هاست پرسرعت
تکنولوژی

مهم ترین کاربردهای گاز اتان

مهم ترین کاربردهای گاز اتان

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

اتان یک هیدروکربن اشباع و در حالت گازی است که به عنوان دومین آلکان ساده (بعد از متان) شناخته شده است. این گاز دو اتم کربن و 6 اتم هیدروژن دارد، در صنایع مختلف استفاده می‌شود و به عنوان یک گاز پرکاربرد شناخته شده است. در اینجا قصد داریم شما را با ویژگی‌های این گاز آشنا کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

گاز اتان چیست؟

گاز اتان با فرمول C2H6 نوشته می‌شود که آن را با روش آزمایشگاهی و با استفاده از پروپیونات سدیم تهیه می‌کنند. این گاز سوختی از گاز طبیعی به دست می‌آید و به راحتی از آن جدا می‌شود. با تحت فشار قرار دادن این گاز می توان آن را از حالت گاز به حالت مایع تبدیل کرد.

ناگفته نماند که اتان (Ethan) با نام‌های دیگری مثل متیل متان، بی‌متیل، دی‌متیل و اتیل هیدرید نیز شناخته شده است.

مشخصات گاز اتان چیست؟

اولین مشخصه مهم این گاز به نقطه جوش و نقطه ذوب آن مربوط می‌شود؛ نقطه جوش آن 89 درجه سانتیگراد و دارای نقطه ذوب 182.8 درجه سانتیگراد است.

همچنین این گاز فاقد بوی خاص و دارای ظاهری بی‌رنگ است. اگر اتان در آب ریخته شود، در آن حل خواهد شد. این گاز قابلیت احتراق دارد و نباید در نزدیکی وسایل گرمایشی قرار بگیرد. اگر میزان گاز اتان در فضای بسته زیاد شود، سریع جای اکسیژن را اشغال می‌کند و بسیار خطرناک می‌شود.

با همه این مشخصات نباید فراموش کرد که اتان یک گاز پرکاربرد در صنایع مختلف است. برای مثال در صنایع پتروشیمی از این گاز استفاده زیادی می‌شود. برای تهیه اتانول، استالدهید و اسید استیک که در رنگ سازی، تهیه لاک، چسب و پلاستیک کاربرد دارد، از این گاز استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی کامل‌تر کاربردهای اتان می‌پردازیم.

کاربردهای اتان در صنایع مختلف

این گاز کاربردهای زیادی دارد و به عنوان دومین گاز طبیعی فراوان در زمین شناخته شده است. در کارخانه‌ها و صنایع مختلف از آن استفاده زیادی می‌شود و در تولید یک ماده شیمیایی به نام اتیلن کاربرد دارد. صنایع تولید ضدیخ، پلاستیک، خودرو و مواد شوینده بیشترین مصرف گاز اتان را به خود اختصاص داده‌اند.

برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن عبارتند از:

1. تولید اتیلن

از این گاز به عنوان ماده اولیه برای تولید اتیلن استفاده می‌شود که در محدوده دمای 750 تا 950 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد. طی این فرآیند، هیدروکربن اتان به هیدروکربن‌های کوچکتری به نام «اتیلن» ایجاد می‌شود. جالب است بدانید گاز اتیلن جزء اصلی سیالات هیدرولیک است که در سیستم‌های داخل خودرو و سایر لوکوموتیوهای موتوری استفاده می‌شود.

همچنین‌ از این گاز برای تولید اتیلن گلیکول استفاده می‌شود. همین ماده نیز برای تولید بطری‌های پلاستیکی مواد غذایی (مثل نوشابه) و مایعات کاربرد دارد. این گاز به دلیل خاصیت واکنش‌پذیری و فرآیندهای مختلف برای تولید مواد شیمیایی در صنایع مختلف مصرف می‌شود.

اتیلن بدست آمده از اتان در مراقبت از محصولات غذایی بسته‌بندی شده نیز کاربرد دارد و از آلودگی این موادغذایی و فساد آن‌ها پیشگیری می‌کند.

2. منبع سوخت

اتان یک گاز تمیز است که در دماهای بالا به شکل مایع درمی‌آید. سوخت اتان به تمیز ماندن محیط زیست کمک زیادی می‌کند و از ایجاد گازهای گلخانه‌ای در فضا جلوگیری می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود یکی از گازهای آینده برای سوخت، اتان باشد.

3. تولید برق

مهم ترین کاربردهای گاز اتان

یکی از کاربردهای دیگر این گاز در تولید برق است. تبدیل شدن این گاز به مایع و دوباره تبدیل شدن به گاز به راحتی انجام می‌شود. این ویژگی اتان به تولید برق کمک می‌کند.

4. تولید ضد یخ خودرو

در ابتدای فصل سرما که در فکر تعویض ضد یخ خودرو خود هستید، شاید آن را با دست لمس کرده باشید. این مایع چسبندگی بسیار پایینی دارد که نقطه انجماد آب را کاهش می‌دهد. به همین دلیل در سیستم‌های خنک‌کننده خودرو برای جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور در زمستان استفاده می‌شود.

5. در تولید پلی استر و الیاف

پلی استر از یک ماده شیمیایی به نام اتان-1-2-دیول تولید می‌شود. قبل از تولید پلی استر و الیاف، ابتدا گاز اتان را تحت شرایط خاصی قرار می‌دهند که این ماده شیمیایی را تولید کنند. سپس آن را برای تولید پلی استر و الیاف به کار می‌برند. همانطور که می‌دانید، این محصولات در صنایع نساجی کاربرد زیادی دارند.

6. استفاده به عنوان خشک کننده

در لوله‌هایی که برای انتقال گاز در مناطق دورافتاده استفاده می‌شود، عدم جذب آب برای جلوگیری از پوسیدگی لوله اهمیت زیادی دارد. حال آنکه اتان این خاصیت را دارد تا از جذب آب جلوگیری کند. از سوی دیگر وقتی از نفوذ آب به داخل گاز جلوگیری می‌کند، فرآیند آبگیری بهتر انجام می‌شود و گاز تمیز به داخل ساختمان‌ها راه پیدا می‌کند.

7. استفاده برای سیستم‌های سرمایشی

از گاز اتان برای سیستم‌های برودتی مثل یخچال‌ها نیز استفاده می‌شود. این گاز در خنک کردن مواد غذایی در یخچال موثر است. البته همراه با آن از سایر ترکیبات شیمیایی نیز استفاده می‌شود که به فعال کردن سیستم خنک‌کنندگی یخچال کمک زیادی می‌کند.

8. استفاده برای مزارع

اتیلن مهم‌ترین گازی است که برای رسیدن میوه‌ها در مزارع استفاده می‌شود. اما همانطور که در بالا هم گفتیم، این گاز با استفاده اتان بدست می‌آید. رسیدن میوه همراه با تغییر رنگ است که از اتیلن (تولید شده از اتان) ناشی می‌شود.

9. استفاده برای صنعت جوشکاری

از این گاز پرکاربرد برای تولید شعله با دمای بالا که برای سوزاندن و جوشکاری کاربرد دارد، استفاده می‌شود. البته همزمان با اتان، اکسیژن نیز کاربرد دارد که احتراق ناقص گاز را کامل می‌کند.

10. ساخت گاز خردل

اتیلن که از اتان بدست می‌آید، برای ساخت سلاح‌های شیمیایی استفاده زیادی دارد. این گاز با سایر مواد شیمیایی ترکیب می‌شود که گاز بسیار خطرناکی را تشکیل می‌دهد. به طوری که با استنشاق یا انتقال آن به بدن، RNA از بین می‌رود.

11. استفاده به عنوان پوشش پلاستیک

گاز اتان یکی از پرکاربردترین عناصر برای ساخت پلی وینیل کلراید (PVC) است که در ساخت مواد عایق، لوله‌های لوله کشی و عایق محصولات مختلف کاربرد دارد. به درب و پنجره‌های UPVC هم نگاه کنید که در سال‌های اخیر استفاده از آن‌ها رایج شده است. برای تولید این درب و پنجره‌ها نیز از پلی وینیل کلراید استفاده می‌شود که محصولی از گاز اتان است.

برای تولید پلمیرهایی مثل پلی اتیلن، اتیل بنزین و اتیل بنزن از اتان استفاده می‌شود که ابتدا آن را به اتن تبدیل می‌کنند.

12. استفاده برای مواد شوینده

برای تولید محصولات شوینده نیز این گاز استفاده می‌شود. زیرا عاری از مواد ارگانیسم بیماری زاست و به استریل کردن کمک زیادی می‌کند. بیشتر مواد شوینده حاوی اتان در مکان‌های حساس مثل بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. همچنین از این گاز برای تولید اتانول استفاده می‌شود که در ساخت عطرها و لاک ها و در صنعت سوخت کاربرد دارد.

13. ساخت خازن

خازن‌ها می‌توانند بارهای الکتریکی را برای مدتی در مدارها ذخیره کنند و در نتیجه باعث تدام جریان برق می‌شوند. این خازن‌ها از جنس پلی‌استر هستند که با استفاده اتان ساخته می‌شود.

14. استفاده در آزمایشگاه‌ها

مهم ترین کاربردهای گاز اتان

از این گاز به منظور انجام آزمایشات متعدد استفاده می‌شود. برای بررسی اجزای مختلف مواد، اتان کاربرد زیادی دارد.

15. تولید لاستیک

لاستیک‌سازی از دیگر صنایعی است که به اتان نیاز دارد. به این صورت که ابتدا آن را به اتن تبدیل می‌کنند و سپس طی یک فرآیند از آن استایرن را بدست می‌آورند. پلی استایرن یکی از مهم‌ترین مواد برای ساخت لاستیک است.

حرف آخر

اتان گازی مهم و پرکاربرد است که از گاز طبیعی بدست می‌آید. نحوه استفاده از اتان به صورت زنجیره‌وار است و با تبدیل آن به یک ماده و سپس استفاده از آن ماده در تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این گاز در سیستم‌های خنک‌کننده، تبدیل به اتیلن و رسیدن میوه‌ها، در آزمایشگاه‌ها و صنایع سوخت استفاده می‌شود. امیدواریم آنچه گفته شد مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا