هاست پرسرعت
تکنولوژی

کهیر (urticaria) چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای مراقبت و درمان آن

کهیر (urticaria) چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای مراقبت و درمان آن

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

لکه‌های قرمز رنگ همراه با خارش، از مهم‌ترین علائم کهیر پوستی هستند. تزریق خون، نیش حشرات، مواد غذایی، حیوانات خانگی و حتی مصرف داروهای خاص مانند آنتی‌بیوتیک می‌توانند باعث این عارضه پوستی شوند. این بیماری خطر جدی ندارد، اما نوع مزمن آن می‌تواند سالها شما را درگیر کند. در این مقاله با کهیر، انواع و روش‌های درمان آن آشنا می‌شوید.

کهیر پوستی چیست؟

کهیر نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد بثورات قرمز روی پوست می‌شود. آنها ممکن است به شکل یک لکه یا توده‌هایی از لکه‌ روی پوست ظاهر شوند. این ضایعات پوستی حالتی برجسته دارند و در عین حال با خارش نیز همراه هستند. متخصصان این عارضه را به عنوان بیماری معرفی نمی‌کنند؛ بلکه متعقدند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ایی است. بثورات پوستی ناشی از این عارضه می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. اگر بخواهیم در مورد اندازه آنها کمی تصویرسازی کنیم، باید گفت آنها می‌توانند به کوچکی سر سوزن یا بزرگی یک بشقاب غذاخوری باشند. وسیع بودن بثورات پوستی کهیر شبیه بیماری آنژیوادم (angioedema) است. آنژیوادم بیشتر نواحی صورت، اطراف چشم، لب، دهان و همچنین ناحیه تناسلی را درگیر می‌کند.

علت به وجود آمدن کهیر چیست؟

در سطح زیرین اندام‌های بدن مثل ریه‌ها، بینی، معده و یا پوست، ماست‌سل‌ها (Mast cell) وجود دارند. ماست‌سل‌ها سلول‌هایی خونی (گلبول سفید) هستند که درون آنها پر از ماده شیمیایی هیستامین است. با آزاد شدن هیستامین توسط عوامل محرک، گیرنده‌های عصبی نیز تحریک می‌شوند. به همین دلیل احساس سوزش و خارش می‌کنید. مجموعه این عوامل باعث منبسط شدن رگ‌های خونی خواهند شد و در نهایت با التهاب و تورم مواجه می‌شوید.

اگر در معرض آلرژن‌ها قرار بگیرید، ۱۰ تا ۶۰ دقیقه پس از آن علائم این ضایعه پوستی را می‌بینید. البته بدن با توجه به نوع آلرژن، واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهد. مثلا ممکن است واکنش به یک دارو بلافاصله پس از مصرف آن دیده شود. آلرژن‌ها عامل ایجاد حساسیت و آلرژی هستند.

انواع کهیر پوستی

کهیر حاد

در کهیر حاد، بثورات پوستی به سرعت ظاهر می‌شوند و پس از مدت زمان کوتاهی از بین می‌روند. علت کهیر حاد معمولا به یک واکنش آلرژیک مربوط می‌شود؛ یعنی احتمالا شما از طریق بوییدن، نوشیدن، خوردن و یا حتی لمس کردن، ماده‌ای را به درون بدن وارد کرده‌اید که باعث ایجاد واکنش آلرژیک شده است. استرس، فشارهای فیزیکی و همچنین بیماری‌های عفونی نیز می‌توانند علت کهیر حاد پوستی باشند.

اگر با علائم کهیر پوستی مواجه هستید، می‌توانید با پزشکان متخصص درمانکده مشاوره آنلاین متنی، صوتی یا تصویری داشته باشید. همچنین در صورت تمایل این فرصت را دارید تا از بهترین دکتر پوست در تهران نوبت آنلاین دریافت کنید.

کهیر پوستی چیست؟

کهیر مزمن

در کهیر پوستی مزمن، علائم بیماری تا مدتها با شما خواهند بود و معمولا علت آنها به آلرژی مربوط نمی‌شود. عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و بیماری‌های زمینه‌ای مانند لوپوس (نوعی بیماری خود ایمنی) در بروز آنها نقش دارند. گاهی اوقات نیز ممکن است پزشک متخصص دلیل خاصی برای این عارضه پوستی پیدا نکند، که اصطلاحا به آن ایدیوپاتیک (Idiopathic، بیماری با علت ناشناخته) گفته می‌شود.

در ابتدا ممکن است کهیر پوستی را با نیش حشراتی مانند زنبور اشتباه بگیرید. اما آنها کم کم بزرگ می‌شوند و شروع به خارش می‌کنند. در نوع حاد علائم معمولا در عرض چند ساعت از بین می‌روند. اما اگر بیش از ۶ هفته با آنها درگیر باشید، احتمالا با نوع مزمن آن مبتلا شده‌اید و برای درمان باید به متخصص پوست مراجعه کنید. علائم این عارضه پوستی حالت رفت و برگشتی دارند.

کهیر چه علائمی دارد؟

    • ضایعات پوستی را می‌توانید در هر ناحیه از بدن ببینید، با این حال پاها، بازوها، صورت و تنه بیش از سایر نقاط بدن درگیر آن خواهند شد.
    • رنگ آنها قرمز یا صورتی است.
    • اگر مرکز بثورات پوستی را فشار دهید، برای لحظاتی با محو شدن رنگ آن مواجه می‌شوید.
    • لکه‌های پوستی می‌توانند حالت برجسته باشند، با این حال همه بیماران این نشانه را تجربه نمی‌کنند.

کهیر پوستی چیست؟

درمان کهیر چگونه است؟

دارو درمانی

      • آنتی‌هیستامین: این داروها گیرنده‌های هیستامین در بدن را مسدود می‌کنند. به همین دلیل مصرف آنها خارش و سوزش ناشی از بثورات پوستی را بین می‌برد. این داروها انواع مختلفی دارند. برای برخی از آنها مانند آزلاستین (Azelastine) یا کاربینوکسامین (Carbinoxamine) به نسخه پزشک نیاز دارید و برخی دیگر مانند سیتریزین (Cetirizine) را بدون نسخه پزشک می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.
      • داروهای ضد التهاب کورتیکواستروئیدی: اگر ضایعات پوستی باعث التهاب و تورم شده باشند، با مصرف این داروها می‌توانید علائم را کاهش دهید.
      • تزریق داروی آمپول اپی نفرین (epinephrine): گاهی اوقات شدت واکنش بدن بسیار شدید است و باعث شوک آنافیلاکسی (anaphylaxis) می‌شود. در این حالت پزشک متخصص اپی نفرین را به بیمار تزریق می‌کند. آنافیلاکسی، یک واکنش آلرژیک خطرناک است که می‌تواند باعث مرگ شود.

اگر برای درمان این بیماری به مشورت پزشک متخصص نیاز دارید، می‌توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. این مجموعه بیش از ۵۰ تخصص پزشکی مانند دکتر قلب، غدد، متابولیسم، زنان و زایمان، متخصص پوست و… را پوشش داده است. شما می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین متنی، صوتی یا تصویری سوالات پزشکی خود را با آنها مطرح کنید.

مراقبت و درمان خانگی کهیر

      • محرک‌‌ها را شناسایی کنید و از آنها دور باشید.
      • از داروهای آنتی‌هیستامین بدون نسخه مانند سیتریزین، دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) یا لوراتادین (Loratadine) استفاده کنید.
      • کمپرس سرد به تسکین پوست کمک می‌کند.
      • با آب خنک حمام کنید.
      • از دستکاری کردن ضایعات پوستی خودداری کنید.
      • لباس‌های نخی و گشاد بپوشید.
      • با استفاده از محصولات بهداشتی مناسب مانند ضد آفتاب از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. مصرف این نوع کرم‌ها صرفا محدود به روزهای گرم تابستان نمی‌شود، اشعه خورشید در روزهای زمستان نیز می‌تواند پوست را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع با این کار به جوانسازی پوست خود نیز کمک می‌کنید. (منبع: webmd)

لیست و معرفی بهترین متخصصان پوست و مو در تهران

برای رزرو نوبت آنلاین از دکتر پوست خوب در تهران می‌توانید از لیست پزشکان متخصص درمانکده استفاده کنید. این مجموعه با پزشکان متخصص با تجربه و متعهد در سراسر استان تهران همکاری دارد. این لیست شامل اطلاعاتی مانند شماره‌های تماس، آدرس مطب، سریع‌ترین زمان ویزیت، تعداد مشاوره‌های آنلاین و همچنین نظرات کاربران است. در صورتیکه مایل باشید می‌توانید از دیگر خدمات درمانکده مانند آزمایش در محل نیز استفاده کنید.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا