هاست پرسرعت
تکنولوژی

حقایقی جالب در مورد کهکشان راه شیری

حقایقی جالب در مورد کهکشان راه شیری

راه شیری نام کهکشانی است که منظومه شمسی ما در آن قرار دارد. این کهکشان خارق العاده‌ترین و عمیق‌ترین قسمت فضاست که کره زمین، یعنی خانه ما انسان‌ها، نیز در آن قرار دارد. کهکشان راه شیری مارپیچ شکل بوده و چهار بازو دارد و البته یک سیاه چاله بسیار عظیم هم در مرکز آن قرار گرفته است. این کهکشان در طول سال‌های متمادی دانشمندان زیادی را مسحور خود کرده و هر ساله چیزهای جدیدی درباره آن کشف می‌شود.

به دلیل اهمیت کهکشان راه شیری، بسیار خوب است که آگاهی خود را درباره آن افزایش دهیم. حقایق بیشماری در مورد این کهشکان وجود دارند که بسیار جالب هستند و نکات علمی زیادی را می توان هنگام بررسی آن درک کرد. بیایید با هم به نکاتی که هیچ وقت درباره کهکشان‌مان نمی‌دانستیم نگاهی بیاندازیم. با دیجی رو همراه باشید.

کهکشان راه شیری

کهشکان راه شیری بیش از 200 میلیارد ستاره دارد

کهکشان راه شیری به طور باورنکردنی عظیم و پویاست و بیش از 200 میلیارد ستاره دارد. این عدد به قدری زیاد است که حتی نمی‌توانیم آن را درک کنیم. ولی به نسبت سایر کهکشان‌ها، کهکشان راه شیری در واقع اندازه متوسطی دارد! برای قابل فهم‌تر شدن موضوع بد نیست بدانید که بزرگترین کهکشان شناخته شده در فضا بیش از 100 تریلیون (هزار میلیارد) ستاره درون خود دارد، درحالی که کهکشان‌های کوچک‌تر حدود 10 میلیارد ستاره دارند! این مسئله نشان می‌دهد که این کهکشان‌ها چقدر عظیم و پهناور هستند.

کهکشان راه شیری از کهکشان‌های دیگر ساخته شده است

باور کنید یا نه، کهکشان راه شیری در حقیقت از دیگر کهکشان‌ها ساخته شده است. این کهکشان از ابتدا به این شکل مارپیچی که تحسین ما را برانگیخته، نبوده است.

در حقیقیت، آنچه که باعث شده کهکشان ما به این ابعاد و شکل برسد، این است که دیگر کهکشان‌ها را به صورت تدریجی و مداوم به درون خود کشیده است. به طور مثال، کهکشان راه شیری قبلاً کهکشان کوتوله قوس را درون خود کشیده و پس از آن نیز همواره به بزرگ‌تر شدن ادامه داده است. کهکشان کوتوله سگ بزرگ، یکی دیگر از کهکشانی است که ستاره‌های آن به آرامی تبدیل به قسمتی از کهکشان شده‌اند.

حقایقی جالب در مورد کهکشان راه شیری

ما هیچ وقت کهکشان راه شیری را ندیده‌ایم!

جمله بالا ممکن است شما را متعجب کرده باشد. چرا که پیش از این حتما تصاویری از کهکشان راه شیری را دیده‌اید. درست است که تعداد زیادی تصویر از زوایای مختلف کهکشان راه شیری وجود داشته و شکل مارپیچی آن را نشان می‌دهد، اما چیزی که ممکن است ندانید این است: مارپیچی که ما دیده‌ایم، کهکشان راه شیری واقعی خودمان نیست! در حقیقت، هیچ کس تا به حال تصویری واقعی از کهکشان راه شیری ندیده و محال است که بتوان از آن عکس گرفت. منظومه شمسی ما درون این مارپیچ عظیم قرار گرفته و 26 هزار سال نوری با مرکز آن فاصله دارد، پس عکس گرفتن از آن قطعاً غیرممکن است. بنابراین، ما مجبوریم به تصاویری از کهکشان‌های یا تفاسیر هنری از کهکشان راه شیری اکتفا کنیم.


بیشتر بخوانید:

  • دیجی فکت؛ 10 حقیقت خواندنی در مورد منظومه شمسی

قدمت کهکشان راه شیری تقریباً به اندازه قدمت جهان است

جای تعجبی ندارد که چیزی به زیبایی و عظمت کهکشان راه شیری دارای قدمت باستانی باشد! قدمت جهان تقریباً حدود 13.7 میلیارد سال تخمین زده شده و کهکشان راه شیری نزدیک به 13.6 میلیارد سال عمر دارد. البته، این کهکشان همانطور که اشاره شده با گذشت زمان بزرگ‌تر شده و اصلاً قابل مقایسه با دوران کودکی‌اش نیست!

سخن آخر این که خارج از جو زمین همیشه برای ما منبع رازهای بی‌شماری بوده و کنجکاوی‌مان را برانگیخته است. با اینکه هیچ وقت نمی‌توانیم کهشکان راه شیری یا حتی منظومه شمسی را از بیرون تماشا کنیم، اما به لطف پیشرفت روزافزون علم، اطلاعاتمان از جهان پیرامون بسیار بیشتر از گذشته شده است.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا