هاست پرسرعت
تکنولوژی

با زیباترین جنگل های جهان آشنا شوید

با زیباترین جنگل های جهان آشنا شوید

تا به حال به اعماق یک جنگل بکر پا گذاشه‌اید؟ اگر نه حتماً فیلم‌هایی که در جنگل ها فیلم برداری شده‌اند را تماشا کرده‌اید. امروزه و در عصر پرشتاب تکنولوژی، بیشتر مردم جنگل ها را نادیده می‌گیرند. با ساخت و سازهای جدید و احداث جاده‌هایی که در راستای توسعه و گسترش بیشتر شهرها صورت می‌گیرند، جنگل ها و محیط طبیعی بیش از هر زمان دیگری رو به نابودی نهاده‌اند.

در عصر حاضر، افراد چنان درگیر زندگی روزمره خود شده‌اند که فراموش می‌کنند هنوز مکان‌های بسیار زیبایی وجود دارد که تکنولوژی هرگز نمی‌تواند جای آن‌ها را بگیرد. یک نمونه می‌تواند زیستگاه طبیعی حیات وحش ما، یعنی جنگل ها باشد. این زیستگاه‌های طبیعی پر از درخت نه تنها محل زندگی بسیاری از گونه‌های جانوری است، بلکه به طور کلی از همه گونه‌های زیستی نیز محافظت می‌کند. به طور مثال، اگر فقط درختان و جنگل های خود را حفظ کنیم، بحران جهانی گرمایش زمین نیز تا حد زیادی قابل حل خواهد بود.

با زیباترین جنگل های جهان آشنا شوید

ماهیت واقعی جنگل ها چیست؟

جنگل ها سرزمین‌هایی هستند که با درختان انبوه و گیاهان مختلف پوشیده شده‌اند. جنگل ها معمولاً در آب و هوای گرم قرار دارند و زیست بوم بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری شناخته شده و یا حتی کشف نشده هستند. این گونه محیط‌های طبیعی شایسته تحسین و مهم‌تر از آن محافظت هستند. به یاد داشته باشیم که جنگل های ما در معرض خطر قرار دارند و باید با احتیاط در آن‌ها به گشت و گذار بپردازیم تا زمینه تخریب بیشتر را فراهم نکنیم.

اگر قصد دارید برای مدتی خود را از هیاهوی شهرنشینی دور کنید، این مکان‌ها می‌توانند همان جایی باشند که به دنبال آن می‌گردید. جهان ما چیزهای زیادی برای ارائه دارد. و حقیقت غیرقابل کتمان این است که مردم نمی‌توانند آنچه را که تا به حال ندیده‌اند قدر بدانند. جنگل ها سال‌ها، دهه‌ها و حتی قرن‌ها توسط کاوشگران پیمود شده‌اند. با این که حقایق بسیاری از جنگل ها توسط علاقمندان و ماجراجویان کشف شده است باز هم رازهای زیادی در دل جنگل ها نهان باقی مانده است. در انتهای مطالعه این مقاله از دیجی رو ممکن است برخی از این جنگل‌ها را به لیست مکان‌هایی که باید از آن‌ها دیدن کنید اضافه نمایید. آیا آمادگی بازدید از یک جنگل را دارید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا 10 مورد از زیباترین جنگل های جهان را به شما معرفی کنیم.

زیباترین جنگل های جهان

1.جنگل های بارانی آمازون

جنگل آمازون

وقتی کلمه جنگل را می‌شنویم، آمازون اولین کلمه‌ای است که ممکن است در خاطرمان تداعی شود. جنگل آمازون یکی از شناخته شده ترین جنگل های جهان است. جنگل بارانی آمازون که عموماً همان جنگل آمازون گفته می‌شود در 9 کشور آمریکای جنوبی گسترش یافته و قسمت عظیمی از آن در کشور برزیل قرار دارد. آمازون بزرگترین جنگل بارانی گرمسیری جهان است. این جنگل به دلیل زیبایی مسحور کننده و تنوع زیستی فراوان شهرت بسیاری دارد. تقریبا 400 میلیارد درخت در آمازون وجود دارد که نشان از وسعت عظیم این جنگل دارد. همچنین بیش از 10 هزار گونه جانوری درآن زندگی می‌کنند که هنوز بسیاری از آن ها کشف نشده‌اند. این جنگل بیش از 20 درصد اکسیژن کره زمین را تولید می‌کند که به همین دلیل از آن با لقب ریه زمین یاد می‌شود.

در سال 2019 ، وقتی اخباری مبنی بر آتش سوزی در جنگل آمازون منتشر شد، همه دنیا در شوک فرو رفت. بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری در شعله‌های آتش از بین رفتند. اکنون، آمازون به آرامی در حال بهبود است. ممکن است بهبود کامل آن سا‌ل‌ها و یا دهه‌ها به طول انجامد اما پیشرفت‌های آن برای بازسازی خود، امید بخش است. آمازون تا حد زیادی همچنان دست نخورده باقی مانده است و هنوز هم بسیاری از قبایل بومی در اعماق جنگل های آن زندگی می‌کنند. ما باید سپاسگزار مردم بومی آمازون باشیم زیرا آن‌ها نقش پررنگی در حفظ آمازون دارند. همه ما باور داریم که آمازون کاملاً بهبود می یابد و زیبایی جادویی آن با شکوه هرچه تمام‌تر باقی خواهد ماند و حتی بهتر از قبل خواهد شد.

2- جنگل سینهاراجا

با زیباترین جنگل های جهان آشنا شوید

زیستگاه جنگلی سینهاراجا در سریلانکا قرار دارد. کلمه سینهاراجا (Sinharaja) در زبان محلی به معنی قلمرو شیر است. این جنگل در محیطی راز آلود و بکر دارد که آن را بسیار جذاب نموده است. در واقع شاید بتوان گفت داستان زیبای «کتاب جنگل» نیز از این مکان الهام گرفته است.

جنگل سینهاراجا سازه‌هایی باستانی زیادی را نیز در خود جای داده و گیاهان و جانوران گرمسیری گوناگونی در آن زندگی می‌کنند. اندازه جنگل ممکن است کوچک باشد اما تنوع زیستی و طبیعت دست نخورده آن حیرت انگیز است. دسترسی به برخی مناطق این جنگل دشوار است به همین دلیل همچنان بکر باقی مانده است.

همچنین جنگل سینهاراجا برای روستاهای هم مرز خود خاک حاصلخیز و حضور گردشگردان را نیز فراهم میکند. بیش از نیمی از درختان این جنگل جزو گیاهان نادر هستند که حتی شاید نتوانیم زیبایی بی حد و حصر آنها را تصور کنیم. همچنین گونه‌های مختلفی از جانوران نادر که بومی این منطقه هستند مانند «افعی گودال سبزرنگ» و «افعی گودال بینی» در این جنگل زندگی می‌کنند. شگفتی‌های این جنگل بارانی گرمسیری کم نظیر است و می‌تواند یکی از مکان‌هایی باشد که هر کسی دوست دارد حداقل یکبار از نزدیک آن را ببیند.

3- جنگل دینتری

با زیباترین جنگل های جهان آشنا شوید

این جنگل که در کوئین لندز استرالیا واقع شده، قدیمی‌ترین جنگل بارانی استوایی جهان است. نام این جنگل از نام ریچارد دینتری (Richard Daintree) گرفته شده است. جمله‌ای که در توصیف این جنگل معروف است عبارتست از “جایی که جنگل بارانی با صخره دیدار می‌کند” که توصیف کننده دو میراث جهانی است که کنار هم قرار گرفته‌اند یعنی: پارک ملی دینتری و دیواره بزرگ مرجانی. قدمت این جنگل بیش از 180 میلیون سال برآورد شده است. از این رو می‌توانید گیاهانی که قدمتی تاریخی دارند را در این جنگل پیدا کنید که حتی بعضی از آن‌ها جزو گیاهان ماقبل تاریخ هستند! در مرز جنگل بارانی دینتری سواحل ماسه‌ای سفید رنگ زیبایی قرار دارد و مجموعه‌ای از حشرات، پرندگان، خزندگان و پستانداران در آن زندگی می‌کنند. همچنین یکی از خطرناک‌ترین پرندگان جهان به نام کسووری را می‌توانید در این جنگل ببینید.

در سراسر جنگل، مسیرهای مخصوص پیاده روی وجود دارد، حتی می‌توانید بعضی از قسمت‌های جنگل را با ماشین سواری خودتان بپیمایید. علاوه بر گشت و گذار در محیط طبیعی جنگل می‌توانید برای تماشای پناهگاه‌های شگفت انگیز پروانه‌ها توقف کنید. این مکان برای دوست‌داران طبیعت فرصت بهره‌گیری از چشم اندازهای زیبا، و بازدید از رودهای خروشان و آبشارها را نیز فراهم می‌کند. این جنگل انبوه دارای قله‌های سر به فلک کشیده در رشته کوه‌های باستانی است.

4- جنگل ملی تونگاس

با زیباترین جنگل های جهان آشنا شوید

جنگل ملی تونگاس در ایالت آلاسکا از ایالات متحده آمریکا واقع شده است. تونگاس بزرگترین جنگل ملی آمریکا است که در مجموع 17 میلیون هکتار وسعت دارد. جنگل ملی تونگاس سرزمینی از جنگل های باستانی، کوه‌های سر به فلک کشیده و یخچال‌های طبیعی است. این جنگل زیبا محل زندگی بسیاری از گونه‌های ماهی قزل آلا و سالمون، گوزن‌ها، سمورها و … است. همچنین بزرگ‌ترین جمعیت خرس‌های قهوه‌ای ایالات متحده در این مکان زندگی می‌کنند.

این مکان فقط محل زندگی گونه‌های نادر و در معرض خطر انقراض جانوری و گیاهی نیست بلکه محل اقامت بسیاری از آلاسکایی‌ها نیز می‌باشد. این افراد برای تأمین هزینه‌های خانواده خود به صورت روزانه به منابع موجود در منطقه وابسته هستند.

5- جنگل ابری مونته ورده

با زیباترین جنگل های جهان آشنا شوید

جنگل ابری مونته ورده در کاستاریکا قرار دارد و یک جنگل بکر و شگفت انگیز است. این جنگل بیش از 10500 هکتار وسعت دارد و با نزدیک به 2500 گونه گیاهی که خاص مناطق گرمسیری هستند، پوشیده شده است. همچنین 120 گونه از دوزیستان و خزندگان، هزاران نوع حشره، 400 نوع پرنده و 100 پستاندار مختلف را در خود جای داده است. این جنگل نه تنها مملو از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است، بلکه رودخانه‌های خروشان، گیاهان دارویی، نهرها و آبشارهای دیدنی آن نیز جالب توجه هستند.

اما چرا به جنگل مونته ورده جنگل ابری می‌گویند؟ در پاسخ باید گفت این جنگل در ارتفاعات بالا و جایی که همواره با ابرها پوشیده است، رشد کرده و از همین رو به جنگل ابری مشهور شده است. تردیدی نیست که جنگل ابری کاستاریکا با این همه جاذبه و زیبایی، سالانه بسیاری از علاقمندان به ماجراجویی و سفر را به خود جذب می‌کند.

6- جنگل های پاپوآ گینه نو

با زیباترین جنگل های جهان آشنا شوید

بیش از 70 درصد منطقه پاپوآ گینه نو را جنگل های بارانی گرمسیری پوشانده است. این جنگل ها صدها گونه زیستی منحصر به فرد را در خود جای داده‌اند. از جمله حیوانات خاص این منطقه می‌توان به موش‌های گوشت خوار و کبوترهای غول پیکر اشاره کرد. به دلیل همجواری این کشور با استرالیا، کانگورور نیز یکی دیگر از حیواناتی است که در این جنگل ها زندگی می‌کند. گونه‌های مختلف کانگوروهای درختی در این جنگل پیدا می‌شوند. این کانگورو ها شبیه میمون هستند و با چابکی و دقت باورنکردنی از یک درخت به درخت دیگر میپرند. متاسفانه گونه این حیوانات به دلیل شکار زیاد و تخریب زیستگاهشان در معرض خطر انقراض قرار دارد.

جنگل پاپوآگینه نو میزبان متنوع‌ترین گونه‌های گیاهی و جانوری است. این جنگل دارای درختان انبوه حرا است و همچنین بیشترین تعداد گونه‌های ارکیده زمین را در خود جای داده است.

7- پارک ملی کینابالو

با زیباترین جنگل های جهان آشنا شوید

پارک ملی کینابالو در منطقه صباح از بورنئوی مالزی واقع شده است. همچنین با نام تامن کینابالو نیز شناخته می‌شود. مساحت این جنگل بیش از 750 کیلومتر مربع است و در اطراف کوه‌های کینابالو قرار دارد. این جنگل خانه میمون‌های پروبوسس است. پارک ملی کینابالو همچنین محل زندگی اورانگوتان‌ها، ارکیده‌ها، گیاهان پارچ و رافلزیای بدبو است. رافلزیا بزرگترین گل جهان است. نه تنها این گل بلکه بسیاری از گونه‌های جانوری بومی این منطقه عظیم الجثه هستند. برای مثال می‌توان به کرم‌های خاکی غول پیکر و زالوهای قرمز اشاره کرد.

مسافرانی که می‌خواهند در این  منطقه گردش کنند حتماً باید یک راهنما همراه خود داشته باشند. پارک ملی کینابالو یکی از میراث‌های گردشگری کشور مالزی است که سالانه گردشگران و کوهنوردان زیادی از آن بازدید می‌کنند.

8- پارک ملی کانها

با زیباترین جنگل های جهان آشنا شوید

پارک ملی کانها واقع در هندوستان، یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مناطق دنیاست. این جنگل زیستگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری است که یکی از معروف‌ترین آن‌ها ببر کانها است. ببر کانها از تیره گربه‌سانان، حیوان اصلی این منطقه است و به طور مرتب در اطراف آن پرسه می‌زند. پارک ملی کانها همچنین میزبان یکی از نادرترین گونه‌های گوزن به نام گوزن باتلاقی نیز هست. این جنگل اساساً این حیوانات را از نابودی نجات داده است. همچنین پلنگ‌های هندی و خرس‌های تنبل از دیگر حیوانات بومی این منطقه هستند. جدا از گونه‌های جانوری، پارک ملی کانها بیش از هزار گونه گیاه گلدار را نیز در خود جای داده است.

9- جنگل پورتو والارتا

با زیباترین جنگل های جهان آشنا شوید

این جنگل دیدنی در مکزیک واقع شده و بسیاری از گونه‌های حیات وحش در این مکان سکونت دارند. یکی از حیوانات جالب این منطقه میمون عنکبوتی است. اگر در جنگل حرکت کنید صدای میمون عنکبوتی را می‌شنوید. این حیوانات به خصوص در قسمت‌های مرتفع ساکن می‌شوند.

فیلم‌های زیادی در جنگل پورتو والارتا فیلم‌برداری شده‌اند و از همین رو ممکن است تصاویر آن برایتان بسیار آشنا باشد. جنگل های سرسبز و پرتراکم و سواحل بکر این جنگل بسیار چشم نواز هستند.

10- جنگل بارانی هاراپان

با زیباترین جنگل های جهان آشنا شوید

جنگل بارانی هاراپان در اندونزی قرار دارد. که به آن «جنگل امید» نیز گفته می‌شود. این منطقه گرمسیری زیبا یکی از جنگل هایی است که گونه‌های سازگار با گرما را در خود جای داده است. گونه‌هایی از جانوران که در معرض خطر انقراض نیز هستند مانند ببر سوماتران، اورانگوتان، فیل آسیایی و پلنگ ابری در این جنگل زندگی می‌کنند. درست مانند بسیاری از جنگل های دیگر، این منطقه نیز با مشکل قطع درختان و استخراج بی‌رویه معادن روبه‌رو است. اما خبر خوب این که مردم محلی برای حفظ جنگل به خوبی تلاش می‌کنند.

این جنگل حدود 300 گونه مختلف پرنده را در خود جای داده و برای علاقمندان به ماجراجویی تکه‌ای از بهشت است.

در این مقاله کوتاه 10 مورد از جنگل های شگفت انگیز و زیبای جهان را معرفی کردیم. باید به فکر این جنگل ها باشیم و از آن‌ها محافظت کنیم و شکرگزار مکان‌های زیبایی که روی کره زمین قرار دارند باشیم. خوشحال می‌شویم نظر شما را هم راجع به جنگل ها و کارهایی که می‌توانیم برای حفظ‌شان انجام دهیم، بدانیم.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا