هاست پرسرعت
بازی

۱۰ اتفاق هیجان‌انگیز در صنعت گیمینگ که می‌تواند به لطف هوش مصنوعی رخ دهد

۱۰ اتفاق هیجان‌انگیز در صنعت گیمینگ که می‌تواند به لطف هوش مصنوعی رخ دهد

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بازی‌های ویدیویی، چیز تازه‌ای نیست. هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین بخش‌های توسعه بازی‌ها بوده و مدت زیادی است که در این صنعت، نقش مهمی را ایفا می‌کند. بسیاری از عناوین قدیمی نیز از آن استفاده کرده‌اند و گاهی به نتایج خنده‌دار و گاهی نیز به نتایج شگفت‌انگیزی دست یافته‌اند. با gsxr همراه باشید تا به ۱۰ مورد از تحول‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند در صنعت بازی های ویدیویی ایجاد کند، بپردازیم.

تبلیغات

هوش مصنوعی از تکراری شدن روند بازی تا حد خوبی جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال، بهره‌گیری از هوش مصنوعی، کاراکترهای جانبی (NPCها) را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند. در بازی کلاسیکی چون Pacman که در سال ۱۹۸۰ ساخته شده، ارواح موجود در بازی، می‌توانستند موقعیت مکانی شخصیت اصلی را درک کنند و رفتاری متفاوت از یکدیگر داشته باشند. یا به عنوان مثالی دیگر از کاربرد هوش مصنوعی، می‌توان به تولید مناظر و مسیرهای تصادفی در بازی اشاره کرد؛ دقیقا مانند همان چیزی که در No Man’s Sky دیدیم؛ یا در بازی تحسین شده و موفق Immortality، مشاهده می‌کنیم که تمام گیم‌پلی بازی با کمک Object Detection شکل گرفته و کافی است که در فیلم‌های درون بازی، روی یک وسیله یا شخصیت کلیک کنید تا فیلم دیگری که حاوی آن وسیله یا شخصیت است، نمایش داده شود.

مثال‌های این چنینی در بازی‌های ویدیویی بسیار فراوان بوده و نشان می‌دهد که از مدت‌ها پیش، هوش مصنوعی نقش مهمی در بازی‌ها داشته است. اما با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی و استفاده از هوش مصنوعی و شاخه‌های گسترده آن مانند یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی و … در صنایع مختلف، هوش مصنوعی می‌تواند بیش از پیش، بازی‌های ویدیویی را دچار تحول کند. در ادامه، ۱۰ مورد از این تحول‌های احتمالی بیان می‌شود.

هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی "10 اتفاق هیجان‌انگیز در صنعت گیمینگ که می‌تواند به لطف هوش مصنوعی رخ دهد"

۱. شخصیت‌ها خودشان صحبت کنند!

امروزه هوش‌های مصنوعی مولد به پیشرفت قابل توجه‌ای دست یافته‌اند. از ChatGPT بگیرید تا Midjourney، اکثریت آن‌ها می‌توانند به ترتیب به تولید متن و عکس بپردازند. بنابراین، اصلا دور از انتظار نیست که نیازی به نوشتن دیالوگ برای شخصیت‌های درون بازی‌ها نبوده و تنها نیاز به تعریف ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها احساس شود. و پس از آن، با توجه به پرسش‌ها و صحبت‌های گیمر در بازی، این شخصیت‌ها باید صحبت کنند و البته دیالوگ‌هایشان طوری باشد که در سیر کلی داستان خللی ایجاد نشود. اما مساله‌ مهم اینجاست که این دیالوگ‌ها تنها به صورت متن خواهند بود و با توجه به آنکه کاملا در لحظه باید تولید شوند، هیچ صداپیشه‌ای نیز برای آن شخصیت‌ها وجود نخواهد داشت. در نتیجه، باید با یک هوش مصنوعی مولد، متن تولید شده را به صدا تبدیل کرد. البته این مورد در حال حاضر، در گام‌های نخست خود قرار دارد و هنوز آنقدر خوب نیست که بتوان روی آن حساب باز کرد.

این مورد مشکلات جدی‌ای نیز خواهد داشت. به عنوان مثال، هیچ هوش مصنوعی قادر نیست که دیالوگ‌ها را با لحن درست و حالت چهرۀ واقع‌گرایانه بگوید و حتما به صداپیشه نیاز است؛ اما در مورد شخصیت‌های عادی و نامهم بازی، و در مورد ماموریت‌های فرعی بازی، می‌توان به هوش‌های مصنوعی مولد اکتفا نمود.

۲. ما هم بتوانیم صحبت کنیم!

احتمالا همیشه دوست داشتید صدای شخصیت‌تان را در بازی‌های نقش آفرینی مانند اسکایریم بشنوید. اما این عمل غیرممکن بود چرا که شخصیت اصلی خود شما بودید! اما چه می‌شود اگر بازی‌ها آنقدر هوشمند شوند که شخصیت‌های درون بازی تمام صحبت‌های ما را متوجه شوند و ما به جای آنکه از میان چند دیالوگ، یکی را انتخاب کنیم، بتوانیم هر چه دوست داشتیم بگوییم؟ اینطور دیگر شرکتی مثل بتسدا نیاز ندارد تا لال بودن شخصیت بازی جدیدش را توجیه کند.

هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی "10 اتفاق هیجان‌انگیز در صنعت گیمینگ که می‌تواند به لطف هوش مصنوعی رخ دهد"
در بازی No Mans Sky هر سیاره و زیست بوم آن کاملا به صورت تصادفی و با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد می‌شود

۳. طراحی مراحل

هوش مصنوعی می‌تواند روند طراحی مراحل در بازی‌ها را کاملا متحول کند. به عنوان مثال، هر بار که کشته می‌شوید، مرحله دچار تغییر شود. البته هم اکنون نیز در بسیاری از بازی‌ها، نشانه‌هایی از آن را می‌بینیم؛ مانند بازی No Man’s Sky که هر سیاره کاملا به صورت تصادفی ساخته می‌شود و زیست بوم آن نیز خاص خود است یا Returnal که اتاق‌های رندوم خلق می‌کند. اما طراحی مراحل تصادفی می‌تواند بلندپروازانه‌تر و جذاب‌تر باشد. به عنوان مثال، در یک بازی کارآگاهی، طراحی مراحل و پیدا کردن سرنخ‌ها عامل بسیار مهمی است که اگر هوش مصنوعی آن را دچار تحول کند، هر بار تجربه‌ای نو و متفاوت را القا خواهد کرد. یا در بازی‌های نقش‌آفرینی، به جای آنکه هر بار در غارهای شبیه به هم، دنبال آیتم‌های خاصی بگردید، در غارهای کاملا متفاوت که حس و حالی متفاوت و نو دارند، به گشت و گذار بپردازید.

اما آیا گیمرها لزوما محیط‌های جدید را ترجیح می‌دهند یا محیط‌هایی را ترجیح می‌دهند که با وسواس خاص سازندگان طراحی و ساخته شده‌اند و هیچ چیز آن‌ها تصادفی نیست و در طی زمان نیز تغییری به خود نمی‌بینند؟ هوش مصنوعی می‌تواند طراحی مراحل ضعیف بازی‌ها و به خصوص مراحل جانبی را دچار تحول کند و از سطح ضعیف به معمولی و نهایتا خوب برساند. اما گمان نمی‌کنم هیچگاه بتواند به طراحی مراحل شاهکارهایی مانند Half Life یا Dishonored برسد.

۴. دیباگ کردن

شاید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاری که هوش مصنوعی در بازی‌ها می‌تواند انجام دهد، دیباگ کردن باشد. یعنی آنکه در همان زمان که مشکلی در بازی به وجود می‌آید، هوش مصنوعی مشکل را متوجه شود و سعی در برطرف کردن آن کند. به این شکل از شر باگ‌ها و گلیچ‌ها می‌توان به حد زیادی رها شد. نیازی هم نیست که برای رفع یک باگ اساسی منتظر آپدیت‌های حجیم سازندگان بمانیم.

۵. اصلاح ساختار بازی با توجه به سلیقه کاربر

بسیار پیش می‌آید که در یک بازی از یک المان خوشمان نمی‌آید یا ممکن است روی محتوای خاصی حساس باشیم. به کمک هوش مصنوعی می‌توان تمام این حساسیت‌ها را شناسایی کرد.

مثلا تصور کنید که در یک بازی، از محیط‌ها و مراحل سرد آن لذت بیشتری می‌برید و از محیط‌های شاد و آفتابی آن بیزار هستید یا آنکه از خشونت لذت می‌برید اما تنها تا حد خاصی از آن را تحمل می‌کنید یا حتی برعکس، می‌خواهید تمام بازی را خون پر کند. موردی ندارد! هوش مصنوعی تمام سلایق و حساسیت‌های شما را متوجه شده و بازی را با توجه به آن اصلاح می‌کند. البته بماند که همین عامل می‌تواند زحمات سازندگان را به باد دهد و احتمالا خلاقیت را از بین خواهد برد. اما … انسان همیشه خلاق بوده و خواهد بود. به نظرم نگرانی خاصی در مورد همه این قابلیت‌ها نباید وجود داشته باشد، چون آنی که خلاق و هنرمند است، بدین وسیله ابزار بیشتری در دست خواهد داشت.

۶. افزودن موارد خلاقانه به گیم‌پلی

مانند بازی Immortality، می‌توان از توانایی‌های هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی بهره‌های بسیاری برد و عناصر خلاقانه‌ای به گیم‌پلی بازی‌ها افزود. به عنوان مثال، تصور کنید که هوش مصنوعی قادر به تشخیص لحن گفتار شما باشد و شما در یک بازی مانند L.A. Noire، در طی بازپرسی از شخصیت‌ها، باید از لحن‌های متفاوتی استفاده کنید تا به جواب برسید.

هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی "10 اتفاق هیجان‌انگیز در صنعت گیمینگ که می‌تواند به لطف هوش مصنوعی رخ دهد"
تصور کنید که هوش مصنوعی قادر به تشخیص لحن گفتار شما باشد و شما در یک بازی مانند LA Noire در طی بازپرسی از شخصیت‌ها باید از لحن‌های متفاوتی استفاده کنید تا به جواب برسید

۷. درجه سختی سازگار

بسیار پیش می‌آید که در ابتدای بازی، لول بالایی نداریم و انجام بازی برایمان کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما وقتی در بازی پیش می‌رویم، به مرور بازی برایمان آسان‌تر می‌شود و بنابراین ممکن است حس چالش از بین برود و لذت واقعی بازی را از ما بگیرد. اما درجه سختی سازگار، می‌تواند میزان پیشرفت و مهارت ما در بازی را بسنجد و طبق آن، سخت‌تر یا آسان‌تر شود. حتی این درجه سختی می‌تواند مربوط به معماها در بازی نیز باشد.

۸. بهبود گرافیک بازی‌های قدیمی

از زمانی که بازی ها برای اولین بار به وجود آمدند، رایج ترین معیار، پیشرفت فنی بوده است. در حال حاضر، اینتل با استفاده از یادگیری ماشین، در صدد ارتقای گرافیک بازی‌های قدیمی است. این شرکت با استفاده از یادگیری عمیق، و تمرکز روی تصاویر دنیای واقعی، گرافیک GTA V را با سایه ها، انعکاس ها و بافت های بهبودیافته ارتقای چشمگیری داده است. حال تصور کنید که در آینده، هوش مصنوعی می‌تواند تا چه میزان از بازی‌های قدیمی را به روز و زیباتر کند.

هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی "10 اتفاق هیجان‌انگیز در صنعت گیمینگ که می‌تواند به لطف هوش مصنوعی رخ دهد"
اینتل به کمک هوش مصنوعی خود توانست گرافیک بازی GTA V را بسیار به واقعیت نزدیک کند

۹. کاهش فشار بر عوامل سازنده

هوش مصنوعی می‌تواند در انجام کارهای تکراری و طاقت فرسا به سازندگان کمک شایانی کند. همه با کرانچ‌های کاری شرکت‌هایی چون راکستار آشنا هستیم و حتما که بخشی از این فشارها به جزئیات فنی و بهینه‌سازی‌ها مربوط هستند. هوش مصنوعی می‌تواند با حفظ خلاقیت سازندگان، دستیار آن‌ها در توسعه و ساخت بازی‌ها باشد و از این فشارها بکاهد.

۱۰. بازی خودمان را بسازیم

Dreams رویای بازی ساختن برای بسیاری از ما را به شکلی آسان مهیا کرد. اما تصور کنید که تنها با بیان ایده‌تان، بازی ساخته شود. مثلا بگویید که یک بازی سوم شخص با بولت تایم می‌خواهم که در نیویورک روایت شود و فضای آن از قلب شیطان سردتر باشد، و بوم! بازی مدنظرتان ساخته می‌شود. سپس کمی تجربه‌اش می‌کنید و می‌گویید که ساختمان‌ها باید بلندتر باشند. بعد داستان مدنظر خودتان را می‌گویید. اصلا می‌توانید لحظه به لحظه آن را بنویسید یا آنکه تنها به ارائه کلیات بسنده کنید. می‌توانید حتی چهره و صدای خودتان را به بازی بدهید تا بازی مدل سه بعدی شما را ساخته و در بازی قرار دهد.

هوش مصنوعی می‌تواند تبدیل به بهشتی برای مادسازان نیز بشود و به آن‌ها در پیاده‌سازی ایده‌هایشان کمک کند.

جمع بندی

هوش مصنوعی می‌تواند هم ترسناک به نظر برسد و هم بسیار کارآمد جلوه کند. بازی‌سازی فرآیند پیچیده و دشواری است و با پیشرفت هوش مصنوعی می‌تواند از فشار بر سازندگان بکاهد و قابلیت‌های بی‌نظیری را در بازی‌ها اضافه کند. اما می‌تواند مشکلاتی هم داشته باشد.

نظر شما چیست؟ به نظر شما بازی‌ها چگونه می‌توانند با هوش مصنوعی متحول شوند؟ آیا هوش مصنوعی خلاقیت در بازی‌سازی را از بین می‌برد یا آنکه منجر به تولید بازی‌های باکیفیت‌تری خواهد شد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

milad sathe one above allmarioCarddragonDARKSIRENAlbert Weskeressi007Visible 6-tigh manاولد گیمرKratosAbby AndersonSackboyهادی صفائیهکر کلاه سیاهred-eyed Banished KnightPARASITE EVE 2Peter ParkershNimaNemesismore

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا