هاست پرسرعت
تکنولوژی

گوشی‌های چینی از کاربران جاسوسی می‌کنند؟! نتایج تحقیقات جدید

گوشی‌های چینی از کاربران جاسوسی می‌کنند؟! نتایج تحقیقات جدید

تحقیقات جدید دانشگاه ادینبورگ و کالج ترینیتی دوبلین، مشکل نگران کننده‌ای را در مورد برخی از گوشی‌های هوشمند اندرویدی ساخت چین نشان می‌دهد. در کشور چین، که بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان است، بیش از 70 درصد گوشی‌ها بر مبنای پلتفرم اندروید کار می‌کنند. این مطالعه نشان داده که برندهای شناخته شده و مشهوری مانند وان پلاس، شیائومی، ریلمی و اوپو حجم بالایی از داده‌های شخصی کاربران را بدون رضایت آن‌ها جمع‌آوری و منتقل می‌کنند! با دیجی رو همراه باشید.

گوشی‌های مورد بحث دارای تعداد قابل توجهی برنامه‌های از پیش نصب شده هستند که به طور پیش فرض دسترسی‌های مشکوکی دارند. این برنامه‌ها به طور فعال اطلاعات حساس مربوط به دستگاه، مانند موقعیت مکانی، پروفایل کاربر و حتی لیست مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی را جمع‌آوری و ارسال می‌کنند.

حتی در مورد آن دسته از کاربران سخت‌گیری هم که نسبت به حفظ حریم خصوصی خود آگاه هستند و اجازه تجزیه و تحلیل داده‌ها را به شرکت سازنده نمی‌دهند و از فضای ذخیره‌سازی ابری یا خدمات شخص ثالث نیز استفاده نمی‌کنند، گوشی آن‌ها همچنان اطلاعات منحصر به فردی درباره دستگاه و کاربر را به سرورهای از پیش تعیین شده ارسال می‌کند. از جمله این اطلاعات می‌توان به شناسه‌های دستگاه، مختصات GPS، الگوی استفاده از برنامه‌ها، تاریخچه تماس‌ها و پیامک‌ها و مخاطبین موجود در دفترچه تلفن اشاره کرد. متأسفانه کاربران به هیچ وجه متوجه این انتقال داده نمی‌شوند و هیچ راهی نیز برای جلوگیری از آن ندارد. بر اساس نتایج این تحقیقات، داده‌های جمع‌آوری شده را می‌توان به راحتی برای ردیابی افراد مورد استفاده قرار داد.

گوشی‌های چینی

گفتنی است که این تحقیق روی دستگاه‌هایی که در چین فروخته می‌شوند و دارای توزیع‌های محلی اندروید هستند، انجام شده، بنابراین خریداران بین المللی ممکن است تحت تأثیر قرار نگیرند. با این حال، برای کسانی که دستگاه‌های خود را در چین خریداری کرده‌اند، مانند مسافران یا دانشجویان، مهم است که بدانند که این مطالعه نشان می‌دهد روند جمع‌آوری داده‌ها حتی پس از خروج از کشور نیز بدون تغییر باقی مانده و ادامه می‌یابد.

شایان ذکر است که نسخه‌های چینی گوشی‌هایی مانند وان پلاس، شیائومی، ریلمی و اوپو برنامه‌های شخص ثالث از پیش نصب‌شده بیشتری دارند و در مقایسه با نسخه‌های بین‌المللی که برای مصرف‌کنندگان اروپا و سایر مناطق در نظر گرفته شده‌اند، هشت تا ده برابر مجوز دسترسی بیشتری دارند. به نظر می‌رسد به علت قوانین و سیاست‌های سخت‌گیرانه در عرصه بین‌المللی، این مجوزهای دسترسی خطرناک در نسخه‌های گلوبال فعال نیستند، اما در مورد گوشی‌هایی که در چین فروخته می‌شوند قطعاً این قوانین بی‌تأثیر هستند.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا