هاست پرسرعت
تکنولوژی

مزایا و معایب استفاده از صفحه کلید اکسترنال در لپ تاپ

مزایا و معایب استفاده از صفحه کلید اکسترنال در لپ
تاپ

یکی از نکات مثبت استفاده از صفحه کلید اکسترنال یا خارجی در لپ تاپ این است که می‌تواند تجربه تایپ ارگونومیک‌تری را ارائه و برای کسانی که زیاد تایپ می‌کنند مفید باشد. از طرف دیگر، مشکلی که وجود دارد این است که فضای بیشتری را روی میز کار شما اشغال می‌کند و حمل و نقل آن نیز دردسرهای خاص خود را دارد.

با توجه به چنین مزایا و معایبی (و بسیاری دیگر)، تصمیم برای خرید یک صفحه کلید اکسترنال می‌تواند دشوار باشد. بنابراین، برای کمک به تصمیم‌گیری شما، زمان آن فرا رسیده که در این مقاله از دیجی رو، مزایا و معایب صفحه کلید اکسترنال را به صورت یکجا و منسجم مرور کرده و شما را با تمام جوانب امر آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از صفحه کلید اکسترنال

بیایید ابتدا با برخی از مزایای استفاده از صفحه کلید اکسترنال در لپ تاپ شروع کنیم.

1- تایپ سریع‌تر و ارگونومیک

لپ تاپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جمع و جور و قابل حمل باشند، به همین دلیل است که صفحه کلید آن‌ها معمولا کمی کوچک است. علاوه بر این، فاصله کلیدها و میزان فشرده شدن آن‌ها نیز کمتر از صفحه کلیدهای کامل بوده و اغلب چیدمان متفاوت‌تری هم دارند. همه این ویژگی‌های صفحه کلید لپ تاپ باعث می‌شوند سرعت تایپ شما کاهش یافته و تجربه کلی چندان مناسبی نداشته باشید.

از طرف دیگر، صفحه کلیدهای خارجی معمولاً بزرگتر هستند و فاصله کلیدها در آن استانداردتر است. شما در خرید صفحه کلید اکسترنال این حق انتخاب را دارید که تصمیم بگیرید کلیدها چه ارتفاعی داشته و تا چه حد به فشار نیاز داشته باشند. همچنین، انتخاب نوع صفحه کلید (مکانیکی، ممبرین، چیکلت یا جزیره‌ای) نیز با شماست.

2- کلیدهای عددی اختصاصی و جداگانه

صفحه کلید اکسترنال لپ تاپ

صفحه کلید عددی (یا numpad) مجموعه‌ای از کلیدها با اعداد (از صفر تا نه) و دکمه‌های عملیات ریاضی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) است. در این صفحه کلید کوچک، در مقایسه با آرایش خطی در ردیف اعداد، کلیدها به شکل مستطیلی چیده شده‌اند و کار کردن با اعداد را راحت‌تر می‌کنند. این چیدمان باعث می‌شود که صفحه کلید عددی مانند یک ماشین حساب کار کند و محاسبات را آسان و سریع‌تر کند.

اگر چه این صفحه کلیدها در گذشته رایج‌تر بودند، اما کیبوردهای لپ تاپ اخیر معمولاً صفحه کلید عددی ندارند (مگر اینکه بخواهید یک لپ تاپ 17 اینچی بخرید). اگر کارهای ریاضی و محسابات عددی زیادی دارید، یک صفحه کلید اکسترنال یا numpad بسیار به درد شما خواهد خورد و صفحه کلید اکسترنال این بخش را در اختیارتان قرار خواهد داد.

اما، حتی اگر کارهای محاسباتی تخصصی هم نداشته باشید، در اختیار داشتن صفحه کلید عددی به افزایش سرعت استفاده روزمره شما کمک می‌کند زیرا می‌توانید اعداد را سریع‌تر و ارگونومیک‌تر تایپ کنید.

3- صفحه کلید اصلی لپ تاپ سالم می‌ماند

بهترین استدلال برای خرید صفحه کلید اکسترنال این است که از صفحه کلید داخلی لپ تاپ شما در برابر فرسایس محافظت می‌کند و ارزش فروش مجدد لپ تاپ را حفظ می‌کند. اگر دست‌هایتان عرق کند و از لپ تاپ خود در چنین شرایطی استفاده کنید، احتمالاً روی کلیدها و محل استراحت کف دست لکه‌های دائمی ایجاد خواهد شد.

استفاده از صفحه کلید اکسترنال از این اتفاق جلوگیری می‌کند. سناریوی دیگری که صفحه کلید اکسترنال در آن مفید است برای کاربرانی است که دوست دارند در حین استفاده از لپ تاپ خود تنقلات بخورند. با استفاده از صفحه کلید خارجی، می‌توانید از ورود نوشیدنی‌ها، چربی‌ها یا خرده‌های ریز غذا به کیبورد داخلی لپ تاپ خود جلوگیری کرده و آن را سالم نگه دارید.

4- قابلیت تعویض

صفحه کلید اکسترنال لپ تاپ

اگر صفحه کلید اصلی لپ تاپ خود را شکسته یا به آن آسیب بزنید، ممکن است در یافتن جایگزین با مشکل مواجه شوید. با این حال، قضیه در مورد صفحه کلید اکسترنال متفاوت است. یکی اینکه، آن‌ها بادوام‌تر هستند و می‌توانند آسیب بیشتری را تحمل کنند. و دوم اینکه، حتی اگر در نهایت به آن‌ها آسیب وارد شود (حتی به طور دائمی)، می‌توانید به سرعت یک مدل جدید خریداری کرده و از آن استفاده کنید.

حتی اگر آسیبی به صفحه کلید اکسترنال نرسانید و صرفاً از شکل، طراحی یا سبک دیگری از صفحه کلید خوشتان آمده باشد هم می‌توانید آن را جایگزین کنید. در صورتی که چنین کاری در مورد صفحه کلید اصلی لپ تاپ عملی نیست. برای تعویض صفحه کلید اصلی، شما باید لپ تاپ را به تعمیرگاه ببرید، در صورت نیاز به دنبال صفحه کلید یدکی بگردید و بسیار بیشتر از هزینه‌ای که برای یک صفحه کلید اکسترنال خرج می‌کنید، باید صرف کنید تا لپ تاپ تعمیر شود.

5- چیدمان بهتر میز کار

امروزه داشتن یک چیدمان میز کار زیبا برای بسیاری از افراد مهم است و مردم برای داشتن شیک‌ترین، مینیمال‌ترین و مفیدترین چیدمان میز با هم رقابت می‌کنند. این رقابت تنها به دارندگان رایانه شخصی یا دسکتاپ محدود نمی‌شود، بلکه دارندگان لپ تاپ نیز تلاش می‌کنند بهترین چیدمان را در میز کار خود داشته باشند.

با وجود انواع و اقسام کیبوردهای خارجی، می‌توانید سبک مورد نظر خود را بر اساس دیدگاه وسلیقه‌ای که در چینش میز کار خود دارید، انتخاب کنید. برخی از تولیدکنندگان صفحه کلید مکانیکی به شما اجازه می‌دهند نوع کلیدهای مکانیکی و رنگ کلیدهای مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید و می‌توانید تا جایی که امکان دارد خلاقانه عمل کنید. این در حالی است که اکثر صفحه کلیدهای داخلی لپ تاپ این حد از انعطاف‌پذیری را ارائه نمی‌دهند.

6- حالت درب بسته لپ تاپ

صفحه کلید اکسترنال لپ تاپ

اگر می‌خواهید از لپ تاپ خود در روی میز کار خود به عنوان رایانه اصلی با یک مانیتور خارجی استفاده کنید، استفاده از صفحه کلید اکسترنال به شما این امکان را می‌دهد که درب لپ تاپ خود را بسته و به جای آن با صفحه کلید اکسترنال کار کنید.

استفاده از کیبوردهای خارجی برای این منظور در میان کاربران مک رایج‌تر است که آن را «حالت تاشو» می‌نامند.

7- تمیز کردن آسان‌تر

کلیدهای صفحه کلید به راحتی کثیف می‌شوند و این به ویژه در مورد صفحه کلید لپ تاپ بسیار رایج است. به علاوه، از آنجایی که آن‌ها اغلب بسیار ظریف هستند (به دلیل مکانیسم جزیره‌ای آن‌ها)، جدا کردن و تمیز کردن‌شان بدون آسیب رساندن به لپ تاپ دشوار است.

قضیه در مورد کیبوردهای خارجی تقریباً برعکس است و شما می‌توانید به سرعت کلیدها را بیرون بکشید، آن‌ها را تمیز کنید و دوباره در جای خود قرار دهید.

معایب استفاده از صفحه کلید اکسترنال

اکنون، به مرور برخی از اشکالات و معایب استفاده از صفحه کلید اکسترنال در لپ تاپ می‌پردازیم.

1- مشکل بیشتر در حمل و نقل

صفحه کلید اکسترنال لپ تاپ

صفحه کلید خارجی باعث می‌شود لپ تاپ شما تا حدودی کمتر قابل حمل باشد. دیگر نمی‌توانید لپ تاپ خود را در یک کوله پشتی یا کیف کوچک حمل کنید و برای قرار دادن کیبورد باید کیفی مناسب و جادار داشته باشید.

اگر از صفحه کلید سیمی استفاده کنید که به اندازه برخی از صفحه کلیدهای خارجی بی‌سیم (مانند صفحه کلید K380 و MX Keys Mini لاجیتک یا صفحه کلید Magic Keyboard اپل) جمع‌وجور نیست، اوضاع می‌تواند بدتر هم باشد. کیف لپ تاپ باید به اندازه کافی جادار باشد تا کیبورد و سیم آن را در خود جای دهد.

2- فضای بیشتری روی میز کار مورد نیاز است

کیبوردهای خارجی بسته به اندازه‌ای که دارند، فضای قابل توجهی را اشغال می‌کنند. بنابراین، اگر فضای کاری محدود و حداقلی دارید، ممکن است برای شما مناسب نباشند. از طرف دیگر، اگر میز کار مشخصی ندارید و معمولاً از لپ تاپ خود در روی تخت یا کاناپه استفاده می‌کنید، استفاده از صفحه کلید اکسترنال ارگونومیک نبوده و در عوض بسیار چالش برانگیز خواهد بود. به طور متوسط، برای قرار دادن یک صفحه کلید جمع و جور، مانند Keychron K2، روی میز خود حداقل به یک فضای 40 در 15 سانتی متری نیاز دارید.

3- هزینه اضافی

صفحه کلید اکسترنال لپ تاپ

یکی دیگر از اشکالات استفاده از صفحه کلید اکسترنال در لپ تاپ این است که برای داشتن آن باید هزینه بیشتری بپردازید. چنین صفحه کلیدی بسته به میزان هزینه‌ای که می‌خواهید خرج کنید، می‌تواند به طور متوسط ​​بین 25 تا 200 دلار برای شما هزینه داشته باشد.

  • کیبوردهای اقتصادی مانند Logitech K380 و G213 Prodigy بین 25 تا 50 دلار قیمت دارند.
  • کیبوردهای میان‌رده مانند Logitech MX Keys Mini ،Keychron K3 و Keychron K2 بین 75 تا 100 دلار قیمت دارند.
  • کیبوردهای رده بالا مانند SteelSeries Apex 7 TKL Ghost و صفحه کلید Magic Keyboard اپل با صفحه کلید عددی بیش از 150 دلار قیمت دارند.

4- تعویض باتری

اگر از صفحه کلید اکسترنال بی‌سیم استفاده کنید، گاهی اوقات نیاز به تعویض باتری دارد. البته، حتی کیبوردهای قابل شارژ نیز نیاز به تعویض باتری دارند، هر چند که بعد از مدت طولانی‌تری نیاز به این کار خواهید داشت. البته، معمولاً در مورد مدل‌هایی که قابل شارژ هستند، تعویض باتری چندان به صرفه نیست و شاید بهتر باشد کل صفحه کلید را تعویض کنید.

کیبوردهای خارجی ارزشش را دارند

همان‌طور که دیدید، مزایای یک صفحه کلید اکسترنال در مقایسه با معایب آن بیشتر است. تعویض باتری و مشکل کمبود فضا در روی میز کار با اینکه قابل چشم پوشی نیستند، اما موارد نادری هستند و نمی‌توان به شکل یک مشکل جدی به آن‌ها نگاه کرد. اکثر صفحه کلیدهای مقرون به صرفه به قدری خوب هستند که در بیشتر موارد نیازی به هزینه بیش از 50 دلار ندارید.

بنابراین، واضح است که کیبوردهای خارجی ارزشش را دارند. اکنون بیایید ببینیم که آیا باید به سراغ مدل‌های بی‌سیم بلوتوثی بروید یا سیمی. ممکن است چندان منطقی به نظر نرسد، اما یک صفحه کلید سیمی ممکن است بهتر باشد زیرا صفحه کلیدهای بلوتوث برای بازی کردن زیاد مناسب نیستند و می‌توانند مشکلاتی در جفت شدن با لپ تاپ داشته باشند.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا