هاست پرسرعت
تکنولوژی

مروری بر هر آنچه تاکنون در مورد پردازنده M3 اپل می‌دانیم

مروری بر هر آنچه تاکنون در مورد پردازنده M3 اپل می‌دانیم

تراشه‌های پردازشی اپل از زمان معرفی خود در سال 2020 کاملاً تأثیرگذار بوده‌اند. اولین نسل از این تراشه‌ها با نام M1 کاملاً شرایط بازی را در میدان رقابت پردازنده‌ها تغییر داد و تعریف جدیدی برای عملکرد و بهره‌وری انرژی در لپ تاپ‌ها ارائه کرد. اپل با عرضه تراشه M1 باز هم نشان داد که از لحاظ فناوری و خلاقیت، کیلومترها جلوتر از رقبای خود است و می‌تواند بهترین نمونه از هر چیزی را روانه بازار کند.

در ادامه، با عرضه تراشه‌های M2، شاهد ارتقاء تدریجی عملکرد در این سری بودیم، اما با این وجود تغییرات در آن حد که انتظار می‌رفت چشمگیر نبودند. حال، با توجه به شایعاتی که در مورد تراشه نسل جدید M3 می‌شنویم، به نظر می‌رسد اپل دوباره قصد دارد فاصله خود را با رقبایش هر چه بیشتر افزایش دهد. در ادامه این مقاله از دیجی رو قصد داریم تمام آن چیزهایی را که در حال حاضر از تراشه M3 اپل می‌دانیم با هم مرور کرده و ببینیم چه انتظاراتی می‌توان از این پردازنده نسل جدید داشت. با ما همراه باشید.

اپل چه زمانی تراشه M3 را عرضه خواهد کرد؟

پردازنده M3 اپل

مارک گورمن،  خبرنگار مشهور حوزه فناوری که اغلب پیش‌بینی‌هایش در مورد اپل درست از آب در می‌آید، در گزارش اخیر خود در خبرگزاری بلومبرگ گفته است که تراشه‌های M3 ممکن است «اواخر 2023 یا اوایل سال آینده» عرضه شوند. به نظر ما هم چنین زمان‌بندی‌ای کاملاً منطقی است چرا که:

در سال 2020، زمانی که اپل انتقال از پردازنده‌های اینتل به تراشه‌های سیلیکونی سفارشی خود را اعلام کرد، یک جدول زمانی دو ساله برای این فرآیند تعیین کرد. تراشه M1 در نوامبر 2020 عرضه شد و یک سال و نیم بعد، در ژوئن 2022، اپل تراشه M2 را روانه بازار کرد.

بنابراین، با توجه به سابقه اپل در عرضه یک تراشه جدید در حدود هر یک سال و نیم، دستگاه‌های جدید با پردازنده M3 ممکن است در ژوئن 2023 (3 تیر) عرضه شوند.

چه انتظاراتی از تراشه M3 اپل داریم؟

اپل با تراشه‌های سیلیکونی اختصاصی خود پیامی واضح را ارسال کرده است: رایانه‌های مک می‌توانند قدرتمندتر و بسیار کم مصرف‌تر از رقبا باشند. مک‌های M1 که بر اساس طراحی 5 نانومتری ساخته شده‌اند، عملکردی باورنکردنی به ازای مصرف هر وات انرژی ارائه می‌کنند و قادرند در عین حالی که سنگین‌ترین کارها را به نحو احسن انجام می‌دهند، عمر باتری زیادی را نیز حتی برای کاربران پرمصرف ارائه کنند. و تراشه M2 هم که بر اساس طراحی نسل دوم 5 نانومتری ساخته شده است، عملکرد بسیار بهتری دارد.

پردازنده M3 اپل

با این حال، کارشناسان صنعت بر این باورند که تراشه‌های M3 بر اساس فرآیند 3 نانومتری کاملاً جدید ساخته خواهند شد که می‌تواند پیشرفت‌هایی بزرگ را به همراه داشته باشد. طبق ادعای TSMC، طراحی تراشه‌های کوچک‌تر جهش قابل توجهی در عملکرد (تقریباً 15 درصد) ایجاد می‌کند و در عین حال مصرف انرژی را نیز حدود 30 درصد در مقایسه با نسل فعلی کاهش می‌دهد.

تحلیلگران اپل مانند مینگ-چی کو کاملاً خوشبین هستند که تراشه جدید این شرکت می‌تواند پیشرفته‌ترین پردازنده 3 نانومتری جهان باشد. بر اساس گزارش‌ها، تراشه M3 می‌تواند تا چهار Die داشته باشد (به هر بلوک پردازنده که جنسی از سیلیکن یا نیمه هادی دیگر دارد، Die گفته می‌شود) که آن را قادر می‌سازد تا 40 هسته محاسباتی را پشتیبانی کند. با این سرعت، جهش فوق العاده‌ای در عملکرد و عمر باتری رقم خواهد خورد؛ یعنی بسیار فراتر از چیزی که در تراشه‌های M1 و M2 تجربه کرده‌ایم.

کدام مک‌ها دارای تراشه M3 خواهند بود؟

تقریباً تمامی مک‌های اپل می‌توانند تراشه M3 را دریافت کنند. طبق آخرین اطلاعات، اپل قصد دارد سه نوع از تراشه‌های M3 را معرفی کند. اگر این گونه‌ها به همان شکلی که در M1 دیدیم، طبقه‌بندی شوند در این صورت می‌توان گفت مک‌های سطح پایه از تراشه پایه M3 استفاده خواهند کرد که این مدل‌ها عبارتند از مک مینی، مک بوک ایر، مک بوک پرو 13 اینچی و آی مک.

پردازنده M1 اپل

در این بین، تراشه‌های پیچیده‌تر به مدل‌های سطح بالاتر محدود خواهند شد. به عنوان مثال، مدل‌های 14 و 16 اینچی مک بوک پرو می‌توانند از تراشه‌های M3 Pro و M3 Max بهره ببرند، در حالی که M3 Ultra نیز ممکن است در مک استودیو یا مک پرو مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال، در حالی که احتمال دارد اپل تراشه پایه M3 را در سه ماهه آخر سال 2023 عرضه کند، ممکن است برای دیدن نسخه‌های پیشرفته‌تر تا اوایل سال 2024 منتظر بمانیم. علاوه بر رایانه‌های مک، تبلت‌های آیپد پرو و آیپد ایر هم می‌توانند جزو نامزدهای استفاده از تراشه M3 باشند.

شایعات در مقابل واقعیت

اپل هنوز هیچگونه اطلاعات رسمی در مورد تراشه M3 منتشر نکرده است. با این حال، شایعات کاملاً هم بی‌پایه و اساس نیستند و قطعاً کارهایی در حال انجام است. ما هم مانند شما بسیار کنجکاو هستیم که ببینیم این شایعات تا چه حد به واقعیت بدل خواهند شد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا