هاست پرسرعت
تکنولوژی

8 شاخص کلیدی نگهداری که باید بدانید

8 شاخص کلیدی نگهداری که باید بدانید

استفاده از شاخص های نگهداری و تعمیرات، می‌تواند تحول شگرفی را در افراد مسئول بر بهبود کنترل کسب‌وکار و افزایش کارایی و بهره‌وری آن ایجاد کند. زیرا افراد می‌توانند از طریق آن‌ها در کنار سایر اطلاعات، از کارایی، هزینه‌ها و موثربودن یا نبودن برنامه‌ریزی‌ها مطلع شوند. چندین شاخص وجود دارد که می‌توان آنها را اعمال کرد، اما مهم است که بدانید از چه چیزی تشکیل شده‌اند، اهمیتشان چیست و برای انتخاب سودمندترین آنها باید از کدام روش استفاده کنید!

شاخص های تعمیر و نگهداری چیست؟

اول، بدانید که یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) معیاری است که برای یک کسب‌و‌کار برای نظارت بر عملکرد کلی کسب و کار و این امکان را می‌دهد که بررسی کنید، آیا تغییرات منجر به نتایج مورد انتظار شرکت شده است یا خیر؟ شاخص‌های نگهداری یا KPI برای نظارت بر برنامه‌ریزی و نگهداری استراتژیک بخش، ارائه اطلاعات در مورد عملکرد بخش، دارایی و فرآیند معین، اثرات آن بر شرکت و سایر اطلاعات مرتبط استفاده می‌شوند.

اهمیت شاخص های نگهداری چیست؟

تعمیر و نگهداری تأثیر زیادی بر امور مالی و بهره‌وری مولد کسب و کار دارد و شاخص های تعمیر و نگهداری داده‌های مرتبطی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا عملکرد بخش را سنجیده و نحوه بهینه‌سازی آن را بدانند. با اعمال این معیارها، مدیران قادر خواهند بود کارایی فرآیندهای مربوط به تعمیر و نگهداری را افزایش دهند، آنها را استاندارد کنند، هزینه‌های آنها را کاهش دهند، کنترل خود را افزایش دهند، از مزایای دیگر برخوردار شده و  نهایتا باعث افزایش رقابت‌پذیری سازمان شوند.

نحوه انتخاب شاخص نگهداری ایده آل با روش هوشمند

مدیران باید اطمینان حاصل کنند که شاخص‌ها برای دستیابی به اهداف سازمان کمک می‌کنند، در غیر این صورت نتایج شاخص‌ها تنها شامل اعداد و ارقامی خواهند بود که چیزی در مورد کسب و کار ارائه نمی‌دهند. مدیران می توانند برای انتخاب KPIهای مناسب از روش هوشمند استفاده کنند، که در آن هر مورد نشان دهنده یک ویژگی است که شاخص ها باید داشته باشند:

  • خاص: هدف اندازه‌گیری باید واضح، ساده و عینی باشد.
  • قابل اندازه گیری: نتایج شاخص باید قابل اندازه‌گیری باشند و امکان بررسی نیل به اهداف را فراهم کند.
  • قابل دستیابی: KPI باید در حد توان قابل اجرا توسط کارکنان باشد.
  • مرتبط: برنامه باید داده‌های مرتبط را به مدیران ارائه دهد.
  • زمان (به موقع): باید در بازه زمانی خاصی اعمال شود.

8 شاخص اصلی تعمیر و نگهداری

اگرچه هر سازمانی برای تعریف شاخص های خود نیاز به تجزیه و تحلیل نیازها و ویژگی‌های خود دارد، اما ادامه، به پرکاربردترین موارد اشاره می‌کنیم.

MTBF (میانگین زمان)

میانگین زمان بین خرابی ها (MTBF) کل زمانی است که ماشین‌ها تا خراب شدن و نیاز به تعمیرکار دارند . این KPI امکان بررسی سطح قابلیت اطمینان هریک از اموال را فراهم می‌کند. برای محاسبه آن کافیست فرمول زیر را اعمال کنید:

MTBF = Uptime ماشین / تعداد خرابی‌ها

تصور کنید دستگاهی 10 ساعت در روز کار می کند، اما دو بار در روز خراب شده و نیازمند تعمیر می‌شود. این دستگاه با هر تعمیر 30 دقیقه بیکار است یعنی 9 ساعت در روز کار می‌کند. بنابراین، MTBF به شرح زیر است:

ساعت 4.5 = نقایص2MTBF / ساعت9 = MTBF

برای به دست آوردن عدد حاصل به دقیقه، کافیست 4.5 ساعت را ضربدر 60 کنید:

 دقیقه MTBF = 4.5 x 60  MTBF = 270

8 شاخص کلیدی نگهداری که باید بدانید

MTTR

میانگین زمان تعمیر (MTTR) توانایی تیم در رفع عیوب دستگاه است. اساساً این معیار به دنبال این است که بداند کارمندان با چه سرعتی می‌توانند مشکلات فنی دستگاه ها را حل کنند. در اینجا نحوه محاسبه آن آمده است:

   مقدار تعمیرات / کل زمان نگهداری = MTTR

اگر ماشینی سه بار در روز دچار مشکل شده باشد و تعمیرات 15، 20 و 25 دقیقه طول بکشد، محاسبه نشانگر به صورت زیر خواهد بود:

 دقیقه MTTR = 60 / 3  MTTR = 20

بک‌لاگ

بک‌لاگ نشان دهنده انباشت فعالیت‌های معلق مربوط به کارکنان است. مقدار زمان مورد نیاز برای تکمیل فعالیت‌های پرسنل تعمیر و نگهداری را نشان می‌دهد. قبل از محاسبه این شاخص، مهم است که فرد-زمان (HH) و سفارش کار (OS) را اضافه کنید که حاصل آن “HH OS” می‌شود. برای رسیدن به HH موجود، باید محاسبه زیر را انجام دهید:

  درصد بهره وری x  کل فرد (HHT) – زمان = HH موجود

سفارش خدمات، معمولاً به چهار مرحله تقسیم می‌شود:

برنامه‌ریزی: تهیه منابع لازم برای هر OS.

برنامه نویسی: انتخاب کارمند مطابق با OS

اجرا: اجرای عملی دستور.

کنترل: نظارت مدیران بر نتایج سفارش.

پس از انجام این دو محاسبه می‌توانید فرمول بک‌لاگ را اعمال کنید:

 بک‌لاگ = Σ HH OS برنامه‌ریزی شده + Σ HH OS معلق + Σ HH OS طرح‌ریزی شده + Σ HH OS اجراشده / HH موجود

Availability

در دسترس بودن (A) نشان می دهد که محصول چه زمانی در دسترس است و چگونه برنامه‌ریزی شده است. هر چه این مقدار بیشتر باشد، برای سازمان بهتر است. محاسبه این معیار با استفاده از MTBF و MTTR انجام می‌شود:

MTBF / (MTBF + MTTR) x 100

 اگر MTBF یک تجهیزات 270 و MTTR آن 20 باشد، A اینگونه بدست خواهد آمد:

A = 270 / (270 + 20) x 100  A = 270 / 290 x 100  A = 0.9310 x 100  A = 93.10%

 ERV

ارزش جایگزینی تخمینی (ERV) یک شاخص مالی است که هزینه تعمیر و نگهداری را نشان می‌دهد که برای هر قطعه از تجهیزات اعمال می‌شود. با استفاده از آن می‌توان نتیجه گرفت که آیا بهتر است تجهیزات را نگه دارید یا دستگاه جدید خریداری کنید. فرمول آن عبارت است از:

x 100 ( قیمت خرید دستگاه جدید / هزینه کل نگهداری) = CPMV

اگر این شاخص، سالانه بالای 6٪ باشد، خرید تجهیزات به صرفه‌تر خواهد بود. تصور کنید که شرکت سالانه 9000 دلار برای تعمیر و نگهداری دستگاهی هزینه کرده است و خرید دستگاه جدید 150000 دلار هزینه داشته است. محاسبه را ببینید:

 CPMV = (9,000.00 / R$ 150,000) x 100 CPMV = 0.06 x 100 CPMV = 6%

CMF

هزینه تعمیر و نگهداری صورتحساب (CMF) اثربخشی مدیریت تعمیر و نگهداری را ثابت می کند، یعنی اینکه چقدر باید برای تعمیر و نگهداری هزینه شود تا از هدر رفت جلوگیری شود. گنجاندن نیروی کار، استهلاک، مواد و مبالغ، سپردن خدمت به بیرون و … در این حساب اهمیت دارد.

x 100 ( صورتحساب ناخالص / هزینه تعمیر و نگهداری کل) =CMF

اگر شرکت 1 میلیون دلار برای تعمیر و نگهداری هزینه کند و 750 میلیون دلار درآمد داشته باشد، CMF برابر زیر خواهد بود:

 CMF = (750,000.00 / 25,000,000.00) x 100 CMF = 0.03 x 100 CMF = 3٪

طبق سند ملی آبرامن در سال 2017، میانگین هزینه نگهداری در رابطه با صورتحساب حدود 4٪ است.

MP

MP نشان می‌دهد که چه مقدار از برنامه نگهداری پیشگیرانه در حال انجام است. برای محاسبه آن، باید وظایف نگهداری پیشگیرانه را بر اقدامات برنامه‌ریزی شده تقسیم کنید.

x 100 برنامه نگهداری پیشگیرانه برنامه‌ریزی شده / فعالیت های نگهداری پیشگیرانه =MP

MPd

مشابه مورد قبلی، این معیار هم تأیید کننده انجام برنامه تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده می‌باشد. این معیار، امور مربوط به برنامه تعمیر و نگهداری قابل پیش‌بینی را به برنامه پیشگیرانه مرتبط می کند. فرمول را بررسی کنید:

اقدامات برنامه ریزی شده در برنامه تعمیر و نگهداری / وظایف انجام شده در برنامه نگهداری برنامه ریزی شده =MPd

در عمل، اعمال و نظارت بر شاخص های تعمیر و نگهداری به صورت خودکار توسط فناوری تخصصی یا نرم افزار نگهداری و تعمیرات cmms انجام می شود. این نرم افزارها دارای چندین ویژگی هستند که بهره‌وری را افزایش می‌دهند، وقوع خطا را به حداقل می‌رساند، هزینه ها و زمان صرف شده برای فرآیندهای واکنشی را کاهش می‌دهد. نرم افزار تعمیر و نگهداری آلکا یک نرم افزار CMMS بومی کشور می‌باشد که کلیه امکانات مورد نیاز را در اختیار کارشناسان و مدیران سازمان ها قرار می‌دهد. همچنین نرم افزار تعمیر و نگهداری آلکا این امکان را به تیم ها می دهد تا به سفارشات نت و اطلاعات مربوط به مکان و تجهیزات دسترسی داشته و وظایف روزانه هفتگی و ماهانه خود را منظم دریافت کنند. به علاوه، داشبوردی مدیریتی برای ارجاع، ارسال و اجرای سفارشات تعمیر و نگهداری ارائه می دهد، این داشبرد قابلیت ایجاد سطح دسترسی برای ارائه پنل اختصاصی کاربران را با سطح دسترسی مشخص دارد. شاخص های نگهداری ابزار قدرتمندی هستند که قابلیت ایجاد تغییرات مثبت در کسب و کار شما هستند. اما نظارت بر معیارها به طور مداوم و موثر ضروری است، که این امر می تواند با نرم افزار CMMS آلکا انجام شود. اگر می خواهید در مورد فناوری ما، مزایا و خدمات آن بیشتر بدانید، با ما تماس گرفته و پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید!

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا