سالها است که از خودروهای هیدروژنی بهعنوان آینده حملونقل پاک یاد میشود اما بیسروصدا چیزی کاملاً متفاوت ظهور کرده است. یک موتور وانکل جدید که ممکن است آیندهٔ حملونقل را تغییر دهد.
کوچکتر، سبکتر، هوشمندتر
این پیشرانهٔ پروتوتایپ که توسط شرکت لیکوییدپیستون ساخته شده، جمعوجور و قدرتمند است، با سوختهای متنوع کار میکند و تمام آنچه درباره احتراق داخلی میدانستیم را به چالش میکشد. موتور X-Engine که تا پنج برابر کوچکتر و سبکتر از موتورهای دیزلی پیستونی سنتی است اما راندمانی در سطح پیشرانههای سلولهای سوختی هیدروژنی ارائه میکند. قصد دارد بازی را تغییر دهد. برخلاف موتور وانکل قدیمی که هرگز نتوانست مشکلاتی مثل مصرف روغن، آلایندگی و مصرف سوخت بالا را حل کند، X-Engine این مفهوم را از پایه بازطراحی کرده است. در قلب این نوآوری، چرخه ترمودینامیکی جدید به نام چرخه هیبریدی با راندمان بالا (HEHC) قرار دارد که ترکیبی از چرخههای اتو، دیزل و اتکینسون است. نتیجه این کار تراکم بالاتر، احتراق کاملتر و راندمان حرارتی بیشتر است که منجر به مصرف سوخت بهتر و آلایندگی کمتر میشود. جالبتر اینکه این موتور به یک نوع سوخت محدود نیست. X-Engine میتواند با دیزل، سوخت جت، نفت سفید، پروپان، هیدروژن و حتی ودکای با درصد الکل بالا کار کند و انطباقپذیری شگفتانگیزی را به نمایش میگذارد. این انعطافپذیری، موتور X-Engine را برای صنایع مختلف ایدهآل کرده و ابزاری ارزشمند برای کمک به گذار جهانی به سمت راهحلهای انرژی پاکتر و پایدارتر ارائه میدهد.