هاست پرسرعت
تکنولوژی

چرا فعلاً نباید پلی استیشن 5 بخریم؟ (بررسی 4 دلیل مهم)

چرا فعلاً نباید پلی استیشن 5 بخریم؟ (بررسی 4 دلیل
مهم)

اگر پیگیر اخبار دنیای بازی‌های ویدیویی و نبرد بین کنسول‌ها باشید، حتماً می‌دانید که در نسل هشتم، پلی استیشن 4 سونی در مقایسه با ایکس باکس وان مایکروسافت به موفقیت بزرگی دست یافت و بیش از دو برابر بیشتر فروخت. در واقع، پلی استیشن 4 یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌های تمام دوران لقب گرفته است.

با این حال، پلی استیشن 5 هنوز راه درازی برای رسیدن به آن افتخارات در پیش دارد و با اینکه این کنسول نسل نهمی از بسیاری جهات یک دستگاه پیشرفته و فوق العاده محسوب می‌شود، با این حال، دلایلی نیز وجود دارد که می‌توانند شما را از خرید آن منصرف کنند. در ادامه با ما در دیجی رو همراه باشید تا 3 مورد از این دلایل را با هم بررسی کنیم.

1. تعداد بسیار محدود بازی‌های انحصاری

معمولاً بازی‌های روز دنیا بر روی پلتفرم‌های مختلفی عرضه می‌شوند و از همین رو گیمرها می‌توانند عناوین دلخواه خود را در کنسول‌هایی مانند نینتندو سوئیچ یا ایکس باکس سری ایکس و اس تجربه کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که یک کنسول برای رسیدن به موفقیت، بازی‌های انحصاری شگفت انگیزی داشته باشد. یعنی بازی‌هایی که فقط می‌توانید در آن پلتفرم تجربه کنید.

پلی استیشن 5

مشکل این است که پلی استیشن 5 در حال حاضر تعداد انگشت شماری بازی انحصاری تراز اول دارد. در حالی که بازی‌هایی مانند Astro’s Playroom و Demon’s Souls عالی هستند، اما برای توجیه کردن قیمت گزاف این کنسول اصلاً کافی نیستند.

در ماه مه 2023، سونی میزبان رویداد بزرگ پلی استیشن بود و همه ما منتظر بودیم که بازی‌های انحصاری پرشماری برای عرضه بر روی پلی استیشن 5 معرفی شوند. اما متأسفانه، تمرکز سونی بیشتر بر روی بازی‌های شخص ثالث بود که تعداد آن‌ها هم خیلی زیاد نبود. بسیاری از آن‌ها هیجان‌انگیز به نظر می‌رسیدند، اما همان‌طور که مایکروسافت سریعاً در توییتر اشاره کرد، در سایر سیستم عامل‌ها نیز در دسترس خواهند بود.

با گذشت زمان، این رویه تغییر خواهد کرد. سونی در نهایت انبوهی از بازی‌های انحصاری شخص اول را که پلی استیشن 5 به شدت به آن نیاز دارد، ارائه خواهد کرد. با این حال، در زمان نگارش این مقاله، تقریباً سه سال از عرضه پلی استیشن 5 می‌گذرد و به سختی می‌توان به یک بازی اشاره کرد که به تنهای بتواند باعث فروش پلی استیشن 5 شود.

2. بیشتر بازی‌های فعلی روی پلی استیشن 4 و PC هم موجود هستند

موضوع پیچیده‌تر این است که بسیاری از بازی‌های عرضه شده روی پلی استیشن 5 که عنوان «انحصاری» را یدک می‌کشند، در واقع انحصاری این کنسول نیستند و در پلی استیشن 4 نیز می‌توان آن‌ها را تجربه کرد! مانند God of War Ragnarok و Marvel’s Spider-Man: Miles Morales. این بازی‌ها روی پلی استیشن 5 فوق العاده هستند، اما در پلی استیشن 4 نیز تجربه بسیار خوبی را ارائه می‌کنند. به همین دلیل، ممکن است پلی استیشن 4 به واسطه قیمت بسیار پایین‌تری که دارد، همچنان ارزش خرید بالاتری داشته باشد.

God of War Ragnarok

علاوه بر این، سونی اخیراً رویکرد خود را نسبت به رایانه‌های شخصی تغییر داده و در مورد گیمرهای PC نیز متعهد شده است. از مشخصه‌های بارز چنین رویکردی می‌توان به عرضه عناوین انحصاری کنسول‌های سونی مانند Ratchet & Clank: Rift Apart بر روی رایانه شخصی، پس از یک یا دو سال از تاریخ عرضه اولیه اشاره کرد. بنابراین، اگر یک گیمر صبور بوده و البته رایانه دسکتاپ قدرتمندی در اختیار داشته باشید، این موضوع بسیار عالی است. حتی می‌توانید کنترلر دوال سنس را که مختص پلی استیشن 5 است به رایانه شخصی خود متصل کرده و تجربه‌ای مشابه به این کنسول را داشته باشید.

با وجود تمام این مواردی که اشاره کردیم، اینکه سونی از رایانه‌های شخصی پشتیبانی می‌کند و دارندگان پلی استیشن 4 را نیز بلافاصله مجبور به خرید پلی استیشن 5 نکرده، یک نکته مثبت محسوب می‌شود و باید از این شرکت ژاپنی قدردانی کرد. بنابراین، منظور ما از مطرح کردن چنین بحثی این است که اگر در حال حاضر یک پلی استیشن 4 یا رایانه شخصی گیمینگ دارید، انگیزه زیادی برای خرید پلی استیشن 5 وجود ندارد. مگر اینکه عواملی مانند قدرت گرافیکی کنسول یا تجهیزات جانبی مانند هدست پلی استیشن VR2 برای شما جذاب باشد.

3. پلی استیشن 5 خیلی گران است

در ماه اوت 2022، سونی اعلام کرد که قیمت پلی استیشن 5 در بسیاری از مناطق به دلیل چالش‌های مرتبط با اقتصاد جهانی در حال افزایش است. در ایالات متحده، پلی استیشن 5 با قیمت 500 دلاری عرضه می‌شود که بسیار گران است. اگر چه می‌توانید با خرید نسخه دیجیتال (که دیسک درایو ندارد) 100 دلار صرفه‌جویی کرده و تنها 400 دلار بپردازید.

شما باید به این رقم، هزینه تجهیزات جانبی، اشتراک پلی استیشن پلاس (برای بازی آنلاین مورد نیاز است و قیمت آن اخیراً افزایش یافته است)، فضای ذخیره‌سازی بیشتر (فضای داخلی 667 گیگابایتی پلی استیشن 5 بسیار سریع تمام می‌شود) یا هزینه رو به رشد بازی‌ها را هم اضافه کنید.

برای مقایسه، ایکس باکس سری ایکس هم 500 دلار قیمت دارد. با این حال، ایکس باکس سری اس و نینتندو سوئیچ هر دو 300 دلاری هستند که 200 دلار ارزان‌تر از قیمت خرده فروشی پلی استیشن 5 است. حتی قیمت «استیم دک» (Steam Deck) هم که اساسا یک رایانه شخصی گیمینگ و قابل حمل است، از 399 دلار شروع می‌شود.

مسلماً، وقتی صحبت از عملکرد به میان می‌آید، این دستگاه‌های ارزان‌تر نمی‌توانند عملکردی یکسان ارائه کنند و بازی‌های مختلفی را میزبانی می‌کنند. اما اگر هدف شما از خرید یک کنسول بازی، تنها سرگرم شدن است و نیاز به پس‌انداز کردن پول‌های خود دارید، پلی استیشن 5 گزینه مطلوبی به نظر نمی‌رسد.

4. نسخه ارتقاء یافته پلی استیشن 5 در راه است

پلی استیشن 5 با ابعاد 390 در 104 در 260 میلی متری و وزن 4.5 کیلوگرمی خود یک کنسول بسیار بزرگ محسوب می‌شود. اگر معمولاً عادت دارید کنسول‌های بازی خود را زیر تلویزیون و در یک کشوی کوچک قرار دهید، همان ابتدا متوجه خواهید شد که پلی استیشن 5 از نظر فیزیکی اصلاً مناسب نیست. در حالی که طراحی کنسول بسیار خوب است، اما بزرگ بودن آن مسئله‌ای که حتماً باید قبل از خرید آن را در نظر داشته باشید.

پلی استیشن 4

البته، سونی از همان اولین نسل پلی استیشن، بعد از مدتی اقدام به عرضه نسخه‌ای کوچک‌تر و جمع‌وجورتر از کنسول‌های خود کرده و به این ترتیب، چرا نباید منتظر پلی استیشن 5 جدیدتر و کوچک‌تر باشیم؟ نسخه اسلیم پلی استیشن 4 سه سال پس از کنسول اصلی منتشر شد و یک فرم طراحی شیک‌تر (که اکنون مدل اصلی پلی استیشن 4 محسوب می‌شود) را به ارمغان آورد. سپس پلی استیشن 4 پرو عرضه شد که می‌تواند بازی‌ها را به جای 1080p با وضوح 4K اجرا کند.

این‌ها همان چیزهایی هستند که قطعاً در مورد پلی استیشن 5 نیز اتفاق خواهند افتاد، همانطور که در تمام نسل‌های پلی استیشن 5 نیز اتفاق افتاده‌اند. شایعات نشان می‌دهند که پلی استیشن 5 اسلیم در سال 2023 وارد بازار خواهد شد و دارای فرم طراحی کوچکتر و دیسک درایو قابل جدا شدن خواهد بود. به علاوه، ممکن است ارزان‌تر هم باشد. بنابراین، بد نیست که فعلاً صبور بوده و از خرید مدل فعلی پلی استیشن 5 اجتناب کنید.

آیا خرید پلی استیشن 5 منطقی است؟

ما همه دلایل را ذکر کردیم اما در نهایت، کسی که تصمیم نهایی را می‌گیرد خود شما هستید و باید با توجه به سلیقه و میزان بودجه خود در مورد خرید پلی استیشن 5 تصمیم‌گیری کنید. اگر هیچ یک از این دلایل به نظر شما چندان مهم به نظر نمی‌رسند، بدانید که پلی استیشن 5 از همه نظر یک کنسول عالی است و از خرید آن پشیمان نخواهید شد.

با این حال، بسیاری از افراد ممکن است به واسطه دلایلی که ذکر شد، بخواهند فعلاً صبر کنند. صبر کنند تا بازی‌های انحصاری پلی استیشن 5 بیشتر شود، قیمت آن کاهش یابد، یا نسخه‌های بهینه‌تر و پیشرفته‌تر آن وارد بازار شوند. در آن زمان، این احتمال وجود دارد که پلی استیشن 5 در موقعیت قوی‌تری قرار داشته و به یک کنسول بازی کامل تبدیل شود.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا