هاست پرسرعت
تکنولوژی

کوچکترین کشورهای جهان کدامند؟

کوچکترین کشورهای جهان کدامند؟

بیش از 194 کشور در جهان وجود دارد و بسیاری کلمه “کشور” را با یک سرزمین عظیم و پرجمعت معادل می‌دانند. با این حال، برخی کشورها به قدری کوچک هستند که شهرهای سایر کشورها در مقایسه با آن‌ها غول‌پیکر به نظر می‌آیند! کشورهای زیادی در جهان، مساحتی کمتر از 400 کیلومتر مربع دارند که  بیشتر در اروپا، افریقا و اقیانوس آرام جای گرفته‌اند. 10 کشوری که کوچکترین کشورهای جهان شناخته‌ شده‌اند در مجموع مساحتی به اندازه 1491.4 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهند که از مساحت شهر هوستون تگزاس (1625.2 کیلومتر مربع) کمتر می‌باشد!

برخی از این کشورهای کوچک، دولت‌ها و فرهنگ خاص خود را دارند و در زمره‌ی ثروتمندترین، دورافتاده‌ترین و توریستی‌ترین مکان‌های دیدنی جهان قرار می‌گیرند. در این راستا و برای آشنایی بهتر شما با این کشورها به معرفی 10 مورد اول از کوچکترین کشورهای جهان می‌پردازیم. با دیجی رو همراه باشید.

10. مالت – 316 کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای جهان- مالت

مالت یک کشور جزیره‌ای واقع در دریای مدیترانه است. در واقع جمهوری مالت از سه جزیره‌ی گوزو، کومینو و مالت که بزرگترین جزیره در بین این سه جزیره به حساب می‌آید تشکیل می‌شود.

این کشور کوچک بیش از 450000 نفر جمعیت دارد و از این نظر باید آن را یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان قلمداد کرد. مالت یکی از مکانهای محبوب توریستی است و هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان به دلیل هوای آفتابی آن، سواحل جذاب، تاریخچه غنی و تفریحات شبانه پر جنب و جوش به این کشور می‌آیند. مالت مساحتی حدود 316 کیلومتر مربع دارد و  رتبه دهم را در بین کوچکترین کشورهای جهان در اختیار دارد.

9. مالدیو – 300 کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای جهان- مالدیو

مالدیو یکی از مقاصد توریستی معروف دنیا که در اقیانوس هند قرار دارد را از نظر مساحت و جمعیت، کوچکترین کشور آسیا می‌دانند. بیش از 1919 جزیره مرجانی در مالدیو وجود دارد که مساحتی حدود 90000 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهند و آن را به یکی از پراکنده‌ترین کشورها در جهان تبدیل می‌کنند. این کشور زمانی مستعمره بسیاری از امپراطوری‌ها از جمله پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و انگلیس‌ها بود اما در سال 1965 به کشوری مستقل تبدیل شد. امروزه، مالدیو به دلیل سواحل شنی سفید و آب‌های کریستالی آبی، اقتصاد گردشگری بسیار خوبی دارد. مالدیو با مساحت 300 کیلومتر مربع در رده‌ی نهم کوچکترین کشورهای جهان جای می‌گیرد.

8. سنت کیتس و نویس – 261 کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای جهان- سنت کیتس و نویس

این 2 جزیره در کارائیب اولین جزایری بودند که توسط اروپایی‌ها اشغال شدند. آنها در مجموع مساحتی حدود 261 کیلومتر مربع را تشکیل می‌دهند و همین مساحت کوچک سنت کیتس و نوویس را به هشتمین کشور کوچک جهان تبدیل می‌کند. اقتصاد آن به جهانگردی، کشاورزی و صنایع کوچک تولیدی وابسته است. علاوه بر این، این جزایر به دلیل زندگی دریایی فراوان، مکان‌های غواصی فوق العاده‌ای را برای توریست‌ها فراهم می‌کنند. این کشور، قرن‌ها یکی از صادرکننده‌های عمده قند بوده و مزارع بزرگ آن اکنون به املاک زیبایی مانند هتل و استراحتگاه تبدیل شده‌اند.

7. جزایر مارشال

کوچکترین کشورهای جهان- جزایر مارشالجزایر مارشال که رسما جمهوری جزایر مارشال نیز نامیده می‌شود، یک کشور جزیره‌ای است که در اقیانوس آرام واقع شده و تقریباً در نیمه راهی بین ایالت هاوایی آمریکا و قاره استرالیا قرار دارد. این کشور بخشی از ایالات فدرال میکرونزی محسوب می‌شود. منطقه اطراف این جزایر به طرز باورنکردنی بیولوژیکی بوده و بیش از 800 گونه ماهی و همچنین 160 مرجان را در خود جای می‌دهد. جزایر مارشال با 181 کیلومتر مربع هفتمین کشور کوچک جهان است.

6. لیختن اشتاین

کوچکترین کشورهای جهان- لیختنشتاین

مردم این کشور به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. لیختن اشتاین تنها کشوری در جهان است که کاملاً در کوه آلپ واقع شده و بین سوئیس و اتریش قرار دارد. لیختن اشتاین از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی ثروتمندترین کشور جهان شناخته شده و کمترین نرخ بیکاری (1.5 درصد) را دارد. ورود به کشور به علت نبود هیچ فرودگاهی در مرزهای آن کمی دشوار به نظر می‌رسد. بازدید کنندگان باید برای رسیدن به این کشور آلپی که هنوز توسط یک شاهزاده اداره می‌شود از فرودگاه زوریخ سوئیس عبور کنند! در نهایت، با مساحت 160 کیلومتر مربع، لیختن اشتاین را باید ششمین کشور کوچک جهان دانست .

5. سن مارینو

کوچکترین کشورهای جهان- سن مارینودور تا دور سن مارینو را کشور ایتالیا در برگرفته و در واقع این کشور درون ایتالیا قرار دارد. سان مارینو را جمهوری سن مارینو نیز می‌نامند. با مجموع مساحت 61 کیلومتر مربع، رده پنجم کوچکترین کشورهای جهان را به خود اختصاص می‌دهد. ادعا می‌شود قدیمی‌ترین دولت باقی مانده حاکم بر جهان بوده و طبق ارزیابی‌ها، یکی از ثروتمندترین کشورها از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه شناخته می‌شود. سومین کشور کوچک در اروپا، تنها 30000 نفر جمعیت دارد و یکی از پایین‌ترین نرخ بیکاری در جهان را داراست.

4. تووالو

کوچکترین کشورهای جهان- تووالو

تووالو که قبلاً به جزایر الیس معروف بود در اقیانوس آرام و در شمال شرقی استرالیا واقع شده است. تووالو با مجموع 26 کیلومتر مربع، در رده چهارم کوچکترین کشورهای کوچک جهان جای دارد. جمعیت آن بالغ بر 10000 نفر و با 8 کیلومتر جاده تنها یک بیمارستان در جزیره اصلی وجود دارد. این کشور زمانی قلمرو انگلیس بود اما در سال 1978 مستقل شد. با توجه به موقعیت مکانی این کشور که بسیار دورافتاده است، گردشگری چندان پررونقی ندارد. در سال 2010 ، کمتر از 2000 بازدید کننده به تووالو آمدند که 65 درصد آن‌ها اذعان داشتند به منظور تجارت به این کشور سفر کرده‌اند.

3. نائورا

کوچکترین کشورهای جهان- نائورا

نائورو یک کشور جزیره‌ای واقع در شرق استرالیا و در حقیقت، کوچکترین کشور جزیره‌ای جهان به شمار می‌آید. در دهه 1980 به دلیل صنعت پررونق معدن فسفات معروف شد اما اکنون به جزیره‌ای ساکت و آرام بدل گشته که گردشگران زیادی را به خود جذب نمی‌کند. این در حالی است که این کشور را قبلا به عنوان جزیره‌ای دلپذیر می‌شناختند. اکنون منابع فسفات آن از بین رفته و باعث نرخ بیکاری ملی 90 درصدی شده و 10 درصد باقی مانده نیز در دولت کار می‌کنند. همچنین نائورو کشوری با چاق‌ترین افراد جهان شناخته می‌شود چرا که 97 درصد از مردان آن و 93 درصد از زنان، چاق یا دارای اضافه وزن هستند. به همین دلیل، نائورو، بالاترین سطح دیابت نوع 2 در جهان را هم به خود اختصاص داده و 40 درصد از جمعیت آن از این بیماری رنج می‌برند. در کل نائورو 21 کیلومتر مربع مساحت دارد و این مساحت کم این کشور  را به سومین کشور کوچک جهان تبدیل می‌کند.

2. موناکو

کوچکترین کشورهای جهان-موناکو

موناکو در رودخانه فرانسه جای گرفته و بیشترین تعداد میلیونرها و میلیاردرهای جهان را به خود اختصاص می‌دهد. این کشور فقط 2 کیلومتر مربع مساحت دارد و در رده دوم کوچکترین کشورهای جهان قرار می‌گیرد. موناکو که به دلیل صنایع خدماتی و کالاها و خدمات لوکس خود و قماربازی معروف شده، یکی از مکان‌های تفریحی موردعلاقه ثروتمندان و افراد معروف دنیا است. این کشور از سه طرف با مرز فرانسه و از یک طرف با دریای مدیترانه  مرز مشترک دارد و اکثر ساکنان آن فرانسوی‌ زبان هستند. با جمعیتی بالغ بر 36000 نفر، موناکو را باید پرجمعیت‌ترین کشور جهان دانست. معروفترین رویداد سالانه مسابقه فرمول 1 است که شرکت‌کنندگان طی آن از خیابان‌های شهر عبور می‌کنند.

1. واتیکان

کوچکترین کشورهای جهان- واتیکانکوچکترین کشور جهان واتیکان نام دارد که به آن سریر مقدس نیز گفته می‌شود. از نظر مساحت، کشور واتیکان با تنها 0.44 کیلومتر مربع کوچکترین کشور جهان شناخته می‌شود. این کشور کاملاً درون رم، پایتخت ایتالیا قرار گرفته و مرکز کلیسای کاتولیک است. این کشور همچنین میزبان بزرگترین کلیسای جهان – سنت پیتر است که برخی از مهمترین آثار هنری رنسانس مانند پیتا و آفرینش آدم، در آنجا نگهداری می‌شود. درآمد این کشور از کمک‌های داوطلبانه بیش از 1 میلیارد عضو کلیسای کاتولیک روم در سراسر جهان حاصل می‌شود. باقیمانده اقتصاد آن از طریق فروش تمبرهای پستی، یادداشت‌های توریستی و جمع‌آوری هزینه‌های ورود به موزه‌ها بدست می‌آید.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا