگشت آن‌ها در کنار دوربین پشتی قرار گرفته و تا حدودی استفاده از آن را سخت کرده بود. همچنین، قرار داشتن اسکنر اثر انگشت در کنار لنز دوربین باعث می‌شد تا به طور اتفاقی انگشت کاربر به شیشه لنز خورده و آن را لکه‌دار کند.

در سال 2018، سامسونگ مشکل طراحی را در سری اس 9 برطرف کرد، لنز دوم پشتی را به مدل گلکسی اس 9 پلاس اضافه نمود و پوسته اندرویدی One UI محبوب را عرضه کرد. متاسفانه، گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس با وجود تراشه قدرتمند اسنپدراگون 845، 256 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا و قابلیت فیلمبرداری 4K، تنها 35 میلیون دستگاه فروختند و کاملاً واضح بود که فاجعه گلکسی نوت 7 هنوز از ذهن مردم پاک نشده بود.

2019 تا 2021: نسل بعدی گوشی‌های هوشمند سامسونگ

سری گلکسی اس 20

برای سری گلکسی اس 10، سامسونگ در مجموع چهار گوشی را در سال 2019 روانه بازار کرد: گلکسی اس 10، گلکسی اس 10 پلاس، گلکسی اس 10 ای و گلکسی اس 10 فایو جی. این سری در مجموع و البته بدون احتساب گلکسی اس 10 فایو جی توانست 37 میلیون دستگاه فروش کند.

سری گلکسی اس 10 تغییرات عمده زیادی از جمله اصلاحات اساسی در طراحی ظاهری، دوربین سلفی در داخل حفره نمایشگر، بهبود کیفیت دوربین، تا 1 ترابایت حافظه داخلی، نمایشگر بزرگ‌تر و اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک در همه مدل‌ها به جز گلکسی اس 10 ای را به همراه داشت. حتی جک هدفون 3.5 میلی‌متری و شیار کارت میکرو اس دی هم که از محبوبیت زیادی در نزد مخاطبان برخوردار بودند، حفظ شدند.

در سال 2020، سامسونگ با یک جهش در شماره‌گذاری پرچمدارهای خود، مستقیماً به سراغ گلکسی اس 20 رفت! در واقع با این کار، شرکت کره‌ای توانست شماره گوشی‌های سری گلکسی اس خود را با سال عرضه هماهنگ کند. سری گلکسی اس 20 هم مانند اس 10 دارای چهار عضو بود که البته نامگذاری متفاوتی داشتند: گلکسی اس 20 استاندارد، گلکسی اس 20 پلاس، گلکسی اس 20 اولترا و نسخه مقرون به صرفه گلکسی اس 20 فن ادیشن (FE).

این گوشی‌ها از تراشه اسنپدراگون 865، صفحه نمایش 120 هرتز، ضبط ویدیوی 8K در نسخه اولترا و حجم بالایی از حافظه رم، فضای ذخیره‌سازی و باتری برخوردار بودند، اما متاسفانه جک 3.5 میلی متری هدفون از آن‌ها حذف شد. از آنجایی که قیمت گوشی‌های این سری از 999 دلار برای مدل معمولی گلکسی اس 20 شروع می‌شد، هیچ جای تعجبی نداشت که نسخه مقرون به صرفه‌تر یعنی گلکسی اس 20 فن ادیشن با بازخورد بهتری مواجه شده و محبوب‌تر شود. همان‌طور که از قیمت بالای این سری انتظار می‌رفت، میزان فروش در نهایت تنها 28 میلیون دستگاه بود.

در سال 2021، سری گلکسی اس 21 با وجود ارزان‌تر و بهتر بودن نسبت به نسل قبلی خود، در مجموع حدود 20 میلیون دستگاه فروخت که آن را به بدترین سال سامسونگ تبدیل می‌کرد. البته، همه مسئولیت این شکست تنها متوجه سامسونگ نبود و بخشی از آن به دلیل شیوع گسترده کرونا در ویتنام بود؛ جایی که سامسونگ اکثر دستگاه‌های سری گلکسی خود را در آن تولید می‌کند.

2022 تا به الان: بازگشت نوت!

گلکسی اس 22 اولترا

در سال 2022، سامسونگ به دلیل تشابهات روزافزون در دو سری گلکسی اس و گلکسی نوت تصمیم به ادغام آن‌ها گرفت. بنابراین، مدل اولترا در سری گلکسی اس به عنوان بهترین گوشی هر ساله سامسونگ معرفی و به نوعی جایگزین سری نوت شد. در نتیجه، گلکسی اس 22 اولترا به اولین گوشی در سری گلکسی اس تبدیل شده که از قلم اس پن داخلی و طراحی مستطیلی محبوب سری نوت استفاده می‌کرد.

سری S22 تنها در سه ماه اول عرضه تقریباً هشت میلیون دستگاه فروخت، اما طبق گزارش‌ها هنوز نتوانسته به هدف 30 میلیون دستگاهی سامسونگ برسد. جدای از تورم جهانی، بخشی از این فروش کمتر از انتظار مربوط به محبوب‌تر شدن گوشی‌های تاشو سامسونگ است که باعث شده سری اس بخشی از کاربران خود را از دست بدهد.

در سال 2023، گلکسی اس 23 و اس 23 پلاس تاحدودی از لحاظ ظاهری نیز به‌روز شدند، اما گلکسی اس 23 اولترا همان ظاهر قبلی را حفظ کرده و تنها یک دوربین 200 مگاپیکسلی جدید با کیفیت فیلمبرداری تقریباً به خوبی آیفون را معرفی نموده است. سامسونگ همچنین در این سری به کلی قید استفاده از پردازنده‌های داخلی اگزینوس را زده و در تمامی مدل‌ها و برای همه کشورها از نسخه سفارشی اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده کرده که اورکلاک بهتری نسبت به نسخه معمولی آن دارد. علاوه بر این، عملکرد و عمر باتری نیز به طرز چشمگیری بهبود یافته است.

اندروید مدیون سری گلکسی اس است

سال‌های زیادی است که گوشی‌های سری گلکسی اس در دسترس علاقه‌مندان به پلتفرم اندروید قرار دارند و روز به روز نیز بر محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود. این بررسی مختصر نشان می‌دهد که سامسونگ در هر نسل توانسته چیزهای جدیدی را به پرچمدارهای خود اضافه کرده و حتی برای اولین بار وارد بازار گوشی‌های اندرویدی کند.

حاشیه‌های باریک نمایشگر، صفحه نمایش امولد، دوربین سلفی داخل حفره نمایشگر یا قلم داخلی، همگی ویژگی‌هایی هستند که به لطف سامسونگ وارد دنیای اندرویدی شده یا به محبوبیت دست پیدا کردند. این روزها سری گلکسی اس نه تنها به عنوان پرچمدار سامسونگ شناخته می‌شود، بلکه یک الگو و دستور العمل برای سایر تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی است تا محصولات خود را در همان جهت ارتقاء دهند.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا