هاست پرسرعت
تکنولوژی

ماهی سپیداج توانست تست مارشمالو را با موفقیت پشت سر بگذارد!

ماهی سپیداج توانست تست مارشمالو را با موفقیت پشت سر بگذارد!

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

دانشمندان با انجام «تست مارشمالو» به نکته جالبی در مورد سپیداج پی بردند (سپیداج یک جانور نرم تن است که با عنوان ده‌پا و به اشتباه ماهی مرکب نیز شناخته می‌شود). تست مارشمالو یک تست خودکنترلی بوده و به طور خاص برای کودکان طراحی شده است، اما سپیداج هم نشان داد که توانایی خودکنترلی را برای چند ثانیه دارد. شایان ذکر است که علاوه بر سپیداج، حیوانات دیگری هم وجود دارند که از توانایی خودکنترلی بهره می‌برند و حتی می‌توانند آن را برای چند دقیقه اعمال کنند. با دیجی رو همراه باشید.

به گفته محققان، این کشف جدید نمونه‌ای از خودکنترلی پیشرفته است و نشان می‌دهد که موجودات در کارهای شناختی بهتر عمل می‌کنند. همچنین فرض شده که این نتایج مثبت می‌توانند در واقع پاسخی به فشارهای اجتماعی-اکولوژیکی خاص باشند.

این توانایی برای یادگیری و سازگاری با محیط می‌تواند بخشی از قابلیتی باشد که به سپیداج کمک می‌کند در دنیای خطرناکی که در آن زندگی می‌کند زنده بماند. به طور خلاصه در تست مارشمالو، انسان یا حیوانی که مورد تست قرار می‌گیرد بین انتخاب یک خوراکی یا آیتم جذاب نقد و یک جایزه بهتر اما نسیه، باید یکی را انتخاب کند و معمولاً باور بر این است آن دسته از افرادی که بتوانند خود را کنترل کرده و منتظر جایزه نسیه باشند، در آینده نیز موفق‌تر خواهند بود (البته، اخیراً تردیدهایی در این نتیجه‌گیری ایجاد شده که در اینجا نمی‌خواهیم وارد آن بحث شویم).

تست مارشمالو سپیداج

محققان در تست مارشمالو که بر روی سپیداج انجام دادند، این ماهی را در یک منطقه کوچک با گوشت خرچنگ تنها گذاشتند، اما به شکلی غیرمنتظره متوجه شدند که سپیداج از خوردن آن خودداری می‌کند، زیرا متوجه شده که در زمان شام چیز بهتری گیرش خواهد آمد!

تست مارشمالو بسیار ساده است و از آنجایی که اجرای آن پیچیدگی خاصی ندارد، در مورد حیوانات نیز کاربردی است. در این تست، توانایی به تاخیر انداختن نیازها به جای کسب رضایت آنی، نشان از نوعی توانایی شناختی دارد که امکان برنامه‌ریزی آینده را فراهم می‌کند. چنین توانایی و قابلیتی در انسان‌ها بدیهی است و در برخی حیوانات دیگر نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

با این حال، بسیار دشوار است که بگوییم که آیا سپیداجی موفق به گذراندن تست مارشمالو شده، توانایی خودکنترلی دارد یا اینکه چنین واکنشی تنها یک تغییر در رفتار جستجوگری آن بوده است. شاید تحقیقات بیشتر در مورد این حیوان و سایر جانداران بتواند به ما کمک کند تا بهتر بفهمیم که آیا نتیجه مثبت تست مارشمالو به طور قطع معلول خودکنترلی است یا خیر.

محققان همچنین دریافتند که سپیداج می‌تواند با تغییراتی که در بخش‌هایی از تست انجام شده، از خود سازگاری نشان داده و منتظر نوعی پاداش بماند. جالب است بدانید آن دسته از سپیداج‌هایی که می‌توانند مدت طولانی‌تری را از اولین وعده غذایی خود برای رسیدن به دومین وعده غذایی منتظر بمانند، همان‌هایی بودند که سریع‌ترین زمان سازگاری با محیط را داشتند و همین موضوع تفاوت‌های کاملاً مشخصی را در توانایی‌های شناختی موجودات نشان می‌دهد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا