هاست پرسرعت
تکنولوژی

پوکو ایکس 5 و پوکو ایکس 5 پرو معرفی شدند؛ زردهای جدید شیائومی آمدند!

پوکو ایکس 5 و پوکو ایکس 5 پرو معرفی شدند؛ زردهای جدید شیائومی آمدند!

گوشی‌های سری پوکو ایکس (Poco X) معمولاً به داشتن صفحه نمایش با نرخ تازه‌سازی بالا، باتری بزرگ با شارژ سریع و تراشه پردازشی میان‌رده اما کارآمد، شناخته می‌شود و اگر به دنبال مدلی در حد پرچمدارهای روز دنیا هستید باید به سراغ سری پوکو اف (Poco F) بروید. سری X5 تمام خصوصیاتی که گفتیم را دارا بوده و در حالی که شیائومی به ندرت روی دوربین سری پوکو ایکس تمرکز می‌کند، مدل جدید پوکو ایکس 5 پرو از یک سنسور 108 مگاپیکسلی بهره می‌برد. در ضمن، این بار یک نسخه استاندارد هم تولید شده که در ادامه به مرور مشخصات آن نیز خواهیم پرداخت. با ما در دیجی رو همراه باشید.

پوکو ایکس 5 پرو
(Poco X5 Pro)

شیائومی پوکو ایکس 5 پرو جانشین مستقیم پوکو ایکس 4 پرو است که سال گذشته و در همین زمان‌ها عرضه شده بود. بدنه این گوشی بسیار باریک‌تر از قبل شده و در واقع با 7.9 میلی‌متر ضخامت، باریک‌ترین گوشی پوکو ایکس عرضه شده تاکنون است (و سومین گوشی باریک در کل مجموعه پوکو، که فقط از دو مدل F ضخیم‌تر است).

ارتقاء سخت افزاری اصلی در این نسل، اضافه شدن پردازنده اسنپدراگون 778G است که یک تراشه 6 نانومتری (TSMC) با پردازنده گرافیکی قدرتمند ادرنو 642L می‌باشد. این تراشه پردازشی جدید در مقایسه با اسنپدراگون 695 که در پوکو ایکس 4 پرو استفاده شده بود، به طور قابل توجهی سریع‌تر است.

پوکو ایکس 5 پرو

امسال شیائومی مدل پرو را به دو برابر فضای ذخیره‌سازی بیشتر نیز مجهز کرده و این یعنی نسخه پایه پوکو ایکس 5 پرو دارای 128 گیگابایت حافظه داخلی می‌باشد. با این حال،‌ میزان حافظه رم در مدل پایه برابر همان 6 گیگابایت باقی مانده است. اگر این اعداد و ارقام شما را راضی نمی‌کنند، می‌توانید به سراغ نسخه 8/256 گیگابایتی بروید که البته در هر صورت حافظه رم از نوع LPDDR4X و فضای ذخیره‌سازی UFS 2.2 می‌باشد. این گوشی به صورت پیش فرض از سیستم عامل اندروید 12 با رابط کاربری MIUI 14 مخصوص گوشی‌های پوکو استفاده می‌کند.

صفحه نمایش یکی دیگر از بخش‌هایی است که ارتقاء یافته. با اینکه هنوز هم از یک پنل 6.67 اینچی امولد با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، نرخ تازه‌سازی 120 هرتز و نرخ نمونه‌برداری لمسی 240 هرتز استفاده شده، اما اکنون عمق رنگ 10 بیتی با پوشش 100 درصدی فضای رنگی DCI-P3 ارائه می‌شود که تأثیر قابل توجهی در کیفیت نمایش تصاویر دارد. میزان روشنایی صفحه نمایش نیز بیشتر شده و به حداکثر 900 نیت رسیده است (از 700 نیت). کاهش نور هم توسط یک سیستم PWM با فرکانس بالای 1920 هرتز انجام می‌شود. علاوه بر همه این‌ها، شیشه محافظ گوریلا گلس 5 وظیفه حفاظت از صفحه نمایش در برابر خط و خش را بر عهده دارد.

پوکو ایکس 5 پرو

سیستم دوربین تا جایی که به سخت افزار دوربین‌ها مربوط می‌شود، نسبت به مدل سال گذشته تغییری نکرده و یکسان است. این بدان معناست که همچنان از یک سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی 1/1.52 اینچی به همراه سنسورهای کمکی 8 مگاپیکسلی فوق عریض (زاویه دید 120 درجه) و ماکرو 2 مگاپیکسلی در پشت بدنه استفاده شده است (سنسور اصلی در بعضی از نسخه‌های پوکو ایکس 4 پرو 64 مگاپیکسلی بود). در جلوی بدنه و داخل حفره نمایشگر هم یک دوربین 16 مگاپیکسلی در دسترس کاربران می‌باشد.

با این حال، این بدان معنا نیست که دوربین بدون پیشرفت بوده. بلکه اسنپدراگون 778G به واسطه داشتن پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) سریع‌تر (2 گیگاپیکسل در ثانیه) و یک واحد پردازش عصبی (NPU) قدرتمندتر (12 تاپس) کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری را بهبود داده است. واضح‌ترین ارتقاء در این بخش امکان ضبط ویدیوهای 4K است (در نسخه سال قبل از حداکثر وضوح 1080p با نرخ 30 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌شد). علاوه بر این، عملکرد دوربین نیز سریع‌تر شده و به عنوان مثال گرفتن عکس 69 درصد زودتر انجام می‌شود و حالت عکاسی در شب هم تا 38 درصد سرعت بیشتری دارد.

پوکو ایکس 5 پرو

تراشه جدید اسنپدراگون 778G همچنین اتصال‌های سریع‌تری را به ارمغان آورده و از وای-فای 6 (ax) و بلوتوث نسخه 5.2 پشتیبانی می‌کند که نسبت به وای-فای 5 و بلوتوث 5.1 در مدل سال گذشته بهبود قابل توجهی است. علاوه بر این، جک 3.5 میلی‌متری هدفون، فرستنده مادون قرمز و اتصال کوتاه NFC (در برخی از نسخه‌ها) وجود دارد.

پوکو ایکس 5 پرو دارای یک پورت USB-C است و با استفاده از شارژر داخل جعبه خود می‌تواند باتری 5000 میلی آمپر ساعتی را با سرعت 67 وات شارژ کند. این گوشی در رنگ‌های آبی، مشکی و البته رنگ اصلی برند پوکو یعنی زرد، تولید شده است.

پوکو ایکس 5
(Poco X5)

مدل استاندارد پوکو ایکس 5 از همان تراشه اسنپدراگون 695 استفاده می‌کند که در ایکس 4 پرو دیده بودیم. با این حال، فضای ذخیره‌سازی نسخه پایه دو برابر شده و به 128 گیگابایت رسیده است. البته، مانند مدل پوکو ایکس 5 پرو در اینجا هم یک نسخه 8/256 گیگابایتی نیز در دسترس می‌باشد. و یک مزیت دیگر در نسخه استاندارد پوکو ایکس 5 وجود شیار کارت حافظه برای اتصال کارت‌های میکرو اس دی با ظرفیت حداکثر 1 ترابایت است (توجه داشته باشید شیار کارت حافظه این گوشی با شیار سیم کارت دوم مشترک است). اما متأسفانه، مدل استاندارد با رابط کاربری قدیمی‌تر MIUI 13 که باز هم مختص گوشی‌های پوکو طراحی شده، از جعبه خارج می‌شود.

پوکو ایکس 5

پوکو ایکس 5 از یک صفحه نمایش در اندازه 6.67 اینچ و با وضوح +FHD و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز استفاده می‌کند. با این حال، برخلاف مدل پرو این یک پنل 8 بیتی است و از شیشه محافظ قدیمی‌تر گوریلا گلس 3 استفاده می‌کند. با این حال، حداکثر روشنایی حتی بالاتر از مدل پرو بوده و به 1200 نیت می‌رسد.

دوربین و باتری پوکو ایکس 5 بیشتر شبیه چیزی است که می‌شد از پوکو ایکس 4 استاندارد انتظار داشت (شیائومی هرگز چنین گوشی هوشمندی را عرضه نکرد). دوربین اصلی دارای وضوح 48 مگاپیکسل است (به دلیل پردازنده ضعیف‌تر، وضوح فیلمبرداری به 1080p محدود  شده) و در کنار آن از یک دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی با زاویه دید 118 درجه و یک دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی استفاده شده است. در جلوی بدنه هم یک دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی تعبیه شده است.

پوکو ایکس 5

باتری این گوشی دارای همان ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت مدل پرو است، اما سرعت شارژ به 33 وات کاهش یافته است. شارژری که داخل جعبه قرار داده شده یک آداپتور 33 وات است که می‌تواند باتری را در 68 دقیقه به طور کامل پر کند. اتصال‌های بی‌سیم هم تا حدودی قدیمی‌تر از مدل پرو است (وای-فای 5 و بلوتوث نسخه 5.1). با این حال، ایکس 5 نیز دارای جک هدفون 3.5 میلی متری و فرستنده مادون قرمز بوده و در برخی مناطق از اتصال NFC هم پشتیبانی می‌کند.

مدل استاندارد پوکو ایکس 5 در دو نسخه 6/128 و 8/256 گیگابایتی تولید شده که قیمت آن‌ها به ترتیب 250 و 300 دلار می‌باشد. پوکو ایکس 5 پرو هم با قیمت 300 دلار برای مدل پایه 6/128 گیگابایتی عرضه شده و برای خرید نسخه 8/256 گیگابایتی آن باید 350 دلار هزینه کنید. فروش هر دو گوشی از امروز یعنی 7 فوریه (18 بهمن) شروع شده و توسط خرده‌فروشی‌های مختلفی در سراسر جهان عرضه می‌شود.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا