هاست پرسرعت
تکنولوژی

معروف‌ترین هکرهای جهان چه کسانی هستند و عاقبت آن‌ها چه شد؟

معروف‌ترین هکرهای جهان چه کسانی هستند و عاقبت آن‌ها چه
شد؟

دنیای رایانه‌ها همواره پر از هکرهایی بوده که گاهی اوقات، یک تنه و به تنهایی به پیشرفت علم کامپیوتر کمک کرده و به کامپیوتر، اینترنت و شبکه _ چیزی که امروزه آن را می‌بینیم _شکل بخشیده‌اند. اگر چه هکرهای کلاه سیاه پشت هرج‌ومرج‌ها، کلاهبرداری و دزدی‌ و آشوب‌های اینترنتی وجود دارند و تاریخ نشان داده است که آنها در دنیای رایانه‌ها، بیشترین آسیب‌ها را وارد کرده‌اند، اما نوع متفاوتی از انواع هکرها به نام هکرهای کلاه سفید نیز وجود دارد که از هوش و مهارت کامپیوتری خود برای اهداف خوب و بهبود امنیت رایانه استفاده کرده‌اند. اما جز این دو دسته، نوع دیگری از هکرها هم وجود دارد که فقط برای سرگرمی دست به هک کردن می‌زنند که به آن‌ها هکرهای کلاه خاکستری گفته می‌شود. همه‌ی هکرها نقش بزرگ و کوچکی در ایجاد دنیای دیجیتالی امروزی داشته‌اند. از همین رو، در این مقاله قصد داریم به معرفی فهرستی از معروف‌ترین هکرهای کلاه سیاه و سفید تاریخ و سرنوشت آن‌ها بپردازیم. با دیجی رو همراه باشید.

1.کوین میتنیک معروف‌ترین هکر جهان

کوین میتنیک از معروف‌ترین هکرهای جهان
کوین میتنیک

وزارت دادگستری ایالات متحده او را تحت تعقیب‌ترین مجرم تاریخ آمریکا نامید. داستان کوین میتنیک آنقدر پرهیجان است که حتی شالوده‌ی یک فیلم شاخص به نام Track Down شد.

شاید بتوان کوین میتنیک را معروف‌ترین هکر در تاریخ کامپیوتر قلمداد کرد چرا که او اولین هکری بود که در لیست تحت‌تعقیب‌ترین مجرمان FBI قرار گرفت. به عنوان استاد مهندسی اجتماعی، میتنیک فقط رایانه‌ها را هک نمی‌کرد بلکه او ذهن انسان را هک می‌کرد. در سال 1979 و در سن شانزده سالگی، او به اولین سیستم‌های کامپیوتری نفوذ کرد و و نرم‌افزارهای اختصاصی را کپی نمود. او اغلب با پرسنل مدیریت از طریق تماس‌های تلفنی و پیام‌های ایمیلی ارتباط داشت و آن‌ها را فریب می‌داد تا کلمه عبور و دیگر اطلاعات امنیتی را تحویل دهند. پس از گذراندن یک سال در زندان به خاطر هک کردن شبکه‌ی شرکت تجهیزات دیحیتال، به او اجازه سه سال آزادی تحت نظارت داده شد. اما او در اواخر آن دوره فرار کرد و در طی 2.5 سال که تحت تعقیب بود به هک کردن ادامه داد که شامل نفوذ به سیستم هشدار دفاع ملی و سرقت اسرار سازمانی بود. میتنیک بالاخره دستگیر شد و پنج سال را در زندان گذراند. او در حال حاضر، شرکت مشاوره امنیت کامپیوتری خود، میتنیک را اداره می‌کند.

2. جاناتان جیمز

معروف ترین هکرهای دنبا
جیمز جاناتان

جاناتان جیمز ملقب به “c0mrade” داستان غم‌انگیزی دارد. او در سنین پایین، شروع به هک کردن نمود و به چندین شبکه‌ی دولتی و تجاری نفوذ کرد و در حالی که هنوز نوجوان بود به خاطر آن به زندان فرستاده شد.

در نهایت، جیمز شبکه ناسا را هک کرد و آنقدر کد منبع (دارایی معادل $1.7 میلیون دلار در آن زمان) دانلود کرد تا بفهمد که ایستگاه فضایی بین المللی چگونه کار می‌کند. ناسا مجبور شد که برای سه هفته تمام شبکه خود را تعطیل و علت نشت اطلاعات را بررسی کند که 41000 دلار هزینه‌ی دیگر برای آن‌ها به باور آورد. در سال 2007، چندین شرکت سرشناس قربانی حملات متعدد یک شبکه مخرب شدند. اگر چه جیمز هرگونه مشارکت در این حملات را تکذیب کرد اما باز هم به او مشکوک شده و از این رو، تحت بازرسی قرار گرفت. در سال 2008، جیمز با بیان اینکه به جرم‌هایی محکوم می‌شود که مرتکب آن نشده است خودکشی کرد.

3. آلبرت گونزالس

آلبرت گونزالس هکر سیاه معروف جهان
آلبرت گونزالس

آلبرت گونزالس به عنوان رهبر یک گروه هکری به نام ShadowCrew کار خود را آغاز کرد. علاوه بر سرقت و فروش شماره کارت‌های اعتباری، گروه ShadowCrew، گذرنامه جعلی، کارت‌های بیمه درمانی و شناسنامه جعلی نیز می‌ساختند. آلبرت گونزالس هنگامی به شهرت دست یافت که بیش از 170 میلیون کارت اعتباری و شماره کارت خودپرداز را در طول مدت دو سال جمع‌آوری کرده بود. او سپس پایگاه داده شرکت‌های TJX و سیستم‌های پرداخت مرکزی را هک کرد تا همه‌ی شماره کارت‌های اعتباری ذخیره شده آن‌ها را نیز به سرقت ببرد. در نهایت، گونزالس دستگیر و به 20 سال زندان محکوم شد (دو محکومیت 20 ساله به طور همزمان) و در سال 2025 آزاد خواهد شد.

4.کوین پولسون

کوین پولسون از معروف‌ترین هکرهای جهان
کوین پولسون

کوین پولسون که به “دانته تاریک” نیز شهرت دارد، شهرت 15 دقیقه‌ای خود را با استفاده از دانش پیچیده سیستم‌های تلفن به دست آورد. او خطوط تلفن یک ایستگاه رادیویی را هک کرد و خود را به جای تماس گیرنده برنده جا زد و توانست از این طریق یک خودرو پورشه نو به دست آورد. طبق گفته رسانه‌ها، او “هانیبال لکتر جرایم کامپیوتری” است.

وقتی که پولسون سیستم‌های فدرالی را هک کرد و اطلاعات استراق سمع تلفنی را دزدید در لیست افراد تحت تعقیب FBI قرار گرفت. او بعدها در یک سوپرمارکت دستگیر شد و به 51 ماه زندان و پرداخت 56000 دلار جریمه محکوم شد. پولسون پس از اینکه در سال 1995 از زندان آزاد شد مسیر زندگی خود را تغییر داد و به عنوان روزنامه‌نگار شروع به کار کرد و اکنون ویراستار ارشد مجله Wired است. او حتی به مجریان قانون کمک کرد که 744 متجاوز جنسی در سایت MySpace را شناسایی کنند.

 

5. رابرت موریس

رابرت موریس یکی از معروف‌ترین هکرهای جهان
رابرت موریس

به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه کورنل، رابرت موریس با ساخت کرم رایانه‌ای (Morris Worm) به شهرت رسید. رابرت تاپان موریس، دانش فوق‌العاده کامپیوتری خود را از پدرش رابرت موریس که از دانشمندان کامپیوتری آزمایشگاه‌های بل و NSA بود آموخت.

به گفته‌ی موریس، او این کرم را در تلاش برای سنجش فضای اینترنت در آن زمان ایجاد کرد. پس از انتشار آن در 2 نوامبر 1988، این ویروس موریس، حدود 6000 سیستم (حدود 10 درصد از رایانه‌های متصل به اینترنت در آن زمان) را آلوده کرد و باعث سنگین شدن بارگذاری سیستم‌ها و کاهش سرعت آن‌ها شد.
در سال 1989 میلادی، رابرت تاپان موریس به علت نقض قوانین و نفوذ غیر مجاز کامپیوتری مجرم و به 3 سال زندان و 400 ساعت خدمات عمومی و پرداخت 10 هزار دلار جریمه محکوم شد. او  در نهایت و پس از گذراندن دوران محکومیت خود، شرکت Y Combinator را تاسیس کرد و اکنون به عنوان استاد دانشگاه مؤسسه فناوری ماساچوست مشغول به کار است.

6. گری مک‌کینون

گری مک کینون
گری مک کینون

گری مک‌کینون که در اینترنت با نام سولو (Solo) شناخته می‌شود، توانست بزرگ‌ترین سیستم‌های نظامی را هک کند. گری در طی یک دوره 13 ماهه از فوریه 2001 تا مارس 2002 و به صورت غیرقانونی توانست به 97 رایانه متعلق به نیروهای مسلح ایالات متحده امریکا و آژانس فضایی ناسا دسترسی یابد. او مدعی بود که تنها به دنبال اطلاعاتی درباره سرکوب انرژی آزاد و مخفی‌سازی‌های UFO بوده است. اما به گفته‌ی مقامات ایالات متحده، این هکر، بخش مهمی از فایل‌های مهم را حذف و تعداد 300 کامپیوتر را از کار انداخته و در مجموع 700 هزار دلار ضرر مالی به دولت وارد کرده است. مقامات ایالات متحده مک‌کینون را به علت به بار آوردن خسارت 700 هزار دلاری متهم شناخته و خواستار استرداد وی برای محاکمه در خاک آمریکا شدند. مک کینون در سال 2005 به خاک آمریکا منتقل و پس از چندین تجدید نظر، ترزا می، استرداد او را به علت بیماری سندرم اسپیلگر خلاف حقوق انسانی دانست و مانع از محاکمه‌ی او شد.

7. سوتومو شیمومورا

سوتومو شیمومورا، هکر کلاه سفید
سوتومو شیمومورا

همه‌ی هکرها در زیر چتر هکرهای کلاه سیاه قرار نمی‌گیرند. سوتومو شیمومورا یک هکر کلاه سفید است که به عنوان متخصص به خاطر کمک به دستگیری کوین میتنیک معروف شد. در سال 1994، میتینک برخی از فایل‌های شخصی شیمومورا را به سرقت برده و آن‌ها را به صورت آنلاین پخش کرد. شیمومورا نیز با انگیزه انتقام از تکنیک رهگیری شماره برای هک کردن و یافتن مکان میتنیک استفاده نمود. با استفاده از اطلاعات شیمومورا، اف بی‌آی توانست جای او را پیدا کرده و میتنیک را دستگیر کند.

8. ریچارد استالمن

ریچارد استالمن یکی از هکرهای معروف جهان
ریچارد استالمن

در اوایل جوانی، استالمن دانشجوی کارشناسی ارشد و برنامه‌نویس آزمایشگاه هوش مصنوعی موسسه فناوری ماساچوست بود جایی که او دائما با فرهنگ هک آشنا شده و به آن می‌پرداخت. هنگامی که MIT، سیستم رمز عبور را در مرکز علوم کامپیوتری نصب کرد استالمن به عنوان مدافع منبع باز با آن مخالفت و مبارزه کرد. او رمز عبور کاربران را رمزگشایی کرده و با یک پیغام، رمز عبور آن‌ها را با یک متن ساده ارسال می‌کرد و به آن‌ها پیشنهاد کرد رمز عبور را خالی بگذارند تا دوباره بتواند از آن‌ها به صورت ناشناس استفاده کند.

در سال 1980، استالمن، این موضع بسیاری از تولیدکنندگان که می‌خواستند نرم‌افزار خود را اختصاصی کنند را دوست نداشت. این امر باعث شد که استالمن یک مجوز عمومی همگانی و سیستم عامل GNU بسازد، یک سیستم عامل یونیکس‌مانند رایگان که با یونیکس کاملا سازگار است.

9. لینوس توروالدز

لینوس توروداز، معروف‌ترین هکرهای جهان
لینوس توروالدز

لینوس توروالدز یک هکر کلاه سفید دیگر است. او فعالیت هکری خود را با یک کامپیوتر کومودور 20 VIC و در نهایت QL Sinclair شروع کرد و هر دوی آن‌ها را به نحو چشمگیری تغییر داد. به‌خصوص در QL، توروالدز ویرایشگر متن خود را هم برنامه‌نویسی کرد. در سال 1991، او یک کامپیوتر مجهز به اینتل 80386 خرید و سیستم عامل لینوکس که تحت لایسنس محدود خود بود را خلق کرد، اما سرانجام لینوکس با پروژه GNU تحت عنوان GNU GPL ادغام شد. توروالدز در اصل قصد نداشت که به طور دائم از کرنل لینوکس خود پشتیبانی کند اما به دلیل ماهیت پروژه منبع باز، کرنل لینوکس به یکی از امن‌ترین و کاربرپسندترین سیستم عامل‌های موجود تبدیل شد.

10. لوید بلنکن شیپ

لوید بلنکن شیپ
لوید بلنکن شیپ

لوید بلنکن شیپ که در بین هکرها با نام مستعار «منتور» شناخته می‌شد از دهه 1970 میلادی فعالیت خود را آغاز نمود. او در گذشته عضو چندین گروه هکری بود که از مهم‌ترین آنان می‌توان به گروه Legion of Doom اشاره کرد. پس از دستگیری بلنکن شیپ در سال 1986 میلادی، او مقاله‌ای تحت عنوان «آخرین جملات منتور» یا مانیفیست هکر منتشر کرد. کارشناسان این مقاله را سنگ‌بنایی برای فرهنگ هکری می‌دانند.

بلنکن شیپ در سال 1989 به استخدام کمپانی استیون جکسون جیمز درآمد تا روی GURPS Cyberpunk کار کند. سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا در سال 1990 میلادی به خانه او یورش برد و مجموعه قواعد موجود این بازی را مصادره کرد و آن را کتابی راهنما برای یادگیری جرایم کامپیوتری خواند. او اکنون دنیای هک را رها کرده و به عنوان رئیس بخش طراحی و تحقیقات محصول در McAfee مشغول به کار است.

11. جان دراپر

جان دراپر از معروف‌ترین هکرهای جهان
جان دراپر

جان دراپر، مدت‌ها قبل از اینکه رایانه‌ها به چیزی معمولی تبدیل شوند فعالیت هکری خود را آغاز کرد. اوج فعالیت هکری دراپر در اوایل سال 1970 بود زمانی که بزرگترین شبکه‌های کامپیوتری که در دسترس عموم قرار داشت سیستم تلفن بود. در آن زمان تلفن‌ها با یک سیستم خودکار و با استفاده از فرکانس‌های برقی خاصی کار کرده و به این صورت، تماس‌های از راه دور و تماس‌های خارجی رایگان برقرار می‌شد. این سیستم Phreaking نامیده می‌شد و یکی از معروف‌ترین ابزارهای Phreaking سوت اسباب‌بازی است که در جعبه غلات Cap’n Crunch گذاشته می‌شد. با این سوت، دراپر ابزار Phreaking و محبوب دیگری به نام Blue Box ساخت و هزاران هزار صدای دیگر نیز ساخته شد که توسط شرکت‌های تلفن به کار می‌رود.

12. استیو وزنیاک

استیو وزنیاک هکر سفید
استیو وزنیاک

استیو وزنیاک بنیانگذار کامپیوترهای اپل و یک مهندس و برنامه‌نویس رایانه است. او دستگاه‌هایی اختراع کرد که به انقلاب کامپیوتری دهه 1970 کمک نمود. او یک هکر کلاه سفید بوده و یک کامپیوتر را با طراحی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود ساخت. همزمان با دراپر، استیو وزنیاک نیز با ابزار Phreaking آشنا بود.

پس از اینکه دراپر، جزئیات طراحی Blue Box خود را در یک جلسه‌ی باشگاه کامپیوتری Hommebrew به اشتراک گذاشت او و بهترین دوستش استیو جابز درباره‌ی فرکانس‌ها تحقیق کردند و نسخه‌ی خود از دستگاه الکترونیک Blue Box را ساختند که از طریق آن می‌شد از فواصل دور و بدون هزینه تماس برقرار کرد. استیو جابز، اعتقاد داشت که این دستگاه پتانسیل بازاریابی خوبی دارد و هر دو استیو، اولین سرمایه‌گذاری مشترک خود را با هم آغاز کردند. با این حال، همه‌ی دوران هکری وزنیاک صرف پروژه‌های هکری قانونی بحث‌برانگیز نشد. با درآمدهای حاصل از Blue Box‌های وزنیاک و فروش ماشین حساب HP وزنیاک و و ون VW جابز، وزنیاک کامپیوتر Apple I را ساخت. با قدرت بازاریابی جابز، شرکت آن‌ها رهبر صنعت امروز شد.

13. مارک آبن

مارک آبن
مارک آبن

مارک آبن نه وزارت دفاع را هک کرد و نه میلیون‌ها دلار را از طریق هک کردن به سرقت برد. او تنها سیستم‌های AT&T را از کار انداخت. به عنوان عضوی از گروه Masters of Destruction، آبن اغلب اوقات اطراف سیستم‌های AT&T می‌چرخید و درباره آن‌ها کنجکاو بود. وقتی سیستم تلفن AT&T خراب شد، 60000 مشتری بیش از 9 ساعت بدون تلفن ماندند و خیلی زود آبن را به خاطر این کار سرزنش کردند. سرویس مخفی در بازدید نسبتا هجومی خود از منزلش، تجهیزات او را ضبط و توقیف کرده و در حالی که در نهایت AT&T پذیرفت که این خرابی به علت یک اشتباه در بخش خود آن‌ها بوده است آبن در درجه اول به تخلف و خرابکاری کامپیوتری متهم شد. بعدها نیز با اتهامات بیشتری روبرو شد و در نهایت یک سال را در زندان فدرال گذراند و اکنون به عنوان متخصص امنیت اطلاعات و کارآفرین مشغول به کار است.

14. جولین آسانژ

جولین آسانژ یکی از معروف‌ترین هکرهای جهان
جولین آسانژ

جولین آسانژ یکی از معروف‌ترین هکرهای جهان است که فعالیت‌های هکری خود را از همان سنین پایین و در 16 سالگی با نام مستعار «مندکس» آغاز کرد. در مدت 4 سال، او توانست تعداد بسیاری از شبکه‌های دولتی، شرکت‌های بزرگ و آموزشی از جمله پنتاگون، ناسا، لاکهید مارتین، سیتی بانک و دانشگاه استنفورد را هک کند.

آسانژ در سال 2006 تصمیم گرفت ویکی‌لیکس (WikiLeaks) را به عنوان سامانه‌ای جهت انتشار اسناد جدید و محرمانه از منابع ناشناس ره‌اندازی کند. دولت ایالات متحده تحقیقات علیه او را در سال 2010 آغاز کرد تا آسانژ را بر اساس قانون جاسوسی 1917 دستگیر کند. در حال حاضر، آسانژ به علت ترس از استرداد به ایالات متحده در سفارت اکوادور در لندن زندگی می‌کند.

15. گوسیفر 2.0

گوسیفر 2.0 از معروف‌ترین هکرهای جهان
هیچکس نمی‌داند گوسیفر 2.0 نام یک شخص است یا یک گروه هکر

هیچکس نمی‌داند که گوسیفر 2.0 چه کسی است. آیا گوسیفر نام یک شخص است یا نام یک گروهی از هکرها که با هم فعالیت می‌کنند؟ هیچ‌کس مطمئن نیست. با این حال، به دلیل فعالیت‌های گسترده خود در لیست معروف‌ترین هکرهای جهان قرار دارد. نام گوسیفر به خاطر ادای احترام به هکر معروف رومانیایی انتخاب شده که اغلب مقامات دولتی ایالات متحده را مورد حملات سایبری خود قرار می‌داد.

در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال 2016، شبکه‌ی کنوانسیون ملی دموکرات‌ها هک شد. هزاران سند از این شبکه روی ویکی‌لیکس و دیگر وب‌سایت‌های اینترنتی منتشر گردید. بسیاری معتقدند که گوسیفر 2.0 در واقع سرپوشی برای جاسوسی روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا بوده است. اما در مصاحبه با مجلات خبری، گوسیفر 2.0، خود را فردی با هویت رومانیایی معرفی کرد. گوسیفر 2.0 درست قبل از آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا ناپدید شد. او در ژانویه 2017 برای آخرین بار اعلام حضور کرد تا خود را به عنوان یک فرد رومانیایی معرفی کند تا همچنان موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، در هاله‌ای از ابهام بماند.

16. گروه Anonymous

Anonymous از معروف‌ترین هکرهای جهان
لوگوی گروه هکری Anonymous

گروه هکری Anonymous یا ناشناس، یکی از معروف‌ترین گروه‌های هکری جهان هستند. کسی از ملیت و یا محل آنان خبر ندارد؛ چرا که اعضای آن ممکن است به هر زبانی سخن گفته و یا دارای هر نژاد و ملیتی باشند! با این حال، بدیهی است که Anonymous یک گروه غیرمتمرکز از هکرها باشد که فاقد عضویت رسمی و یا هر گونه سلسله‌مراتبی هستند.

فعالیت اصلی گروه Anonymous از سال 2003 با حملاتی وسیع به چندین هدف برجسته از قبیل آمازون، پی پال، سونی، کلیسای باپتیست وستربورو، کلیسای ساینتولوژی، بخشی از دارک وب و همچنین دولت‌های استرالیا، هند، سوریه، ایالات متحده و ده‌ها فعالیت دیگر آغاز شد. فعالیت‌های این گروه همچنان ادامه دارد. اما این گروه از سال 2011 به دو دسته LulSec و AntiSec تقسیم شد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا